Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
1. Amaç
Bu Rehberin amacı; Çanakkale ve Gelibolu Liman Başkanlıkları İdari sınırları içerisinde seyir emniyetini ve deniz güvenliğini artırmak amacıyla, bu bölgelerde yer alan yerel deniz trafiğinin düzenlenmesi, yerel deniz trafiği kapsamında yer alan deniz araçlarının ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde; manevra, seyir, can, mal ve çevre emniyetine ilişkin uyacakları kuralların belirlenmesi, bu araçları kullananların bilgilendirilmeleri ve eğitilmelerini sağlamaktır.
2. Kapsam
Bu Rehber, Çanakkale ve Gelibolu Liman Başkanlıkları İdari sınırları içerisinde yolcu ve yük taşımacılığı yapan feribotları, şehir hatları gemilerini, deniz otobüslerini, düzenli sefer yapan yolcu teknelerini, gemilere yakıt, yağ ve su ikmali yapan tankerleri, gezi teknelerini, balıkçı teknelerini, atık alım ve toplama tankerlerini, acente motorlarını, kamuya ait botları, römorkörleri, sivil toplum örgütlerine ait tekneleri, fiber optik ve deşarj çalışması yapan gemiler ve benzerlerini kapsar.
İKİNCİ BÖLÜM
İdari Organizasyon, Tanımlamalar ve Kısaltmalar
3. İdari Organizasyon
A. Denizcilik Müsteşarlığı:
Türkiye Cumhuriyetinin denizcilikten sorumlu İdaresi, T.C. Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığıdır. Denizcilik Müsteşarlığı; 10/08/1993 tarihli ve 491 sayılı “Denizcilik Müsteşarlığı’nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”, 14/06/2000 tarihli ve 602 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 07/02/2002 tarihli ve 4745 sayılı “Denizcilik Müsteşarlığı’nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ve 02/03/2005 tarihli ve 5310 sayılı Kanun ile denizlerde seyir, can, mal ve çevre emniyetini sağlamaya yönelik gerekli kuralları belirlemeye ve gerekli tedbirleri almaya ilişkin görev, yetki ve sorumluluklara sahiptir.
B. Denizcilik Müsteşarlığı Çanakkale Bölge Müdürlüğü:
Denizcilik Müsteşarlığı tarafından belirlenen idari sınırları içerisinde Denizcilik Müsteşarlığı adına tüm faaliyetlerin etkinlik ve verimlilik ilkelerine uygun olarak yürütülmesinden, planlanmasından ve yönlendirilmesinden, koordine edilmesinden ve denetlenmesinden sorumlu olarak görev yapan sahil teşkilatıdır.
C. Çanakkale Liman Başkanlığı:
Çanakkale Limanı idari sınırları içerisinde; ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat dâhilinde, seyir emniyetinin ve deniz güvenliğinin sağlanması bakımından görevli, yetkili ve sorumlu otoritedir.
Ç.Gelibolu Liman Başkanlığı:
Gelibolu Limanı idari sınırları içerisinde; ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuat dahilinde, seyir emniyetinin ve deniz güvenliğinin sağlanması bakımından görevli, yetkili ve sorumlu otoritedir.
D. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü:
Türk Boğazları’nda seyir, can, mal ve çevre emniyeti ile deniz güvenliğini artırmak amacıyla Denizcilik Müsteşarlığı tarafından tesis edilen Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri (TBGTH) Sistemi’ni Denizcilik Müsteşarlığı adına işleten ve Türk Boğazları’ndan geçiş yapan gemilere kılavuzluk ve römorkaj hizmetlerini veren kamu kuruluşudur.
4. Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri (TBGTH) Sistemi:
Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü ve bu Tüzüğün bağlısı Uygulama Talimatı çerçevesinde, Türk Boğazları’nda deniz trafiğini organize etmek, geçiş yapan gemilere bilgi, seyir yardımı ve trafik organizasyonu hizmetlerini sağlamak amacıyla Denizcilik Müsteşarlığı tarafından kurulan ve Denizcilik Müsteşarlığı adına Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından işletilen sistemdir. TBGTH Sistemi kapsamında İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi ve Çanakkale Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi olmak üzere iki merkez bulunmaktadır.
5. Türk Boğazları: İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı ve Marmara Denizi’nde gemilerin geçiş alanı ile bu alanı çevreleyen kıyı şerididir.
6. Trafik Ayırım Düzeni: Türk Boğazları ile yaklaşmalarında Denizde Çatışmayı Önleme Uluslararası Kurallarının (COLREG ) 10 uncu kuralına göre düzenlenmiş, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından onaylanmış ve EK-1’ de belirtilen trafik ayırım düzenleridir.
7. Çanakkale Boğazı Kuzey Sınırı: Zincirbozan Fenerinden geçen boylam.
8. Çanakkale Boğazı Güney Sınırı: Mehmetçik Burnu Fenerini, Kumkale Fenerine birleştiren çizgi.
9. Yerel Deniz Trafiği: Çanakkale ve Gelibolu Liman Başkanlıkları İdari sınırları içerisinde yolcu ve yük taşımacılığı yapan feribotlar, şehir hatları gemileri, deniz otobüsleri, düzenli sefer yapan yolcu tekneleri, gemilere yakıt, yağ ve su ikmali yapan tankerler, gezi tekneleri, balıkçı tekneleri, atık alım ve toplama tankerleri, acente motorları, kamuya ait botlar, römorkörler, sivil toplum örgütlerine ait tekneler, fiber optik ve deşarj çalışması yapan gemiler ve benzerleridir.
10. Uğraksız Geçen Gemi: Seyri Türk Boğazları’nda bir liman, iskele ya da bir yere uğramamak üzere planlanmış ve bu husus gemi kaptanı tarafından Türk Boğazları’na girişten önce TBGTH’a bildirilmiş olan gemi.