Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2011/3
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
21.03.2011
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
21.03.2011
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Yangın Sigortasına Deprem ve Yanardağ Püskürmesi Teminatının Eklenmesi Halinde Uygulanacak Tarife ile İnşaat Sigortası (Bütün Riskler) bakım devresi teminatına ilişkin olarak uygulamada karşılaşılan tereddütleri gidermek ve uygulama birliği sağlamak bakımından aşağıdaki hususların duyurulmasına ihtiyaç duyulmuştur.
1) Yangın Sigortasına Deprem ve Yanardağ Püskürmesi Teminatının Eklenmesi Halinde Uygulanacak Tarifeye göre, zorunlu deprem sigortasına (ZDS) tabi binalar için ZDS’ye ilave olarak ihtiyari deprem teminatı da sunulması halinde, ihtiyari deprem teminatı prim hesabının “artan sigorta bedeli” üzerinden ve aşağıdaki iki seçenek dikkate alınarak yapılması gerekmektedir. Tarifede artan sigorta bedeli (diğer bir ifade ile ihtiyari deprem sigortası bedeli), bina yangın sigorta bedeli ile ZDS poliçesine esas teşkil eden teminat tutarı arasındaki fark olarak tanımlanmaktadır. Buna göre;
a) Artan sigorta bedelinin ZDS teminat tutarının rakamsal değerinden düşük olması durumunda, ihtiyari deprem teminatı primi, artan sigorta bedeli ile Tarife Tablosu 1 ’de yer alan oranların %50’sinin çarpımı sonucunda bulunur. Örneğin, yangın sigorta bedeli 90 bin TL, ZDS teminat tutarı 50 bin TL olan ve birinci deprem tehlike bölgesinde yer alan betonarme bir bina için ihtiyari deprem teminatı primi; artan sigorta bedeli = 90 bin - 50 bin = 40 bin TL olduğundan, 40.000 x 0,0011 - 44 TL şeklinde hesaplanır.
b) Artan sigorta bedelinin ZDS teminat tutarının rakamsal değerinden büyük olması durumunda, ihtiyari deprem teminatı primi hesaplanırken, artan sigorta bedelinin ZDS teminat tutarına rakamsal olarak karşılık gelen kısmı için Tarife Tablosu 1 ’de yer alan oranların %50’si, bunu aşan kısmı için ise aynı oranların %90’ı uygulanır. Örneğin, yangın sigorta bedeli 140 bin TL, ZDS teminat tutarı 50 bin TL olan ve birinci deprem tehlike bölgesinde yer alan betonarme bir bina için ihtiyari deprem teminatı primi; artan sigorta bedeli = 140 bin - 50 bin = 90 bin TL olduğundan, (50.000 x 0,0011) + (40.000 x 0,00198) = 134,2 TL şeklinde hesaplanır.
2) Diğer taraftan, yangın sigortası ve makine kırılması sigortası ile sağlanan teminatların tek bir poliçe ile sunulmasına imkan veren, “Comprehensive Machinery Insurance (CMI)”, “Operational Machinery All Risk” ve benzeri adlarla sunulan sigorta ürünlerinde deprem teminatının da sunulması halinde; poliçe bina, ekipman ve diğer muhteviyatı birlikte içerdiğinden dolayı deprem teminatı için Yangın Sigortasına Deprem ve Yanardağ Püskürmesi Teminatının Eklenmesi Halinde Uygulanacak Tarife hükümlerinin uygulanması gerekmektedir.
3) Müsteşarlığımıza intikal eden bazı başvurulardan, kamu kurumlarınca düzenlenen ihale işleriyle ilgili olarak, bazı sigorta şirketlerinin inşaat faaliyeti tamamlanmış ve geçici kabulü yapılmış inşaat işleri için bakım devresi klozunda belirtilmeyen teminatlara da tekliflerinde yer verdiği anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 9 uncu maddesi ve Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 9 uncu maddesine göre, söz konusu Kanuna tabi idarelerce düzenlenen ihaleler için bakım devresinde alınması gereken genişletilmiş bakım devresi teminatının “yürürlükteki İnşaat Sigortası (Bütün Riskler) Genel Şartları çerçevesinde " kapsamı ihale dokümanında belirtilen genişletilmiş bakım devresi teminatı olduğu hükme bağlanmıştır. Söz konusu genel şartlara göre, bakım döneminde sigorta şirketlerince verilecek teminatın kapsamı (a) yüklenicinin sözleşme şartları dahilindeki yükümlülükleri kapsamında eksik ve kusurların giderilmesi amacıyla bakım devresinde yaptığı çalışmalar sırasında sigortalı kıymetlere verdiği zarar ve ziyanlar ile (b) bakım devresi esnasında ortaya çıkan ancak inşaat devresinde yüklenicinin sorumlu olduğu bir nedene dayanan ziya ve hasarlardan oluşmaktadır, Ayrıca, doğal afetler, bakım devresi klozunda teminat dışı kalan haller arasında sayılmaktadır.
Bu itibarla, gerek kamu ihale mevzuatına gerekse de sigortacılık mevzuatına göre, inşaat sigortası (bütün riskler) bakım devresi teminatı kapsamında deprem veya diğer afetler için teminat verilmesi mümkün bulunmamaktadır. Balcını devresinde idarenin kendisi için deprem teminatı talep edilmesi durumunda, sigorta şirketlerinin söz konusu teminatı Yangın Sigortası Genel Şartları çerçevesinde başka bir sigorta ürünü ile karşılamaları gerekmektedir.