Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Kabul Tarihi:
04.09.2014
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
04.09.2014
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
KONYA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
MÜKELLEF HİZMETLERİ USUL GRUP MÜDÜRLÜĞÜ
Sayı: 48349025-VUK-2-1266-102
04/09/2014
Konu: Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazla Yapılan Satışlarda Hangi Belgelerin Girilerek Tahsilatın Sonlandırılacağı Hk.
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve dilekçenizde, motorlu kara taşıtlarının satışı, bakım onarımı ile perakende parça satışında, yeni nesil ödeme kaydedici cihaz (YN ÖKC) uygulamaları ile ilgili olarak;
- Sipariş üzerine gerçekleştirilen araç satışlarında, müşteriden önce bir miktar avans alındığı, bu avansın YN ÖKC ile tahsil etmek istediğinde fatura bilgisi gerektiği, ancak mal henüz teslim edilmediği için fatura düzenlenmediği, bu durumda YN ÖKC ile tahsilatın ne şekilde olacağı,
-Satmış olduğunuz araçlarla ilgili 24 saat acil servis (yol yardımı) ve yerinde bakım onarım hizmeti verildiği, bu hizmet esnasında yedek parça kullanıldığı gibi yedek parça kullanılmadan sadece hizmet de verilebildiği, yedek parçanın kullanıldığı durumda sevk irsaliyesi düzenlendiği ve bu işleme ilişkin daha sonra merkezi bilgisayardan fatura düzenlediği belirterek, hizmet anında YN ÖKC'den yaptığınız tahsilatta sevk irsaliyesinin tarih ve numara bilgileri girilerek tahsilatın yapılıp yapılmayacağı, yedek parça satışı yapılmadan sadece hizmet verildiği durumda da yazarkasa fişi düzenlendiği ve yaptığınız bu tahsilat için merkezde fatura düzenlemenin mümkün olup olmadığı, bu mümkünse tahsilat sırasında fatura yerine hangi bilgilerin girileceği,
-Birden fazla faturası olan müşterilerin, bakiyenin bir kısmını veya tamamını tek bir işlemle ödemek istediğinde, YN ÖKC kullanımının nasıl olacağı,
hususlarında Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.
Bilindiği üzere, 426 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 2 numaralı bölümünün son paragrafında Vergi Usul Kanununun mükerrer 257'nci maddesiyle Bakanlığımıza tanınan yetkiye dayanılarak "...satışı yapılan malları aynen veya işlendikten sonra satışını yapanlar dışındaki kimselere satan veya aynı kimselere hizmet veren birinci ve ikinci sınıf tüccarlara (perakende teslimde bulunan veya hizmet ifa eden) Vergi Usul Kanununa göre fatura vermek zorunda olmadıkları mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde (06.12.1984 tarihli ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanuna göre kullanmak zorunda oldukları ödeme kaydedici cihazların yerine) "Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları" kullanma mecburiyeti getirilmiştir." denilmektedir.
Anılan Tebliğin 4 numaralı bölümünün (a) bendinde "3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun ve ilgili mevzuatına göre ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar 01.10.2013 tarihinden itibaren yeni nesil ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özellikli cihazları kullanmak zorundadırlar. Kapsama dâhil olan mükelleflerin, mezkûr tarihten sonra kullandıkları tüm seyyar EFT-POS cihazlarının yeni nesil ödeme kaydedici cihaz özelliği bulunmalıdır. Mükellefler bu tarihten önce de söz konusu yeni nesil ödeme kaydedici cihazları alarak kullanabilirler." açıklaması yer almaktadır.
Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz Teknik Kılavuzunun 17/e bendinde ise "yeni nesil ödeme kaydedici cihazlara bağlı fatura yazıcılarının kullanılması halinde de EFT-POS cihazı ile bu yazıcıların uyumlu çalışması gerekmektedir. Faturaların elle düzenlenmesi halinde de satış işleminin yeni nesil ödeme kaydedici cihazda başlaması ve cihazda buna dair kayıt oluşturulması gerekir. Fatura numarası girilmeden satış işlemi sonlandırılamaz." denilmektedir.
Bu nedenle, işletmenizde seyyar banka POS'ları kullanmanız halinde bu POS'ların yerine yukarıda belirtilen tarih itibariyle EFT-POS özelliği ihtiva eden YN ÖKC'leri kullanmanız gerekmektedir.
Buna göre;
a) Sipariş üzerine gerçekleştirilen araç satışlarında müşteriden alınan avansın, YN ÖKC kullanılmak suretiyle tahsil edilmek istenmesi halinde YN ÖKC' den, üzerinde "AVANS FİŞİ MALİ DEĞERİ YOKTUR FATURASI SONRADAN DÜZENLENECEK" ibareli bir belge düzenlenecektir. Bu belgede yazılı tutar "AVANS FİŞİ" başlığı altında cihazın "X" ve "Z" raporlarında gösterilecek, Elektronik Kayıt Ünitesine (EKÜ) kayıt edilecek, ancak mali hafızaya kaydedilmeyecektir. Mezkur işlemle ilgili olarak sonradan düzenlenecek faturanın üzerine, önceden düzenlenen Avans Fişinin tarih ve sayısı yazılarak her iki belge ilişkilendirilmiş olacaktır.
YN ÖKC''lerin bu şekilde işlem yapabilmesi için üretici veya ithalatçı yetkili ÖKC firmasına müracaat edilerek gerekli yazılım değişikliğinin yapılması icap etmektedir.