Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Sayı: B.07.0.SGB.0.02.010-06/
Konu: Taşınır Mal Devir İşlemleri
GENELGE
(Sıra No: 2008/4)
Bilindiği üzere, Taşınır Mal Yönetmeliğinin “Kamu İdareleri Arasında Bedelsiz Devir” başlıklı 31 inci maddesinde “Kayıtlara alınış tarihi itibarıyla beş yılını tamamlamış ve idarece kullanılmasına ihtiyaç duyulmayan taşınırlar, bu taşınıra ihtiyaç duyan idarelere bedelsiz devredilebilir. ” “Bedelsiz devredilecek ve devredilemeyecek taşınırlara ilişkin diğer esas ve usuller Bakanlıkça belirlenir. ” hükümleri yer almaktadır.
Konuya ilişkin olarak Bakanlığımız Muhasebat Genel Müdürlüğünce 08/09/2007 tarihli ve 26637 sayılı Resmi Gazetede Taşınır Mal Yönetmeliği Genel Tebliği (Sayı: 1) yayımlanmıştır.
Anılan Yönetmelik ve Genel Tebliğde, kamu idareleri arasında bedelsiz devir işlemlerine ilişkin düzenlemeler yapılmış olup, harcama birimleri arasındaki bedelsiz devir işlemleri kamu idarelerinin tasarrufuna bırakılmıştır.
Bu kapsamda, Bakanlığımıza tahsis edilmiş olan taşınırların (150- İlk Madde ve Malzemeler, 253-Makine, Tesis ve Cihazlar ile 255-Demirbaşlar) kullanımındaki etkinliğin arttırılması, israfın önlenmesi ve taşınırların stok fazlası durumuna düşürülmeden kullanımının sağlanması, kaynakların etkin kullanımı açısından büyük önem arz etmektedir.
Bu amaçla, harcama birimlerinde oluşacak ihtiyaç fazlası taşınırın değerlendirilmesi ve bedelsiz devrinde Bakanlığımız birimlerinin aşağıda belirtilen ilke, esas ve süreçlere uymaları gerekmektedir.
I- İLKE ve ESASLAR
1) Bakanlığımız birimlerinin satınalma işlemi yaparken ihtiyaçları kadar taşınır satınalmaları ve ihtiyaç fazlası taşınır oluşturmamaları esastır. Bununla birlikte her türlü tedbir alınmasına rağmen oluşacak ihtiyaç fazlası taşınırların devredilmesi ve ihtiyaç duyulan taşınırın devralma işlemi yapılarak karşılanması hususunda harcama yetkilileri gerekli hassasiyeti göstereceklerdir.
2- İhtiyaç fazlası taşınırların bedelsiz devir işlemlerinde öncelikle Bakanlığımız birimleri arasında devir yapılması esastır. Yönetmelik ve Genel Tebliğ’de belirtilen devir işlemlerine ilişkin beş yılını tamamlama şartı, kamu idareleri arasındaki devir işlemleri için öngörülmüş olup, harcama birimleri arasındaki devir işlemlerinde böyle bir şart söz konusu değildir.
3- Devir işlemlerinde, Bakanlığımız Muhasebat Genel Müdürlüğünce her yıl yayımlanan Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliğinde belirlenen limitler dikkate alınacaktır.
4- Maliye SGB.net sisteminde yer alan Taşınır Mal Kayıt ve Takip Modülü içerisinde bedelsiz devir işlemlerine ilişkin Taşınır İhtiyaç Fazlası alt modülü geliştirilmiştir. Birimler, kendilerine ait ihtiyaç fazlası taşınırları, modüle girerek kaydedeceklerdir. Birimler, ihtiyaç duydukları taşınırlar için ödenek talep etmeden ve satınalma işlemlerine başlamadan önce bu modülü kullanarak ihtiyaçlarını karşılama yoluna gideceklerdir.
5- a) Muhasebat Genel Müdürlüğünce yayımlanan Parasal Sınırlar ve Oranlar Hakkında Genel Tebliğin Taşınırların Kayıtlardan Çıkarılması maddesinde belirlenen limite kadar olan devirlerde devralan birimin de uygun görmesi halinde, devreden harcama birimi tarafından teslim işlemi; posta, kargo vb. yollar ile gerçekleştirilebilir.
b) Bu limit ve üzeri devir işlemlerinde teslim işlemi; devralan harcama birimi tarafından görevlendirilen personelin bizzat devreden idareye gitmesi ve söz konusu taşınırı teslim alması ile gerçekleştirilecektir.
6- Taşınırların gönderilmesi işlemlerinden kaynaklanacak her türlü giderler (nakliye, işçilik vb.) devralan harcama birimlerince karşılanacaktır.
II- BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİNDE UYGULANACAK SÜREÇLER
1- İhtiyaç fazlası taşınırlara sahip olan harcama birimi, Taşınır Mal Kayıt ve Takip Modülü içerisinde yer alan İhtiyaç Fazlası Taşınır Giriş Ekranını kullanarak elinde bulunan ihtiyaç fazlası taşınırın girişini yapacaktır.
2- Harcama birimlerince modüle girişi yapılan ihtiyaç fazlası taşınır, sistemde 60 gün süresince kalacaktır.
3- Taşınıra ihtiyaç duyan Bakanlığımız birimleri İhtiyaç Fazlası Taşınır Sorgu Ekranını kullanarak, ihtiyaç duydukları taşınıra ilişkin sorgulama işlemi yapacaklardır.
4- İhtiyaç fazlası taşının talep eden birim, giriş ekranı üzerinden taşınır talebini gerçekleştirecektir.
5- İhtiyaç fazlası taşınır sahibi birim, Harcama Birimleri Arası Taşınır Devrine İlişkin Form ve Taşınır İşlem Fişini (Devir Çıkış) düzenleyeceklerdir. Bu formların birer nüshasını taşınır ile birlikte talep sahibi birime gönderecek, ayrıca birer nüshasını da bağlı bulundukları muhasebe birimine ileteceklerdir.
6- Devralan harcama birimi ise sistem üzerinden aktarılan Form ve Taşınır İşlem Fişine istinaden kendi kayıtlarına almak üzere Taşınır İşlem Fişi (Devir Giriş) düzenleyecek ve bir nüshasını da bağlı olduğu muhasebe birimine gönderecektir.