Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında, özel ve resmî eğitim kurumlarında, rehberlik ve araştırma merkezlerinde yürütülen rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkelerini belirlemek ve bu hizmetleri yürüten personelin görev, yetki ve sorumluluklarıyla ilgili uyması gereken etik ilkelere yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
(1) Bu Yönerge; 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu, 1/6/2005 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 24/03/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, 25/8/2011 tarihli 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 301 inci, 308 inci ve 326 ncı maddeleri, 13/04/2005 tarihli ve 25785 sayılı Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği ve 14/08/2020 tarihli ve 31213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği’ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Danışan: Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanmak üzere eğitim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma servisleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerine başvuran bireyi,
c) Etik ilke: Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve resmî eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini yürüten personelin uyması gereken ilkeleri,
ç) Etik ikilem: Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın karşılaştığı bir duruma ilişkin karar alma sürecinde seçeneklerden her birinin etik açıdan kabul edilebilir bazı yönlerinin olması ancak tüm etik ilkelerin aynı anda tam olarak karşılanamamasından dolayı yaşanan kararsızlığı,
d) Etik ikilem karar alma basamakları: Etik ikilem söz konusu olduğunda takip edilmesi gereken; ikilemin tanımlanması, tüm etik ilkelerin, ilgili mevzuatın dikkate alınması, bütün eylem yollarının belirlenmesi, en uygun eylemin seçilmesi ve uygulama sonucunun değerlendirilmesi basamaklarını,
e) Genel müdürlük: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
f) İyilik hâli: Bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal açıdan bir bütün olarak iyi olmasını,
g) Psikolojik danışma: Bireylere kendini tanıma, karar verme ve problem çözme becerisi kazandıran, bireylerin kişisel ve toplumsal uyumlarını gerçekleştirmelerini ve iyilik hallerini geliştirmelerini amaçlayan, bireysel ve grupla profesyonel olarak yürütülen psikolojik yardım sürecini,
ğ) Psikolojik ölçme araçları: Rehberlik ve araştırma merkezlerinin bireyi tanıma, tanılama, tarama ve inceleme çalışmaları ile rehberlik ve psikolojik danışma servislerinin bireyi tanıma çalışmalarında kullandıkları çeşitli ölçek, test ve envanterleri,
h) Süpervizyon: Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın kendisinden daha deneyimli ve yetkin olan bir uzman tarafından sistemli bir şekilde, kişisel ve mesleki yeterliklerinin desteklenmesi, güçlendirilmesi ve geliştirilmesi amacıyla geri bildirimler almasına yönelik süreci ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Etik İlkeler
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeleri
(1) Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde;
a) Yetkinlik,
b) Dürüstlük,
c) Gizlilik,
ç) Duyarlılık,
d) Bilimsellik,
e) Sorumluluk ilkeleri esastır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Genel müdürlüğün görev, yetki ve sorumlulukları
(1) Genel Müdürlüğün rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a) Eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesi amacıyla gerekli önlemleri alır.
b) Rehberlik ve araştırma merkezlerinde tanılama, tarama ve inceleme amacıyla kullanılacak psikolojik ölçme araçlarının sağlanması, uygulanması, gizliliği ve bilimsel standartlarının korunmasına ilişkin önlemleri alır.
İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerinin görev, yetki ve sorumlulukları
(1) İl ve ilçe millî eğitim müdürlüklerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır: