Amaç ve kapsam
(1) Bu Tebliğin amacı, Aksa Akrilik Kimya Sanayi Anonim Şirketi tarafından yapılan başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti menşeli 5501.30.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında sınıflandırılan “akrilik veya modakrilik olanlar” ithalatına ilişkin olarak sübvansiyon soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Aksa: Aksa Akrilik Kimya Sanayi Anonim Şirketini,
b) Anlaşma: 25/2/1995 tarihli ve 22213 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması ekinde yer alan Sübvansiyon ve Telafi Edici Önlemler Anlaşmasını,
c) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
ç) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
d) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
e) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
f) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
g) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
ğ) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Başvuru konusu ürün
(1) Başvuru konusu ürün, 5501.30.00.00.00 GTİP’i altında kayıtlı “akrilik veya modakrilik olanlar”dır.
(2) Bahse konu GTİP bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun temsil niteliği
(1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru yeterliliğine sahip olan yerli üretici Aksa firmasının Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Aksa firması işbu Tebliğin ilgili bölümlerinde yerli üretim dalı olarak anılacaktır.
Sübvansiyon iddiası
(1) Yapılan başvuru ile ÇHC’de yerleşik üretici/ihracatçıların ÇHC merkezi ve yerel idareleri tarafından verilen çok sayıda sübvansiyondan yararlandığı iddia edilmiştir. Soruşturma esnasında tespit edilecek diğer sübvansiyon programlarına ilişkin saptamalar ayrı değerlendirilmek üzere, başvuruda yer alan ve ilk aşamada saptanabilen sübvansiyon programları aşağıdaki tabloda yer almaktadır:
(2) Başvuruda, yukarıda sayılan sübvansiyon programlarının, programlardan yararlanan üretici/ihracatçılar için fayda doğuran mali bir katkı teşkil etmesi nedeniyle sübvansiyon olarak değerlendirilmesi gerektiği ifade edilmektedir. Bununla birlikte, programların bir kısmının ihracat performansına dayalı olması ve bazılarının bölgesel nitelik taşıması nedeniyle özgül ve önlem alınabilir sübvansiyonlar olduğu öne sürülmektedir.
(3) Yapılan ilk incelemelerde, yerli üretim dalı tarafından sübvansiyon iddiasına ilişkin sunulan bilgi ve belgelerin bir soruşturma başlatılabilmesi için uygun ve yeterli olduğu değerlendirilmektedir.
Maddi zarar tehdidi ve nedensellik iddiası
(1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde, zarar iddiasının incelenmesi amacıyla ÇHC’den gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki seyri, pazar payı, yerli üretim dalının iç satış fiyatlarını nasıl etkilediği ve yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir.
(2) ÇHC menşeli başvuru konusu ürün ithalatının hem mutlak olarak hem de Türkiye pazarı içindeki payının soruşturma dönemi olarak belirlenen 2017 yılında, 2015 ve 2016 yıllarına kıyasla ciddi oranda yükseldiği tespit edilmiştir.
(3) ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı tespit edilmiştir.
(4) Yerli üretim dalının 2015-2017 döneminde üretim artış hızının düştüğü, birim ticari maliyet, yurt içi ve yurt dışı birim satış fiyatları, dönem sonu stok miktarı, kapasite kullanım oranı ve başvuru konusu ürün istihdamının dalgalı bir seyir izlediği gözlenmekle birlikte, ekonomik göstergelerinin genel olarak olumlu bir seyir izlediği tespit edilmiştir.
(5) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, ÇHC menşeli ithalatta görülen artış, ÇHC’de yerleşik üretici ve ihracatçıların yüksek kapasitesi ve üretim kabiliyetleri, ÇHC menşeli başvuru konusu ürün ithalatının birim fiyatlarının yerli üretim dalının yurt içi satış fiyatlarını kırması ve baskı altında tutması ve yerli üretim dalının ekonomik göstergeleri birlikte değerlendirildiğinde, sübvansiyonlu olduğu iddia edilen ithalatın Yönetmeliğin 17 nci maddesinin yedinci fıkrası çerçevesinde yerli üretim dalında maddi zarar tehdidine yol açtığı değerlendirilmiştir.