-
Favorilere ekle veya çıkar
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Konsolide metin - henüz yürürlüğe girmedi (Sürüm: 2)
No.: 75935942-050.01.04-[01/32053]
Kurum: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu
Kabul Tarihi: 05.05.2025
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 01.01.2027
Son Değişiklik Tarihi: 01.01.2027
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 01.01.2027
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Karar No: 75935942-050.01.04 - [01/32053]
Karar Tarihi: 05/05/2025
Konu: TFRS 18 Finansal Tablolarda Sunum ve Açıklama’nın Yayımlanması
660 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 9’uncu maddesi uyarınca; uluslararası standartlarla uyum sağlamak üzere, Uluslararası Muhasebe Standartlan Kurumu tarafından “TFRS 18 Presentation and Disclosure in Financial Statements” başlığıyla yayımlanan standardın mevzuatımıza kazandırılması amacıyla, “TFRS 18 Finansal Tablolarda Sunum ve Açıklama” Standardının ve söz konusu Standardın diğer muhasebe ve finansal raporlama standartlarında yapmış olduğu değişikliklerin yayımlanmasına karar verilmiştir.
Finansal Tablolarda Sunum ve Açıklama
Amaç
1 Bu Standart, genel amaçlı finansal tabloların (finansal tablolar) işletmenin varlıklarını, yükümlülüklerini, özkaynaklarını, gelirlerini ve giderlerini gerçeğe uygun bir şekilde yansıtarak ihtiyaca uygun bilgiler sağlamasına yardımcı olmak amacıyla bu tablolardaki bilgilerin sunulmasına ve açıklanmasına ilişkin hükümleri belirler.
Kapsam
2 İşletme, TFRS’lere uygun olarak hazırlanan finansal tablolardaki bilgilerin sunulması ve açıklanmasında bu Standardı uygular.
3 Bu Standart, finansal performans tablosundaki (tablolarındaki), finansal durum tablosundaki ve özkaynak değişim tablosundaki bilgilerin sunumuna ilişkin genel ve özel hükümleri belirler. Bu Standart aynı zamanda dipnotlardaki bilgilerin açıklanmasına ilişkin hükümleri de belirler. TMS 7 Nakit Akış Tablosu ise nakit akışı bilgilerinin sunulmasına ve açıklanmasına yönelik hükümleri belirler. Bununla birlikte paragraf 9-43 ve paragraf 113-114’te yer alan finansal tablolara ilişkin genel hükümler nakit akış tablosu için de uygulanır.
4 Diğer TFRS’ler, belirli işlemler ve diğer olaylar için finansal tablolara alma, ölçüm, sunum ve açıklama hükümlerini belirlemektedir.
5 Bu Standart, TMS 34 Ara Dönem Finansal Raporlama uygulanarak hazırlanan ara dönem özet finansal tablolardaki bilgilerin sunumuna ve açıklanmasına uygulanmaz. Ancak, paragraf 41-45 ve paragraf 117-125 bu finansal tablolara uygulanır.
6 Bu Standart, kamu iktisadi teşebbüsleri de dâhil, kâr amacı güden işletmelere uygun bir terminoloji kullanmaktadır. Bu Standardın, özel sektördeki veya kamu sektöründeki kâr amacı gütmeyen faaliyetler yürüten işletmeler tarafından uygulanması durumunda, finansal tablolar ve finansal tablolardaki belirli kalemler, bölümler, ara toplamlar veya toplamlar için yapılan tanımlamaların değiştirilmesi gerekebilir.
7 Benzer şekilde, TMS 32 Finansal Araçlar: Sunum’da tanımlanan şekliyle özkaynağı bulunmayan işletmelerin (örneğin, bazı yatırım fonları) ve sermayeyi temsil eden payları özkaynak niteliğinde olmayan işletmelerin (örneğin, bazı kooperatif işletmeleri), üyelerinin veya katılım payı sahiplerinin haklarının finansal tablolardaki sunumunda değişiklik yapması gerekebilir.
8 Birçok işletme, finansal tablolardan ayrı olarak (bakınız: paragraf 10), işletmenin karşılaştığı temel belirsizliklerle birlikte işletmenin finansal performansının ve finansal durumunun temel özelliklerini tanımlayan ve açıklayan yönetime ait finansal değerlendirmeleri sunar. Bu tür değerlendirmeler, TFRS’lerin kapsamı dışındadır.
Finansal tablolara ilişkin genel hükümler
Finansal tabloların amacı
9 Finansal tabloların amacı, finansal tablo kullanıcılarına işletmenin gelecekteki net nakit girişlerine ilişkin beklentilerin ve yönetimin işletmeye ait ekonomik kaynaklan nasıl kullandığının değerlendirilmesinde, raporlayan işletmenin varlıkları, yükümlülükleri, özkaynakları, gelirleri ve giderleri hakkında faydalı olacak finansal bilgiler sağlamaktır.
Tam bir finansal tablolar seti
10 Tam bir finansal tablolar seti aşağıdakilerden oluşur:
(a) Raporlama dönemine ait finansal performans tablosu (veya tabloları) (bakınız: paragraf 12),
(b) Raporlama dönemi sonuna ait finansal durum tablosu,
(c) Raporlama dönemine ait özkaynak değişim tablosu,
(d) Raporlama dönemine ait nakit akış tablosu,
(e) Raporlama dönemine ilişkin dipnotlar,
(f) Paragraf 31-32’de belirtildiği şekilde bir önceki döneme ait karşılaştırmalı bilgiler ve
(g) Paragraf 37 uyarınca zorunlu olması halinde, bir önceki dönemin başına ait finansal durum tablosu.
11 Paragraf 10(a)-10(d)’de belirtilen tablolar (ve bunların karşılaştırmalı bilgileri) temel finansal tablolar olarak ifade edilir. İşletme, finansal tabloları için bu Standartta belirtilenlerden farklı başlıklar kullanabilir. Örneğin, “finansal durum tablosu” yerine “bilanço” başlığı kullanılabilir. Ayrıca, bu Standartta “diğer kapsamlı gelir“kâr veya zarar” ve “toplam kapsamlı gelir” gibi ifadeler kullanılmasına rağmen işletme, paragraf 43 uyarınca kalemlerin özelliklerini gerçeğe uygun olarak yansıtacak şekilde isimlendirmek kaydıyla, bu Standardın zorunlu kıldığı toplamlar, ara toplamlar ve finansal tablo kalemleri için farklı isimler kullanabilir. Örneğin, işletme “kâr veya zarar” için “net gelir” ifadesini kullanabilir.