Amaç
Bu hükmün yürürlük tarihi: 15.08.2021
(1) Bu Tebliğin amacı, 23/6/2010 tarihli ve 2010/643 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Enerji ile İlgili Ürünlerin Çevreye Duyarlı Tasarımına İlişkin Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik, başka ürünlere takılı olanların da dahil olduğu elektrik motorlarının ve değişken hız sürücülerinin piyasaya arz edilmesi ve hizmete sunulması ile ilgili çevreye duyarlı tasarım gerekliliklerini belirlemektir.
Kapsam
Bu hükmün yürürlük tarihi: 15.08.2021
(1) Bu Tebliğ; aşağıdaki ürünleri kapsar:
a) Aşağıda belirtilen 50 Hz, 60 Hz veya 50/60 Hz sinüzoidal gerilim ile çalışan, fırçasız, komütatörsüz, alternatörsüz veya rotora elektrik bağlantısız endüksiyon motorlar:
1) 2, 4, 6 veya 8 kutuplu,
2) Anma gerilimi (UN) 50 V üzeri ve en fazla 1000 V olan,
3) Anma çıkış gücü (PN) 0,12 kW ile 1000 kW arasında olan,
4) Sürekli çalışacak şekilde tasarlanmış olan,
5) Doğrudan çevrimiçi çalışma için sınıflandırılan,
b) Aşağıda belirtilen 3 fazlı giriş gücüne sahip değişken hız sürücüler:
1) 0,12 kW ile 1000 kW aralığında motor anma çıkış gücüne sahip, bu maddenin 1 inci fıkrasının (a) bendinde belirtilen bir motorla birlikte çalışan,
2) 1000 V AC de dahil 100 V ve üzeri anma gerilimine sahip olan,
3) Sadece tek bir AC gerilim çıkışı olan.
(2) EK-I’in 1 inci maddesinde ve 2 nci maddesinin ikinci fıkrasının (a), (b), (d), (e), (f), (g), (ğ), (h), (ı) bentleri ve üçüncü fıkrasının (a) bendinde belirtilen gereklilikler aşağıdaki motorlara uygulanmaz:
a) Bir ürüne tamamen takılı olan (örneğin bir dişli grubu, pompa, fan veya kompresöre) ve geçici bir motor kapağı veya kasnak tarafı rulmanı temin edilse dahi enerji performansı üründen bağımsız bir şekilde test edilemeyen motorlar; elektrik motoru tahrik edilen ünite ile gövde veya mil gibi ortak parçaları paylaşmalı (cıvata gibi bağlantı parçaları hariç) ve tahrik edilen üniteden tümüyle ayrılabilecek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek şekilde tasarlanmamış olmalıdır. Ayırma işlemi, motoru çalışamaz duruma getirmenin bir sonucudur.
b) Enerji performansı değişken hız sürücüsünden bağımsız olarak test edilemeyen, değişken hız sürücü takılı (kompakt sürücüler) motorlar,
c) Motor iç yapısının ayrılmaz parçası halinde takılan ve motor veriminin test edilmesi sırasında çıkarılamayan ve ayrı bir güç kaynağı ile çalıştırılamayan takılı freni olan motorlar,
ç) Sadece aşağıdaki durumlarda kullanılmak üzere özel olarak tasarlanmış ve belirtilmiş motorlar;
1) Deniz seviyesinden 4000 metrenin üzerindeki yüksekliklerde,
2) Ortam sıcaklığının 60°C’nin üzerinde olduğu yerlerde,
3) 400°C’nin üzerinde maksimum çalışma sıcaklığında,
4) Ortam sıcaklığının -30°C’nin altında olduğu yerlerde,
5) Su soğutmalı bir motor için ürüne giren soğutma suyu sıcaklığının 0°C’nin altında veya 32°C’nin üstünde olduğu yerlerde.
d) Sıvı içine tamamen daldırılmış halde çalışacak şekilde özel olarak tasarlanmış ve belirtilmiş motorlar,
e) Nükleer tesislerin güvenliğini sağlamak için sınıflandırılan özel motorlar,
f) 30/6/2016 tarihli ve 29758 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muhtemel Patlayıcı Ortamlarda Kullanılan Teçhizat ve Koruyucu Sistemler ile ilgili Yönetmelik (2014/34/AB)’in EK-I’nin 1 inci bölümünde tanımlandığı şekilde özel olarak madencilik için tasarlanmış ve belgelenmiş olan patlamaya karşı korunmalı motorlar,
g) Kablosuz veya batarya ile çalışan cihazlarda yer alan motorlar,
ğ) Çalışma sırasında ağırlığı elle desteklenen elle tutulan cihazlardaki motorlar,
h) Çalışma esnasında hareket ettirilen elle yön verilen taşınabilir cihazlardaki motorlar,
ı) Mekanik komütatörlü motorlar,
i) Tamamen kapalı fansız motorlar (Tam kapalı havalandırmasız (TENV veya TKH)),
j) Bu Tebliğin EK-I’inin 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen motorlar için 15/8/2021 tarihinden önce piyasaya arz edilen ürünlere takılı özdeş motorların ikamesi olarak 1/7/2029 tarihinden önce piyasaya arz edilen motorlar ve aynı ekin 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen motorlar için 1/7/2023’ten önce piyasaya arz edilen ve özellikle bu şekilde pazarlanan motorlar,
k) Çok hızlı motorlar; diğer bir ifade ile, farklı sayıda kutup ve hız elde edilebilen ayrık sargılı ya da değiştirilebilir sargılı motorlar,
l) Elektrikli aracın çekişi için özel olarak tasarlanmış motorlar.
(3) EK-I’in 3 üncü maddesinde ve 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1), (2), (5), (6), (7), (8), (9) ve (10) numaralı alt bentlerinde belirtilen gereklilikler aşağıdaki değişken hız sürücülerine (DHS) uygulanmaz: