Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel okul ve kurumlarda yürütülen özel eğitim hizmetlerinin etik ilkelerini belirlemek ve bu hizmetleri yürüten personelin yetki ve sorumlulukları kapsamında görevlerini yerine getirirken uymaları gereken etik ilkelere yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel okul ve kurumlarda özel eğitim hizmetlerinde görev alan yönetici ve öğretmenlerin etik ilkeler kapsamında yerine getireceği görev, yetki ve sorumlulukları kapsamaktadır.
Dayanak
(1) 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu, 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, 10/10/2024 tarihli ve 7528 sayılı Öğretmenlik Mesleği Kanunu, 30/5/1997 tarihli ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 25/8/2011 tarihli 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, 13/4/2005 tarihli ve 25785 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, 7/7/2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği ve 14/8/2020 tarihli ve 31213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) BEP: Bireyselleştirilmiş eğitim programını,
c) BİLSEM: Bilim ve sanat merkezini,
ç) Etik ikilem: Özel eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde görev alan kişilerin karar alma ve hizmetleri sunma sürecinde yaşanabilecek iki veya daha fazla değerin çatışma halini,
d) Etik ilke: Özel eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde görev alan kişilerin uyması gereken ulusal ve uluslararası alanda belirlenen ilkeyi,
e) Genel Müdürlük: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
f) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci: Bireysel ve gelişim özellikleri ile eğitim yeterlilikleri açısından normal gelişim gösteren akranlarından anlamlı düzeyde farklılık gösteren bireyi,
g) RAM: Rehberlik ve araştırma merkezini,
ğ) Rehberlik ve psikolojik danışma servisi: Eğitim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin yürütüldüğü ve koordinasyonunun sağlandığı birimi,
h) Veli: Öğrencinin annesi, babası, vasi veya yasal sorumluluğunu üstlenen kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Etik İlkeler
Özel eğitim hizmetlerinin etik ilkeleri
(1) Özel eğitim hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi ve izlenmesinde;
a) Eğitim hakkı ve erişilebilirlik,
b) Adalet ve eşitlik,
c) Tarafsızlık ve dürüstlük,
ç) Gizlilik ve mahremiyet,
d) Öğrencinin yüksek yararı,
e) Bireye ve özerkliğine saygı,
f) Kapsayıcılık ve bütüncül yaklaşım,
g) Bilimsellik,
ğ) İş birliği,
h) Sorumluluk,
ı) Çıkar çatışmalarından kaçınma,
ilkeleri esastır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Genel Müdürlüğün görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Genel Müdürlüğün özel eğitim hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a) Görev ve sorumluluklarını yerine getirirken tüm etik ilkeleri göz önünde bulundurur.
b) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin sosyal duygusal, akademik ve mesleki gelişimini destekleyici politikaları etik ilkeler çerçevesinde geliştirir.
c) Yürütülen ve planlanan çalışmalarda farklı kurum ve kişilerle etik ilkeler kapsamında iş birliği yapmaya özen gösterir.
ç) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik hazırlanan ve yürütülen programların etik ilkeler kapsamında bilimsel standartlara uygun olmasını sağlar ve uygulamaları denetler.
d) İntikal eden soruşturmalarda ve sorunlarda etik ilkeleri göz önünde bulundurarak gerekli iş ve işlemleri yürütür.
Yöneticilerin görev, yetki ve sorumlulukları
(1) İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri ile okullarda ve kurumlarda görev yapan yöneticilerin özel eğitim hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a) Mesleki sorumluluklarını yerine getirirken her öğrenciye ve veliye din, dil, inanç, sosyoekonomik durum, aile yapısı, yakınlık derecesi, özel eğitim ihtiyaçları veya bireysel farklılıklarından bağımsız olarak adil ve eşit davranır.