Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
Bu Yönergenin amacı; yurt içinde veya dışında meydana gelip Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Çocuk Yuvalan, Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi, Çocuk Evleri, Sevgi Evleri, Yetiştirme Yurtları, Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Bakım ve Sosyal Rehabilitasyon Merkezleri, Özürlü Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Aile Danışma ve Rehabilitasyon Merkezleri, Huzurevleri, Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Yaşlı Hizmet Merkezleri, Kadın Konukevleri, Darülaceze Müessesi Müdürlüğü ile kurumlarını etkileyebilecek olan kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer tehdit ve tehlikelere karşı personelin ve kadın yaşlı ve çocukların sağlığının ve çevrenin korunması, can ve mal kaybının en aza indirilmesi için gerekli tedbirlerin aldırılması amacıyla Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı birimlerinin tehlike öncesi, tehlike sırası ve sonrasına İlişkin görev ve sorumluluklarını belirlemektir.
Kapsam
Bu Yönerge; merkez ve taşra teşkilatı ile Çocuk Yuvaları, Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi, Çocuk Evleri, Sevgi Evleri, Yetiştirme Yurtları, Koruma Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Bakım ve Sosyal Rehabilitasyon Merkezleri, Özürlü Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Aile Danışma ve Rehabilitasyon Merkezleri, Huzurevleri, Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezleri, Yaşlı Hizmet Merkezleri, Kadın Konukevleri, Darülaceze Müessesi Müdürlüğü ile kurumlarda kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer tehdit ve tehlikelere karşı alınacak önlemler ve yapılacak hizmetleri kapsar.
Dayanak
Bu Yönerge, 03/05/2012 tarihli ve 28281 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, ve Nükleer Tehlikelere Dair Görev Yönetmeliğinin 12 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
Bu Yönergede geçen;
1. Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
2. KBRN: Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleeri,
3. KBRN riski: Kitle imha silahları, KBRN harp maddeleri ve tehlikeli endüstriyel maddeler ile bu nitelikteki tehlikeli atıkların kasten veya hata sonucu çevre ve insan sağlığına zarar verme olasılığını ve zararın ciddiyet derecesini,
4. KBRN risk analizi: Kitle imha silahları, KBRN harp maddeleri ve tehlikeli endüstriyel maddeler ile bu nitelikteki zararlı atıkların, ülkenin bir bölümü veya bütünü üzerinde, kasten veya hata sonucu kullanılma veya yayılma olasılığının değerlendirilmesi faaliyetlerini,
5. KBRN tehdit ve tehlikeleri: Petrol kirlenmeleri ve salgın hastalıklar hariç olmak üzere; kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer maddeler, KBRN harp maddeleri ve tehlikeli endüstriyel maddeler ile bu nitelikteki tehlikeli atıkların araştırılması, üretimi, işlenmesi, depolanması, nakledilmesi, kullanılması ve atık olarak işlem görmesi sırasında gerekli önlemler alınmadığında, çevre ve insan sağlığını tehdit eden tehlike durumlarını, kitle imha silahlarının etkileri ile bu silah ve maddelerle yapılan kaçakçılık, terör ve sabotaj eylemlerini,
6. Kimyasal tehlike eşik değeri: Ortamda tespit edilen kimyasalın özelliğine göre çevrenin veya yaşamın olumsuz olarak etkilenmeye başladığı minimum değeri,
7. KİS: Kitle imha silahlarını,
8. Tehlikeli madde: Patlayıcı, tahriş edici, kanserojen, üreme sistemine toksik ve çevre için tehlikeli özelliklerden en az birine sahip maddelerdir.
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev ve Sorumluluklar
Görev ve sorumluluklar
1. Bakanlık merkez teşkilatı birimleri ile taşra teşkilatı bu Yönergede kendilerine verilen görevleri yerine getirmekten ayrı ayrı sorumludur. Genelkurmay Başkanlığı ve askeri birlikler, sivil asker işbirliği çerçevesinde asli görevlerini aksatmayacak şekilde kendilerinden talep edilen her türlü desteği yerine getirirler.
2. Müsteşarlığın görev ve sorumlulukları:
a. KBRN tehlikelerine karşı alınacak önlemler ve yapılacak çalışmalar, ilgili birimlerin katılımı ile koordineli olarak belirler.
b. Tehlikenin ülke genelini veya birden fazla ilin bulunduğu bölgeyi etkilemesi durumunda, Başbakanlık, Bakanlıklar, Kamu Kurum ve kuruluşları, Afet ve acil durum yönetimi merkezleri ile iş birliği içinde merkez teşkilatı arasındaki koordinasyonu sağlar, gerekli hallerde bölgeye bakanlıktan bölge koordinatörü görevlendirir.
c. Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Başkanlığı ve valilikler ile koordineli olarak, “Ulusal KBRN Risk Analizi”nin yapılmasını takip ve koordine eder.
d. KBRN ekipman ve diğer malzemelerinin teknik özelliklerini, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının görüşleri ve önerileri dikkati doğrultusunda belirler; teknolojik gelişmeleri takip eder, talepte bulunan merkez teşkilatı ve taşra teşkilatına bu konuda destek sağlar.