Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2024/İK-SDD/91
Kurum:
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
Kabul Tarihi:
05.03.2024
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
29.11.2024
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Karar Tarihi: 05.03.2024
Karar Sayısı: 2024/İK-SDD/91
Gündem Konusu: İnceleme - Arayan Hat Bilgisi (CLI)
KARAR: Sektörel Denetim Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
29.10.2022 tarihli ve 69852 sayılı Başkanlık Oluru çerçevesinde, Can Bilgi Teknolojileri ve Telekomünikasyon Limited Şirketi, Doğuş Bilgi Teknolojileri Yazılım ve Telekomünikasyon Limited Şirketi, Cloudcell Telekomünikasyon Anonim Şirketi (eski ünvanı: Sarıböğürtlen Telekomünikasyon Anonim Şirketi), Telekomextra Telekomünikasyon ve İletişim Ürünleri Ticaret Sanayi Limited Şirketi, Via Telekom Bilgi Teknolojileri Ticaret Limited Şirketi (Eski Ünvanı : Teleon İletişim Hizmetleri Ticaret Limited Şirketi), Telinka İletişim ve Yazılım Ticaret Limited Şirketi, Üniversal Telekomünikasyon İletişim Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketi ve Voice Guru Telekom ve İletişim Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu'nun 12.04.2016 tarihli ve 2016/DK-YED/211 sayılı Kararı ile onaylanarak yürürlüğe giren Arayan Hat Bilgisi (CLI) Kullanımına İlişkin Usul ve Esaslar ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine uyumunun denetlenmesi amacıyla yürütülen inceleme çalışmaları neticesinde;
1. 12.04.2016 tarihli ve 2016/DK-YED/211 sayılı Kurul Kararı ile yürürlüğe giren Arayan Hat Bilgisi (CLI) Kullanımına İlişkin Usul ve Esaslar’ın “CLI’ın oluşturulması” başlıklı 4’üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan; “Çağrı Detay Kayıtları (CDR) ve sinyalleşme bilgileri içerisinde “arayan numara” alanında işletmeci tarafından aboneye tahsis edilmiş numara kullanılır. Aboneye tahsisli numaranın, işbu usul esasta belirtilen ve Kurum tarafından belirlenebilecek diğer istisnalar ile tahsisli numaranın Numaralandırma Yönetmeliği’nde tanımlanmış olan kısa numaralar ve yerel aranır numaralar olması durumları dışında aranan tarafa gösterilen CLI olarak kullanılması esastır.” hükmü ile Elektronik Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve Süreleri düzenlemesinin “2.4. Sabit Telefon Hizmeti” başlıklı bölümünün 10’uncu maddesinde yer alan; “İşletmeci, başlattığı çağrılarda CLI bakımından aşağıdaki hak ve yükümlülüklere tabidir:… d. İşletmeci, konuya ilişkin gerekli tüm hukuki ve teknik tedbirleri almak kaydıyla ve abonenin aboneliğini ispatlayıcı fatura vb. ilgili belgelerin veya abonenin yazılı beyanının ibrazı üzerine, aboneye bir başka işletmeci tarafından tahsis edilmiş olan, yerel aranır numaraları aranan tarafa CLI olarak gösterebilir. İşletmeci, aranan tarafa bu şekilde CLI olarak gösterilen numaraların, abonenin kullanımında olduğunu gösterir belge veya abonenin yazılı beyanını yılda en az bir defa abonesinden almakla ve hizmet süresince saklamakla yükümlüdür…” hükmüne aykırı olarak işletmeci şebekesinden 01.08.2022 ile 06.12.2022 tarihleri arasında başlayan yurt içi ses çağrılarının bir kısmında 4440826, 4441714 ve 4445058 yerel aranır numaralarının arayan hat bilgisi (CLI) olarak kullanılması ve söz konusu numaralar için ilgili tarihte abonelerden ilgili yerel aranır numaranın aboneliğine sahip olunduğuna ilişkin ispatlayıcı bir belge veya yazılı beyan alınmaması nedeniyle;
a) Telekomextra Telekomünikasyon ve İletişim Ürünleri Ticaret Sanayi Limited Şirketi hakkında, 15.02.2014 tarihli ve 28914 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilgi Teknolojileri ve iletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin “Numaralandırmaya ilişkin ihlaller” başlıklı 6’ncı maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan, “(Değişik.RG-29/9/2018- 30550) İşletmecinin CLI’a ilişkin ilgili mevzuat hükümlerini ihlal etmesi halinde işletmecinin bir önceki takvim yılındaki net satışlarının yüzde üçüne (%3) kadar idari para cezası uygulanır. …” hükmü ve aynı Yönetmeliğin “Yaptırım ölçütleri” başlıklı 44’üncü maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde 2021 yılı net satış tutarı olan 3.057.902,30.-TL’nin yüzde üç (%3)’ü oranında idari para cezası uygulanması,
b) 15.02.2014 tarihli ve 28914 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilgi Teknolojileri ve iletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin “Numaralandırmaya ilişkin ihlaller” başlıklı 6’ncı maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan, “(Değişik.RG-29/9/2018- 30550) … İhlalin ilgili mevzuat çerçevesinde ağır kusur oluşturduğunun Kurul tarafından tespiti halinde ise işletmecinin yetkilendirmesi fesih/iptal edilir.” hükmü çerçevesinde mevzuat ihlaline konu fiilin ağır kusur oluşturduğu tespit edilerek Telekomextra Telekomünikasyon ve İletişim Ürünleri Ticaret Sanayi Limited Şirketi’nin Kurum nezdinde kayıtlı tüm yetkilendirmelerinin iptal edilmesi,
2. 12.04.2016 tarihli ve 2016/DK-YED/211 sayılı Kurul Kararı ile yürürlüğe giren Arayan Hat Bilgisi (CLI) Kullanımına İlişkin Usul ve Esaslar’ın “CLI’ın oluşturulması” başlıklı 4’üncü maddesinde yer alan; “(1) Çağrı Detay Kayıtları (CDR) ve sinyalleşme bilgileri içerisinde "arayan numara" alanında işletmeci tarafından aboneye tahsis edilmiş numara kullanılır. Aboneye tahsisli numaranın, işbu usul esasta belirtilen ve Kurum tarafından belirlenebilecek diğer istisnalar ile tahsisli numaranın Numaralandırma Yönetmeliği'nde tanımlanmış olan kısa numaralar ve yerel aranır numaralar olması durumları dışında aranan tarafa gösterilen CLI olarak kullanılması esastır. (2) CLI; boş, eksik ve başta acil yardım hizmetlerine ve/veya güvenlik güçlerine tahsisli kısa numaralar, ilgili mevzuatta yer alan istisnalar dışında hizmet sunan işletmeci tarafından ilgili aboneye tahsis edilmemiş numaranın kullanılmasında olduğu üzere yanlış veya yanıltıcı bir biçimde oluşturulamaz. (3) (06/12/2016 tarihli ve 2016/DK/482 sayılı Kurul Kararı ile değişik) Çağrı Detay Kayıtları (CDR) ve sinyalleşme bilgileri içerisinde "arayan numara" alanında bulunacak numaranın "90+Alan Kodu+7 Haneli Abone Numarası" şeklinde E.164 formatında bulunması ve bu numaranın Kurumumuza işletmeciler tarafından gönderilen abone kütük bilgilerinde yer alması zorunludur. (4) İşletmeci tarafından, ilgili mevzuata uygun olacak şekilde oluşturulmuş CLI'ın kullanıcılar tarafından değiştirilmesi önlenir. (5) Çağrıyı başlatan işletmeci, bu maddenin birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen konularda gerekli her türlü tedbiri almakla yükümlüdür. (6) Yurt içi ve yurt dışı kaynaklı çağrılarda çağrıyı başlatan tarafından oluşturulmuş CLI, transit ve çağrıyı sonlandıran işletmeci tarafından değiştirilemez.” hükmüne aykırı olarak işletmeci şebekesinden 05.06.2022 ile 04.12.2022 tarihleri arasında başlayan 8 adet yurt içi ses çağrısında arayan hat bilgisinin (CLI) ilgili mevzuata uygun şekilde oluşturulmaması nedeniyle;