Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 3)

Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.

Sayı : 20451381-020-132858

Konu : Akümülatör Depozito Sistemi Uygulamalarına İlişkin Usul Ve Esaslar

BAKANLIK MAKAMINA

Çevrenin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik düzenlemelerin yer aldığı Çevre Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 10.12.2018 tarih ve 30621 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

Çevre Kanunuma eklenen, geri kazanım katılım'de payı başlıklı Ek Madde 11'de "Yurt içinde piyasaya arz edilen bu Kanunun ek-1 sayılı listesinde yer alan ürünlerden poşetler için satış noktalarından, diğer ürünler için piyasaya süren/ithalatçılardan bu listede belirtilen tutarda geri kazanım katılım payı tahsil edilir..." hükmü yer almaktadır.

Ayrıca “Ülkenin tamamında Bakanlıkça belirlenen esaslar doğrultusunda depozito sistemi uygulayan, piyasaya süren/ithalatçı, depozitolu olarak piyasaya sürdükleri ürünler için bu maddenin birinci fıkrasından muaf tutulur. Muafiyet uygulamasında depozito uygulanan miktar esas alınır. Muafiyet uygulanmasına ilişkin esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile belirlenir.” Hükmü bulunmaktadır.

Bu doğrultuda, piyasaya arz edilen akümülatörlerin kullanımları sonrasında geri kazanımının sağlanması amacıyla iade alınmasını içeren depozito sistemi uygulamalarına ilişkin idari ve teknik hususlara yönelik Bakanlığımızca hazırlanan ve ekte yer alan “Akümülatör Depozito Sistemi Uygulamalarına İlişkin Usul Ve Esaslar"ın yürürlüğe konulması hususlarını OLUR’larınıza arz ederim.

Akümülatör Depozito Sistemi Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esaslar

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Usul ve Esasların amacı; piyasaya arz edilen akümülatörlerin kullanımları sonrasında geri kazananının sağlanması amacıyla iade alınmasına yönelik depozito sistemi uygulamalarına ilişkin idari ve teknik hususları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Usul ve Esaslar Kanunun ek-1 sayılı listesinde yer alan akümülatörlerin depozito uygulama esaslarını kapsar.

(2) Piyasaya sürülen/ ithal edilen akümülatörlere yönelik depozito uygulamaları bu Usul ve Esaslar kapsamındadır.

(3) İhraç edilen akümülatörlere yönelik depozito uygulamaları bu Usul ve Esasların kapsamı dışındadır.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Usul ve Esaslar, 9/8/1983 talihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 3'üncü, 9’uncu, 18’inci, 20’nci, 26’ncı ve ek-11 inci maddeleri ile 31.08.2004 tarih ve 25569 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak 01.01.2005 tarihinde yürürlüğe giren Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği ve 31.12.2019 tarihli ve 30995 (4.Mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Geri Kazanım Katılım Payına İlişkin Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

1

(1) Bu Usul ve Esasların uygulanmasında;

a) Akümülatör: Endüstride ve araçlarda otomatik marş, aydınlatma veya ateşleme gücü için kullanılan elektrik enerjisi üreten kaynakları,

b) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,

c) Bayi: Piyasaya sürenlere ait akümülatörleri piyasaya sürenler adına satış noktaları da dahil tüketicilere/kullanıcılara dağıtımım ve/veya tedarik edilmesini sağlayan gerçek/tüzel kişileri,

ç) Bildirim: Kanunun ek-1 sayılı listesindeki akümülatörlere ilişkin Bakanlıkça belirlenen bilgi ve belgelerin Bakanlığa sunulmasını,

d) Bilgi sistemi: Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki depozito uygulamalarına ilişkin bildirimlerin gerçekleştirileceği ve depozito uygulama planlarının sunulacağı ve Bakanlıkça depozito uygulamalarına yönelik hazırlanacak diğer bilgi sistemlerini,

e) Depozito bedeli: Ürün bedelinden ayrı olarak akümülatöre yönelik belirlenmiş iade/teslim bedelini,

f) Depozito uygulama planı: Depozito sisteminin işleyişine yönelik idari, mali, teknik hususlar ile izleme ve kontrol çalışmalarım içerecek şekilde hazırlanan uygulama planını,

g) Depozito yönetim sistemi: Bakanlıkça belirlenen ve belirli bir depozito bedeli alınarak piyasaya sürülen ürünlerin tüketimleri/kullanımları somasında iade alınması ve depozito bedelinin geri ödenmesine dayalı sistemi,

ğ) Geri kazanım katılım payı: Kanunun ek-11 inci maddesi gereğince Kanunun ek-1 sayılı listesinde yer alan akümülatörler için piyasaya sürenlerden/ ithalatçılardan alınacak tutarı,

h) İl müdürlüğü: Çevre ve şehircilik il müdürlüklerini,

ı) Kanun: 2872 sayılı Çevre Kanununu,

i) Piyasaya Süren: Akümülatör üreten, imal eden, ürüne adını, ticaret markası veya ayırt edici İşaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak tanıtan gerçek ve tüzel kişiyi, üreticinin Türkiye dışında olması halinde ithalatçıyı; ayrıca ürünün tedarik zincirinde yer alan, faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek ve tüzel kişiyi,

j) Satış Noktası: Akümülatör ürünlerinin dağıtımını ve satışım yapan işletmeler, bayiler ve araç bakım ve araç onarım yerlerini,

k) Teminat Bedeli: Depozito Uygulama Planı kapsamında kurulan sistemin sürekliliğini sağlama maliyetine eşdeğer karşılıktaki mali kaynağı,

(l) İade alınan akümülatör: Piyasaya arz edilen akümülatörlerin kullanımı sonucunda atık olarak geri alınması,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel İlkeler, Görev, Yetki ve Yükümlülükler

Genel esaslar

MADDE 5

(1) Akümülatörleri piyasaya sürenlerin, bu Usul ve Esasların gerekliliklerini sağlayacak şekilde depozito sistemlerini kurmaları, depozito uygulama planlarını Bakanlığa sunmaları ve onay almaları ve kurmuş oldukları bu sistem çerçevesinde depozito uygulamalarını gerçekleştirmeleri esastır.

(2) Depozito uygulamasında yer alan piyasaya sürenler ve satış noktalan tarafından, bu Usul ve Esaslardaki hükümlere uyulması ve Bakanlıkça talep edilmesi halinde uygulamalara ilişkin bildirimlerin Bilgi Sistemi üzerinden yapılması zorunludur.

(3) Depozito sistemi kapsamında toplanan atık akümülatörlerin çevre lisanslı tesislerde geri kazanılması esastır.

(4) Depozito sistemi dâhilinde iade alınan akümülatörlerin toplanması, taşınması ve yönetiminde ilgili mevzuatı doğrultusunda yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.

(5) Bu usul ve esaslar kapsamında depozitoya tabi tutulan akümülatörlere ilişkin depozito bedelleri; akümülatörler için depozito bedeli ödeyerek alanlar İçin bir alacak, akümülatörü depozito bedeli tahsil ederek verenler için ise borç niteliği taşır.

(6) Tüketicilerce/kullanıcılarca iade edilen depozitolu akümülatörlerin aynı mahiyette yeni bir depozitolu akümülatör ile takas edilmek istenmesi durumunda sözkonusu süreç depozito ücretinin iade edilmesi ile aynı kabul edilir. Piyasaya süren işletmelerin bu Usul ve Esaslara atıfla yapılan sözleşme ile yetkilendirmiş olduğu bayileri üzerinden yapılan ve depozitolu akümülatörlerin geri verilmesinin sabit ve sürekli olduğu toptan satış işlemlerinde ve tamir bakım atölyelerinde; atık akümülatörlerin yerine aynı cins ve mahiyette akümülatör verilmesinde de aynı hüküm geçerlidir. Piyasaya süren işletmelerin, bayileri ve/veya tamir bakım atölyeleri ile yaptıkları sözleşmeler ile yönettikleri depozitolu akümülatörler için bayilerin ve/veya tamir bakım atölyelerinin bu akümülatörler için nihai tüketicilere sunumuna yönelik olarak ayrıca bir düzenleme yapmalarına gerek yoktur.

(7) Piyasaya sürenler tarafından, depozito uygulamaları kapsamında tahsil edilen ve geri ödemesi yapılan depozito bedellerine ilişkin mali kayıtların tutulması zorunludur.

(8) Piyasaya sürenlere iade edilmeyen depozitolu akümülatörlere ait depozito bedellerinden kar niteliğindeki gelirin yönetiminin çevre mevzuatı hükümleri kapsamında gerçekleştirilmesi esastır.

(9) Depozito sisteminde yer alan tüm taraflar, uygulamanın her aşamasında çevre ve insan sağlığını koruyacak gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür.

(10) Bu Usul ve Esaslar çerçevesinde hazırlanan ve Bakanlıkça uygun bulunan plânlar kapsamında depozito sistemini uygulayan piyasaya sürenlerin depozitolu olarak piyasaya sürdüğü akümülatörlerden 31.12.2019 tarihli ve 30995 (4.Mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Geri Kazanım Katılım Payına İlişkin Yönetmelik kapsamında geri kazanım katılım payı tahsil edilmez. Bakanlıkça plânı uygun bulunmadan gerçekleştirilen depozito uygulamaları kapsamında yer alan akümülatörler ile depozito sistemi dahilinde toplanamayan akümülatörler geri kazanım katılım payı uygulamasına tabi tutulur.

(11) Piyasaya sürenlerce hazırlanan depozito uygulama plânlarının içeriğinden ve uygulamalarından piyasaya sürenler sorumludur.

(12) Bu Usul ve Esaslara uygun olarak hazırlanan ve bilgi sistemi üzerinden Bakanlığa sunulan planlardan uygun bulunan planlar için uygulama başlangıç tarihleri 1/1/2020 olarak belirlenir.

Bakanlığın görev ve yetkileri

MADDE 6

(1) Bakanlık;

a) Depozito uygulamalarına ilişkin strateji ve politikaları belirlemekle,

b) Depozito uygulamaları kapsamında yapılacak bildirimler için Bilgi Sistemi altyapısını hazırlamakla ve kullanıma sunmakla,

c) Depozito uygulama planının Bilgi Sistemi üzerinden hazırlanmasına ve planın uygulanmasına ilişkin dokümanlar hazırlamakla,

ç) Depozito sistemi uygulayacak olan piyasaya sürenlerin Bilgi Sistemi üzerinden sunacakları depozito uygulama planlarını bu Usul ve Esaslar kapsamında incelemek ve uygunluğunu değerlendirmekle,

d) Depozito uygulamalarına ilişkin çalışmaları ve göstergeleri izlemek, değerlendirmek ve kontrol etmekle,

e) Depozito uygulamalarının daha etkin olarak yürütülmesi ve verimliliğinin arttırılmasına yönelik tedbirler almakla ve uygulamakla,

f) Bu Usul ve Esasların uygulanmasına yönelik iş birliğini ve koordinasyonu sağlamakla ve gerekli idari tedbirleri almakla,

g) Bu Usul ve Esaslar ile getirilen düzenlemeler doğrultusunda yapılacak izleme, kontrol ve/veya denetim faaliyetlerini gerçekleştirmekle,

ğ) Gerekli görülen durumlarda depozito bedellerinin belirlenmesine ve bu bedellerin yönetilmesine ilişkin kıstaslar dâhil olmak üzere bu sisteme özgü alternatif ekonomik araçları belirlemekle,

h) Akümülatör depozito bedellerini Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği çerçevesinde belirlemekle,

ı) Depozitolu akümülatörlerin işaretlenmesi ve etiketlenmesi dâhil bu akümülatörlere dair tasarım ve üretime yönelik depozito uygulamaları özelinde kriterler belirlemekle,

görevli ve yetkilidir.

(2) Bakanlık, gerekli gördüğü durumlarda birinci fıkrada belirtilen yetkilerini il müdürlüklerine devredebilir.

İl Müdürlüklerinin Görev ve Yetkileri

MADDE 7

(1) İl müdürlükleri,

a) Depozito sistemi kapsamında yer alan tarafların bilgi sistemine kayıtlarını yapmakla,

b) Bilgi Sistemi üzerinden sunulan ve uygun bulunan depozito uygulama planlarını bu Usul ve Esaslar kapsamında incelemek ve değerlendirmekle,

c) Depozito uygulamasında yer alan tarafların bildirim yükümlülüklerini, yapılan bildirimlerini, plâna esas faaliyetlerini izlemekle, kontrol etmekle, denetlemekle ve değerlendirmekle,

ç) Depozito uygulama plânı kapsamında birden fazla ilde üretim tesisi bulunan piyasaya sürenlerin sunmuş oldukları plân ve bu plâna istinaden gerçekleştirilen faaliyetleri için ilgili diğer il müdürlükleri ile koordineli bir şekilde çalışmakla, görevli ve yetkilidir.

Piyasaya sürenlerin yükümlülükleri

MADDE 8

(1) Piyasaya sürenler;

a) Çevre mevzuatı ile akümülatörlere getirilen düzenlemelerden doğan yükümlülükleri saklı kalmak koşulu ile depozito uygulamalarına ilişkin olarak Kanunun ek-1 sayılı üstesinde yer alan akümülatör kategorileri için ayrı ayrı olacak şekilde depozito uygulama planlarını bilgi sistemi üzerinden hazırlamak ve sunmakla,

b) Depozito uygulamalarında bu Usul ve Esaslar kapsamında belirtilen düzenlemelere uymakla,

c) Depozito uygulamasına başlamadan önce, uygulayacakları depozito sisteminin öngörülen mali boyutunu ve bu doğrultuda belirlenen teminatı depozito uygulama planında göstermekle,

Bu hükmün yürürlük tarihi: 01.01.2021

ç) Hazırlamış olduğu depozito uygulama planının uygun bulunması halinde uygulamaya başlamakla ve uygulamayı plan çerçevesinde sürdürmekle, uygulama sürecinde öngörülen değişiklikler için hazırlanacak revize plânı bilgi sistemi üzerinden güncelleyerek yeniden Bakanlığa sunmakla,

d) Depozitolu olarak piyasaya sürülen akümülatörlerin geri alınmasına yönelik kabul kriterleri de dâhil tüm süreci depozito uygulama planında göstermekle ve bu kriterler hakkında ilgili tarafları bilgilendirmekle,

e) Depozito sistemine tabi tutulan akümülatörlerin üzerinde veya etiketlerinde açıkça görünür, okunaklı ve kolay silinmeyen/bozulmayan “Depozitoludur” ibaresi bulundurmakla,

f) Depozito sistemine tabi tutulan akümülatörler için Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliğiyle belirlenen etiketleme ve işaretlemeye ilişkin kurallara uymakla,

g) Depozito sistemi kapsamında piyasaya arz etmiş olduğu depozitolu akümülatörlerden kendisine iade edilenler için tahsil ettiği depozito bedelini akümülatörü iade edene ödemekle,

ğ) Depozito uygulaması dâhilinde piyasaya arz ettiği akümülatörlerin geri toplanmasını sağlayacak şekilde bir sistem kurmakla, bu sistemin sürdürülebilirliğini sağlamakla ve geliştirmeye yönelik gerekli çalışmaları yapmakla,

h) Bilgi Sistemi üzerinden depozito uygulamasına ilişkin gerekli bildirimleri yapmakla, bu bilgilere esas belgeleri sisteme yüklemekle ve söz konusu belgelerin asıllarını en az on yıl süre ile muhafaza etmekle,

ı) Her yıl bir önceki yıl gerçekleştirdiği depozito uygulamalarına ilişkin faaliyet raporunu hazırlamak ve bu raporu aynı yılın Haziran ayının sonuna kadar Bakanlığa sunmakla,

i) Bakanlıkça gerekli görülerek talep edilmesi halinde; depozito faaliyetlerini bağımsız denetim kuruluşlarına inceletmekle, rapor hazırlatmakla ve bu raporu Bakanlığın talep tarihinden itibaren 3 ay içerisinde Bakanlığa sunmakla,

j) Atık akümülatörleri ilgili mevzuatı ve bu Usul ve Esaslara uygun şekilde yönetimini sağlamakla,

yükümlüdür.

(2) Piyasaya sürenlerin depozito uygulamasına tabi tutulan akümülatörler için belirlenen geri kazanım katılım payına yönelik işlemlerini Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen esaslar doğrultusunda gerçekleştirmeleri zorunludur.

Satış Noktalarının Yükümlülükleri

MADDE 9

(1) Akümülatör ürünlerinin dağıtım ve satışını yapan işletmeler ve araç bakım- onarım yerlerini işletenlerin Yönetmelik kapsamında olan yükümlülükleri saklı kalmak koşulu ile,

a) Satışını gerçekleştirdiği depozitolu akümülatörler için piyasaya sürenin belirlediği depozito sistemine katılım sağlamak ve depozito bedelini uygulamakla,

b) Depozitolu olarak satmış olduğu akümülatörlerin kullanımı somasında iade alınmasına yönelik piyasaya sürenlerle koordineli bir şekilde çalışmakla,

c) Depozito uygulamasına tabi olan akümülatörlerin depozito bedellerini satış belgelerinde göstermekle, iade alınan atık akümülatörler için geri alım belgelerini hazırlamakla,

Bu hükmün yürürlük tarihi: 01.01.2021

ç) İade alınan atık akümülatörlerin biriktirilmesi ve depolanmasında görüntü, gürültü, koku, sızıntı gibi çevre kirliliğine sebebiyet verebilecek umurların oluşmasını engelleyecek gerekli önlemleri almakla,

yükümlüdür.

(2) Depozitoya tabi akümülatörlerin dağıtım ve satışını yapan işletmeler ve araç bakım-onarım yerlerini işletenler, depozitolu akümülatörlerin iade alınması yükümlülüğünü, üretici tarafından oluşturulacak sistem haricindeki kişi ve/veya kuruluşlara devredemez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Akümülatörler İçin Depozito Uygulaması ve Mali Hususlar

Depozito uygulaması

MADDE 10

(1) Piyasaya sürenlerin depozito sistemi kapsamındaki faaliyetleri bu Usul ve Esaslar çerçevesinde bilgi sistemi üzerinden hazırlanan ve Bakanlıkça uygun bulunan depozito uygulama planı kapsamında gerçekleştirilir.

(2) Bakanlık uygun görüşü alınmak suretiyle farklı piyasaya sürenler tarafından ortak bir depozito sistemi kurulabilir. Bakanlıkça bu sisteme onay verilmesi halinde tüm tarafları kapsayacak şekilde ortak bir depozito uygulama planı hazırlanarak Bilgi Sistemi üzerinden sunulur. Bu plânın uygulamasından plâna paydaş olan tüm piyasaya sürenler müteselsilen sorumludur.

(3) Depozito uygulamasına tabi olarak piyasaya sürülmüş akümülatörlerin iade alınmasında piyasaya sürenler ve bu akümülatörlerin satışının yapıldığı satış noktaları müteselsilen sorumludur.

(4) Depozito uygulamalarına ilişkin bilgi paylaşımları Bakanlıkça hazırlanan bilgi sistemi üzerinden yönetilir.

(5) Depozitolu akümülatörlerin, satış noktaları tarafından tüketicilere/kullanıcılara yapılan satışlarda akümülatörün depozito bedeli tüketicilere/kullanıcılara satış belgelerinde gösterilmek sureti ile yansıtılır.

Bu hükmün yürürlük tarihi: 01.01.2021

(6) Depozito uygulaması kapsamında iade alınmış atık akümülatörlerin yönetimi ilgili mevzuatına uygun şekilde sağlanır.

(7) Depozito uygulaması kapsamında piyasaya sürülen ve iade alınan akümülatörlerin kayıtları Bilgi Sisteminde yer alan format kapsamında piyasaya sürenler tarafından tutulur, bilgi ve belgeler sistem üzerinden bildirilir.

(8) Depozito uygulamasına tabi tutulan akümülatörlerin Kanunun ek-1 sayılı listesinde yer alanlar için verilecek beyannamelerde depozito uygulamasına tabi tutulan akümülatörlerin miktarları esas alınır.

(9) Depozito uygulamasına tabi tutulmuş bir akümülatörün üzerinde veya etiketinde “Depozitoludur” ifadesi bulunmuyor ve/veya silinmiş yırtılmış ise, bu akümülatörler için bu Usul ve Esaslar kapsamında depozito bedeli uygulanması veya iadesi gerçekleştirilmez.

Ücretlendirme

MADDE 11

(1) Akümülatörlere ilişkin depozito bedeli Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği kapsamında her yıl belirlenir, satış noktaları ve bayilerde depozitolu ürünlerin tüketiciler/kullanıcılar tarafından satın alınması esnasında uygulanacak olan depozito tutarları plân kapsamında sunulur.

(2) Depozito uygulaması sürecinde oluşacak maliyetler ile depozito ücretleri birbirleri ile ilişkilendirilemez.

(3) Depozito uygulama sürecinde iade edilmeyerek piyasaya sürenlerde kalan depozito ücretleri ve bu ücretlerin kullanımına ilişkin hususların kayıtları piyasaya sürenlerce tutulur ve Bakanlıkça talep edilmesi halinde ayrıca raporlanır.

(4) Depozito bedellerinin muhasebeleştirilmesine ilişkin hususlar bu usul ve esasların kapsamı dışındadır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Depozito Uygulama Planı, Bildirimler ve Raporlamalar

Plan, Bildirimler ve Raporlamalar

MADDE 12

(1) Bilgi sistemi üzerinden;

a) Piyasaya sürenler tarafından hazırlanan/güncellenen depozito uygulama plânları,

b) Piyasaya sürenler tarafından depozito uygulama planları kapsamında yapılacak bildirimler,

c) Depozito uygulamalarına ilişkin bilgi, belge ve raporlar,

sunulur.

(2) Bakanlığın bilgi sistemine yapılacak bildirimlerde ve hazırlanan plânlara ilişkin yapılacak iş ve işlem süreçlerinde bildirim sisteminde yer alan dokümanlar dikkate alınır.

İzleme, kontrol ve denetim işlemleri

MADDE 13

(1) Bu Usul ve Esaslar ile getirilen düzenlemeler doğrultusunda yapılacak izleme, kontrol ve/veya denetim faaliyetleri Bakanlık ve/veya il müdürlüklerince gerçekleştirilir.

(2) İlgililer, Bakanlığın ve/veya il müdürlüğünün isteyecekleri bilgi ve belgeleri vermek, denetim esnasında her türlü kolaylığı göstermek zorundadır.

(3) Bakanlık, gerekli görülmesi halinde izleme, kontrol ve/veya denetim faaliyetlerine ilişkin yetki düzenlemesinde bulunabilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Yaptırımlar

Yaptırımlar

MADDE 14

(1) Bu Usul ve Esasların hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında Kanun’da öngörülen müeyyideler uygulanır. Bu Kanunda yazılı fiiller hakkında verilecek idari nitelikteki yaptırımlar, bu fiiller için diğer kanunlarda yazılı yaptırımların uygulanmasına engel teşkil etmez.

(2) Depozito uygulaması dahilinde piyasaya arz edilen akümülatörlerden geri toplanamayan miktarları için geri kazanım katılım payı uygulamaları esas alınır.

ALTINCI BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Mevcut Depozito Uygulamaları

GEÇİCİ MADDE 1

(1) 2019 yılında piyasaya sürdüğü akümülatörler için Atık Pil ve Akümülatörlerin Kontrolü Yönetmeliği uyarınca depozito sistemini uygulayan ve uygulamalarını aynı kapsam ve içerik ile 2020 yılında da devam ettirmek isteyen piyasaya sürenler, bu Usul ve Esaslara uygun olarak hazırlayacakları planları Bilgi Sistemi üzerinden Bakanlığa sunarlar.

Bahse konu planlar Bakanlıkça bu Usul ve Esaslar çerçevesinde Bilgi Sisteminde yer alan format dahilinde incelenir. Uygun bulunan planlar mevcut depozito uygulamalarının devamı niteliğinde kabul edilerek uygulama başlangıç tarihleri 1/1/2020 olarak belirlenir.

(2) Mevcut depozito uygulamalarının devamı niteliğinde kabul edilen uygulamalar, bu Usul ve Esaslar kapsamında izleme, inceleme ve değerlendirme kriterlerine tabi olup 2019 yılında gerçekleştirilen depozito çalışmalarına ilişkin bildirimler de bu Usul ve Esasların yayımlanarak yürürlüğe girmesinden itibaren 3 ay içerisinde bu Usul ve Esaslara uygun şekilde gerçekleştirilir.

(3) Bakanlık tarafından mevcut depozito uygulamalarının devamı niteliğinde kabul edilerek uygun bulunan planlar üzerine İl müdürlüklerince yapılacak inceleme ve değerlendirmelerde depozito uygulamaları ile ilgili tespit edilen olumsuzluklar sebebiyle Bakanlık uygunluk değerlendirmesini iptal etmeye yetkilidir.

(4) Mevcut depozito uygulamalarının devamı niteliğinde kabul edilen uygulamaları gerçekleştirenlerden, bu Usul ve Esaslar ile getirilen düzenlemelere 31/12/2020 tarihine kadar uyum sağlayamayanlar ile bu maddenin üçüncü fıkrası kapsamında uygunluk değerlendirmesi iptal edilenler için 1/1/2020 tarihi esas alınarak depozitolu olarak piyasaya sürülen akümülatörler için geri kazanım katılım payı uygulanır.

Yetki

MADDE 14

(1) Bu Usul ve Esasların uygulanması sırasında doğacak tereddütleri gidermeye ve ilave idari düzenlemelerde bulunmaya Bakanlık yetkilidir.

(2) Geri kazanım katılım payı uygulamalarında beyannamelerin verilmesine ve uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, Bakanlığın görüşünü alarak Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.

Yürürlük

MADDE 15

2

(1) Bu Usul ve Esasların, 8 inci maddesi birinci fıkrasının (c) bendi, 9 uncu maddesi birinci fıkrasının (c) bendi ile 10 uncu maddesi beşinci fıkrası 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 16

(1) Bu Usul ve Esas hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.