Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları, kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi başvuru sahiplerinin yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme taleplerini etkin, süratli ve doğru bir biçimde cevaplandırmakla yükümlü kılınmıştır.
Bu bağlamda, 4982 Sayılı Kanun kapsamında iletilmiş olan Bilgi Edinme ve Talep Başvuruları ile Başbakanlık İletişim Merkezi sistemi BİMER üzerinden gelen başvuruların kabulü, koordinasyonu, yanıtlanması ve takibi amacıyla başvuruların incelenerek ilgili birimlere sevk edilmesi ve sürecin kontrolü yapılarak her ay durum istatistikleri ile ilgili üst yönetime bilgi vermek üzere 1(bir) asil ve 1(bir) yedek olmak üzere Ek-1’deki listede yer alan sorumlular belirlenmiştir.
Bununla birlikte, Bilgi Edinme Birimi tarafından sevk edilen tüm başvuruların yasal süresi içerisinde cevaplandırılması Genel Müdürlüğümüz organizasyon yapısında yer alan ilgili Daire Başkanlığının sorumluluğundadır. Bu kapsamda başvurular ile ilgili yapılacak iş ve işlemlerden, cevapsız ve geciken başvurulardan Ek-1’deki listede yer alan ilgili Daire Başkanları sorumludur.
Genel Müdürlüğümüze iletilen başvuruların hızlı, etkin ve doğru bir şekilde yanıtlanabilmesi ve ilgili süreçte ihtiyaç duyulacak koordinasyonun sağlıklı bir şekilde sağlanabilmesi için işbu Genelge ile aşağıda belirtilen hususlara dikkat edilmesi büyük önem arz etmektedir.
1. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Madde 11 uyarınca; başvuru üzerine istenen bilgi veya belgenin en fazla 15 iş günü içerisinde başvuru sahibine sağlanması gerekmekte olup, istenen bilgi veya belgenin kurum içindeki başka bir birimden edinilmesi veya başka bir kurum/kuruluş görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla kurum/kuruluşu ilgilendirmesi halinde ilgili bilgi veya belgenin 30 iş günü içerisinde başvuru sahibine sağlanması gerekmektedir. Böyle bir durumda, süre uzatım bilgisi ve uzatma gerekçesi, başvuru sahibine 15 işgünü içerisinde yazılı olarak bildirilmelidir.
2. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Madde 29 uyarınca, Kanunun uygulanmasında ihmâli, kusuru veya kastı bulunan memur ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiilin ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tâbi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezasının uygulanması öngörülmüş olup, gerek Genel Müdürlüğümüzün ve gerekse görevlendirilmiş sorumlu personelin yasal anlamda
herhangi bir cezai müeyyideye muhatap olmaması adına, bilgi edinme talep başvurularının cevapsız bırakılmaması ve yanıtlama sürelerine hassasiyetle riayet edilmesi önem arz etmektedir.
3. Bilhassa, bir kuruluş hakkında şikâyet içeren başvurular ile ilgili olarak; şikâyete taraf kuruluşa konu hakkındaki cevabının sorularak, Genel Müdürlüğümüze sunulmuş olan kuruluş cevabi yazısının doğrudan şikâyet sahibine gönderilmesi gibi bir duruma kati surette müsaade edilmemesi gerekmekte olup, gerekli görülen hallerde, söz konusu başvurular ile ilgili olarak, şikâyete muhatap kuruluşun konu hakkındaki görüşü istenerek, şikâyet sahibine ilgili görüşleri ihtiva eden bir cevabi yazının gönderilmesi mümkün olabilecektir.
4. Birkaç birim sorumluluğunu ihtiva eden bilgi edinme talep başvurularının, birimler arası dolaşımından ötürü gecikmelere maruz kalmaması adına, başvuruya doğrudan muhatap birimin konu hakkındaki cevabı ile birlikte, konuya dolaylı olarak muhatap ilgili diğer birimlerin başvuruya ilişkin görüşleri, doğrudan muhatap birim sorumlusu tarafından Genel Müdürlüğümüz Bilgi Edinme Birimine yazılı olarak bildirilmelidir.
5. Bilgi edinme talep başvurularının, birim sorumluları tarafından günlük kontrol edilmesi, gerekli süreçlerin geciktirilmeksizin işletilmesi ve bir başka birim sorumluluğunda bulunan faaliyetler ile ilgili başvuruların vakit kaybetmeksizin Bilgi Edinme Birimine iade edilmesi gerekmektedir.
6. Bilgi edinme talep başvurularına verilecek cevaplarda, tamamen objektif ve gerçek kayıtlar üzerinden hareket edilmesi önem arz etmekte olup, sübjektif yorumlar ve tahmini bilgilere yer verilerek, Genel Müdürlüğümüz kurumsal kimliğini zedeleyecek olumsuzluklara sebebiyet verilmemelidir.
7. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu uyarınca; yargı denetimi dışında kalan işlemler, devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler, ülkenin ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler, istihbarata ilişkin bilgi veya belgeler, idarî soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, adlî soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, tavsiye ve mütalaa talepleri, kurum içi düzenlemeler, ticari sır, fikir ve sanat eserleri ile özel hayatın gizliliği ve haberleşmenin gizliliğini ihlal eden bilgi veya belgeler için bilgi edinme hakkı sınırlandırılmış olup, söz konusu sınırlamaları ihlal edebilecek başvuruların iadesi kanunen mümkün kılınmıştır. Konu ile ilgili olarak, Genel Müdürlüğümüz internet sayfasında “Bilgi Edinme” başlığı altında, 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu erişime sunulmuş olup, başvurulara ilişkin sağlıklı bir değerlendirme yapılabilmesi adına, talep edilen bilgi veya belge içeriğinin yukarıda belirtilen unsurları ihtiva edip etmediğinin değerlendirmesi önem arz etmektedir.