Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
1. Kapsam
Bu Genelge; Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği (SHY-6A) kapsamında, yirmi ve üzeri yolcu koltuk kapasitesine sahip hava araçları ile tarifeli ve tarifesiz seferlerle yolcu taşımacılığı yapmak üzere ruhsatlandırılmış havayolu işletmelerini kapsar.
2. Amaç
Bilindiği üzere, yürürlükte olan Uçuş ve Görev Süresi Sınırlamaları ile Dinlenme Gereklilikleri Talimatı (SHT-FTL/Rev.01) kapsamında; uçuşta görevli her bir kabin ekibi üyesi için uçuş esnasında, SHT-FTL Talimatı Ek-1 Kısım-2 Tablo-6’ya uygun şekilde zorunlu dinlenme verilmesi gerekmektedir.
Söz konusu asgari dinlenme süresi gerekliliği; “ORO.CC.100” hükmüne uygun şekilde asgari kabin ekibi sayısının sağlanabilmesi dikkate alınarak, ilave kabin ekibiyle icra edilen uçuş operasyonlarında görevli kabin ekibi üyelerinin uçak içerisinde kademeli bir şekilde dinlenmelerini sağlayan bir sistemin oluşturulmasını mecbur kılmaktadır.
Bu nedenle, işbu Genelge ile; kademeli dinlenme sisteminin, kabin ekibi üyelerine olumsuz tesir eden yan etkilerini ortadan kaldırmak ve uçuş esnasında kabin ekibi üyelerinin daha verimli dinlenebilmelerini sağlamak amacıyla; ilave kabin ekibiyle icra edilen uçuş operasyonlarında, düz uçuş safhasında, yolcu bölümünde asli (birincil) ve tali (ikincil) görevlerini yerine getirmek üzere hazır bulunan kabin ekibi üyelerinin sayısının azaltımına yönelik usul ve esasların düzenlenmesi amaçlanmıştır.
3. Genel Esaslar
Uçuş seviyesi 200 (FL) üstünde devam eden düz uçuş safhasında; ORO.FTL.205 (e) hükmü uyarınca uçuş esnasında dinlenmeye bağlı olarak uçuş görev süresinin (UGS) uzatılması durumunda, yolcu bölümünde görev almaya hazır şekilde bulunan kabin ekibi üyelerinin sayısının azaltımına, aşağıda belirtilen durumlarda müsaade edilecektir:
İşletici;
a) Düz uçuş sırasında, asli görevlerini yerine getirmek üzere her an göreve hazır durumda bulunacak asgari kabin ekibi üyesi sayısını belirlemek amacıyla bir emniyet risk değerlendirmesi yapacaktır.
b) Düz uçuş sırasında, yolcu bölümünde görev almaya hazır durumda bulunan azaltılmış sayıdaki kabin ekibi üyeleri ile, olası operasyonel aksaklıkların çözümünü garanti altına alacak tedbirleri belirleyecektir.
“Görev almaya hazır”; kabin ekibi üyelerinin uyanık durumda bulundukları ve görevlerini işletme el kitaplarında belirtilen ilgili tüm normal ve acil durum prosedürlerine uygun şekilde yerine getirmelerini mümkün kılan teyakkuz halini ifade etmektedir.
c) İşletme el kitaplarında, kabin amirinin uçuş sırasında dinlenme süresi de dâhil olmak üzere uçuşun her anında, yolcuların ve olası anormal ve/veya acil durumların etkin bir şekilde yönetimini güvence altına alan prosedürleri oluşturacaktır.
ç) ORO.FTL.125 hükmü uyarınca “Uçuş ve Uçuş Görev Süresi Sınırlamaları ile Dinlenme Gereklilikleri Prosedürü” (FTSS) kapsamında, uçuş esnasında kabin ekibi üyelerine yönelik dinlenme imkanının, hangi şartlar dahilinde sağlanabileceğini belirtecektir.
d) (3)(a) maddesi uyarınca azaltılmış kabin ekibi ile yolcu bölümünde düz uçuş operasyonuna ilişkin risk değerlendirmesi yaparken;
(1) Uçuşun tür ve süresine, uçak tipine, kabin konfigürasyonuna, yolcu koltuk kapasitesine, görevli kabin ekibi üyelerinin sayı ve nitelikleri ile uçuş görev süresine (UGS) bağlı riskleri göz önünde bulundurmalıdır.
(2) Düz uçuş sırasında uygulanacak normal ve acil durum prosedürlerinin gerçeğe uygun bir şekilde yönetilebilmesi için, yolcu bölümünde her an mevcut bulunması ve görev yapmaya hazır olması gereken asgari kabin ekibi üye sayısını belirlemelidir.
(3) Uçuş sırasında dinlenme halinde bulunan kabin ekibi üyelerinin, acil bir durumda görevli oldukları kabin ekibi istasyonlarına ulaşabilmeleri için gerekli süre ve şartları değerlendirmeye almalıdır.
e) (3)(c) maddesi uyarınca azaltılmış kabin ekibi ile yolcu bölümünde düz uçuş operasyonuna ilişkin prosedürleri oluştururken aşağıda belirtilen görev, sorumluluk ve koşulları dikkate alacaktır;
(1) En azından aşağıdaki süreçleri içeren normal durum prosedürleri:
(i) Tuvaletler ve mutfaklar dâhil olmak üzere yolcu bölümünün izlenmesi,
(ii) Yolcu yardımı ve yönetimi,
(iii) İşletici tarafından belirtildiği şekliyle; uçuş ekibiyle kurulan iletişim ve ekibe yardımcı olmak dâhil olmak üzere ekip iletişim ve koordinasyonu.
(2) En azından aşağıdaki koşulları içeren acil durum prosedürleri:
(i) Tıbbi acil durum,
(ii) Kural dışı davranış,
(iii) Yasadışı müdahale veya bomba tehdidi,
(iv) Yavaş basınç boşalması,
(v) Basınç boşalması,
(vi) Yangın veya duman,
(vii) Acil alçalma. (Basınç boşalması ya da yangın vb. nedenlere bağlı olarak prosedürlerin farklılık gösterebileceği, göz önünde tutularak)
f) Ayrıca, azaltılmış kabin ekibi ile yolcu bölümündeki düz uçuş operasyonuna ilişkin prosedürler oluşturulurken, aşağıdaki hususları içeren usuller de tarif edilmelidir;