02.06.1995 tarihli ve 22301 sayılı Resmi Gazete' de yayımlanan 4108 sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin 10, 11 ve 13 numaralı bentleri değiştirilmiş, aynı maddenin beşinci fıkrasında yapılan değişiklikle de 11 ve 13 numaralı bentlerinde yer alan tevkifat oranlarının farklılaştırılabilmesine ilişkin olarak Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir.
Öte yandan, 06.09.1995 tarihli ve 22396 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan 95/7137 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin değişik 10, 11 ve 13 numaralı bentlerinde yer alan tevkifat oranları, 01.08.1995 tarihinden geçerli olmak üzere yeniden belirlenmiştir.
Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin değişik 10, 11 ve 13 numaralı bentlerinde yer alan ve 95/7137 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 01.08.1995 tarihinden geçerli olmak üzere yeniden belirlenen tevkifat oranları konusunda aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür.
1) MİLLİ PİYANGO İDARESİNCE ÇIKARTILAN BİLETLERİ SATANLAR İLE DİĞER KİŞİLERCE ÇIKARTILAN BU NİTELİKTE BİLETLERİ SATANLARA YAPILAN KOMİSYON, PRİM VE BENZERİ ÖDEMELER ÜZERİNDEN YAPILACAK VERGİ TEVKİFATI:
Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin 10 numaralı bendi 4108 sayılı Karamla değiştirilmiştir. Bu düzenlemeyle, bir işyeri açmaksızın münhasıran gezici olarak milli piyango bayiliği yapanlara komisyon, prim ve benzeri adlarla yapılan ödemelerin yanısıra, sabit bir işyerinde faaliyet gösteren milli piyango bayilerine (başbayiler hariç) yapılan aynı mahiyetteki ödemeler de tevkifat kapsamına alınmıştır.
Ayrıca, Milli Piyango İdaresi dışındaki gerçek ve tüzel kişilerce çıkartılan her türlü piyango biletleri satıcılarına yapılan komisyon, prim ve benzeri ödemelerin de tevkifata tabi tutulması hükme bağlamıştır.
95/7137 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile de başbayiler hariç olmak üzere Milli Piyango İdaresince çıkartılan biletleri satanlar ile diğer kişilerce çıkartılan bu nitelikteki biletleri satanlara yapılan komisyon, prim ve benzeri ödemeler üzerinden %20 oranında gelir vergisi tevkifatı yapılması hükme bağlamıştır.
Öte yandan, Milli Piyango İdaresince çıkartılan piyango biletleri ile hemen kazan biletleri; adı geçen idarenin satış merkezleri ile baş bayi olan bazı bankaların şubeleri ve Mil-Vak (Milli Piyango İdaresi Mensupları Vakfı) tarafından, seyyar olarak veya sabit bir işyerinde faaliyette bulunan bayilere satılmakta ve komisyon bedelleri ile ikramiye primleri de bunlar tarafından ödenmektedir. Bu nedenle vergi tevkifatı, bayilere bilet satışı yapan Killi Piyango İdaresi (satış merkezleri) ile başbayiler tarafından yapılacaktır.
Buna göre, Milli Piyango İdaresi ve başbayilerince milli piyango biletleri ile hemen kazan biletlerini satan bayilere 01.08.1995 tarihinden itibaren ödenen bilet komisyon bedelleri ve ikramiye primleri üzerinden %20 oranında gelir vergisi tevkifatı yapılacaktır. Bu uygulamada, bayinin seyyar olarak veya sabit bir işyerinde faaliyet göstermesinin veya mükellefiyet şeklinin (götürü-gerçek) bir önemi bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, diğer kişi ve kurumlarca çıkartılan piyango biletlerini satanlara yapılan komisyon, prim ve benzeri ödemeler üzerinden de ödemeyi yapan kişi veya kurullarca %20 oranında vergi tevkifatı yapılacaktır.
Öte yandan, 95/7137 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca, Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin 10 numaralı bendine göre vergi tevkifatına tabi olan bilet komisyon bedeli ve ikramiye primi üzerinden, aynı maddenin 13 numaralı bendine güre vergi tevkifatı yapılmayacaktır.
ÖRNEK 1:
Sabit bir iş yerinde milli piyango bayiliği yapan ve gerçek usulde gelir vergisine tabi olan mükellef (Ar)'ya, Milli Piyango İdaresinin başbayi olan T.C. Ziraat Bankası Yozgat Şubesince 23.08.1995 tarihinde 50.000.000 lira bilet komisyon bedeli ve ikramiye primi ödenmiştir.
T.C. Ziraat Bankası Yozgat Şubesinin, söz konusu ödeme üzerinden (50.000.000 x % 20 =) 10,000.000 lira gelir vergisi ve bu vergi üzerinden (10.000.000 x % 10=) 1.000.000 lira fon payı tevkifatı yapması, tevkif ettiği bu vergi ve fon payını bağlı olduğu vergi dairesine 20.09.1995 tarihi akşamına kadar muhtasar beyanname ile beyan ederek ödemesi gerekmektedir.
ÖRNEK 2:
(B) Spor Kulübü, ilgili yerlerden izin alarak kulüp gelirlerini arttırmak amacıyla eşya piyangosu düzenlemiştir. Spor Kulübü bu amaçla bastırdığı eşya piyangosu biletlerini götürü usule tabi olan gelir vergisi mükellefi (C)' de sattırmış ve karşılığında 10.000.000 lira komisyon bedeli ödemiştir.
Adı geçen Spor Kulübü'nün, mükellef (C)'ye ödediği komisyon bedeli üzerinden (10.000.000 x % 20 =) 2.000.000 lira gelir vergisi tevkifatı ve bu vergi üzerinden (2.000.000 x % 10 =) 200.000 lira fon payı tevkifatı yapması, tevkif ettiği bu vergi ve fon payını bağlı olduğu vergi dairesine 20.09.1995 tarihi akşamına kadar muhtasar beyanname ile beyan ederek ödemesi gerekmektedir.