Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Kabul Tarihi:
07.10.2011
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
07.10.2011
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü)
Sayı :B.07.1.GİB.4.06.17.02-DMG-551-848 07/10/2011
Konu : 233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak Bakanlar Kurulu Kararına göre kurulan İktisadî Devlet Teşekkülünün, şirket ana statüsünde yer alan amaç ve faaliyetleri ile ilgili imzaladığı sözleşmeler ile bu sözleşmelere ait fatura ödemelerinin damga vergisine tabi olup olmadığı hk.
İlgi : ... tarihli ve ... sayılı yazınız.
İlgide kayıtlı yazınız ve eklerinin incelenmesinden, şirketinizin, 233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak çıkarılan ... sayılı Kararnamenin eki Bakanlar Kurulu Kararına göre kurulduğu, ana statüsünün 3 üncü maddesinin 1 inci fıkrasında "Bu Ana statü ile teşkil olunan ... tüzel kişiliğe sahip, faaliyetlerinde özerk ve sorumluluğu sermayesiyle sınırlı bir İktisadî Devlet Teşekkülüdür." hükmünün yer aldığı, şirketinizin ana statüsünde yer alan amaç ve faaliyetleri ile ilgili imzaladığı kimi sözleşmeler ile bu sözleşmelere ait fatura ödemelerinin damga vergisine tabi olup olmadığı hususunda görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde; bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kâğıtların damga vergisine tabi olduğu; 3 üncü maddesinde, damga vergisi mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu, resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait düzenlenen kağıtların damga vergisini kişilerin ödeyeceği; 8 inci maddesinde, bu Kanunda yazılı resmî daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köyler olduğu, bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadî işletmelerin resmî daire sayılmayacağı; 10 uncu maddesinde, damga vergisinin nispî veya maktu olarak alınacağı, nispî vergide, kâğıtların nev'i ve mahiyetlerine göre, bu kâğıtlarda yazılı belli paranın, maktu vergide kayıtların mahiyetlerinin esas olacağı, belli para teriminin, kâğıtların ihtiva ettiği veya bunlarda yazılı rakamların hâsıl edeceği parayı ifade edeceği, 22 nci maddesinin (a) bendinde, Maliye Bakanlığınca belirlenen mükellefler, kurum ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisinin, ertesi ayın yirminci (371 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca yirmiüçüncü günü) günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname ile bildirileceği ve yirmialtıncı günü akşamına kadar ödeneceği hükme bağlanmıştır.
Mezkur Kanuna ekli (1) sayılı tablonun, "I. Akitlerle ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 7,5 nispetinde; "IV. Makbuzlar ve diğer kağıtlar" başlıklı bölümünün 1/a fıkrasında, resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak yapılanlar dahil) nedeniyle, kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli parayı ihtiva eden makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış veya açılacak hesaplara nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden kağıtların binde 7,5 nispetinde damga vergisine tabi tutulacağı hüküm altına alınmıştır. 2009/15725 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 01/01/2010 tarihinden geçerli olmak üzere damga vergisi oranları, Kanuna ekli (1) sayılı tablonun I/A-1 ve IV/1-a fıkralarındaki kağıtlar için binde 8,25 olarak belirlenmiştir.
Diğer taraftan, 43 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğinde, Damga Vergisi Kanununun 22 nci maddesinin son fıkrasının verdiği yetkiye istinaden Bakanlığımızca daha önce yayımlanan 16 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliğinde sayılan kurum ve kuruluşların sürekli damga vergisi mükellefiyetlerinin devam etmesinin uygun bulunduğu açıklaması yapılmış olup, bu kurum ve kuruluşlar arasında anonim şirketler de yer almaktadır.
... tarih ve ... sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak, Yönetim Kurulunun teşekkülü ile yürürlüğe giren şirketiniz ana statüsünde; 08.06.1984 tarih ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve değişiklikleri ile 22.01.1990 tarih ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak çıkarılan, ... sayılı Kararnamenin eki Bakanlar Kurulu Kararı ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu çerçevesinde faaliyette bulunmak üzere kurulan, tüzel kişiliğe sahip, faaliyetlerinde özerk ve sorumluluğu sermayesiyle sınırlı, EPK, K.H.K., ve ana statü hükümleri saklı olmak üzere özel hukuk hükümlerine tabi olan, Genel Muhasebe Kanunu ile Devlet İhale Kanunu hükümlerine ve Sayıştay'ın denetimine tabi olmayan bir iktisadi devlet teşekkülü olduğunuza ilişkin düzenlemeler yer almıştır.