KOMİSYONUN DEĞİŞİKLİK GEREKÇESİ
İnternet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ve bu yayınlarla ilgili olarak sorumluluk rejimini belirlemek amacıyla Tasarı metnine maddeler eklenmesi düşünülmüştür. Bu maddelerin içeriği de göz önünde bulundurulmak suretiyle, ayrıca, Tasarının başlığında yapılan değişikliğe paralellik sağlanması amacıyla, amaç ve kapsam maddesini düzenleyen Tasarının 1 inci maddesinde değişiklik yapılmıştır.
KOMİSYONUN DEĞİŞİKLİK GEREKÇESİ
Tasarının 2 nci maddesinde, mevcut tanımlardaki belirsizliğin ve anlam bozukluğunun giderilmesine yönelik redaksiyon yapılmıştır. Ayrıca, internet üzerinden yapılan fakat yayın niteliği taşımayan haberleşmelerin kapsam dışında tutulması, Tasarının başlığında yapılan değişiklikle paralelliğin sağlanması, internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi, bu yayınlarla ilgili olarak sorumluluk rejiminin belirlenmesi amacıyla Tasarı metnine eklenmesi düşünülen maddeler hükümleri de göz önünde bulundurularak, söz konusu maddede ilave tanımlara yer verilmiştir.
Alt Komisyonca yukarıdaki gerekçelerle Tasarının 2 nci maddesinde yapılan değişiklikler, Komisyonumuzca da uygun görülmüştür.
Madde ile, erişimi engellenebilecek suçlar düzenlenmiştir. Bu suçlar; Türk Ceza Kanununda yer alan çocukların cinsel istismarı, müstehcenlik, fuhuş, intihara yönlendirme ve kumar oynanması için yer ve imkan sağlama ile uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma suçlarıdır.
Elektronik ortamda yapılan ve içeriği yukarıdaki suçları oluşturan yayınlarla ilgili olarak erişimin engellenmesi kararı aşağıda belirtilen esaslara göre verilir:
1. İçerik veya yer sağlayıcısının yurt içinde bulunması halinde, erişimin engellenmesi kararı, sulh ceza hâkimi, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde ise, yetkili ve görevli kolluk kuvvetlerinin talebi üzerine veya re'sen Telekomünikasyon İletişim Başkanlığının yazılı emriyle verilir. Bu durumda Başkanlıkça verilen bu karara karşı ilgililer Kurum merkezinin bulunduğu yer sulh ceza hâkimine itirazda bulunabileceklerdir. Bu itiraz, ilgilinin ayrıca idari yargı yoluna başvurma hakkını ortadan kaldırmaz Keza, koruma tedbiri olarak hâkimce verilen erişimin engellenmesine ilişkin karara Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz edilebilir.
Hâkim veya Başkanlık tarafından verilen erişimin engellenmesi kararının birer örneği, gereği yapılmak üzere içerik, yer ve erişim sağlayıcılarına tebliğ edilir. Hâkim tarafından verilen erişimin engellenmesi kararını yerine getirmeyen kişi hapis cezası ile cezalandırılır.
2. İçerik veya yer sağlayıcısının yurt dışında bulunması halinde veya içerik veya yer sağlayıcısı yurt içinde bulunsa bile çocukların cinsel istismarı, müstehcenlik ve fuhuş suçların içeriklerini taşıyan yayınlara ilişkin erişimin engellenmesi kararı, doğrudan Başkanlık tarafından verilir.
Başkanlıkça verilen erişimin engellenmesi kararı, erişim sağlayıcısına bildirilerek, gereğinin derhal yerine getirilmesi istenir. İdari tedbir olarak verilen erişimin engellenmesi kararının yerine getirilmemesi halinde, Başkanlık tarafından erişim sağlayıcısına, kararın yerine getirilmesi için üç güne kadar süre verilir. Bu süre içerisinde de içeriğe erişimin engellenmemesi halinde, Başkanlık tarafından erişim sağlayıcısına idari para cezası verilir. Buna rağmen kararın yerine getirilmemesi halinde, Başkanlığın talebi üzerine Telekomünikasyon Kurumu tarafından yetkilendirmenin iptaline karar verilebilir, verilen bu kararlara idari yargı yoluna başvurma hakkı mevcuttur.
KOMİSYONUN DEĞİŞİKLİK GEREKÇESİ
Tasarının 3 üncü maddesi, aşağıdaki gerekçelerle Alt Komisyonca yeniden düzenlenmiş ve eklenen maddeler dolayısıyla, söz konusu madde, 8 inci madde olarak teselsül ettirilmiştir.
Maddenin birinci fıkrasında, erişimin engellenmesi tedbirinin hangi suçlarla ilgili olarak uygulanabileceği sayma yöntemiyle belirlenmiştir. İnternet ortamında yapılan ve konusu suç oluşturan içeriğe sahip yayınlarla mücadelenin etkinliğini sağlama bakımından başlangıçta katalog içerisinde yer alan suçların sayısı mümkün olduğunca sınırlı tutulmuştur. Katalog içerisinde yer alan suçların belirlenmesinde, özellikle çocukların ve gençlerin internet ortamında yapılan ve konusu suç oluşturan içeriğe sahip zararlı yayınlardan korunması, çocukların istismar edilmesi suretiyle oluşturulmuş müstehcen içeriklere yer veren internet ortamındaki yayınlara, Türkiye'den erişimin engellenmesi amacı etkili olmuştur. Anayasanın uluslararası sözleşmeler hükümlerine paralel olarak güvence altına aldığı özellikle düşünce açıklama özgürlüğünü kısıtlama bağlamında eleştirilere maruz kalmamak amacıyla, kapsam, internet ortamında yapılan, çocukların ve gençlerin olumsuz olarak etkilenebileceği ya da çocukların cinsel yönden istismar edilmesi suretiyle oluşturulmuş yayınlarla sınırlı tutulmuştur. Ayrıca, bu madde hükümlerine göre erişimin engellenmesi kararının verilebilmesi için, internet ortamında yapılan yayının içeriğinin söz konusu suçlardan birini oluşturduğu hususunda yeterli şüphenin varlığı koşul olarak aranmıştır. Alt Komisyonca maddenin birinci fıkrasında yapılan değişiklik Komisyonumuzca da benimsenmiş; ayrıca söz konusu birinci fıkraya, 25/7/1951 tarihli 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanunda yer alan suçların bir kısmının internet ortamındaki yayın yoluyla da işlenebileceği göz önünde bulundurularak, (b) bendi eklenmiştir.