Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Kabul Tarihi:
14.08.2012
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
14.08.2012
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
SayıB.07.1.GİB.4.34.16.01-KVK 15-2558
14/08/2012
KonuYıllara sari inşaat işinde kullanılmak üzere finansal kiralama yoluyla edinilen ekipmanın yüklenici şirket tarafından yansıtılması halinde tevkifat matrahı
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ...vergi kimlik numarasında kayıtlı mükellefi olduğunuz, şirketinizin yıllara sari inşaat ve onarım işi kapsamında faaliyette bulunduğu, bu kapsamda ...Alış Veriş Merkezi ve Konutlarının yüklenicisi olduğunuz ancak bahsi geçen işin bazı safhalarını taşeron şirketlere yaptırdığınız, söz konusu inşaat işinin mekanik ve elektrik tesisat işlerinin 21/05/2010 tarihinden 22/12/2010 tarihine kadar tamamlanmak üzere taşeron ... Mühendislik AŞ'ye verildiği, işin belirtilen tarihte bitirilememesi nedeniyle Haziran 2011'e kadar tamamlanmak üzere taşeron Şirket ile karşılıklı olarak anlaşıldığı, başlangıçta sözleşme bedeli ekipman, malzeme ve işçilik bedelinden oluşmasına rağmen daha sonra tesisat işlerinde kullanılacak ekipmanın şirketiniz tarafından ... Finansal Kiralama AŞ'den finansal kiralama yoluyla temin edilmesine karar verildiği, söz konusu ekipmanların ... Finansal Kiralama AŞ'ye ... Mühendislik AŞ tarafından satıldığı belirtilerek mekanik ve elektrik tesisatına ilişkin taşeron firmaya yapılacak ödemelerden yapılacak tevkifatın matrahının ne olacağı ve ... Finansal Kiralama AŞ'ye yapacağınız ödemeler üzerinden tevkifat yapılıp yapılmayacağı konusunda Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde "Birden fazla takvim yılına sirayet eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya zarar işin bittiği yıl kati olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl beyannamesinde gösterilir.
Mükellefler bu madde kapsamına giren hallerde her inşaat ve onarım işinin hasılat ve giderlerini ayrı bir defterde veya tutmakta oldukları defterlerin ayrı sayfalarında göstermeye ve düzenleyecekleri beyannameleri işlerin ikmal edildiği takvim yılını takip eden yılın Mart ayının yirmibeşinci günü akşamına kadar vermeye mecburdurlar" hükmü yer almaktadır.
Bir işin Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi kapsamına girmesi için;
a) Faaliyet konusunun inşaat ve onarım işi olması,
b) İnşaat ve onarım işinin birden fazla yıla sirayet etmesi,
gerekmektedir.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun "Vergi kesintisi" başlıklı 15 inci maddesinde ise "(1) Kamu idare ve kuruluşları, iktisadî kamu kuruluşları, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve vakıfların iktisadî işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, ziraî kazançlarını bilânço veya ziraî işletme hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler; kurumlara avanslar da dahil olmak üzere nakden veya hesaben yaptıkları aşağıdaki ödemeler üzerinden istihkak sahiplerinin kurumlar vergisine mahsuben % 15 oranında kesinti yapmak zorundadırlar:
a) Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım işleri ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş ödemeleri....." hükmüne yer verilmiştir.
Öte yandan, işveren tarafından yıllara sari inşaat ve onarım işi kapsamında yüklenicilere yaptırılan inşaat ve onarım işlerinin yükleniciler tarafından alt yüklenicilere yaptırılması mümkündür. Bu çerçevede işverenin yıllara sari inşaat ve onarım işi kapsamında yüklenicilere ödeyeceği hak ediş ödemeleri üzerinden 2009/14594 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı gereğince %3 oranında tevkifat yapma zorunluluğu bulunduğu gibi alt yüklenicilerin yüklenicilerden alacakları hak ediş ödemeleri üzerinden (işin bir veya birkaç safhasının alt yüklenicilere yaptırılması halinde bu safhaların da yıllara sari olması koşuluyla) yüklenici tarafından da % 3 oranında vergi kesintisi yapılması gerekmektedir.
Diğer taraftan, inşaat ve onarım işi kapsamında olmasına rağmen sözleşmesi ve işi aynı yıl içinde yapılarak tamamlanan işler Gelir Vergisi Kanunu'nun 42 nci maddesi kapsamında yıllara sari inşaat işi olarak değerlendirilmeyeceğinden, söz konusu işler için verilen hak ediş ödemeleri üzerinden vergi kesintisi yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak, sözleşme ile yüklenilen ve aynı yıl içinde bitirilmesi planlanan inşaat ve onarım işinin bir sonraki yıla sarkması durumunda, anılan işler Gelir Vergisi Kanunu'nun 42 nci maddesi kapsamında yıllara sari inşaat ve onarım işi niteliği kazanacağından ertesi yıla sarktığı tarihten itibaren düzenlenecek hak ediş ödemeleri üzerinden vergi kesintisi yapılması gerekecektir.