Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Katma Değer Vergisi Grup Müdürlüğü
SayıB.07.1.GİB.4.34.17.01-KDV.17-2589
15/08/2012
KonuEski sigara fabrikası ve müştemilatının alışveriş merkezi veya otel olarak yenilenmesi işleminin Gelir Vergisi, Harç ve KDV Kanunu karşısındaki durumu.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, Bakanlar Kurulu Kararı ile yenileme alanı olarak belirlenen ... Sigara Fabrikası ve Müştemilatlarının alışveriş merkezi veya otel olarak yenilenmesi işinin 11.12.2009 tarihinde .... Ortak girişimi tarafından ihale yolu ile alındığı, 08.01.2010 tarihinde ... Büyükşehir Belediyesi ile imzalanan ihale sözleşmesi ile şirketinize devredildiği, proje sahası içinde yer alan tarihi yapıların 5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanun ile 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa tabi oldukları belirtilerek, projenin gelir vergisi, harç ve damga vergisi ile katma değer vergisi (KDV) karşısındaki durumu hakkında bilgi verilmesi istenilmektedir.
1-Kurumlar Vergisi Kanunu Yönünden:
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında, kurumlar vergisinin, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safî kurum kazancı üzerinden hesaplanacağı, 2 nci fıkrasında da safî kurum kazancının tespitinde, Gelir Vergisi Kanununun ticarî kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı ifade edilmiştir.
Diğer taraftan, bir mükellefin kurumlar vergisinden muaf olması, o mükellefin (kurumun) vergiye tabi olmamasını ifade ederken, istisna belli koşulların varlığı halinde mükellefin bir kısım kazançlarının vergi dışı bırakılmasını ifade etmektedir.
Ayrıca, aynı Kanunun "Diğer İndirimler" başlıklı 10 uncu maddesinde; "(1) Kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından sırasıyla aşağıdaki indirimler yapılır:
d) Genel ve özel bütçeli kamu idareleri, il özel idareleri, belediyeler ve köyler, Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflar ve kamu yararına çalışan dernekler ile bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan veya Kültür ve Turizm Bakanlığınca desteklenen ya da desteklenmesi uygun görülen;
4) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamındaki taşınmaz kültür varlıklarının bakımı, onarımı, yaşatılması, rölöve, restorasyon, restitüsyon projeleri yapılması ve nakil işlerine,
...
ilişkin harcamalar ile makbuz karşılığı yapılan bağış ve yardımların %100'ü." hükümlerine yer verilmiştir.
Buna göre, 5366 sayılı Yıpranan Tarihi Ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin 6 ncı fıkrasında yer alan "Yenileme alanlarındaki uygulamalar her türlü vergi, resim, harç ve ücretlerden muaftır." ibaresinde geçen "uygulamalar" ifadesi ile 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 21 inci maddesinde yer alan istisna ve muafiyet hükümlerinin kurum kazancı ile ilişkilendirilmesi mümkün olmadığı gibi doğrudan doğruya kurumlar vergisi mükelleflerine yönelik bir muaflık da tanınmamaktadır.
Diğer taraftan, şirketinizin bahse konu projeyi ihale yoluyla, belirli bir bedel karşılığı üstlenmiş olması, dolayısıyla projeye yönelik harcamaların Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (d) numaralı bendi kapsamında olmaması nedeniyle, söz konusu harcama tutarlarının kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde indirim konusu yapılması mümkün bulunmamaktadır.
2-Damga Vergisi ve Harçlar Kanunu Yönünden:
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisine tabi olacağı; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu, resmi daireler ile kişiler arasındaki işlemlere ait kağıtların damga vergisini kişilerin ödeyeceği; 8 inci maddesinde, bu kanunda yazılı resmi daireden maksadın genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köyler olduğu hükme bağlanmıştır.
492 sayılı Harçlar Kanununun 123 üncü maddesinde, özel kanunlarla harçtan muaf tutulan kişilerle istisna edilen işlemlerden harç alınmayacağı hükme bağlanmıştır.
Öte yandan, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunun 21 nci maddesinde, "... Tapu kütüğüne " korunması gerekli taşınmaz kültür varlığıdır" kaydı konulmuş olan ve I inci ve II nci grup olarak gruplandırılmış bulunan taşınmaz kültür varlıkları ile sit alanı ve doğal sit alanı olmaları nedeniyle üzerlerine kesin yapılanma yasağı getirilmiş taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları olan parseller her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.