Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
UOD – 2015/1
Kurum:
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi:
16.01.2015
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
16.01.2015
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Çok Hafif Hava Aracı modellerinde ilave kişi ile tanıtım ve özendirme amaçlı ticari karşılığı olmadan yapılan uçuşlarda yaşanan kaza ve olayların değerlendirilmesi ile uçuş emniyetini artırmaya yönelik aşağıdaki ek tedbirlerin alınmasına karar verilmiştir. Buna göre:
1) Uçuş öncesi hazırlıklar esnasında ilave emniyet kuralları
a) Sorumlu pilot tarafından yapılması gereken uçuş brifinglerinde ilave kişinin detaylı bilgilendirilmesinin sağlanması, ilave kişi brifing kontrol listelerinin hazırlanması ve kayıt altına alınması,
b) Açık kokpitli hava araçlarında kasksız ve dâhili telsiz olmadan uçuşa çıkılmaması,
c) Uçuşta kullanılması planlanan kamera, cep telefonu veya benzeri kayıt cihazlarının uçuş öncesi emniyet ipi ile emniyete alınması, çekim usullerinin iyi brifing edilmesi,
d) İlave kişinin psikolojik ve fiziksel olarak uçuşa hazırlığı, alkol veya uçuşu etkileyecek ilaç vb. maddeleri alıp almadığı soru cevap ve gözlem usulü ile öğrenilmeli ve bunun sonucunda uçuşu kabul edip etmemeye karar verilmesi,
2) Yerde uygulanacak ilave emniyet kuralları
a) Hava aracının ilgili teknik el kitabına aykırı olmamak ve kalifiye kişilerce yapılmak kaydıyla uçuşun, ilave kişi bulunan kabindeki kontrol levyesinin sökülerek yapılması,
b) Uçuş esnasında ilave kişinin uçuş emniyetini etkilemesi muhtemel gevşek, sarkan veya sallanan takı ve benzeri aksesuarlarının uçuş öncesi çıkartılmasının veya emniyetli hale getirilmesinin sağlanması,
c) Özellikle açık kokpitli hava araçları ile uçarken sadece kaska güvenilmeyerek saçı uzun olan ilave kişinin saçlarını uçuş öncesi bağlamasının sağlanması,
d) İlave kişinin hava aracının uçak el kitabında belirlenen sorumlu pilotun oturması gereken kabininde oturmaması,
e) İlave kişinin kabine oturması ve emniyet kemerlerinin bağlanması işlemlerinin sorumlu pilotun kontrol ve gözetiminde olması,
3) Uçuş esnasında uygulanacak ilave emniyet kuralları
a) Yerde brifingi verilmemiş hiçbir hava hareketinin uçuşta yapılmaması,
b) Hava aracı el kitabında ve işleticinin ilgili hava aracı tipine göre belirleyeceği tehlikeli ve yasak hareketlerin yapılmaması,
c) Uçuşta yapılacak bir sonraki hareketin haber verilerek ilave kişinin hazır bulunurluk seviyesinin sürekli yüksek tutulması,
d) Uçuş boyunca ilave kişinin uçuşa tepkileri sürekli konuşmak ve gözlemlemek suretiyle takip edilerek kapasitesinin zorlanmaması aksi bir durumda ise uçuşu sonlandırmakta tereddüt edilmemesi,
e) Çok Hafif Hava Araçları ile yapılan tüm uçuşların Türkiye AIP'si ENR 1.2 Görerek Uçuş Kuralları kısmında uçaklar için belirlenen limitlere göre planlanması,
Halkımıza havacılığın sevdirilmesinde Çok Hafif Hava Araçları ile yapılan uçuş faaliyetleri büyük rol almaktadır. Hızla gelişen sivil havacılığımızda bu önemli role sahip olan işleticilerin uçuş faaliyetlerini daha emniyetli bir şekilde sürdürebilmeleri için bu Genelgede bahsi geçen kurallara ve usullere hassasiyetle uymaları gerekmektedir.
Bilgilerini ve gereğini önemle rica ederim.
Daire/Birim |
Uçuş Operasyon Daire Başkanlığı |
Ayrıntılı Bilgi İçin |
Şube |
Uçuş Ekibi Lisans Müdürlüğü |
oguzhan.yurt@shgm.gov.tr |