Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Yeni, mülhak, esnaf ve cemaat vakıfları ile ilgili bazı genelge ve talimatlar yürürlükten kaldırılmış, yürürlükte bulunanlar ise güncellenerek aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
A- Yeni, Mülhak, Esnaf ve Cemaat Vakıfları İle İlgili Ortak Hükümler:
1. Denetim ve inceleme raporlarında tenkit edilen konuların vakıflarca süresi içerisinde eksiksiz olarak yerine getirilmesi Bölge Müdürlüklerince takip edilerek, sonucundan Genel Müdürlüğe bilgi verilecektir. Verilen süreler de dahil olmak üzere rapor sonuçları Vakıf Bilgi Yönetim Sistemi (VBYS)’nde izlenmekte olup, yapılacak sorgulamalarda tespit edilen gecikmelerden Bölge Müdürü sorumlu olacaktır.
2. Vakıfların, denetim ve inceleme raporlarının gereğinin yerine getirildiğini belirten cevap yazıları Bölge Müdürlüklerince denetim ve inceleme raporu doğrultusunda değerlendirilerek, tembihatlar yerine getirilmemiş veya eksik var ise vakıf uyarılacak, tembihatlar yerine getirilmiş ise Genel Müdürlüğe bilgi verilecektir.
3. Denetim ve inceleme raporlarında tenkit edilen hususlara, vakıf tarafından itiraz edilmesi halinde, itiraz edilen konular Bölge Müdürlüklerince değerlendirilecektir. Genel Müdürlüğe intikal ettirilmesi gereken konular gönderilecektir.
4. Denetim ve inceleme raporu gereğince açılan dağılma, dağıtılma, kapatılma, görevden alma ve kayyım atama davaları ve suç duyuruları titizlikle takip edilerek, sonuçları Genel Müdürlüğe bilgi verilecektir.
5. Dağılma/dağıtılma/kapatılma ve görevden alma davalarına ilişkin mahkeme kararları kesinleşme şerhi alındıktan sonra gönderilecektir.
6. Vakıflar her türlü yazışmalarını bağlı bulundukları Bölge Müdürlükleri aracılığı ile yapacaktır.
7. Vakıflarla ilgili talep ve şikâyetler öncelikle Bölge Müdürlüklerince araştırılarak sonuçtan ilgiliye ve Genel Müdürlüğe bilgi verilecektir. Ancak, Genel Müdürlük tarafından incelenmesi gerektiği düşünülen talep ve şikâyetler, Bölge Müdürlüğü görüşü ile birlikte gönderilecektir.
8. 5737 sayılı Vakıflar Kanunu ve Vakıflar Yönetmeliği gereğince, vakıflar tarafından verilmesi gereken bilgi, belge, yıllık beyanname, hesap cetveli ve iç denetim raporlarının süresi içerisinde, genel kurul toplantı tutanaklarının ise toplantı tarihinden sonra verilmesi sağlanacaktır.
9. Zaruret halinde Vakıflarca beyan edilen adresler yerinde tespit edilecektir.
10. Vakıf yöneticilerinin mal bildiriminde bulunması;
Vakıfların idari organlarında görev yapanlar, göreve gelmeleri veya ayrılmaları halinde 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu gereğince aşağıda belirtilen şekilde mal bildiriminde bulunmak zorundadır.
• İdare organlarında görev alanlar göreve başlama tarihini izleyen bir ay içinde,
• Görevin sona ermesi halinde, ayrılma tarihini izleyen bir ay içinde,
• Mal varlığında önemli bir değişiklik olduğunda bir ay içinde,
• Sonu sıfır (0) ve beş (5) ile biten yıllarda ise en geç şubat ayı sonuna kadar.
Vakıfların idare organlarında görev alan şahısların mal bildirimleri (Kurumlarına mal beyanı verenler hariç) Genel Müdürlüğe gönderilmeyecek, Bölge Müdürlüklerinde muhafaza edilecektir. Süresi içerisinde mal bildiriminde bulunmayanlara ilgili kanunun cezai hükümleri uygulanacaktır.
11. Vakıflarda yönetici olarak görev yapanların, 5737 sayılı Vakıflar Kanununun 9. maddesinde belirtilen suçlardan mahkûm olup olmadıklarının takibi ile adli sicil kayıtlarının muhafazası vakıf yetkili organının sorumluluğundadır. Bu nedenle, Bölge Müdürlüklerince vakıf yöneticilerinden adli sicil kayıtları istenilmeyecektir.
12. Vakıflardan alınan denetim giderlerine katılma payı, 5737 sayılı Vakıflar Kanununun 80. maddesi ile kaldırılmıştır. 2007 yılı dâhil önceki yıllara ait tahakkuk etmiş denetim giderlerine katılma payı tahsil edilecektir. Ancak, Danıştay 1. Dairesinin 16.06.2009 tarih E:2009/557, K:2009/1006 sayılı kararı gereği 01.01.2008-27.02.2008 tarihleri arası için herhangi bir tahsilat yapılmayacaktır.
13. 5737 sayılı Vakıflar Kanununun 12. maddesi gereği;
Vakıflar mal edinimlerinde:
Vakıflar, yetkili organ kararı ile bağımsız ekspertiz kuruluşlarına düzenlettirecekleri ekspertiz raporunda belirtilen bedelden fazla olmamak kaydıyla Genel Müdürlüğümüzden izin almadan gayrimenkul satın alabilecektir. Ancak, satın alınan gayrimenkul ile ilgili tapu işlemlerinin yapılabilmesi için vakıf tarafından bağlı olduğu Bölge Müdürlüğünden yetki belgesi alınması gerekmektedir.
Vakıfların mal satışlarında ise:
a) Yeni, esnaf ve cemaat vakıflarının kuruluş mal varlıkları Genel Müdürlük görüşü ve ilgili mahkemeden alınacak karar ile sonradan iktisap edilen malları ise bağımsız ekspertiz kuruluşlarına düzenlettirecekleri ekspertiz raporu ve yetkili organ kararıyla,
b) Mülhak vakıfların, kuruluş mal varlıkları Vakıflar Meclisi kararı ve ilgili mahkemeden alınacak karar ile sonradan iktisap edilen malları ise Vakıflar Meclisi kararıyla değiştirilebilir veya paraya çevrilebilir.