Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bu Genelge, Türk Hava Sahasında yüksek seviyede uçuş emniyeti sağlamak için maksimum kalkış ağırlığı 5700 kg’den az olup ülkemiz hava alanlarında uçuş eğitimlerinde kullanılan tüm sivil hava araçlarına uçuş öncesi veya sonrası emniyet değerlendirmesi (Ramp) amacıyla yapılacak denetlemelerinin usul ve esaslarını belirlemek üzere; 5431 sayılı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna ve 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
İşbu Genelge kapsamında yer alan hususlara ilişkin ayrıntılı gereklilikler aşağıda ifade edilmiştir.
1) Denetimin kapsamı
Uçuş eğitimi yapılan hava araçlarının Ramp denetimi, Genel Müdürlüğün yetkilendirdiği denetçiler tarafından yapılır. FTO Ramp denetimi, Ek-1: Ramp Denetleme Kontrol Listesi ve Raporunda yer alan hususları içerecek şekilde yapılır. Denetim elektronik ortamda da yapılabilir.
2) Ramp denetleme formu
Ramp denetlemelerinde Ek-1: Ramp Denetleme Kontrol Listesi ve Raporu kullanılır. Denetleme sırasında ICAO, EASA, üretici firma ve ulusal standartlarından herhangi bir sapma tespit edilirse, bu sapma bulgu olarak değerlendirilir.
Ramp denetiminin ardından herhangi bir bulgu olmasa dahi denetim raporu yazılır ve bir kopyası işletme yetkilisine verilir.
3) Bulgu seviyeleri (Kategorizasyon)
(a) Bulgular bulgunun uçuş emniyetine olan etkisine göre EK-2’de verilen kılavuz esas alınarak 3 kategoriye ayrılır. Bunlar;
1) Kategori 1 bulgu: Uçuş emniyetine az etki eden sapmalar.
2) Kategori 2 bulgu: Emniyetli operasyon yapılmasını etkileyebilecek, kayda değer sapmalar.
3) Kategori 3 bulgu: Uçuş emniyetini direkt etkileyebilecek ciddi sapmalar.
(b) Bir bulgu tek madde ile ilişkilendirilir, aynı bulgu iki maddeye de yazılmaz.
(c) Bulgu sınıflandırması bu Genelgenin ekindeki uygulama kılavuzunda olan FTO Ramp Denetlemesi Bulgu Kategorizasyon Tablosuna göre yapılır.
(ç) Aynı hava aracında aynı bulgunun bir defadan fazla tespit edilmesi durumunda Denetleme Görevlisi bulgunun kategorisini artırabilir.
(d) Denetleme sırasında bulgu sınıflandırmasında tanımlanmayan bir bulgu ile karşılaşılması durumunda, bulgu kategorisine, uçuş emniyetini riske sokma değerlendirmesi hususunda kıyaslama yapılarak denetçiler tarafından karar verilir.
4) Bulgular hakkında yapılması gereken işlemler
(a) Tespit edilen bulguların giderilmesini sağlamak için kategorilerine göre yapılması gereken iş ve işlemler şunlardır:
1) Kategori 1 bulgu hakkında sorumlu pilotun veya işletme yetkilisinin bilgilendirilmesi yeterlidir. Bilgilendirme, Ek-1: Ramp Denetleme Kontrol Listesi ve Raporunun bir nüshası işletme yetkilisine verilerek yapılır. Mevcut bulgular giderilerek Genel Müdürlüğe bilgi verilir.
2) Kategori 2 bulgu hakkında sorumlu pilot veya işletme yetkilisi, FTO Ek-1 Ramp Denetleme Kontrol Listesi ve Raporu ile veya resmi yazı ile bilgilendirilir ve en fazla 30 gün içerisinde FTO gerekli düzeltici işlemi tamamlar.
3) Kategori 3 bulguda hava aracının operasyonu durdurulabilir veya operasyona sınırlama getirilebilir. Bulgularla ilgili yapılan düzeltici ve önleyici işlemlerin Genel Müdürlük tarafından yeterli olarak değerlendirilmesi halinde durdurma veya sınırlandırma kararı kaldırılır. Bu kapsamda;
i) Hava aracının uçuşlarına kısıtlama getirilir; bulgu hakkında düzeltici işlem yapıldıktan sonra kısıtlama kaldırılır.
ii) Hava aracının kalkışından önce bulgu giderilir ya da bulgunun kapatılması için sadece o uçuşun yapılmasına izin verilebilir.
(b) Tespit edilen uygunsuzluğa bağlı olarak Genel Müdürlüğe gerekli bildirimler yapılır.
5) Hava aracının uçuştan men edilmesi
Emniyet standartlarına uyumsuzluğun uçuş emniyetinde açıkça tehlike oluşturduğu ve hava aracının kalkışından önce eksikliklerin giderilmediği durumlarda ya da denetlemenin kabul edilmediği durumlarda söz konusu hava aracının kalkışına izin verilmez.
6) İdari yaptırım:
2920 Sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun 143. Maddesine istinaden İdari para cezası uygulanır.
Bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.
EKLER:
Ek-1: Uçuş Eğitim Organizasyonlarına Yönelik “Ramp Denetleme Kontrol Listesi ve Raporu”.
Ek-2: Uçuş Eğitiminde kullanılan Hava Araçlarına yapılan emniyet değerlendirmelerine dair Bulgu kategorizasyon ve Uygulama Kılavuzu
İlgi Mevzuatlar |
Daire/Birim |
Uçuş Operasyon Dairesi |
5431 Sayılı Kanun |
Şube |
Uçuş Ekibi Lisans Müdürlüğü |
2920 Sayılı Kanun |
Revizyon No |
- |
|
Revizyon Tarihi |
- |