Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Amaç
Ülkemizin karasularında yedekli seyir (çeki) yapılması esnasında denizde can, mal ve çevre emniyetine tehdit oluşturabilecek her türlü kaza ve kayıpların önlenmesi için alınması gereken tedbirleri ve yapılacak işlemleri belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
(1) Bu talimat; bir noktadan bir noktaya, gerek liman içinde gerekse kabotaj seferinde ve uluslararası çeki işlemlerini kapsar.
(2) Bu talimat;
a) Askeri amaçla yapılan çeki işlemlerini,
b) Su ürünleri üretim tesislerine hizmet veren havuz, kafes vb. çeki işlemlerini,
c) Tam boyu 24 metrenin altındaki çekilen gemileri, kapsamaz.
Dayanak
4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkındaki Kanunun 6. maddesi ile 618 sayılı Limanlar Kanununa dayanarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Bu esaslarda geçen,
a) Çeken : Herhangi bir cismi/deniz aracını/gemiyi yedeğinde çeken cinsi romorkör olan gemiyi,
b) Çekilen : Çekilerek götürülen cisimleri/deniz araçlarını/gemileri,
c) Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü : 29/04/1978 tarihli ve 16273 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünü,
d) GSK Uzmanı: Gemi Sörvey Kurulu Uzmanını,
e) IMO : Uluslararası Denizcilik Örgütünü,
f) İdare: Denizcilik Müsteşarlığını,
g) Kılavuz Kaptan: 28/11/2006 tarihli ve 26360 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Kılavuz Kaptanların Yeterlikleri, Eğitimleri Belgelendirilmeleri ve Çalışma Usulleri Hakkında Yönetmelik’te belirtilen kılavuz kaptan yeterlik belgelerinden birisine sahip olarak; gemi kaptanına, yetkili kılavuz kaptan belgesi ile yetkilendirildiği alan dahilinde uluslararası denizcilik teamüllerine göre geminin seyir ve manevrasına yönelik konularda danışmanlık yapan ve gemi kaptanının sorumluluğu esas olmak üzere hizmetleri seyir ve manevra ile sınırlı olarak gemiye kılavuzluk eden kişiyi,
h) Kılavuzluk Teşkilatı: İdare tarafından kendisine kılavuzluk hizmeti yapma izni verilmiş olan ve yetkilendirildiği bölgede Kılavuz Kaptan istihdam eden ve hizmete uygun kılavuzluk istasyonuna sahip olan kamu veya özel teşebbüs tüzel kişiliği veyahut bu niteliklere sahip olarak müşterek taahhütnameyle İdareden izin almış birden çok tüzel kişiliğin oluşturduğu ortak girişimi,
ı) Yetkilendirilmiş Kuruluş: 01/10/2003 tarihli ve 25246 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türk Bayraklı Gemilerde Bayrak Devleti Adına Hareket Edecek Kuruluşların Seçimi ve Yetkilendirilmesine Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde; İdare adına, İdarenin belirleyeceği konularda, ulusal ve uluslararası kurallar ile yükümlülükler çerçevesinde, sörvey yapma ve sertifika düzenleme konusunda yetkilendirilen kuruluşu,
i) Römorkör: Tonilato belgesinde cinsi römorkör olarak tarif edilmiş itme, çekme ve refakat amaçlı kullanılan makinalı gemileri,
j) Temsilci: Çeken deniz aracının Acente, Donatan veya işleten firmasından bir yetkili kişiyi,
ifade eder.
Türk Boğazlarından geçecek yedekli gemiler
Türk Boğazlarından geçecek yedekli gemiler Türk Boğazları mevzuatı hükümlerine tabidir.
Çeken ve Çekilende bulundurulması gereken personel ve donanımlar
a) Çeken gemi, çeki (yedekleme) işlemini yapmadan önce belgesinde ve/veya Gemilerin Gemiadamları ile Donatılmasına İlişkin Yönerge’de belirtilen asgari personel sayısını bulundurmak zorundadır.
b) Liman Başkanlığı gerek görülmesi durumunda çeki işlemi için ilave personel alınmasını isteyebilir.
c) Çekilende personel bulundurulmasının gerekli olduğu durumlarda personel sayısı minimum seviyede bulundurulacaktır.
d) Çeken ve çekilen arasında acil durumlarda veya mücbir sebeplerden dolayı personel transferi gerektiği durumlarda personelin emniyetli bir şekilde geçiş imkanına sahip olduğu tespit edilecektir. Geçiş yapan personelin kullanması için yeterli sayıda can yeleği, gerektiğinde suya dalma giysisi, haberleşme için telsiz cihazı ve aydınlatma imkanları bulunacaktır.
e) Çeken ve çekilen Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğüne uygun olarak gündüz ve gece fenerler, şekiller ve işaretlerle donatılmış olacaktır.
f) Çeki işleminde kullanılacak donanımlar çekilenin genel yapısı ve ebatları da göz önünde bulundurularak en kötü hava şartları ve çevre koşullarına göre yeterli mukavemette ve sağlamlıkta olacaktır. Yedek halatının herhangi bir nedenle kopması durumunda, hemen yerine verilecek yeterli sağlamlıkta yedek bir halat bulunacaktır.
g) Bu Talimatta bulunmayan maddelerde IMO MSC/Circ. 884 (Guidelines for Safe Ocean Towing) referans alınacak şekilde uygulama yapılır.
Başvuru
a) Yedekli seyir işlemini yapacak olan kişi yada kuruluşlar, çeki işleminin yapılmasına izin verilmesine dair başvuruyu; dilekçesine EK-1’de yer alan bilgi ve belgeleri ekleyerek liman çıkış belgesi almak suretiyle çeki işlemine başlamadan en az 3 (üç) iş günü önce doğrudan çeki işleminin başlayacağı deniz alanından sorumlu Liman Başkanlığına yapar. Liman çıkış belgesi almak zorunda olmayan gemiler için bu süre en az 1 (bir) iş günüdür.