Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Authority:
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Adoption Date:
04.08.2016
Valid start date:
04.08.2016
This document is published in different source than the Official Gazette. Consolidated text can be prepared as the related source is updated.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)
Sayı: 27575268-105[3100-2015-439]-188672
04.08.2016
Konu: …… San. ve Tic. Ltd. Şti.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; …… Vergi Dairesi Müdürlüğünün …… vergi kimlik numaralı mükellefi olarak tekstil ürünleri imalatı toptan ve perakende satış işi ile iştigal ettiğiniz ve internet üzerinden de perakende olarak satış yaptığınız, perakende satış yapan şubelerinizde ödeme kaydedici cihaz bulunmakla birlikte fatura düzenleme haddine bakılmaksızın tüm satışlarınız için fatura düzenlendiğiniz, şirketinizin 01.01.2016 tarihinden itibaren hem yeni nesil ödeme kaydedici cihaz (YN ÖKC) kullanma hem de e-Arşiv uygulamasına geçme mecburiyetinizin bulunduğu, satışlarınıza ilişkin tüm faturaların (e-fatura kapsamında düzenlenenler hariç olmak üzere) e-Arşiv kapsamında düzenlenmesi halinde de YN ÖKC kullanma mecburiyetinizin olup olmadığı konusunda tereddüt oluştuğu belirtilerek;
-İnternet ortamı dışındaki tüm satışlarınız için (e-fatura kapsamına girenler hariç) e-Arşiv fatura düzenlenip düzenlenmeyeceği,
-Tüm satışlarınız için e-Arşiv fatura düzenlenmesi halinde perakende satış yapılan iş yerlerinizde yeni nesil ödeme kaydedici cihaz bulundurma ve kullanma mecburiyetinizin bulunup bulunmadığı,
hususlarında Başkanlığımızdan görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, 30/12/2013 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan 433 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile e-Arşiv Faturası Uygulaması hayata geçmiş ve ayrıca Tebliğ kapsamında belli mükellef gruplarına e-Arşiv Fatura Uygulamasına geçme zorunluluğu getirilmiştir.
433 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği '3-e-Arşiv Uygulaması İzni' başlıklı bölümünde aşağıdaki açıklamalar yapılmıştır;
''Bu Tebliğ kapsamında e-Arşiv Uygulamasından yararlanma izni verilen mükellefler;
a) 397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen e-Fatura Uygulamasına kayıtlı olanlara düzenledikleri faturaları anılan Tebliğe göre "e-Fatura" olarak oluşturmak, iletmek, muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmek zorundadırlar.
b) (443 Sıra No.lu GT İle Değişen Hali) Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 397) ile getirilen e-Fatura Uygulamasına kayıtlı olmayan vergi mükelleflerine e-Arşiv Uygulaması kapsamında "e-Arşiv Fatura" oluşturmaya, kâğıt ortamında göndermeye ve oluşturulan faturaların ikinci nüshasını elektronik ortamda muhafaza ve istendiğinde ibraz etmeye zorunludurlar. Bununla birlikte söz konusu mükellefler, e-Arşiv Uygulaması kapsamında oluşturdukları faturaları alıcısının talebi doğrultusunda ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan e-fatura format ve standardını kullanmak ve de söz konusu faturanın basılabilir görüntüsünü de eklemek şartıyla, müşterilerine elektronik ortamda da iletebilirler. Bu durumda e-Arşiv Faturasının ayrıca kağıda basılmasına gerek bulunmamaktadır.
c) Vergi mükellefi olmayanlara ise e-Arşiv Uygulaması kapsamında "e-Arşiv Fatura" oluşturmaya, müşterilerinin talebi doğrultusunda elektronik ortamda iletmeye veya kâğıt ortamında göndermeye, oluşturulan faturaların ikinci nüshasını elektronik ortamda muhafaza etmeye ve istenildiğinde ibraz etmeye zorunludurlar.''
Ayrıca, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun (VUK) 232 nci maddesinde; "Birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde tespit edilenlerle defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçiler:
1-Birinci ve ikinci sınıf tüccarlara;
2-Serbest meslek erbabına;
3-Kazançları basit usulde tespit olunan tüccarlara;
4-Defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilere;
5-Vergiden muaf esnafa.
Sattıkları emtia veya yaptıkları işler için fatura vermek ve bunlar da fatura istemek ve almak mecburiyetindedirler.
Yukarıdakiler dışında kalanların, birinci ve ikinci sınıf tüccarlar ile kazancı basit usulde tesbit edilenlerden ve defter tutmak mecburiyetinde olan çiftçilerden satın aldıkları emtia veya onlara yaptırdıkları iş bedelinin (4444 sayılı Kanunun 13/C-4 maddesiyle belirlenen miktarlar Yürürlük; 14.8.1999) 50.000.000 lirayı (460 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2016'dan itibaren 900, -TL) geçmesi veya bedeli 50.000.000 liradan (460 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2016'dan itibaren 900, -TL) az olsa dahi istemeleri halinde emtiayı satanın veya işi yapanın fatura vermesi mecburidir." hükmü bulunmaktadır.
Bununla birlikte, 15.06.2013 tarih ve 28678 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile satışı yapılan malları aynen veya işlendikten sonra satışını yapanlar dışındaki kimselere satan veya aynı kimselere hizmet veren birinci ve ikinci sınıf tüccarlara (perakende teslimde bulunan veya hizmet ifa eden) Vergi Usul Kanununa göre fatura vermek zorunda olmadıkları mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde (6.12.1984 tarihli ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihaz Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanuna göre kullanmak zorunda oldukları ödeme kaydedici cihazların yerine) "Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları" kullanma mecburiyeti getirilmiş, 466 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği'nde ise Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları kullanma mecburiyetinin başlangıç tarihleri; satış hacmi, kullanılan ÖKC modeli ve satış sistemlerinin özellikleri de göz önünde bulundurularak 2016 yılı içine kademeli olarak yeniden belirlenmiştir. Bu düzenlemeye göre;