b) Ulusal demiryolu altyapı ağı dışındaki demiryolu ağları üzerinde çalıştırılacak demiryolu araçlarına uygulanmaz.
-
Favorites
-
ᴀ⇣ Reduce font
Hide article links (suitable for copying the text)
Hide change notes
Consolidated text - not in effect (Version: 7)
Authority: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı
Valid start date: 16.07.2015
Last modified date: 09.04.2025
Edition valid start date: 14.01.2020 - 16.04.2022
You only have rights to document if you have Standart, Profesyonel or Profesyonel + package.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, ulusal demiryolu altyapı ağında işletilecek demiryolu araçlarının tescil ve sicil işlemlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde çalıştırılacak demiryolu araçlarına uygulanır.
(3) Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, il özel idareleri gerçek ve tüzel kişiler tarafından işletilmekte olan şehir içi raylı ulaşım araçları tescil ve siciline ilişkin usul ve esaslar ile demiryolu araçlarının tip onayına ilişkin usul ve esaslar ayrıca düzenlenir.
(4) Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşme hükümleri saklıdır.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 478 inci maddesi, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi ile 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun ve 6/10/2005 tarihli ve 5408 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan, 9/5/1980 tarihli Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşme (COTIF)’de değişiklik yapan 3/6/1999 tarihli Protokole dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) AK: Avrupa Komisyonu,
b) Açık noktalar: İlgili UTP/TSI eklerinde belirtilmiş, demiryolu aracı standartlarına karşılık gelen ancak ayrıntılı bir şekilde yer almayan teknik hususları,
c) AK: Avrupa Komisyonunu,
ç) Atanmış kuruluş: Demiryolu araçlarının ulusal kuralları karşılayıp karşılamadığını değerlendirerek belgelendiren ve Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluşları,
d) ATMF: Uluslararası trafikte kullanılan demiryolu malzemesinin teknik kabulüne ilişkin tek tip kuralları,
e) Bağımsız risk değerlendirme kuruluşu: Ulusal demiryolu altyapı ağında çalıştırılacak demiryolu araçlarının emniyet gereklerini yerine getirdiğine dair uygunluğunu kanıtlara dayanarak incelemeyi üstlenen ve Bakanlık tarafından yetkilendirilen kurum veya kuruluşu,
f) Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını,
g) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
ğ) Bakımdan sorumlu birim: Yük vagonları hariç her türlü demiryolu aracının bakımından sorumlu araç sahibi tarafından belirlenmiş ve Bakanlıkça izin verilen kuruluşu,
h) Bakımdan sorumlu kuruluş: Yük vagonlarının bakımından sorumlu Bakanlık tarafından COTIF bakımdan sorumlu birim/kuruluş düzenlemesinde belirtilen prosedürlere göre yetkilendirilmiş kuruluşu,
ı) Başvuru sahibi: Bir demiryolu aracının tescili ve/veya ulusal sicil kaydına alınması için Bakanlığa başvuru yapan imalatçıyı, demiryolu tren işletmecisini, kullanma hakkına sahip olan kişi ya da kuruluşu, aracın sahibini,
i) COTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına ilişkin sözleşmeyi,
j) Çeken araçlar: Demiryolu üzerinde kendi tahrik güçleri ile hareket etme yeteneği olan her türlü aracı,
k) Çekilen araçlar: Demiryolu üzerinde kendi güçleri ile hareket etme yeteneği olmayan yük ve yolcu taşımasında kullanılan her türlü demiryolu araçlarını,
l) Demiryolu altyapı işletmecisi: Tasarrufundaki demiryolu altyapısını güvenli bir şekilde işletmek ve demiryolu tren işletmecilerinin hizmetine sunmak hususunda Bakanlıkça yetkilendirilmiş kamu tüzel kişilerini ve özel şirketleri,
m) Demiryolu aracı: Hat yapım, bakım, tamir, ölçüm makinaları ve kontrol araçları dâhil her türlü çeken ve çekilen araçlar ile tren setlerini,