Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Kabul Tarihi:
12.07.2010
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
12.07.2010
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ERZURUM VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
Sayı: B.07.1.GİB.4.25.15.01-2010-MTV-1424-01-12
Konu: ÇEKİCİ CİNSİ ARAÇLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
İlgide kayıtlı dilekçenizde, adınıza kayıtlı ... plakalı çekici türü aracınızın motorlu taşıtlar vergisinin (II) sayılı tarifenin azami toplam ağırlığı 20.001 kg ve yukarısına isabet eden kısmı üzerinden hesaplandığını, aracınızın uygunluk belgesinde teknik açıdan izin verilen azami yüklü kütlesinin 19.000 kg olduğu belirtilerek, söz konusu aracınızın motorlu taşıtlar vergisinin (II) sayılı tarifenin azami toplam ağırlığı 19.000 kg'a isabet eden kısmı üzerinden alınıp alınamayacağı ile alınması halinde 2006 yılından bu yana fazladan ödenen motorlu taşıtlar vergilerinin tarafınıza iade edilip edilemeyeceği hususlarında Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.
197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun ‘Tanımlar' başlıklı 2 nci maddesinin 16 numaralı bendinde azami toplam ağırlık, ‘taşıtların karayollarında güvenle ve yapıya zarar vermeden geçebilmeleri için saptanan toplam ağırlıktır.' şeklinde tanımlanmıştır.
Anılan Kanunun 6 ncı maddesinde, (I) sayılı tarife dışında kalan motorlu kara taşıtlarının (II) sayılı tarifeye göre vergilendirileceği hükmüne yer verilmiş, (II) sayılı tarifenin 4 numaralı bölümünde kamyonet, kamyon, çekici ve benzeri taşıtların azami toplam ağırlıklarına göre ve yaşları dikkate alınmak suretiyle tarifede yazılı tutarlar üzerinden vergilendirileceği belirtilmiştir.
Diğer taraftan, azami toplam ağırlık ve yaş kriterlerine göre motorlu taşıtlar vergisine tabi tutulan çekici ve benzeri taşıtların vergilendirilmesinde, motorlu araç tescil belgesinde ve bu belgenin doldurulmasında esas alınan karayolları uygunluk belgesinde (teknik belge) azami toplam ağırlık bilgisinin yer almaması durumlarında, bu taşıtların azami toplam ağırlıklarının belirlenmesinde yaşanan tereddütlerin giderilmesine ilişkin açıklamların yer aldığı Gelir İdaresi Başkanlığının 18.03.2008 tarih ve 26377 sayılı genel yazısında; "Azami toplam ağırlık tespiti ile ilgili olmak üzere Sanayi ve Ticaret Bakanlığından alınan 03.05.2006 tarih ve 2150 sayılı ve 03.04.2007 tarih ve 1833 sayılı yazılarda; çekici ve römorkların ayrı araç olarak tanımlandığı, çekici araçların karayolu yapısında güvenle ve yapıya zarar vermeden geçebilmeleri için tespit edilen azami toplam ağırlığın belirlenmesinde, yarı römork veya römorktan çekici araca gelen düşey yükün dikkate alındığı, aracın römork ile birlikte çekebileceği yükün ise en az iki araçtan oluşan katar azami yüklü ağırlığını belirlediği belirtilerek, araç katarının birden fazla araçtan oluşması ve her aracın da ayrı ayrı vergilendirilmesi gerektiği düşünüldüğünden, vergilendirmede araç tescil belgelerinde belirtilen azami yüklü ağırlığın dikkate alınmasının uygun olacağı açıklamasına yer verilmiştir." denilmektedir.
Öte yandan, motorlu taşıtlar vergisi uygulamasında taşıtların vergilendirilmesinde etki eden teknik bilgilerin tespitinde taşıtlara ilişkin verilen uygunluk belgelerinin kimler tarafından onaylanmış olması gerektiği ile ilgili açıklamaların yer aldığı Gelir İdaresi Başkanlığıının 26/8/2009 tarih ve B.07.1.GİB.0.02.61/6159-2-80874 sayılı Genel Yazısında;
- SGM 2004/1 sayılı Tebliğin "Yetkili Teknik Sorumlular ile İlgili Uygulama" başlıklı beşinci bölümünde; ancak Sanayi ve Ticaret Bakanlığından veya Makine Mühendisleri Odasından yetki almış mühendislerin Teknik Sorumlu olabileceği, AİTM ve MARTOY Yönetmeliklerine ve tebliğlere aykırı uygulamalar ve can ve mal güvenliğini tehlikeye atacak uygulamalarda ilgili firma yetkilileri ile birlikte yetkili mühendislerin sorumlu olacağı ve parça, aksam, teknik ünite ve sistemler için konusuna uygun ilgili mühendis odasına kayıtlı, firmada çalışan veya firma ile sözleşmesi olan mühendislerin de teknik sorumlu sayılacağının hükme bağlandığı, bu çerçevede araç uygunluk belgelerinin sadece bu tanıma uyan kişiler tarafından imzalanabileceği,
- MARTOY Yönetmeliğinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğin (SGM 2004/1) 6 ncı ve 8 inci maddeleri, AİTM Yönetmeliğinin7 nci maddesinin (ç) bendi ve 8 inci maddesi hükümleri uyarınca, AİTM Yönetmeliği kapsamında yer alan tek tek (münferit) imal veya tadil edilen taşıtlar, bedelsiz olarak veya teşvik yoluyla ithal edilen veya Tasfiye İşleri Genel Müdürlüğü (TASİŞ) tarafından satışa sunulan taşıtlar veya eski taşıtlar için düzenlenen uygunluk belgelerinde Türk Standartları Enstitüsü onayının gerektiği
belirtilmektedir.
Buna göre, adınıza kayıt ve tescilli ... plaka numaralı çekici taşıtın teknik açıdan izin verilen azami yüklü kütlesinin tespiti için ibraz edilen uygunluk belgesini imzalayan makine mühendisinin makine mühendisleri odasından yetkili olmasının dışında uygunluk belgesinde belirtilen taşıta ilişkin firmada çalışıyor olması veya bu firma ile sözleşmesinin bulunması gerekmektedir. Bu şartları taşıyan uygunluk belgesinin "Teknik Açıdan İzin Verilen Azami Yüklü Kütle" bilgisi uyarınca azami toplam ağırlık bilgisinde değişiklik yapılacak taşıtlar için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi tutarlarının düzeltilmesi gerektiği hallerde, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca düzeltilecek, düzeltme neticesinde tarafınızca fazladan ödemenin yapılmış olmasının tespiti halinde fazla ödenen tutar, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 23 üncü maddesi dikkate alınarak red ve iade edilecektir.