BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Tebliğin amacı, esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları denetim kurullarının çalışma usulünü ve denetim kurullarınca düzenlenen raporların usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Tebliğ hükümleri, esnaf ve sanatkârlar odaları ile bu odaların üst kuruluşları olan birlik, federasyon ve Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu hakkında uygulanır.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 12 nci, 23 üncü, 31 inci, 40 ıncı, 55 inci ve 58 inci maddeleri ile 3/6/2011 tarihli ve 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci ve 34 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanı: Esnaf ve sanatkâr meslek kuruluşlarının işlemlerinin ve verilen hizmetlerin elektronik ortamda yapılmasını sağlayan sistemi,
c) Birlik: Esnaf ve sanatkârlar odaları birliklerini,
ç) Denetim kurulu: Oda, birlik, federasyon ve Konfederasyonun denetim kurullarını,
d) Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşları (meslek kuruluşu): Oda, birlik, federasyon ve Konfederasyonu,
e) Federasyon: Esnaf ve sanatkârlar federasyonlarını,
f) Kanun: Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununu,
g) Konfederasyon: Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
ğ) Oda: Esnaf ve sanatkârlarca kurulan ihtisas ve karma esnaf ve sanatkârlar odalarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetim Periyodu ve Genel İlkeler
Denetim periyodu
(1) Denetim kurulu, meslek kuruluşunun hesap ve işlemlerini Kanun ve bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde denetler.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılan denetimden ayrı olarak, meslek kuruluşunun olağan iki genel kurulu arasındaki dört yıllık döneme ilişkin hesap ve işlemleri denetim kurulu tarafından denetlenir. Düzenlenen rapor, denetim kurulu raporu olarak genel kurula sunulur. Söz konusu raporun kapsamı, denetim kurulunun seçildiği yılın 1 Ocak günü ile bir sonraki seçimin yapıldığı tarihten önceki yılın 31 Aralık günü arasındaki dört yıllık dönemdir.
Denetim kurulu raporlarına ilişkin genel ilkeler
(1) Bu Tebliğde öngörülen aylık ve dört yıllık dönemlere ilişkin denetimler, denetim kurulu üyeleri tarafından birlikte veya konu itibariyle ve işbölümü içerisinde tek olarak yapılabilir. Ancak, denetim sonucunda düzenlenen raporlar, kurul olarak ve salt çoğunlukla karara bağlanır ve raporun tüm sayfaları denetim kurulu üyeleri tarafından imzalanır. Kararlara muhalif kalarak, muhalefet şerhi yazmak isteyen üyelerin şerhleri karara yazılır veya yazılı olarak verilen muhalefet şerhleri karara eklenir.
(2) Denetim kurulu tarafından tanzim edilen raporlarda, incelemenin ait olduğu dönem veya tarih aralığı ile türü ve raporun düzenlenme tarihi belirtilir, ihtiyaç görülen istatistiki bilgilere yer verilir.
(3) Raporlar, meslek kuruluşunun tüm işlem ve hesaplarını kapsayacak ve bu Tebliğde öngörülen hususları ihtiva edecek şekilde ayrıntılı bilgiler içerir.
(4) Raporlar sade, açık ve anlaşılır bir dille yazılır ve bu raporlarda mümkün olan en basit kavram ve terimler kullanılır, tereddüde neden olabilecek belirsiz ifadelerden kaçınılır.
(5) Raporlarda; gerçeğe aykırı, yanıltıcı, abartılı veya üyeler ve diğer kişiler nezdinde yanlış kanaat uyandırıcı ifadelere yer verilemez.
(6) Denetim kurulu, bu Tebliğde öngörülen hususlar dışında, gerekli gördüğü konuları da ilave olarak inceleyebilir ve bunların sonuçlarına raporlarda yer verir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim Kuruluna Sunulacak Rapor
Denetim konuları
(1) Yönetim kurulu ve meslek kuruluşu personeli, denetlenen döneme ilişkin mizan cetvelini, defterleri ve talep edilen diğer bilgi ve belgeleri denetim kuruluna verir.
(2) Denetim kurulunca yapılan denetimlerde asgari olarak;
a) Odaya kaydolan ve kaydını sildiren üyelere ilişkin işlemlerin Kanunun 6 ncı, 7 nci ve 8 inci maddelerine uygun olarak yapılıp yapılmadığı ve anılan maddelerde belirtilen şartların sağlanıp sağlanmadığı, üyelik kaydına ve oda kaydının silinmesine ilişkin ilgili oda yönetim kurulunun zamanında karar alıp almadığı,
b) Odalarda üye kayıtlarının Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında, eksiksiz, doğru ve yeterli bilgileri haiz şekilde tutulup tutulmadığı, söz konusu bilgilerde gerekli güncellemenin zamanında yapılıp yapılmadığı,
c) Meslek kuruluşunun evrak ve arşiv hizmetleri kapsamında yapılan işlemlerin mevzuata uygun olup olmadığı,
ç) Meslek kuruluşu personeline ait bilgilerin, Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanında güncel olarak tutulup tutulmadığı, istihdam edilecek personelin işe giriş bildirgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna zamanında bildirilip bildirilmediği, ayrıca özlük dosyalarında personele ilişkin görev istek formu, sabıka belgesi, atama, yükselme, izin, disiplin cezası ve fazla mesai gibi belgelerin bulunup bulunmadığı,