Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kabul Tarihi:
24.02.2020
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
24.02.2020
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.KÜTAHYA VALİLİĞİ
Defterdarlık Defterdarlık Gelir Müdürlüğü
Konu: KDV Muafiyeti
İlgi: 23.07.2019 tarih ve 52283 kayıt sayılı özelge talep formunuz.
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında Belediye Başkanlığınız ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı arasında 2/12/2014 tarihinde imzalanan Protokol kapsamında Kütahya İli …… Mah. …..ada …. parsel, …..ada…. parsel, …. Ada…. parsel, …. ada … parsel, ….. ada ….. parsel üzerinde "……. Konutları"nın (…. adet mesken+…. adet işyeri) Belediyenizin özkaynakları ile yapılarak %98'inin tamamlandığı ve satış aşamasına gelindiği belirtilerek söz konusu taşınmazların 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa göre sözleşme karşılığı hak sahiplerine tesliminde ve açık artırma yoluyla satışı durumunda uygulanması gereken KDV mevzuatı hakkında Defterdarlığımız görüşü talep edilmektedir.
KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde, iktisadi kamu kuruluşları vergi mükellefiyeti kapsamına alınmış olup aynı Kanunun 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasında da Devlete, il özel idarelerine, belediyelere, diğer kamu idarelerine ve kuruluşlarına ait veya bağlı olup faaliyetleri devamlı bulunan ve birinci ve ikinci fıkralar dışında kalan ticari, sınai ve zirai işletmelerin iktisadi kamu kuruluşu olduğu; altıncı fıkrasında ise iktisadi kamu kuruluşları ile dernek veya vakıflara ait iktisadi işletmelerin kazanç amacı gütmemeleri, faaliyetlerinin kanunla verilmiş görevler arasında bulunması, tüzel kişiliklerinin olmaması, bağımsız muhasebelerinin ve kendilerine ayrılmış sermayelerinin veya iş yerlerinin bulunmamasının mükellefiyetlerini etkilemeyeceği, mal veya hizmet bedelinin sadece maliyeti karşılayacak kadar olması, kar edilmemesi veya karın kuruluş amaçlarına tahsis edilmesinin bunların iktisadi niteliğini değiştirmeyeceği hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanunun uygulanmasına ilişkin açıklamalar içeren 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin (2.3.1.) bölümünde iktisadi kamu kuruluşunun ticari, sınai veya zirai bir işletme oluşturup oluşturmadığı hususunda, Tebliğin (2.4.) bölümünde yapılan açıklamaların dikkate alınması gerektiği belirtilmiştir.
Söz konusu Tebliğin (2.4.) bölümünde ise iktisadi işletmenin belirlenmesinde işletmenin belirgin özelliğinin; bağlılık, devamlılık ve faaliyetin ticari, sınai veya zirai bir mahiyet arz etmesi olduğu, diğer bir anlatımla iktisadi işletmenin unsurlarının ticari faaliyetin de temel özelliklerinden olan, bir organizasyona bağlı olarak piyasa ekonomisi içerisinde bedel karşılığı mal alım-satımı, imalatı ya da hizmet ifaları gibi faaliyetler olduğu, kanunun bu gibi halleri tek tek saymak yerine, dernek veya vakıf tarafından piyasa ekonomisi içerisinde icra edilen tüm iktisadi faaliyetleri kapsamına aldığı, satılan mal veya hizmete ait bedelin sadece maliyeti karşılayacak kadar olmasının, kar edilmemesinin, karın kuruluş amaçlarına tahsis edilmesinin bunların iktisadi işletme olma vasfını değiştirmeyeceği açıklanmıştır.
İktisadi işletmenin tanımı içinde yer alan ve devamlı olarak yapılan ticari, sınai veya zirai faaliyetten söz edebilmek için bu işletmenin tedavül ekonomisine katılması, başka bir ifadeyle işletmede üretilen veya alınan malların veya verilen hizmetin bir bedel karşılığı satılmış olması gerekir. Aksi halde diğer unsurlar var olsa dahi bir iktisadi işletmenin varlığından söz edilemez.
Kütahya Belediye Başkanlığının tüzel kişiliği itibarıyla kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmamakla birlikte ticari, sınai ve zirai faaliyetleri dolayısıyla tüzel kişiliğine bağlı oluşacak iktisadi kamu kuruluşu nezdinde kurumlar vergisine tabi tutulması gerekecektir.
Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında Rezerv Yapı Alanı olan İliniz …..Mahallesi, … ada… parsel, … ada ….parsel,…. ada …. parsel,…. ada…. parsel ile …. ada … parseldeki taşınmazlar üzerine Belediyeniz kaynakları ile inşa ettirilen "…. Konutları"nın (…. adet mesken ve … adet işyeri) 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa göre 6306 sayılı Kanun kapsamında Riskli Alan Sınırları içinde bulunan hak sahiplerine ve yine 2886 sayılı Kanuna göre hak sahipleri dışında üçüncü kişilere satışının, bir organizasyona bağlı olarak piyasa ekonomisi içerisinde ve bir bedel mukabilinde gerçekleştirilmesi halinde, bu faaliyetler nedeniyle Kütahya Belediye Başkanlığına bağlı oluşacak iktisadi kamu kuruluşu nezdinde kurumlar vergisi mükellefiyetinin tesis edilmesi gerekecektir.
Ancak, 6306 sayılı Kanun kapsamında Kütahya Belediye Başkanlığı tarafından Riskli Alan Sınırları içinde bulunan hak sahiplerine dağıtılmak üzere Rezerv Yapı Alanında inşa ettirilen konutların hak sahiplerine herhangi bir bedel alınmaksızın teslim edilmesi halinde ise bu işlemler nedeniyle iktisadi kamu kuruluşu oluşmayacağı tabiidir.