- Doküman Bilgileri
- İndirme seçenekleri
- Referans kopyala
- Görüntüleme Ayarları
-
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
No.: 2/18398
Kurum: Bakanlar Kurulu
Kabul Tarihi: 27.07.1942
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 12.08.1942
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Maliye, Dahiliye ve Ticaret Vekâletlerince müştereken hazırlanan ve Devlet Şûrasınca tetkik edilerek 9/7/1942 tarihli ve 84/132/9382 sayılı tezkere ile gönderilen ilişik «Tasarruf Sandıkları Nizamnamesi»nin meriyete konulması; İcra Vekilleri Heyetince 27/7/1942 tarihinde kabul olunmuştur.
Tasarruf Sandıkları Nizamnamesi
Hususi idare ve belediyelerle milli bankalar tarafından kurulacak tasarruf sandıkları ile milli bankalar tarafından kurulacak tasarruf sandıkları veya tasarruf sandıkları servislerinin salahiyetleri,statüleri,idarelerinin şekli, bütçe ve kati hesaplarının tetkikı ve tasdikı,efrat ve bankalarla olan münasebetleri, tevdiata verilecek faizlerin başlangıç ve bitim tarihleriyle nispetleri ve tevdiatın istimal hadleriyle plasmanlarının şekil ve şartları ve ihtiyat akçesiyle fonların miktarı ve ayrılma sureti, teftiş, murakabe ve tasfiye işleri bu Nizamname hükümlerine tabidir.
Tasarruf sandıklarına ait bütün para ve mallar Devlet malları hükmündedir.Bunları çalanlar, ihtilas edenler, zimmetine geçirenler veya her ne suretle olursa olsun suiistimal edenler hakkında, Devlet mallarına ika olunan bu gibi suçlara terettüp eden cezalar tatbik edilmek üzere, kanuni takibat yapılır.
Tasarruf sandığı, tasarruf cüzdanı,tasarruf tevdiatı ve bunlara benzer unvanlar hükümetin muvafakatı olmadıkça hiçbir banka veya müessese tarafından kullanılamaz.
Hususi idare veya belediyelerce tasarruf sandıkları tesisi,hususi idarelerde vilayet umumi meclislerinin ve belediyelerde belediye meclislerinin kararı ve Dahiliye ve Ticaret Vekaletlerinin müşterek teklifleri ile,
Milli bankalar tarafından müstakil tasarruf sandıkları veya tasarruf sandıkları servisleri vücuda getirilmesi, alakadar banka umumi heyetinin kararı ve Ticaret Vekaletinin teklifi ile,
İcra Vekilleri Heyetinin kararına bağlıdır.
Tasarruf sandıkları, statülerinin İcra Vekilleri Heyetince tasdikı tarihinden itibaren teşekkül etmiş sayılırlar.
Hususi idare ve belediyeler tarafından kurulan sandıkların ilk tesis masrafları,hususi idare ve belediye bütçelerinden tesviye edilir.Sandıkların açıldıkları tarihten itibaren beş yıl içinde yıllık kazançları idare masrafiyle tevdiata verdikleri faizleri karşılayamadığı takdirde açıkları,hususi idare ve belediye bütçelerinden kapatılır.
Tasarruf sandıklarının salahiyetleri
Tasarruf sandıklarına merhun tahvilat ve altınlar,rehnedildikleri zamandaki kıymetlerinin %10 unu kaybederler veya borç vadesinde ödenmezse, borçluya veya ikametgahına bir hafta içinde eksilen kıymetin ikmali veya borcun tediyesi hakkında bir ihbarname tebliğ edilir. Bu tebliğin hükmü borçlu tarafından ifa edilmediği takdirde merhunat tasarruf sandıklarınca doğrudan doğruya borsa rayici üzerinden satılarak sandığın alacağı masrafı ile beraber istifa edildikten sonra bakıye kalırsa sahibine reddolunur.
Tasarruf sandıklarının 1711 sayılı kanun ile bu Nizamnamede tasrih olunan muameleleri ile bunlara ait evrak ve senetler her nevi tekalif, damga ve sair resimden muaftır.
Hususi idare veya belediyelerin malik bulundukları sağlam ve paraya çevrilmesi kolay menkul eşya, tasarruf sandıkları tarafından yapılacak ikrazlarda teminat olarak kabul edilebilirler.
Tasarruf sandıkları vadeli tevdiatın vadesinden önce geri verilmesi istenildiği takdirde, bu tevdiatın talimatname ile tesbit edilecek olan bir kısmını iade edip etmemekte muhtardırlar.Ancak bu kısım için mevduat sahiplerine avans açabilirler.
Tevdiat tarihinden itibaren on beş gün geçmedikçe hiçbir suretle istirdat edilemez.
Tasarruf sandıklarının statüleri
Tasarruf sandıklarının statüleri: Müessis, sermaye, idare, teftiş, murakabe ve tasfiye hususlarını ihtiva edecek şekilde ve bu Nizamnamedeki esaslar dairesindeTicaret Vekaletince hazırlanacak nümunelere göre tanzim edilir.
Tasarruf sandıklarının idare şekli
Tasarruf sandıklarının idare ve murakabe uzuvları şunlardır:
1 - Umumi Heyet,
2 - İdare Heyeti,
3 - Müdür,
4 - Murakıplar.
Hususi idareler tarafından kurulan tasarruf sandıklarının umumi heyetleri vilayet umumi meclisi ve belediyeler tarafından kurulan tasarruf sandıklarının umumi heyetleri de belediye meclisleridir.
Sandık idare heyeti,sandık müdürünün reisliği altında varsa muavinleriyle sandığın imza salahiyetini haiz şef veya memurları arasından mahallin en büyük mülkiye amirince seçilecek iki zattan mürekkeptir.Sandık belediyece kurulmuş ise bu tayin salahiyeti belediye reisine aittir.
Hususi idare ve belediyeler tarafından kurulacak tasarruf sandıklarının, nüfusu elli bine kadar olan şehirlerde bir,nüfusu elli bin ve daha ziyade olan şehirlerde iki, murakıbı bulunur.