Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Kabul Tarihi:
10.05.2018
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
10.05.2018
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Bursa Vergi Dairesi Başkanlığı
Mükellef Hizmetleri Gelir Grup Müdürlüğü
Sayı: 45404237-140[17-41]-E.102552
Konu: Vakıf üniversitesinin kuruluşu aşamasında vakıf üyelerinin üzerlerine kayıtlı gayrimenkulleri vakfa devir işleminde tapu harcı
İlgi: 17/01/2018 tarihli özelge talep formunuz.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzun incelenmesinden, vakfınızın, kuracağınız …………… Üniversitesi için şartları yerine getirmeye devam ettiği, bunun için gerekli başvuruların yapıldığı, "Vakıf Yükseköğretim Kurumları Kuruluş ve İşleyişine Dair Usul ve Esaslar" uyarınca bir yükseköğretim kurumu kurmak üzere müracaat eden vakfın müracaatının değerlendirmeye alınabilmesi için müracaat eden vakfın mal varlığı değeri toplamının en az yüz milyon TL olması gerektiğinden bahisle, vakfınızın kurucu üyelerinin söz konusu şartın sağlanması adına üzerlerine kayıtlı gayrimenkulleri üniversite kurmak adına şartlı olarak vakfa devredileceği belirtilerek, yapılacak devir işleminin 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa göre tapu harcından ve damga vergisinden istisna olup olmadığı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
492 sayılı Harçlar Kanununun 57 nci maddesinde, tapu ve kadastro işlemlerinden bu Kanuna bağlı (4) sayılı tarifede yazılı olanların tapu ve kadastro harçlarına tabi olduğu; Kanunun 58 inci maddesinde, tapu ve kadastro harcının mükellefleri bentler halinde sayılmış ve (f) bendinde, diğer bentlerde sayılan işlemler dışında kalan işlemlerde lehine işlem yapılmış olanların harcın mükellefi olduğu belirtilmiş; Kanunun 59 uncu maddesinin (a) fıkrasında ise, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köylerin iktisap edecekleri gayrimenkullerin vesair ayni hakların tescili, şerhi gerektiren işlemleri ve bunların terkinlerinin harçtan istisna olduğu hüküm altına alınmıştır.
Kanunun 123 üncü maddesinin birinci fıkrasında ise özel kanunlarla harçtan muaf tutulan kişilerle, istisna edilen işlemlerden harç alınmayacağı hüküm altına alınmıştır.
492 sayılı Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin "I-Tapu işlemleri" başlıklı bölümünün 4 üncü maddesinde, gayrimenkullerin ve mülkiyetten gayri ayni hakların bağışlanmasında, kanuni mirasçılar dışında intifa hakkından, kuru mülkiyet sahibi lehine ivazsız feragat edilmesinde ve süreli intifa haklarında süre dolarak intifa hakkının sona ermesinde kayıtlı değer üzerinden nispi harç alınacağı hükmü yer almıştır.
Öte yandan, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 56 ncı maddesinin (b) bendinde, "Üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitüleri genel bütçeye dahil kamu kurum ve kuruluşlarına tanınan mali muafiyetler, istisnalar ve diğer mali kolaylıklardan aynen yararlanırlar." hükmü; ek 7 nci maddesinde de, "Vakıflarca kurulacak yükseköğretim kurumları, bu Kanunun 56 ncı maddesinde yer alan mali kolaylıklardan, muafiyetlerden ve istisnalardan aynen istifade ederler ve bunlar emlak vergisinden muaf tutulurlar." hükmü yer almaktadır.
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, vakfınız tarafından kurulacağı belirtilen üniversitenin henüz kuruluş aşamasında olup tüzel kişiliğinin oluşmadığı, vakfınızın kurucu üyeleri adlarına kayıtlı gayrimenkullerin üniversite kurmak adına vakfınıza şartlı olarak devir işleminin yapılacağı ve vakfınızın Bakanlar Kurulu Kararı ile vergi muafiyeti tanınan vakıflar listesinde yer aldığına dair herhangi bir bilginin bulunmadığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, gerek 492 sayılı Harçlar Kanununda gerekse 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununda üniversite kurmak amacıyla kurulan vakfa yapılacak gayrimenkul bağışının harçtan istisna olacağına ilişkin herhangi bir hüküm bulunmadığından, vakfınızın kurucu üyeleri adlarına kayıtlı gayrimenkullerin üniversite kurmak amacıyla vakfınıza şartlı olarak yapılacak devir işleminin harçtan istisna tutulması mümkün bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, Damga Vergisi Kanununun konusunu somut olaya ilişkin düzenlenen kağıtlar teşkil etmekte olup, somut olaya ilişkin kağıt örneklerinin Başkanlığımıza gönderilmesi durumunda damga vergisi yönünden değerlendirme yapılabilecektir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.