Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
UOD – 2015/10
Kurum:
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi:
29.07.2015
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
29.07.2015
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bu Genelge, Uçuş Eğitim Okullarında (UEO) son zamanlarda SHT-OLAY kapsamına giren vakaların artması ve Genel Müdürlüğümüz tarafından yayımlanan UOD 2015/3 sayılı genelge kapsamında TRTO’lardan gelen verilerin değerlendirilmesi sonucunda, Uçak Pilotu Lisans Yönetmeliği SHY-1’e dayanılarak, pilot adayı öğrencilerin uçuş eğitimlerinin özellikle iniş/kalkış safhası, stol ve anormal durumlardan çıkış usulleri, temel uçak hâkimiyeti ve genel havacılık bilgisi gibi konularında iyileştirilme sağlanması amacı ile yayınlanmıştır.
Bu kapsamda; mevcut yönetmelik ve talimatlara göre UEO’lar tarafından gerçekleştirilen uçuş eğitimlerinde eğitim kalitesinin yükseltilmesi ve uçuş emniyetinin artırılması amacıyla aşağıdaki konulara açıklık getirilmesi gerekli görülmüştür.
1. Asgari uçuş saatleri, eğitim kalitesi ve kontrol uçuşu öncesi yapılacak işlem:
Bilindiği üzere pilot lisansı almak isteyen bir adayın uçması gereken saatler Uçak Pilotu Lisans Yönetmeliği (SHY-1)’de yer almaktadır. UEO’lar pilot adaylarının uçuş eğitimlerinde ilgili uçuş saatleri tamamlanınca lisans adaylarını kontrol uçuşuna teklif etmektedirler. Ancak ilgili yönetmelikteki bu değerler asgari uçuş saatleri olup adayların kontrole hazır durumda olduğunun göstergesi değildir. Bu nedenle; nicelik olarak yapılması gerekenlerin yanında nitelik olarak bakılması ve üzerinde durulması gereken konularda daha fazla dikkatli ve hassas olunması önem arz etmektedir. Buradan hareketle adaylar kontrole teklif edilirken veya eğitim sürecindeki bir safhayı bitirecekleri zaman, asgari belirtilen sürelere bağlı kalmaksızın teorik bilgi ve yetenek yönünden yeterli seviyeye ulaşmalarını sağlayacak kadar ilave uçuşa veya yer dersine tabi tutulmalıdır. Ayrıca kontrol uçuşu öncesinde adaya, gireceği teste yönelik bir uçuş yaptırılması ve bunun eğitim programına dâhil edilmesi ve aday hazır ise kontrole teklif edilmesi gereklidir.
2. İniş/kalkış eğitiminin kalitesi ve yeterliliği:
Yapılan kontrol uçuşlarında adayların iniş ve kalkış eğitimlerinde eksiklikleri olduğu özellikle yan rüzgâr iniş/kalkış eğitimlerinin yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiş olup son zamanlarda iniş safhasında gerçekleşen kazalardaki artış da dikkate alındığında, uçuş okullarının konuya daha hassas yaklaşmaları gerekmektedir.
Bu kapsamda baş uçuş öğretmenlerince ayda bir seferden az olmamak üzere öğretmen pilotların katılacağı bir toplantı düzenlenerek katılımcılar ve işlenen konular kayıt altına alınarak muhafaza edilecektir. Bu toplantılarda yan rüzgâr inişi başta olmak üzere iniş ve kalkış konularında ve öğretmenlerin uçuş eğitiminde eksiklik gördükleri diğer konularda öğretim teknikleri üzerinde durulması sağlanacaktır.
3. Fark eğitimi alınması gereken hususlar ve kayıt usulleri:
Mevcut lisansında kayıtlı olan sınıf veya tipteki uçakla uçuşlarını icra eden bir pilot eğer EASA tarafından yayınlanan Tip Yetkisi ve Lisans Yetkilendirme Listesine göre fark eğitimi alması gereken bir uçakla (örneğin arka tekerli model) uçuş gerçekleştirecek ise ilgili eğitimi almalı ve bunu uçuş kayıt defterinin “açıklamalar” kısmına yazmalıdır. Ayrıca böyle durumlarda uygulanacak fark eğitimleri UEO’lar tarafından Eğitim El Kitaplarına dâhil edilmelidir.
4. İlk yalnız uçuşu ve diğer safhalarda uçulabilecek uçuş öğretmeni sayısı:
Adayın ilk yalnız uçuş kontrolüne kadar uçuş eğitiminde bir asıl ve bir yedek uçuş öğretmeni planlanmalı ve programın yürütülmesinde mümkün olduğunca asıl öğretmen tercih edilmelidir. Ayrıca öğrencinin gelişiminin daha iyi takip edilebilmesi için her bir uçuş safhasında uçacağı öğretmen sayısı dördü geçmemeli ve bu öğretmenler arasından her bir safha için o safhada öğrencinin gelişiminden sorumlu bir öğretmen tayin edilmelidir. (Öğretmen sayılarına, kontrol uçuşları ve SPIC uçuşlarında uçulan öğretmenler dahil değildir.) Bu husus UEO’lar tarafından Eğitim El Kitaplarının ilgili bölümüne dâhil edilmelidir.
5. Uçuş okulunu değiştiren pilot adaylarının değerlendirilmesi:
Uçuş okulu değiştiren pilot adayının başvurduğu UEO tarafından okul değişiklik sebebi iyi etüt edilmeli, önceki okullardaki gelişimi (geçmiş bilgileri) ile ilgili tam bilgiye sahibi olunmalı, pilot adayının var ise yetersizlikleri ve problemleri anlaşılmalı ve adayın yetiştirilmesinde ilave tedbir veya eğitim alınması gerekiyor ise bu öncelikle uygulanmalıdır. Bu amaçla pilot adayının teorik bilgisini ve pratik becerisini değerlendirmeye yönelik Ek-1 'deki form tanzim edilmeli ve denetlemelerde ya da ihtiyaç halinde kullanmak üzere dosyasında saklanmalıdır.
Yukarıda belirtilen hususların 17 Ağustos 2015 tarihinden itibaren yerine getirilmesi gerekmekte olup, Genelgeye aykırı hususların tespiti halinde 2920 sayılı kanun 143 üncü maddesi gereğince idari para cezası uygulanacaktır.