Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı gemilere verilen kılavuzluk hizmetleri esnasında kılavuz kaptanların ve diğer personelin can ve mal emniyetini artırmaya yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, ülkemiz deniz egemenlik ve yetki alanlarında verilen tüm kılavuzluk hizmetlerini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 478 inci maddesi, 31/10/2012 tarihli ve 28453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Limanlar Yönetmeliği, 8/1/2020 tarihli ve 31002 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kılavuzluk ve Römorkörcülük Hizmetleri Hakkında Yönetmelik, 10/2/2018 tarihli ve 30328 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmeliği ile 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerin Teknik Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede yer alan;
a) İdare: Denizcilik Genel Müdürlüğünü,
b) Kılavuz botu: Kılavuzluk teşkilatlarınca donatılan veya işletilen, kılavuz kaptanların, hizmet verecekleri gemilere transferlerini sağlamak için kullanılan ve resmî belgelerinde gemi cinsi kılavuz botu veya kılavuz gemisi olarak tanımlanan deniz araçlarını,
c) Kılavuz kaptan: 10/2/2018 tarihli ve 30328 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmeliğinde belirtilen kılavuz kaptan yeterlik belgesine sahip olarak yetkilendirildiği alan dâhilinde geminin seyir ve manevrasına yönelik konularda gemi kaptanına, danışmanlık yapan ve seyir ve manevra ile sınırlı olarak gemiye kılavuzluk eden kişiyi,
ç) Kılavuzluk istasyonu: Kılavuzluk hizmetlerinin organizasyonunun yapıldığı ve kılavuz kaptanların 24 saat iaşe ve ibatelerinin sağlandığı merkezi,
d) Kılavuzluk teşkilatı: Ülkemiz deniz yetki alanlarında gemilere kılavuzluk hizmeti sağlayan tüm kamu kurum/kuruluşu ile özel ve tüzel kişileri,
ifade eder.
(2) Bu Yönergede yer alan, ancak bu maddede yer almayan terimler için ilgili mevzuat ve taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalarda/sözleşmelerde belirtilen tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Kılavuz Botları, Kılavuz Kaptan Transferi, Emniyeti ve Vardiya Düzeni, Kılavuzluk İstasyonu, Eğitim ve Talimler ile Denetim
Kılavuz botlarına ilişkin kurallar
(1) Kılavuz botlarının ulusal ve uluslararası en iyi denizcilik uygulamaları çerçevesinde kabul görmüş, hizmet verilen bölgenin en zorlu deniz ve hava koşullarında en emniyetli şekilde hizmet verebilecek tasarım, donanım ve malzemede ilgili mevzuat hükümlerine uygun inşa edilmiş olmaları ve Ek’te yer alan şartları sağlamaları zorunludur.
(2) Kılavuz botlarının kılavuzluk hizmetini sağlamasında seyir, can ve mal emniyeti açısından tüm sorumluluk öncelikle kılavuzluk teşkilatına aittir. Kılavuzluk teşkilatı bu doğrultuda kılavuz botunun denize elverişli ve merî mevzuat kapsamında gerekli tüm belgelerini geçerli ve uygun bulundurmayı, bütün ekipman ve donanımının belgelerinin geçerlilik süresince de işlevsel şekilde idame ettirileceğini, buna ilişkin gerekli bakım tutum mekanizmalarını uygulayacağını kabul ve taahhüt eder.
(3) Kılavuz botlarının ulusal ve uluslararası en iyi denizcilik uygulamaları çerçevesinde kabul görmüş; denizden emniyetle kazazede kurtarmaya müsait can kurtarma malzeme ve donanımları ile donatılmış olmaları zorunludur.
(4) Kılavuz teşkilatlarınca kılavuz botları üzerindeki tüm can kurtarma teçhizatının teknik niteliklerine uygun şekilde kontrol edilmesi için bir prosedür oluşturulur. Oluşturulan prosedür kapsamında kılavuz botu kaptanı tarafından gerekli kontroller düzenli olarak yapılır.
(5) Kılavuz botları, Gemilerin Gemiadamları ile Donatılmasına İlişkin Yönergenin Çizelge 9’unda yer alan hizmet gemilerinin gemiadamı ile donatılmasına dair belirlenen gemiadamı sayısına ek olarak en az gemici veya yağcı yeterlikli bir personel ile donatılır.
(6) Kılavuz botunun kumanda mahallinin görüş açısı mutlaka kılavuz kaptan transfer noktalarını rahatlıkla görebilecek şekilde ve yaşam mahallerinden güverteye açılan kaportaları ile havalandırma manikalarının açılma yönü botun pruva istikametine doğru olmayacak şekilde dizayn edilmiş olmalıdır.
(7) Kılavuz botları düz ve yüksek güverteli olmalı, güverte çevresinde parampet olmamalıdır. Güvertenin tüm çevresi gemiye yaslanan botun ve geminin zarar görmemesi için uygun malzeme ile kaplı olmalıdır. Ana güverte yürüyüş alanları emniyetli geçişe uygun genişlikte ve kaydırmaz kumlu şekilde boyalı olmalı; güvertenin kaydırmazlık durumu takip edilmelidir.
(8) Kılavuz botları, gece şartlarında da görüntü alan, yüksek çözünürlüklü net görüntü sağlayabilen, botun pruva, pupa ve borda istikametlerinde aynı anda kayıt yapma özelliği bulunan deniz şartlarında kullanılmaya uygun kamera ile donatılır. Bu kamera kayıtları son 72 saati içerecek şekilde saklanır.