Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Avrupa Komisyonu tarafından havada çarpışmaları önlemek için ortak hava sahası kullanım gereksinimlerini ve işletme prosedürlerini belirleyen 1332/2011 sayılı regülasyon, 16 Aralık 2011 tarihinde yayımlanmıştır. Söz konusu regülasyonun yayımlanması sürecinde aşağıda listelenen gerekçeler göz önünde bulundurulmuştur:
• Emniyet ile ilgili tüm gerekliliklerin Avrupa Birliği içerisinde kullanılan hava aracı operatörlerince uygulanması bir zorunluluktur.
• 2001 yılında Yaizu’da (Japonya) ve 2002 yılında Überlingen’de (Almanya) meydana gelen kazalar da dâhil olmak üzere, havada emniyet mesafelerinin kaybolduğu bir dizi karşılaşmaların oluşması nedeniyle mevcut havada çarpışmaları önleyici sistem yazılımlarının yükseltilmesi ihtiyacını ortaya çıkarmış ve bu kapsamda yapılan çalışmalar neticesinde, mevcut havada çarpışmaları önleyici sistem yazılımlarıyla uçuş saati başına 2,7x10-8 olasılıkla hava çarpışması riskinin ortaya çıktığı sonucuna varılmıştır. Bundan dolayı, mevcut ACAS II 7.0 versiyonu için kabul edilemez bir emniyet riski olduğu ön görülmüştür.
• Avrupa hava sahasında uçan bütün hava araçlarının havada çarpışmalarını önlemek amacıyla, havada çarpışmaları önleyici sistem (ACAS II) ile ilgili olarak yeni bir yazılım versiyonuna güncellenmesi gerekmektedir.
• Mümkün olan en yüksek emniyet standartlarının sağlanması maksadıyla zorunlu taşıma gereksinimi kapsamına girmeyen, ancak bu Genelgenin yürürlüğe girmesinden önce ACAS II ile donatılmış olan hava araçları da havada çarpışmaları önleyici sistemin en son versiyonunu içeren ACAS II ile donatılacaktır.
• İlgili emniyet faydalarının sağlanmasına yönelik tüm hava araçlarının süresi içerisinde yeni yazılım versiyonu ile donatılması gerekmektedir.
Bu kapsamda, havada çarpışmaları önlemek amacıyla Avrupa Komisyonu tarafından gerekçeleri yukarıda ayrıntılı bir şekilde yer alan 1332/2011 sayılı regülasyon göz önünde bulundurularak işbu Genelgenin yayımlanmasına ihtiyaç hasıl olmuştur.
İşbu Genelge kapsamında yer alan hususlara ilişkin ayrıntılı gereklilikler aşağıda ifade edilmektedir:
1) Kapsam
Bu Genelge, Avrupa Birliği hava sahasında uçuş gerçekleştiren (Sivil veya devlet hava aracı kategorisindeki) hava aracı işleticilerini kapsamaktadır.
2) Tanımlar ve kısaltmalar
Bu Genelge kapsamında aşağıda yer alan tanımlar geçerli olacaktır;
a) Çözüm tavsiyeleri (RAs): Uçuş ekibine tüm tehlikelerden (çarpışma riskine karşı) kaçınma hareketi sağlayan bir manevrayı veya mevcut mesafeyi korumayı amaçlayan bir manevra kısıtlamasını tavsiye eden bir ikazı,
b) Havada çarpışmaları önleyici sistem (ACAS): İkincil gözetim radarı (SSR) transponder cihazlarıyla donatılmış olan hava araçları ile olası bir çarpışma ihtimalinde, pilota tavsiyede bulunmak amacıyla yerde konuşlu ekipmandan bağımsız olarak çalışan ve SSR transponder sinyallerini temel alan bir hava aracı sistemini,
c) Havada çarpışmaları önleyici sistem II (ACAS II): Trafik tavsiyelerinin yanı sıra, dikey çözüm tavsiyeleri de sağlayan bir havada çarpışmaları önleyici sistemi,
ç) Trafik tavsiyeleri (TAs): Başka bir hava aracının yakınlığının potansiyel bir tehdit olduğunu uçuş ekibine bildiren bir ikazı,
d) 965/2012 sayılı regülasyon: Avrupa Komisyonu tarafından hava operasyonlarına yönelik yayımlanmış olan uygulama kurallarını ifade eder.
Ayrıca, bu Genelgede yer alan tanım ve kısaltmalar için ülkemizin üyesi bulunduğu uluslararası sivil havacılık kuruluşları tarafından yayımlanan dokümanlarda belirtilen tanımlar geçerlidir.
3) Havada çarpışmaları önleyici sistem (ACAS)
a) Bu Genelgenin Ek’inin Kısım 1’inde belirtilen uçaklar, yine bu Genelgenin Ek’inde yer alan kurallar ve prosedürler uyarınca donatılacak ve işletilecektir.
b) Aşağıda belirtilen personel ve organizasyonlar; askeri, gümrük, polis, arama ve kurtarma, yangın söndürme, sahil güvenlik veya benzer hizmetler/faaliyetler kapsamında işletilen uçaklar için bu Genelgenin Ek’inde belirtilen kurallara ve prosedürlere uygunluğu sağlayacaklardır.
• Havacılık ürünü, parçaları ve teçhizatlarının tasarımında, üretiminde, bakımında ve işletilmesinde görev alan personel ve organizasyonlar.
• Hava aracının işletilmesinden sorumlu personel ve organizasyonlar.
4) 965/2012 sayılı regülasyona tabi işleticiler için geçerli olan özel hükümler
a) 965/2012 sayılı regülasyonun Ek 4’ünde yer alan CAT.IDE.A.155 ve CAT.OP.MPA.295 hükümlerine istisna olmak üzere, (3)’te yer alan gereklilikler Avrupa Birliği hava sahasında uçuş gerçekleştiren uçak işleticileri için geçerli olacaktır.
b) 965/2012 sayılı regülasyon ile işleticilere, ekipman onayı, kurulumu veya işletmesi konusunda uygulanan diğer tüm yükümlülükler ACAS II için geçerli olmaya devam edecektir.
5) Yürürlük ve Geçiş süreci