Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
1. Amaç
Bu Rehberin amacı; İzmir Liman Başkanlığı İdari sınırları içerisinde seyir emniyetini ve deniz güvenliğini artırmak amacıyla, bu bölgede yer alan yerel deniz trafiğinin düzenlenmesi, yerel deniz trafiği kapsamında yer alan deniz araçlarının ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde; manevra, seyir, can, mal ve çevre emniyetine ilişkin uyacakları kuralların belirlenmesi, bu araçları kullananların bilgilendirilmeleri ve eğitilmelerini sağlamaktır.
2. Kapsam
Bu Rehber, İzmir Liman Başkanlığı İdari sınırları içerisinde yolcu ve yük taşımacılığı yapan feribotları, şehir hatları gemilerini, deniz otobüslerini, düzenli sefer yapan yolcu teknelerini, gemilere yakıt, yağ ve su ikmali yapan tankerleri, gezi teknelerini, balıkçı teknelerini, atık alım ve toplama tankerlerini, acente motorlarını, kamuya ait botları, römorkörleri, sivil toplum örgütlerine ait tekneleri, fiber optik ve deşarj çalışması yapan gemiler ve benzerlerini kapsar.
İKİNCİ BÖLÜM
İdari Organizasyon, Tanımlamalar ve Kısaltmalar
3. İdari Organizasyon
A. Denizcilik Müsteşarlığı:
Türkiye Cumhuriyetinin denizcilikten sorumlu İdaresi, T.C. Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığıdır. Denizcilik Müsteşarlığı; 10/08/1993 tarihli ve 491 sayılı “Denizcilik Müsteşarlığı’nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”, 14/06/2000 tarihli ve 602 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 07/02/2002 tarihli ve 4745 sayılı “Denizcilik Müsteşarlığı’nın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ve 02/03/2005 tarihli ve 5310 sayılı Kanun ile denizlerde seyir, can, mal ve çevre emniyetini sağlamaya yönelik gerekli kuralları belirlemeye ve gerekli tedbirleri almaya ilişkin görev, yetki ve sorumluluklara sahiptir.
B. Denizcilik Müsteşarlığı İzmir Bölge Müdürlüğü:
Denizcilik Müsteşarlığı tarafından belirlenen idari sınırları içerisinde Denizcilik Müsteşarlığı adına tüm faaliyetlerin etkinlik ve verimlilik ilkelerine uygun olarak yürütülmesinden, planlanmasından ve yönlendirilmesinden, koordine edilmesinden ve denetlenmesinden sorumlu olarak görev yapan sahil teşkilatıdır.
C. İzmir Liman Başkanlığı:
İzmir Limanı idari sınırları içerisinde; ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat dâhilinde, seyir emniyetinin ve deniz güvenliğinin sağlanması bakımından görevli, yetkili ve sorumlu otoritedir. İzmir Limanı idari sınırları, ilgili liman mevzuatında belirtildiği şekildedir.
4. Trafik Ayırım Düzeni:
İzmir Körfezi ile yaklaşmalarında Denizde Çatışmayı Önleme Uluslararası Kurallarının (COLREG ) 10’uncu kuralına göre düzenlenmiş ve EK-1’ de belirtilen trafik ayırım düzenleridir.
5. Yerel Deniz Trafiği:
İzmir Limanı İdari Sınırları içerisinde yolcu ve yük taşımacılığı yapan feribotlar, şehir hatları gemileri, deniz otobüsleri, düzenli sefer yapan yolcu tekneleri, gemilere yakıt, yağ ve su ikmali yapan tankerler, gezi tekneleri, balıkçı tekneleri, atık alım ve toplama tankerleri, acente motorları, kamuya ait botlar, römorkörler, sivil toplum örgütlerine ait tekneler, fiber optik ve deşarj çalışması yapan gemiler ve benzerleridir.
6. Yüksek Hızlı Tekneler:
İnşası ve yapım amacı itibariyle yüksek hızla seyretmeye yönelik dizayn edilmiş ve belirli bir hız altında manevra kabiliyeti etkilenen, deniz otobüsleri gibi gemiler.
7. Kısaltmalar:
SHOD : Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığı
IMO : Uluslararası Denizcilik Örgütü
TAD : Trafik Ayırım Düzeni
SOLAS : Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi
COLREG : Denizde Çatışmayı Önleme Uluslararası Kuralları
MARPOL :Gemilerden Kaynaklanan Deniz Kirliliğinin Önlenmesine Yönelik Uluslararası Sözleşme
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mevzuat Hakkında Bilgilendirme
A. İzmir Liman Mevzuatı
İzmir Liman Mevzuatı gereği; limanda seyreden ve yatan bütün gemiler ve deniz araçları uluslararası kurallara ve İdarece seyir, can ve mal güvenliği bakımından yürürlükteki mevzuata dayanılarak belirlenmiş ya da belirlenecek her türlü seyir kurallarına yapılacak uyarı ve denetimlere uymak zorundadır. Ancak, teknik zaruretler de dikkate alınarak rıhtımlara yanaşma yükleme ve boşaltma, kılavuzluk römorkaj ve benzeri her türlü faaliyeti düzenlemede İdare yetkilidir.
Mevzuatın amacı, liman idari sınırları içerisinde genel emniyet ve disiplinin sağlanması ve kanundaki ilgili maddede belirlenmiş ya da İdare tarafından belirlenecek her türlü kurala uyulması olup, bu kurallar yerel deniz trafiğini kullanan tekneler için bağlayıcıdır.
B. Yolcu Gemilerinin Emniyetine ve Gemilerdeki Yolcuların Kayıt Altına Alınmasına İlişkin Yönetmelik,
12.12.2007 tarih ve 26728 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan bu Yönetmelik; kabotaj hatlarında çalışan yeni ve mevcut yolcu gemileri ile yüksek hızlı yolcu gemilerinde; can ve mal emniyetini sağlamak, bu gemilerin tabi olduğu kuralları uluslararası sefer yapan yolcu gemilerinin kuralları ile uyumlaştırmak, yolcu gemilerindeki yolcular ile mürettebatın güvenliğine ve kurtarılmalarına ilişkin imkânları geliştirmek, oluşabilecek kazalarda arama ve kurtarma faaliyetlerinin ve kazanın olumsuz sonuçlarıyla mücadelenin daha etkin bir şekilde yapılmasını sağlamak amacıyla hazırlanmıştır.