-
Favorilere ekle veya çıkar
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle
Konsolide metin - henüz yürürlüğe girmedi (Sürüm: 2)
No.: 75935942-050.01.04-[/34549]
Kurum: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu
Kabul Tarihi: 01.08.2025
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 01.01.2027
Son Değişiklik Tarihi: 01.01.2027
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 01.01.2027
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Karar No: 75935942-050.01.04-[/34549]
Karar Tarihi: 01/08/2025
Konu: TFRS 19 Kamuya Hesap Verme Sorumluluğu Bulunmayan Bağlı Ortaklıklar: Açıklamalar’ın Yayımlanması
660 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 9’uncu maddesi uyarınca; uluslararası standartlarla uyum sağlamak üzere, Uluslararası Muhasebe Standartları Kurumu tarafından “IFRS 19 Subsidiaries without Public Accountability: Disclosures” başlığıyla yayımlanan Standardın mevzuatımıza kazandırılması amacıyla, “TFRS 19 Kamuya Hesap Verme Sorumluluğu Bulunmayan Bağlı Ortaklıklar: Açıklamalar” Standardının ve söz konusu Standardın diğer muhasebe ve finansal raporlama standartlarında yapmış olduğu değişikliklerin yayımlanmasına karar verilmiştir.
Kamuya Hesap Verme Sorumluluğu Bulunmayan Bağlı Ortaklıklar: Açıklamalar
Amaç
1 TFRS 19 Kamuya Hesap Verme Sorumluluğu Bulunmayan Bağlı Ortaklıklar: Açıklamalar, işletmenin diğer TFRS’lerde bulunan açıklama hükümleri yerine, bu Standart kapsamında uygulanmasına izin verilen açıklama hükümlerini belirler.
Amacın gerçekleştirilmesi
2 Bu Standardı uygulamayı seçen bir işletme, açıklama hükümleri hariç diğer TFRS’lerdeki hükümleri uygular. Diğer TFRS’lerdeki açıklama hükümleri yerine bu Standarttaki hükümler uygulanır.
3 Bu nedenle, aksi belirtilmedikçe (bakınız: paragraf 4), bu Standardı uygulayan bir işletmenin diğer TFRS’lerdeki açıklama hükümlerini veya bu açıklama hükümlerine yönelik herhangi bir hükmü ya da referansı uygulaması gerekmez. Örneğin, TMS 12 Gelir Vergileri paragraf 35, geçmiş yıl mali zararları ve vergi avantajlarının sonraki dönemlere aktarılması nedeniyle ertelenmiş vergi varlığı muhasebeleştirilmesine dair koşullara yönelik hükümleri içerir. Söz konusu paragraf, “bu gibi durumlarda, 82’nci paragraf ertelenmiş vergi varlığının tutarının ve muhasebeleştirilmesini destekleyen gerekçelerin niteliklerinin açıklanmasını gerektirir” şeklinde sona erer. Bu Standardı uygulayan bir işletme, TMS 12 paragraf 82’yi uygulamayacaktır. Böyle bir işletmenin, TMS 12 paragraf 35’in sonundaki paragraf 82’ye ilişkin hükmü uygulaması gerekmez.
4 Paragraf 2 ve 3’e bağlı kalınmaksızın:
(a) Bu standardı uygulayan işletmeler için diğer standartlardaki uygulanabilir açıklama hükümleri bu standartta belirtilmiştir.
(b) TFRS 8 Faaliyet Bölümleri, TFRS 17 Sigorta Sözleşmeleri veya TMS 33 Hisse Başına Kazanç’ı uygulayan bir işletmenin bu Standardı da uygulaması durumunda işletme, söz konusu Standartlarda yer alan tüm açıklama hükümlerini uygular.
(c) Yeni veya güncellenmiş bir TFRS, bir işletmenin bu Standarda geçişine ilişkin açıklama hükümlerini içerebilir. Bu Standardı uygulayan bir işletmeye, yeni veya güncellenmiş bir TFRS’ye geçişle ilgili açıklama hükümlerine muafiyet sağlanması durumunda, bu muafiyetler yeni veya güncellenmiş TFRS’lerde düzenlenecektir.
5 TFRS 18 Finansal Tablolarda Sunum ve Açıklama paragraf 19 uyarınca, bu Standardı uygulayan bir işletmenin bu Standardın zorunlu kıldığı belirli bir açıklamayı, bu açıklamaya ilişkin bilgi önemli değilse sunmasına gerek yoktur.
6 Bu Standartta yer alan belirli hükümlere uyum sağlanması; işlemlerin, diğer olay ve koşulların işletmenin finansal durumu ve finansal performansı üzerindeki etkisini finansal tablo kullanıcılarının anlamasını sağlamakta yetersiz kalıyorsa işletme ek açıklamaların sunulup sunulmayacağını değerlendirir.
Kapsam
7 İşletme, raporlama döneminin sonunda yalnızca aşağıdaki koşulların tamamı sağlandığında, bu Standardı konsolide, ayrı veya bireysel finansal tablolarında uygulamayı tercih edebilir:
(a) İşletmenin bağlı ortaklık olması,
(b) İşletmenin kamuya hesap verme sorumluluğu bulunmaması (bakınız: paragraf 11-12) ve
(c) İşletmenin kamunun kullanımına açık TFRS’lere uygun konsolide finansal tablo hazırlayan bir ana ortaklığa veya ara kademe bir ana ortaklığa sahip olması.
8 “Bağlı ortaklık” ve “grup” TFRS 10 Konsolide Finansal Tablolar Ek A’da tanımlanmaktadır.
9 Ara kademe bir ana ortaklık, diğer grup işletmelerinin veya bir bütün olarak grubun kamuya hesap verme sorumluluğunun bulunup bulunmadığına bakılmaksızın bu Standardı kendi bireysel finansal tablolarında uygulayacak nitelikte olup olmadığını değerlendirir.
10 Kamuya hesap verme sorumluluğu bulunmayan ve paragraf 7’deki diğer koşulları sağlayan ara kademe bir ana ortaklık, konsolide finansal tablolarında bu Standardı uygulamasa dahi bireysel finansal tablolarında bu Standardı uygulayabilir.
11 Aşağıdaki şartların sağlanması durumunda bir işletmenin kamuya hesap verme sorumluluğu bulunmaktadır:
(a) İşletmenin borçlanma veya özkaynak araçlarının kamuya açık bir piyasada işlem görmesi veya kamuya açık bir piyasada (yerel ve bölgesel piyasalar dahil olmak üzere yerli veya yabancı bir borsa veya tezgâh üstü piyasa) işlem görmek üzere bu tür araçları ihraç etme sürecinde olması veya