-Bundan sonra "Taraflar" olarak anılacak Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti;
-İki taraf arasında 6 Ağustos 1997 tarihinde imzalanan ve 12 Mart 1998 tarihinde yürürlüğe giren "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Bir Ortaklık Konseyi Kurulmasına İlişkin Anlaşma" çerçevesinde;
-İki ülke arasında, insan hakları, demokrasi, hukukun üstünlüğü, ortak huzur, gönenç, özgürlük temelleri üzerinde adalet ve içişleri alanlarında her iki tarafın yasa ve mevzuatına uygun olarak aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır:
I. ADALET ALANINDA İŞBİRLİĞİ:
1) Taraflar, hakimlerin, savcıların ve yardımcı adalet personelinin eğitimlerinin desteklenmesi için karşılıklı olarak bilimsel konferanslar ve seminerler düzenleyecek ve her iki ülkenin Adalet Bakanlığı ve yargı temsilcileri arasında doğrudan temas ve deneyim değişimi koşullarını oluşturacaklardır. Türkiye Cumhuriyeti Tarafı ayrıca, Türkiye Adalet Akademisi kurulduğunda mümkün olduğu ölçüde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşı hakim, savcı ve avukat adayları veya mesleğe atanmışların Akademi programlarına katılmasını sağlayacaktır.
2) Taraflar, 25 Mayıs 1989 tarihinde yürürlüğe giren “Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Arasında Hukuki, Ticari ve Cezai Konularda Adli Yardımlaşma, Tanıma ve Tenfiz, Suçluların Geri Verilmesi ve Hükümlülerin Nakli Sözleşmesi"nin etkin bir şekilde uygulanması için işbirliği yapacaklardır.
3) Taraflar, her iki Ülkenin hukuk sistemini ayrıntılı olarak incelemek ve Avrupa Birliği mevzuatına uyumlaştırmak amacıyla uzman ve çalışma grupları kuracaklar, kanun tasarılarının hazırlanması, uygulanması ve adli makamlarının örgütlenme ve çalışma usulleriyle ilgili bilgi ve deneyim değişimi sağlayacaklardır.
4) Taraflar, son teknolojik gelişmelerin adli sisteme intibakı amacıyla personel eğitimi ve teknoloji kullanılması yolunda karşılıklı işbirliği yapacaklardır.
5) Taraflar, çocuk suçluların ıslahı, eğitimi, ceza ve tutukevlerinin idaresi ve iyileştirilmesi alanlarında teknik ve hukuki işbirliği yapacaklardır.
6) Taraflar, adli konularda etkin, kapsamlı bir işbirliği geliştirecekler ve adli sicil sistemi alanında bilgi ve deneyim değişimi ile adli sicil kayıtlarının yetkili makamlar arasında doğrudan temas suretiyle etkin ve basit yöntemlerle ve süratle ulaşımını sağlayacaklardır.
7) Taraflar, suçun önlenmesi, takibi ve cezai sonucuna kadar tüm alanlarda kapsamlı işbirliği yapacaklardır.
8) Taraflar, adli konularda işbirliğinde bulunmak üzere yapılacak çalışmaları organize edecek karşılıklı irtibat birimleri oluşturacaklardır.
II. İÇİŞLERİ ALANINDA İŞBİRLİĞİ
9) Taraflar, Avrupa Birliği Ulusal Programında adalet ve içişleri kısmında yeralan ve Türkiye Cumhuriyeti’nin Avrupa Birliği üyeliğine ilişkin taahhütlerini ortaya koyan hususların Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti tarafından da yerine getirilmesi amacıyla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti için gönüllü paralel Avrupa Birliği Ulusal Programı hazırlanması konusunda işbirliği yapacaklardır. Bu çerçevede, Türkiye Cumhuriyeti tarafı, adalet ve içişleri alanında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin teknik uyumu yolunda Europol, SIS, SIRENE gibi organlara hazırlanabilmesi için yardımda bulunacaktır.
10) Taraflar, şüpheli mal ve muamelelerle ilgili bilgilerin toplanması, muhafaza edilmesi, işleme konulması, analiz edilmesi ve değişimi alanında işbirliği faaliyetlerinde bulunacaklardır.
11) Taraflar, başta uyuşturucu üretimi, uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile uyuşturucu madde imalinde kullanılan kimyasallar ve ara maddeler, nükleer ve radyoaktif maddeler ve silah ve mühimmat kaçakçılığı gibi organize suçlarla ortaklaşa mücadelede işbirliği yapacaklar ve bu yönde 24 Ekim 1990 tarihinde Ankara’da imzalanan Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Arasında Güvenlik, Asayiş, Narkotik ve Psikotrop Maddeler Kaçakçılığı, Terörizmle Mücadele ile Mesleki Eğitimi ve Sosyal İlişkiler alanında İşbirliği Protokolü’nün uygulanmasını etkinleştireceklerdir.
12) Taraflar, iki ülke arasında kaçak işçi sorununun çözümlenmesi için konsolosluk ve sosyal güvenlik alanındaki işbirliğinin artırılması için çaba göstereceklerdir.
13) Taraflar, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarının Türkiye’de ikamet şartı aranmaksızın Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığına alınması ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığına alınma başvurularının aşamalı olarak değerlendirilmesi için gerekli çalışmaları yapacaklardır.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşı gerçek kişiler, Anayasal sınırlamalar ve kamu düzenine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, Türkiye’de ikamet, kamu ve özel sektörde çalışma, miras, taşınır ve taşınmaz mal iktisabı ile ferağı gibi konularda Türk vatandaşlarına tanınan haklardan aynı ölçü ve şartlarda yararlanacaklardır.Türkiye Cumhuriyeti, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarına ticaret, yatırım, turizm, bağımsız iş kurma ve ticari girişim konularında Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına tanınan hakların aynısını tanıyacaktır. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşları Türkiye’de eğitim, kültür, spor gibi konularda Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile eşit imkan ve kolaylıklardan yararlanacaklardır. Gerekli niteliklere sahip Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarının, uluslararası spor karşılaşmalarına Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak Türkiye Cumhuriyeti'ni temsilen katılmaları sağlanacaktır.