Bilindiği üzere, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 22 nci maddesinin birinci fıkrasında; bütçe kanunlarıyla verilen ödeneklerin merkez dışı birimlere gönderilmesi işleminin ödenek gönderme belgesi düzenlenmek suretiyle yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Aynı maddenin ikinci fıkrasında ise, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde ödenek gönderilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanı yetkili kılınmıştır.
Bu hükümler çerçevesinde;
- Elektronik ortamdan daha fazla yararlanılması,
- Bürokratik süreçlerin kısaltılarak iş süreçlerinin etkinleştirilmesi,
- Ödenek gönderme belgelerinin evrak olarak postalanmasından kaynaklanan zaman ve maliyet gibi sorunların ortadan kaldırılması,
- Harcama yetkililerince bu amaçla imzalanan evrak sayısının azaltılması,
amacıyla ödenek gönderme belgelerinin düzenlenmesi, imzalanması, onaylanması ve muhasebeleştirilmesi süreçlerine ilişkin olarak aşağıda yer alan düzenlemelerin yapılması gerekli görülmüştür.
1 - Genel Esaslar
a - Bütçe uygulamaları bu yıldan itibaren e-bütçe sistemi, muhasebe uygulamaları genel bütçeye dahil idareler ile özel bütçeli idarelerden uygun görülenlerde say2000i sistemi tarafından, diğer idarelerde ise kendileri tarafından yürütülecektir.
b - 2006 yılı bütçe uygulamalarında elektronik ortam desteğinin etkin ve verimli bir şekilde kullanılması; merkezi yönetime dahil idarelerde ve muhasebe birimlerinde mükerrer veri girişlerinin ve iş yükünün azaltılması amacıyla üretilen verilerin paylaşılması esas olarak benimsenmiştir. Bu çerçevede, ödenek gönderme belgeleri ve tenkisler e-bütçe sistemi kullanılarak üretilecek ve kaydedilecektir.
c - Bu Tebliğin yayımı tarihine kadar manuel olarak düzenlenmiş ve e-bütçe sistemine girişi yapılmamış ödenek gönderme belgeleri varsa bunların sisteme girişi en kısa sürede yapılacaktır.
d - Bütçe ödeneklerinin dağıtımına ilişkin planlamalarda, tertipteki bütçe ödeneğinin tutarı, ayrıntılı harcama/finansman programındaki serbest ödenek tutarı, birimlerin ihtiyaçları ve talepleri, teşkilat yapısının özellikleri ile mevsimsel özellikler, harcamaların niteliği, daha önce aynı tertipten düzenlenen ödenek gönderme belgeleri ve bu belgelerden tahakkuka bağlanan ve bağlanmayan tutarlar ile geçmiş yıl gerçekleşmeleri gibi bilgiler dikkate alınacaktır.
e - İhtiyacın zamanında karşılanabilmesi için ödenek gönderme belgelerinin, özellikle ayrıntılı harcama/finansman programındaki üçer aylık dönemlerin başında geciktirilmeden düzenlenmesine özen gösterilecektir.
f - Ödenek gönderme belgesi düzenlenen birimlerin tahakkuk ve harcama gerçekleşmeleri takip edilerek kullanılmayacağı anlaşılan ödeneklerin tenkis edilmesi sağlanacak ve gerekiyorsa ihtiyacı olan birimler için yeniden ödenek gönderme belgesi düzenlenecektir.
g - Ödenek gönderme belgeleri ve tenkisler, say2000i sistemini kullananlar için bu sistemde, diğer idarelerde ise kendi sistemlerinde, muhasebe birimlerince muhasebeleştirilecektir.
h - İdareler ve muhasebe birimleri bu bilgilere erişebilir, izleyebilir ve kontrol edebilir olacaklardır.
i - Dökümü alınan belgeler ile sistem kayıtları arasında tutarsızlıklar olması halinde sistem kayıtları esas alınacak ve gerekirse sistemlerden alınan dökümler yenilenecektir.
j - Önceki yılda olduğu gibi, tüm ödenek gönderme belgelerinin harcama yetkililerince kontrol ve imzası yerine icmal düzeyinde hazırlanacak listenin (ödenek gönderme belgeleri icmali) harcama yetkililerince imzalanması uygulamasına devam edilecektir.
k - Bu belgeler, muhasebe birimlerine evrak olarak postalanmayacaktır.
l - Devren ödenek kaydı yapılan işlemler ile akreditif ve taahhüt avans artıklarının devri gibi YKr kullanılması zorunluluğu olan işlemlere ilişkin olanlar dışında ödenek gönderme belgeleri ve icmal listeler, YKr kullanılmadan YTL olarak düzenlenecektir.
2 - Harcama Birimleri Tarafından Yürütülecek İşlemler
a - Bütçe ödeneklerinin dağıtımı, esas itibarıyla ilgili harcama birimlerince planlanacak ve bu birimlerce düzenlenecek bir örneği Ek: 1’de yer alan ödenek gönderme belgesiyle sağlanacaktır.
b - Harcama birimleri, e-bütçe sistemini kullanarak bir örneği Ek: 2’de yer alan icmal listeyi oluşturacaklar ve harcama yetkililerine imzalatarak Mali Hizmetler Birimine iletecektir.
c - Mali Hizmetler Birimine iletilen ödenek gönderme belgelerinin e-bütçe sisteminde onaylanması aşamasına kadar kurumların, ödenek gönderme belgelerinde değişiklik yapma imkanı bulunmaktadır. Ayrıca, henüz onaylanmamış ödenek gönderme belgelerinden vazgeçilmesi halinde bu belgeler iptal edilebilecektir.
d - Harcama birimleri, ihtiyaç duymaları halinde e-bütçe sisteminde onaylanmış ödenek gönderme belgelerinin birer örneğini dosyalarında muhafaza edebilecekler, ilgili taşra teşkilatını da bilgilendirebileceklerdir.