2004 Mali Yılı Bütçesi; Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı çerçevesinde, enflasyonu tek haneli rakamlara indirmek, kamu borç stokunu düşürmek, yüksek ve istikrarlı bir büyüme performansına ulaşmak amacıyla ve tasarruf anlayışı içinde hazırlanmıştır.
Bu itibarla, konsolide bütçe ödeneklerinin bu amaçlar ve anlayış doğrultusunda kullanılması büyük önem taşımaktadır.
5027 sayılı 2004 Mali Yılı Bütçe Kanununun 8 inci maddesinde, konsolide bütçeye dahil daire ve idarelerin, Bütçe Kanunlarına ekli (A) işaretli cetvellerindeki ödeneklerini Maliye Bakanlığınca belirlenecek ilkeler, serbest bırakma oranları ve ayrıntılı harcama programları dahilinde kullanacakları, bu oranların üzerinde ve harcama programları dışında harcama yapamayacakları hüküm altına alınmıştır.
Bu hükme istinaden, 2004 yılı ödenekleri ayrıntılı harcama programına bağlanacağından, kurutu ve kuruluşlarca hazırlanacak ayrıntılı harcama programı tekliflerinin aşağıda belirtilen esas ve usuller dahilinde düzenlenmesi gerekli görülmektedir.
1) Kurum ve kuruluşlar ayrıntılı harcama programı tekliflerini; uygulanmakta olan ekonomik program, bütçe gider ve gelirlerindeki önceki yıllar gerçekleşmeleri, teşkilat yapılarındaki değişiklikler, mevsimsel özellikler, harcamaların niteliği ve diğer özel durumları dikkate alarak hazırlayacaklardır.
2) Ekonomik sınıflandırmanın birinci düzeyinde yer alan (01) Personel Giderleri ile (02) Sosyal Güvenlik Kanunlarına Devlet Pirimi Giderleri için tefrik edilmiş ödenekler, memur ve sözleşmeli personel için dolu kadrolar esas alınarak 2004 yılı Ocak ayından itibaren uygulanmakta olan katsayı ve sözleşme ücretleri üzerinden; işçiler için sürekli işçi pozisyonlarından dolu olanlar ile vize edilmiş geçici işçi pozisyonları esas alınarak, mevcut toplu iş sözleşmesi hükümlerine göre yapılacak hesaplama çerçevesinde 3'er aylık dilimler halinde aylık olarak dağıtılacaktır.
3) Kurum ve kuruluşlar, ayrıntılı harcama programı tekliflerini Bütçe Kanununun 8 inci maddesindeki (06) Sermaye Giderleri ekonomik kodundaki ödeneklerin % 2'lik kısmının iptaline ilişkin hükmü dikkate alarak bulacakları kesintili başlangıç ödenekleri toplamı üzerinden, (Ek-1)' deki listede yer alan tertip ve ekonomik kodlar hariç olmak üzere, diğer bütün ödeneklerin % 10’unu bloke tutmak suretiyle aylar itibariyle hazırlayarak, icmal cetveller (Ek-2a, Ek-2b) halinde düzenleyeceklerdir.
Diğer taraftan, önceki yıllarda olduğu gibi Bakanlığımızca vize edilecek ayrıntılı harcama programında özellikli bazı ödenekler yukarıda belirtilenlere ilave olarak ayrıca bloke tutulabilecektir.
4) Ocak ve Şubat aylarında harcamalara ilişkin Tel Emirlerinin kapsamında yapılan harcamalar ile Bakanlığımızca münferiden serbest bırakılan ödeneklere, harcama programının ilk 3 aylık diliminde yer verilecektir.
5) Performans esaslı bütçe uygulamalarının gerçekleştirilebilmesi amacıyla seçilen pilot uygulamalara ilişkin ödeneklerin harcama programı, performans hedefleri doğrultusunda hazırlanacaktır.
6) Ayrıntılı harcama programı tekliflerinde, 2004 yılı için öngörülmüş olan taşıt alımları, işçilerin fazla çalışma ücretleri, dernek, birlik, kurum, kuruluş, sandık vb. kuruluşlara yardım için ayrılmış olan tutarların tamamı bloke edilecek olup, sözkonusu ödenekler Bakanlığımızca münferiden serbest bırakılması halinde kullanılabilecektir.
7) İşçi ikramiyelerine ilişkin ödenekler ile uluslararası kuruluşlar için öngörülen ödenekler, ödemenin yapılacağı ay dikkate alınarak teklif edilecektir.
8) Genel ve katma bütçeli idarelerin ayrıntılı harcama programı vizeleri geçen yıllardan farklı olarak (Ek-2a ve Ek-2b) deki icmal cetvellere göre yapılacaktır. Bu nedenle, Bakanlığımıza gönderilecek harcama programı teklifleri tertipler itibarıyla programlanan kurum ve kuruluş bütçelerinin detay listesini kapsamayacaktır.
Ancak, kurum ve kuruluşlar, Bakanlığımızca yapılacak icmal vizedeki (Ek-2a ve Ek-2b) oranlar içinde kalarak hazırlayacakları detay listelen (EK:3) ilgili Maliye Başkanlığı/Bütçe Dairesi Başkanlıklarına göndereceklerdir.
Maliye Başkanlığı/Bütçe Dairesi Başkanlıkları, kurumca gönderilen detay listelerin Bakanlığımızca yapılan vizeye uygunluğunu kontrol ettikten sonra sözkonusu detay listeleri (Ek-3) vize edeceklerdir.
9) Kurum ve kuruluşlar, Maliye Başkanlığı/Bütçe Dairesi Başkanlıklarınca vize edilen detay listelerde (Ek-3), yıl içinde ihtiyaca binaen revize gerekiyorsa, revize taleplerini ilgili Maliye Başkanlığı/Bütçe Dairesi Başkanlıklarına göndereceklerdir. Maliye Başkanlığı/Bütçe Dairesi Başkanlıkları Bakanlığımızca vize edilen (Ek-2a ve Ek-2b) icmal cetvellerindeki serbest bırakma oranları içinde kalmak koşuluyla harcama programı revizesi yapabileceklerdir. Revize talepleri, icmal cetvellerde (Ek-2a ve Ek-2b) değişikliği gerektiren bir talep ise, sözkonusu talepler Bakanlığımıza gönderilecek ve bu talepler Bakanlığımızca değerlendirilecektir.