Amaç ve kapsam
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Granitürk İnşaat Maden Nakliye Turizm Akaryakıt Kömür Gıda San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve Doğal Taşlar Madencilik San. ve Tic. A.Ş., İzgranit Mad. Lojistik San. ve Tic. Ltd. Şti., Yıldızlı Granit Madencilik ve İnş. Nakl. San. Tic. Ltd. Şti., Hasbay Madencilik Peyzaj Nak. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Reel Taş San. ve Tic. A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Mısır Arap Cumhuriyeti menşeli 6802.23 ve 6802.93 gümrük tarife pozisyonları altında sınıflandırılan “granit”e yönelik bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) CIF: Masraflar, sigorta ve navlun dahil teslimi,
c) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
d) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
e) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
f) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
g) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
ğ) Mısır: Mısır Arap Cumhuriyeti’ni,
h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
ı) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma konusu ürün
(1) Soruşturma konusu ürün, 6802.23 ve 6802.93 GTP’leri altında sınıflandırılan “granit”tir.
(2) Bahse konu GTP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Soruşturma konusu ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonlarında ve/veya eşya tanımlarında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun temsil niteliği
(1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Granitürk İnşaat Maden Nakliye Turizm Akaryakıt Kömür Gıda San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Damping iddiası
(1) Normal değerin tespitinde başvuru konusu ülkenin geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamıştır. Bu kapsamda, Yönetmeliğin 5 inci maddesi hükümlerince, normal değer tespitinde soruşturma konusu ürüne ilişkin oluşturulmuş normal değer hesaplamasına gidilmiştir. Bu çerçevede, soruşturma konusu ürün için normal değer, Türkiye’de benzer malın birim imalat maliyetine genel, idari ve satış giderleri ile finansman gideri ve makul bir kârın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç fiyatının tespitinde, inceleme dönemi olan 2023 yılı için Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan veriler kullanılarak soruşturma konusu ürünün başvuru konusu ülkeden ithalatında oluşan CIF ağırlıklı ortalama birim ihraç fiyatları dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatlarından harici navlun ve sigorta bedelleri düşülerek anılan değerlerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye ihraç fiyatları mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup soruşturma konusu ürün için hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Zarar ve nedensellik iddiası
(1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar iddiası 1/1/2021-31/12/2023 dönemi için incelenmiştir.
(2) Mısır menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının, 2021 yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde, 2023 yılında hem mutlak hem de nispi olarak arttığı görülmektedir.
(3) Mısır menşeli ithalatın, soruşturma konusu ürün tiplerinde yerli üretim dalının iç piyasa satış fiyatlarını 2021, 2022 ve 2023 yıllarında kırdığı ve baskıladığı görülmektedir.
(4) 1/1/2021-31/12/2023 döneminde, yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin bütüncül olarak değerlendirilmesi neticesinde, başvuru konusu ürünün istihdam, yurt içi satış miktarı, stok miktarı, stok çevrim hızı, ürün nakit akışı, kapasite kullanım oranı, pazar payı, yurt içi ve yurt dışı satışlardan birim kârlılığı gibi göstergelerinin olumsuz seyrettiği görülmektedir. Yerli üretim dalının üretimi kısıtlı bir artış göstermesine rağmen yurt içi satışları önemli oranda azalmış ve stokları artış göstermiştir.