Amaç ve kapsam
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Petlas Lastik Sanayi A.Ş. firması tarafından yapılan ve Billas Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş., Kocaeli Lastik Sanayi A.Ş., Qualchem Dış Ticaret A.Ş. ve Sumitomo Rubber Ako Lastik Sanayi ve Ticaret A.Ş. firmaları tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çek Cumhuriyeti, Kore Cumhuriyeti, Macaristan, Sırbistan Cumhuriyeti ve Slovak Cumhuriyeti menşeli 4011.20.10.00.11, 4011.20.10.00.12 ve 4011.20.10.00.19 gümrük tarife istatistik pozisyonları altında sınıflandırılan “hafif ticari araç dış lastikleri”; Kore Cumhuriyeti ve Sırbistan Cumhuriyeti menşeli 4011.20.90.00.11, 4011.20.90.00.12 ve 4011.20.90.00.19 gümrük tarife istatistik pozisyonları altında sınıflandırılan “ağır vasıta dış lastikleri” ile Çek Cumhuriyeti ve Hindistan Cumhuriyeti menşeli 4011.70.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında sınıflandırılan “zirai araç dış lastikleri” eşya tanımlı “muhtelif kauçuktan yeni dış lastikler” ürünlerine yönelik bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) CIF: Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi,
c) Çekya: Çek Cumhuriyeti’ni,
ç) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
d) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
e) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
f) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
g) Güney Kore: Kore Cumhuriyeti’ni,
ğ) Hindistan: Hindistan Cumhuriyeti’ni,
h) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
ı) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
i) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
j) Sırbistan: Sırbistan Cumhuriyeti’ni,
k) Slovakya: Slovak Cumhuriyeti’ni,
l) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
m) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma konusu ürün
(1) Soruşturma konusu ürün, 4011.20.10.00.11, 4011.20.10.00.12 ve 4011.20.10.00.19 GTİP’leri altında sınıflandırılan “otobüs, kamyon için kauçuktan dış lastik; yeni, yükleme endeksi=<121” eşya tanımlı “hafif ticari araç dış lastikleri”; 4011.20.90.00.11, 4011.20.90.00.12 ve 4011.20.90.00.19 GTİP’leri altında sınıflandırılan “kamyon, otobüs için kauçuktan dış lastik; yeni, yükleme endeksi >121” eşya tanımlı “ağır vasıta dış lastikleri” ile 4011.70.00.00.00 GTİP’i altında sınıflandırılan “kauçuktan yeni dış lastikler; tarım ve orman taşıtları ve makinelerinde kullanılan” eşya tanımlı “zirai araç dış lastikleri”dir.
(2) Bahse konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun temsil niteliği
(1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Petlas Lastik Sanayi A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Damping iddiası
(1) Normal değerin tespitinde başvuru konusu ülkelerin geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamıştır. Bu kapsamda, Yönetmeliğin 5 inci maddesi hükümleri çerçevesinde, normal değerin tespiti için ilk yöntem olarak oluşturulmuş normal değer kullanılmıştır. Bu çerçevede, başvuru konusu ürün için normal değer Türkiye’de benzer malın birim imalat maliyetine satış, genel ve idari giderler ile finansman gideri ve makul bir kârın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç fiyatının tespitinde, ilk yöntemde, inceleme dönemi olan 1/1/2024-31/12/2024 dönemi için Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan ithalat beyannameleri bazında veriler kullanılarak başvuru konusu ürünün başvuru konusu ülkelerden ithalatında oluşan CIF ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından, Bakanlık istatistik veri tabanından elde edilen harici navlun ve sigorta bedelleri düşülerek anılan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.