Amaç
(1) Bu Tebliğin amacı, 12/9/2011 tarihli ve 2011/2257 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ürünlerin Enerji ve Diğer Kaynak Tüketimlerinin Etiketleme ve Standart Ürün Bilgileri Yoluyla Gösterilmesi Hakkında Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik olarak, televizyonların piyasaya arz edilmesi ile ilgili etiketleme ve ilave ürün bilgisi temin etme gereklerini belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Tebliğ hükümleri televizyonları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ;
a) Ürünlerin Enerji ve Diğer Kaynak Tüketimlerinin Etiketleme ve Standart Ürün Bilgileri Yoluyla Gösterilmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak,
b) Avrupa Birliğinin, Televizyonların Etiketlenmesine Dair EU/1062/2010 sayılı Tüzüğüne paralel olarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğin amaçları bakımından Ürünlerin Enerji ve Diğer Kaynak Tüketimlerinin Etiketleme ve Standart Ürün Bilgileri Yoluyla Gösterilmesi Hakkında Yönetmelikte yer alan tanımlara ek olarak;
a) Açık modu: Televizyonun şebekeye bağlı ve ses ve resim ürettiği durumu,
b) Bilgi veya durum ekranı: Saatler dahil olmak üzere, bilgi veren veya cihazın durumunu gösteren sürekli işlevi,
c) Doruk parlaklık oranı: Televizyonun, uygulanabilir durumlarda ürünü piyasaya arz eden tarafından ayarlanmış olan ev modu veya açık moddaki doruk parlaklık seviyesinin açık modun en parlak halindeki doruk parlaklık seviyesine oranını,
ç) Ev modu: İmalatçının normal ev kullanımı için tavsiye ettiği televizyon ayarını,
d) Hazır bekleme modu/modları: Cihazın şebekeye bağlı ve çalışmak için şebekeden enerji aldığı ve sadece tekrar etkinleştirme işlevi veya tekrar etkinleştirme işlevi ve sadece etkin durumdaki tekrar etkinleştirme işlevinin gösterilmesi ve/veya bilgi veya durum ekranı işlevlerini sınırlı veya sınırsız bir süreyle sağladığı durumu,
e) Kapalı modu: Sadece kapalı modu gösteren durum ve 24/10/2007 tarihli ve 26680 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektromanyetik Uyumluluk Yönetmeliğinin (2004/108/AT) kapsamındaki elektromanyetik uyumluluğa uygunluğu temin etmeye yönelik işlevleri sağlayan durum dahil olmak üzere, cihazın şebekeye bağlı olduğu ve herhangi bir işlev gerçekleştirmediği durumu,
f) Son kullanıcı: Televizyonu alan veya alması beklenen tüketiciyi,
g) Satış noktası: Televizyonların sergilendiği veya satışa, kiralamaya veya taksitli satışa sunulduğu yeri,
ğ) Tekrar etkinleştirme işlevi: Uzaktan kumanda, dahili sensör, açık mod dahil ek işlevler sağlayan durum zamanlayıcısı gibi bir uzak anahtar ile açık mod dahil diğer modların devreye girmesini sağlayan işlevi,
h) Televizyon: Televizyon setini veya televizyon monitörünü,
ı) Televizyon monitörü: DVI ve SDI gibi standart dışı video sinyal yolları hariç cinch, SCART, HDMI ve gelecek kablosuz standartlar gibi standart video sinyal yolları üzerinden linkli harici bir kaynak aygıttan gelen ses sinyallerini isteğe bağlı olarak kontrol eden ve yineleyen ancak yayın sinyallerini alıp işleyemeyen, televizyon yayın sinyalleri dahil olmak üzere çeşitli kaynaklardan gelen video sinyalini entegre bir ekran üzerinde gösterecek şekilde tasarlanmış ürünü,
i) Televizyon seti: Bir model veya sistem tanımlaması altında piyasaya arz edilen ve bir ekrandan ve bir veya daha çok tuner/alıcı ve dijital çok yönlü disk, sabit disk sürücüsü veya videokaset kaydedici gibi gerek ekranla bir arada tek bir ünite içinde gerekse bir veya daha çok ayrı ünite şeklinde isteğe bağlı veri depolama ve/veya gösterme amaçlı ilave işlevlerden oluşan, esas itibarıyla ses ve görüntü sinyallerinin görüntülenmesi ve alınması için tasarlanmış ürünü,
j) Zorunlu menü: İmalatçı tarafından önceden tanımlanan ve televizyon kullanıcısının televizyonu ilk çalıştırdığında belli bir ayarı seçmesi gereken, televizyon ayarları grubunu,
ifade eder.
Ürünü piyasaya arz edenlerin yükümlülükleri
(1) Bu Tebliğ kapsamında yer alan ürünleri piyasaya arz edenler;
a) Her bir televizyonda Ek-V’te belirtilen şekle ve bilgi içeriğine uygun basılı etiket bulunmasını sağlamak,
b) Ek-III’de belirtilen ürün bilgi formunu bulundurmak,
c) Talep halinde, Ek-IV’te belirtilen teknik dosyayı Bakanlığa sunmak,
ç) Belirli bir modeldeki televizyona yönelik herhangi bir reklamın enerjiye veya fiyata dair bilgi içerdiği durumlarda, enerji verimliliği sınıfını söz konusu reklamda belirtmek,
d) Belirli bir modeldeki televizyona yönelik özel teknik parametreleri açıklayan herhangi bir promosyon materyalinde, promosyonu yapılan modelin enerji verimliliği sınıfını belirtmek,
zorundadır.
(2) Enerji verimlilik sınıfları, Ek-II’de belirtildiği şekilde hesaplanan enerji verimlilik endeksi temel alınmak suretiyle belirlenir.
(3) 1/1/2016 tarihinden itibaren yeni bir model tanımlayıcısı ile piyasaya arz edilecek olan her televizyon modeli için satıcılara Ek-V’te belirtilen şekil ve içeriğe uygun bir elektronik etiket temin edilir. Bu etiket, diğer televizyon modelleri için de satıcılara temin edilebilir.