Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Amaç ve Kapsam

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı; Genel Müdürlük ile Hekimhan İşletme Müdürlüğünün Mal ve Hizmet ihtiyaçlarının temin edilebilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Bu Yönetmelik, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (g) bendi uyarınca yapılacak olan mal ve hizmet alımlarını kapsar.

Hukuki dayanak

MADDE 2

Bu Yönetmelik, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (g) bendi ile geçici 4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3

Bu Yönetmelikte geçen;

Mal: Satın alınan her türlü ihtiyaç maddeleri ile taşınır ve taşınmaz mal ve hakları,

Hizmet: Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, mimarlık ve mühendislik, etüt ve proje, harita ve kadastro, imar uygulama, her ölçekte imar planı, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, meslekî eğitim, fotoğraf, film, fikrî ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri,

İhale Yetkilisi: Divriği Hekimhan Madenleri San.ve Tic.A.Ş.’nin, ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış görevlilerini,

Tedarikçi: Mal alımı ihalesine teklif veren gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,

Hizmet Sunucusu: Hizmet alımı ihalesine teklif veren gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,

Danışman: Danışmanlık yapan, bilgi ve deneyimini idarenin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı işin yüklenicileri ile hiçbir organik bağ içinde bulunmayan, idareden danışmanlık hizmeti karşılığı dışında hiçbir kazanç sağlamayan ve danışmanlık hizmetlerini veren hizmet sunucularını,

Aday: Ön yeterlik için başvuran gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,

Ortak Girişim: İhaleye katılmak üzere birden fazla gerçek veya tüzel kişinin aralarında yaptıkları anlaşma ile oluşturulan iş ortaklığı veya konsorsiyumları,

İstekli: Mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalesine teklif veren tedarikçi, hizmet sunucusu veya yapım müteahhidini,

Yerli İstekli: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı gerçek kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişilikleri,

Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve sözleşme imzalanan istekliyi,

İdare: Divriği Hekimhan Madenleri San.ve Tic.A.Ş. ile Hekimhan İşletme Müdürlüğü’nü,

Başvuru Belgesi: Belli istekliler arasında ihale usulünde ön yeterliğe katılan aday tarafından yeterliğinin tespitinde kullanılmak üzere sunulan belgeleri,

İhale Dokümanı: İhale konusu mal veya hizmet alımı işlerinde; isteklilere talimatları da içeren idari şartnameler ile yaptırılacak işin projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgileri,

İhale: Bu Yönetmelikte yazılı usul ve şartlarla mal veya hizmet alımları, istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemleri,

Teklif: Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelerde isteklinin idareye sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas belge ve/veya bilgileri,

Açık İhale Usulü: Bütün isteklilerin teklif verebildiği usulü,

Belli istekliler arasında ihale usulü: Ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda idare tarafından davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usulü,

Pazarlık Usulü: Bu Yönetmelikte belirtilen hallerde kullanılabilen, ihale sürecinin iki aşamalı olarak gerçekleştirildiği ve idarenin ihale konusu işin teknik detayları ile gerçekleştirme yöntemlerini ve belli hallerde fiyatı isteklilerle görüştüğü usulü,

Doğrudan Temin: Bu Yönetmelikte belirtilen hallerde ihtiyaçların, idare tarafından davet edilen isteklilerle teknik şartların ve fiyatın görüşülerek doğrudan temin edilebildiği usulü,

Sözleşme: Mal veya hizmet alımları işlerinde idare ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,

Benzer İş: İhaleye konu alımla nitelik ve/veya nicelik bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer üretim usul ve tekniği gerektiren, tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç, ihtisas ve organizasyon gerekleri itibariyle benzer özellikteki işleri,

İş Deneyim Belgesi: İsteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini ortaya koyan ve bu Yönetmelikte yazılı esas ve usullere göre düzenlenen, verilen ve değerlendirilen iş bitirme belgesini,

Özel İmalat: Piyasada hazır halde alınıp satılmayan, projelendirme veya bir talep üzerine üretimi yapılacak olan, özel ihtisas ve üretim tekniği gerektiren işleri,

Yaklaşık Maliyet: İhale yapılmadan önce idarece her türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç olmak üzere hesaplanan ve dayanakları ile birlikte bir hesap cetvelinde gösterilen, ihale ve ön yeterlik ilanlarında yer verilmeyen, isteklilere veya ihale süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmayan, ihale konusu alım işinin öngörülen bedelini,

Alternatif Teklif: İhale dokümanında hüküm bulunması halinde, bir ihalede aynı istekli tarafından ihale konusu malın teknik şartnamesinde belirlenen asgari özellik ve şartları sağlamakla birlikte birbirinden farklı teknik özelliklere sahip ürünlerin, asıl teklifin yanısıra alternatif olarak sunulmasını,

Kısmi Teklif: Birim fiyat teklif ve sözleşme türünün uygulandığı ihalelerde; idarelerce ihaleye katılımı, rekabeti, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında teminini ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamak amacıyla; ihale konusu alımın birden fazla kalemden oluşması halinde, ihale konusu alımın tamamına veya bazı mal kalemlerine teklif verilmesine, ihale konusu alımın tek bir mala ilişkin olması durumunda ise farklı şartları ihtiva eden kısımlara ayrılarak ihale konusu malın tamamına veya bir kısmına/kısımlarına teklif verilmesine imkan verilen ihalelerde, bazı mal kalemleri veya kısımlar itibariyle teklif verilmesini,

Açık Eksiltme: İstenilen malın veya hizmetin önceden bildirilen veya ilan edilen esaslara ve şartnamesinde yazılı şartlara uygun kimseler arasında, birbirini izleyen tekliflerle uygun fiyatın belli olması üzerine en uygun teklifte bulunana ihalesini,

İfade eder.

Temel ilkeler

MADDE 4

İdare, bu Yönetmelik kapsamında yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.

Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olmadığı sürece mal alımı ve hizmet alımı işleri birarada ihale edilemez.

Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihale ve alımlarda, uygulanacak ihale veya alım usulü, alınacak olan mal ve hizmetin özelliği ve işin aciliyeti göz önüne alınarak idare tarafından belirlenir.

Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamaz. Ancak, İşin aciliyetine binaen Genel Müdürün Onayı ile tek bir iş kalemi için olmak üzere 50.000.000.000 (elli milyar ) TL.’ye kadar ödenek aktarımı (Yatırım harcamaları hariç) yapılabilir. İşin aciliyeti, üretimi doğrudan etkileyen mal ve hizmet alımları ile kanuni zorunluluklar nedeni ile ihtiyaç duyulan mal ve hizmet alımları ile sınırlıdır.

İKİNCİ BÖLÜM

Alım ve Onay Yetkisine Sahip Organlar

Alım onayı vermeye yetkili kademeler

MADDE 5

Genel Müdürlük ve Hekimhan İşletme Müdürlüğünün alıma yetkili mercilerin yetki limitleri, ihtiyaca ve piyasa şartlarına göre Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

İhale komisyonunun kuruluş şekli

Madde 6

a) Merkez İhale Komisyonu aşağıdaki üyelerden teşkil edilir:

Başkan : Genel Müdür Yardımcısı veya Genel Müdürce belirlenecek üst düzey yönetici (Ünite Müdürü, Uzman, Müşavir),

Üye : Tedarik İkmal Müdürü,

Üye : Muhasebe Müdürü,

Üye : Alımı talep eden Birim Müdürü,

Üye : Genel Müdürün görevlendireceği bir eleman (İşin niteliğine göre).

Başkan ve yedekleri ile diğer üyelerin yedekleri Genel Müdür tarafından belirlenir.

b) Hekimhan İşletme Müdürlüğü alım komisyonu aşağıdaki üyelerden teşkil edilir.

Başkan : İşletme Müdürü,

Üye : Tedarik İkmal İşleriyle görevli bir eleman,

Üye : Muhasebe işleriyle görevli bir eleman,

Üye : Alım talep eden Birim Yetkilisi.

Bunların yedekleri Hekimhan İşletme Müdürü tarafından belirlenir.

Genel Müdür gerekli gördüğü hallerde komisyonlara başkanlık edebilir.

Komisyon üyelerinin hastalık, izin, geçici görev ve benzeri nedenlerle görevde bulunmadıkları zamanlarda, yedek üyeler Komisyon Başkanı tarafından aynı yetki ve sorumlulukla göreve çağrılır. Ancak, İhale Komisyonlarının asil üyelerinin görevleri başında olmaları halinde komisyonlara yedek üyeler çağrılamazlar.

İhale komisyonunun çalışma şekli

MADDE 7

İhale Komisyonları, aşağıda açıklanan prensiplere göre görevlerini yerine getirir. Komisyonlar üye tam sayısı ile toplanır.

a) Raportörlük: Merkez İhale Komisyonu çalışmalarının raportörlüğünü Tedarik İkmal Müdürlüğü, Hekimhan İşletme Müdürlüğü Alım Komisyonunun raportörlüğünü Tedarik İkmal Memurluğu yürütür.

Ancak, özellik taşıyan hallerde Komisyon Başkanının uygun göreceği mevcut üyelerden biri raportörlük yapmakla görevlendirilebilir. Bu şekilde raportör olarak görevlendirilen üyenin oy hakkı saklıdır.

b) Komisyon Toplantıları ve Gündem Tanzimi: Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesi doğrultusunda bir ihale komisyonu oluşturulur.

İhale komisyonu dışında başka adlar altında komisyonlar oluşturulmaksızın, ihale sürecindeki bütün değerlendirmeler ihale komisyonu tarafından yapılır.

İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.

İhale komisyonu ve alım komisyonunun (Hek.işl.müd.) görev ve sorumlulukları

MADDE 8

İhale Komisyonu ve Alım Komisyonunun (Hek.İşl.Müd.) Görev ve sorumlulukları şunlardır:

a) Komisyon üyeleri toplantı gün ve saatinde toplantı salonunda hazır bulunurlar.

b) Üyeler, gündemdeki konularla ilgili ayrıntılı inceleme yapmayı gerekli görmeleri halinde Komisyondan süre talep ederler, verilecek süre toplantıda tespit edilir ve tutanaklarda belirtilir.

c) Üyeler izin, hastalık, geçici görev hallerinde, başlayış ve bitiş tarihlerini belirtmek sureti ile durumlarını Komisyon Başkanlığına bildirir. Bu durumda olan üyenin yerine yedeği toplantıya çağrılır.

d) İhale Komisyonu, kendisine intikal eden konularla ilgili rapor ve benzeri dokümanlar gibi karara esas teşkil edecek nihai metin üzerinden değerlendirme yaparak sonuç kararını verir, bu durumda alınan karardan tüm üyeler aynı derecede sorumludurlar. İhale Komisyonunun kararına mesnet teşkil eden teknik özellikler, kullanım süresi, analiz değerleri, ihtiyaca uygunluk ve benzeri unsurlara ilişkin olarak yapılan değerlendirmelerden ise bu kriterleri hazırlayan ünite yetkilileri sorumludurlar.

e) İhale Komisyonu alım konusu dosya ile ilgili olarak toplanmış olan tüm belge ve bilgileri dikkatlice inceler.

f) Komisyonda görüşülen konular ve tartışılan fikirler, oylamaya ilişkin bilgiler üçüncü şahıslara açıklanamaz.

Alım programları ve ihtiyaçların tespiti

MADDE 9

a) Alımların Bölünemeyeceği: Toptan satın alınması gereken aynı cins ihtiyaç maddeleri yetki limitlerinden yararlanmak amacıyla bölünmez.

Tekel ve gıda maddelerine bu hüküm uygulanamaz.

b) Alımların Toplu Yapılması: Alımlar, ekonomik olduğu taktirde bir defada topluca yapılmasına gayret gösterilir.

c) Alım Esasları: Alımlar kârlılık esasına göre yapılır. Gerçek ekonomikliğin tespitinde; fiyat, kalite, teslim müddeti, ödeme şartları, yüklenicinin talep edeceği avansın getireceği faiz yükü, evsaf garantisi, eskalasyon ve diğer maddi külfetler ve saire gibi esaslar göz önünde bulundurulur.

d) Alım Programı: Ünite Müdürlükleriyle Hekimhan İşletme Müdürlüğü her yılın en geç Ağustos ayı sonuna kadar gelecek seneye ait her çeşit malzeme, teçhizat ihtiyaçlarını tespit ederek Genel Müdürlük Tedarik İkmal Müdürlüğüne gönderir.

Sabit Kıymet ve İdame yatırımları programına girecek ihtiyaçlar ise, her yılın Haziran ayı başında ilgili idareye intikal ettirilmek üzere Araştırma Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğüne gönderilir. Alım programları işletme bütçesi ve ödenek tahsisi dahilinde hazırlanır.

e) Siparişlerin Verilmesi: Alımlar, ihtiyaç sahibi birimlerce düzenlenen ve gerekli idari ve teknik bilgileri tam olarak kapsayan şartnameler, sipariş belgeleri ve alım olurlarına dayanılarak alım organları tarafından ödeneği dahilinde yapılır.

Ancak, ödeneğinin bulunmaması durumlarında çok acil işletme malzemesi için yetkili organların müsaadesi ve limitlerine göre alıma geçilir ve bilahare ödenek talebinde bulunulur.

f) İhtiyaç Belgelerinin Hazırlanışı: İhtiyaç belgeleri, ambar mevcudunun tespiti bakımından yetkili ambar memurları ile irtibat kurularak bu konuda yetkili birimlerce düzenlenir. Bu ihtiyaç belgeleri İdarenin alım birimlerine intikal ettirilir. Söz konusu bu ihtiyaç belgeleri, makam tarafından onaylanmasını müteakip tamamlanmış sayılır.

g) İhtiyaç Belgelerinde Bulunması Gereken Bilgiler: İhtiyaç belgeleri, alımı talep edilen mal ve hizmetin kesin olarak tanıtılabilmesi bakımından asgari aşağıdaki bilgileri ihtiva etmelidir.

- İhtiyaç maddesinin cinsi,

- Miktar, birimi, ölçü ve sair,

- Kısa teknik özelliği,

- Tahmini birim fiyatı,

- Talep tarihi,

- Son üç yıllık sarf miktarı (her yıl hesabı ile),

- Ambar stok durumu,

- Son alım tarihi ve alım fiyatı.

Şartnamelerin hazırlanması

MADDE 10

Genel Müdürlüğümüz ile Hekimhan İşletme Müdürlüğünün yapacağı alımlarda, gerek görüldüğü hallerde Genel İdari Şartname kullanılır.

Ancak, Genel İdari Şartname dışında makine, tesis, inşaat ve madencilikle ilgili özel şartname hazırlanmasını gerekli kılan hallerde, hazırlanacak şartnameler, gerek görülürse Hukuk Müşavirliğinin Mütalaasından geçirilir. Teknik Şartnameler, ihtiyaç konusu olan malın bütün spesifikasyonlarını özellikle malzeme cinsi ile varsa Türk ve dünya şartları ve normları gibi hususları da kapsayacak şekilde ihtiyaç bildiren birimce veya Genel Müdürlükçe teşkil edilecek komisyon tarafından hazırlanır.

Hazırlanan bu teknik veya Özel Şartnamelere, İdari Şartnameler de eklenerek, ihale dosyası ile birlikte İhale Komisyonu’na intikal ettirilir. İhale Komisyonu’na intikal eden şartnameler komisyonda incelenir.

Şartnameler, rekabeti ortadan kaldıracak şekilde, belli bir marka, sistem veya patenti hedef tutacak şekilde hazırlanamaz. Alımın mahiyeti, özelliği ve büyüklüğü dikkate alınarak, gerekli görülen şartnameler, yetki limitlerine göre ilgili birimin onayına sunulur. Ancak, kredi anlaşmaları ile yapılacak ihalelerde, bu anlaşmalarda öngörülen özel hükümler saklıdır. Bu hususlar Komisyon kararında belirtilir.

İhale dokümanının satılması

MADDE 11

İhale Dokümanı, İdarece belirlenen makul bir bedel ile İsteklilere satılır. Kamu kurum ve kuruluşlarına, yabancı elçilik ve konsolosluklara veya işin özelliğine göre diğer İsteklilere bedelsiz olarak da verilebilir.

İhale Dokümanı için tespit edilecek bedelin ihaleye katılacak İstekli sayısını azaltmayacak seviyede olmasına dikkat edilir. Bedelini yatıran İsteklilere makbuz karşılığında ihale dokümanı verilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İhaleye Katılmaya İlişkin Hususlar

İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri

MADDE 12

İhaleye katılacak olan İsteklilerden;

a) Tebligat için adres beyanı ve ayrıca irtibat için telefon ve varsa faks numarası ile elektronik posta adresi,

b) Mevzuatı gereği kayıtlı olduğu Ticaret ve/veya Sanayi Odası veya Meslek Odası Belgesi;

1) Gerçek kişi olması halinde, ihaleye ilişkin ilk ilanın yapıldığı yıl içinde alınmış, Ticaret ve/veya Sanayi Odası veya Meslek Odasına kayıtlı olduğunu gösterir belge,

2) Tüzel kişi olması halinde, mevzuatı gereği tüzel kişiliğin siciline kayıtlı bulunduğu Ticaret ve/veya Sanayi Odasından ihaleye ilişkin ilk ilanın yapıldığı yıl içersinde alınmış, tüzel kişiliğin sicile kayıtlı olduğuna dair belge.,

c) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren İmza Beyannamesi veya İmza Sirküleri;

1) Gerçek kişi olması halinde, noter tasdikli imza beyannamesi,

2) Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimdeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi veya bu hususları tevsik eden belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri.

d) Bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin (a), (b), (c), ve (e) bentlerinde sayılan durumlarda olunmadığına ilişkin, yazılı taahhütname,

e) İçeriği bu Yönetmelikte belirlenen teklif mektubu,

f) Bu Yönetmelikte belirlenen geçici teminat,

g) Vekaleten ihaleye katılma halinde, İstekli adına katılan kişinin ihaleye katılmaya ilişkin noter tasdikli vekaletnamesi ile noter tasdikli imza beyannamesi,

h) İstenilmesi halinde İhale dokümanının satın alındığına dair belge,

i) İsteklinin iş ortaklığı olması halinde, iş ortaklığı beyannamesi ile konsorsiyumların da teklif verebilecekleri öngörülmüş ise, isteklinin konsorsiyum olması halinde konsorsiyum beyannamesi,

j) İstenmesi halinde, alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işlerin listesi, İsteklinin ortak girişim olması halinde, (b), (c) ve (d)’de yer alan belgelerin her bir ortakça ayrı ayrı,

verilmesi zorunludur.

İhalenin özelliğine göre İhale dokümanında yer verilmek suretiyle aşağıdaki belgeler de istenebilir.

a) İhalenin özelliğine göre ihtiyaç duyulması halinde İsteklilerden, Ekonomik ve Mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler, İhale dokümanında belirtilmek suretiyle istenebilir.

b) İhalenin özelliğine göre ihtiyaç duyulması halinde İsteklilerden, Mesleki ve Teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler, İhale dokümanında belirtilmek suretiyle istenebilir.

c) Belgelerin sunuluş şekli:

1) İstekliler yukarıda sayılan belgelerin aslını veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerini vermek zorundadır. Bu belgelerden; ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin iş deneyim belgelerinin noter onaylı olanlarının asılları, ihale üzerinde kalan istekli tarafından ihale yetkilisinin onayından önce idareye ibraz edilecektir.

2) Noter onaylı belgelerin "aslına uygundur" şerhini taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile "ibraz edilenin aynıdır" veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilmeyecektir.

3) İstekliler belgelerin aslını teklif mektubunda sunduktan sonra, İsteklilerin talepleri halinde bu belgelerin suretlerine "aslı idarece görülmüştür" veya bu anlama gelecek şerh düşüldükten sonra asılları kendilerine iade edilir.

4) Yerli veya yabancı isteklilerce sunulacak yabancı ülkelerden temin edilen belgelerin, ait olduğu ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve alındığı ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğunca veya Türk Dışişleri Bakanlığınca onaylı olması gerekir. Ancak, Yabancı Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesine taraf ülkelerden sağlanan ve bu sözleşmenin 1 inci maddesi kapsamındaki resmi belgeler, "apostille" kaşesi taşıması kaydıyla belgelerin alındığı ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu veya Türk Dışişleri Bakanlığı onay işleminden muaftır. Türkiye Cumhuriyeti ile diğer devlet veya devletler arasında belgelerdeki imza, mühür veya damganın tasdik işlemini belirli işlemlere bağlı tutan hükümler içeren bir anlaşma veya sözleşme bulunduğu takdirde, bu ülkelerden sağlanan belgelerin onayı bu anlaşma veya sözleşme hükümlerine göre yaptırılabilir.

5) Bu Şartnamede belgelerin Türkçe tercümelerinin istenildiği hallerde ise, yurt dışından sağlanan resmi belgeler ile idarece ihale dokümanında belirlenen belgelerin tercümelerinin Türk Konsolosluğunca veya Türk Dışişleri Bakanlığınca onaylı olması şarttır. Apostille kaşesi taşıyan belgelerin tercümeleri ile Türk Konsolosluğunca veya Türk Dışişleri Bakanlığınca onaylı olması şartı aranmayan belgelerin tercümelerinin yeminli mütercimlerce yapılması ve noter onaylı olması zorunludur.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

İhale Dışı Bırakılma ve İhaleye Katılamayacak Olanlar

İhale dışı bırakılma

MADDE 13

4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 10 uncu maddesi hükmü gereğince;

a) İflas eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilân eden, işlerini askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan,

b) İflası ilân edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan,

c) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen,

d) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, ihaleyi yapan idareye yaptığı işler sırasında iş veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu bu idare tarafından ispat edilen,

e) İhale tarihi itibariyle, mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiş olan,

f) Bu Yönetmelik hükümlerine göre idareler tarafından belirlenen bilgi ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit edilen,

g) Bu yönetmeliğin 14’üncü maddesine göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılan,

h) Bu Yönetmeliğin 46 ncı maddesinde belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen,

istekliler ihale dışı bırakılır.

İhaleye katılan bütün isteklilerden (a), (b), ve (c), bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına dair taahhütnamenin istenilmesi zorunludur.

Ortak girişimlerde bu belgelerin bütün ortaklarca sunulması zorunludur.

İhaleye katılamayacak olanlar

MADDE 14

Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar:

a) 4734 sayılı Kanun ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ile diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar.

b) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.

c) İhaleyi yapan idarenin ihale yetkilisi kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli kişiler.

d) İhaleyi yapan idarenin ihale konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar.

e) (c) ve (d) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.

f) (c), (d) ve (e) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin % 10'undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler hariç).

g) 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin (b) bendinin (8) numaralı alt bendi gereğince alınacak Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen yabancı ülkelerin isteklileri.

İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin yüklenicileri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerlidir.

İhaleyi yapan idare bünyesinde bulunan veya idare ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıf, dernek, birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları şirketler bu idarelerin ihalelerine katılamazlar.

Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Uygulanacak İhale Usulünün Tespit Edilmesi

Uygulanacak ihale usulleri

MADDE 15

İdarece mal veya hizmet alımları işlerinin ihalelerinde aşağıdaki usullerden biri uygulanır:

a- Açık ihale usulü.

b- Belli istekliler arasında ihale usulü.

c- Pazarlık usulü.

d- Doğrudan temin.

Uygulanacak ihale usulünün tespiti

MADDE 16

İdare tarafından, aşağıda belirtilen esaslar dahilinde, uygulanacak ihale usulü belirlenir. Bu belirleme yapılırken öncelik açık ihale usulüne verilir. Ancak, alınacak malın türü, niteliği, uzmanlık ve/veya yüksek teknoloji gerektirmesi, yaklaşık maliyeti ve ivediliği gibi kriterler esas alınarak, Yönetmelikte belirtilen hallerde belli istekliler arasında ihale usulü veya pazarlık usulü ile de ihale yapılabilir.

Açık ihale usulü

MADDE 17

Açık ihale usulü, bütün isteklilerin teklif verebildiği usuldür.

Bu usulün uygulanmasında, ihale komisyonuna intikal eden kapalı tekliflerden makul bir fiyatın çıkmaması halinde, Makam veya İhale Komisyonu bütün İstekli’leri açık eksiltmeye davet edebilir.

Belli istekliler arasında ihale usulü

MADDE 18

Belli istekliler arasında ihale usulü, yapılacak ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda idarece davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldür. İşin özelliğinin uzmanlık ve/veya yüksek teknoloji gerektirmesi nedeniyle açık ihale usulünün uygulanamadığı mal veya hizmet alımları işlerinin ihalesi bu usule göre yaptırılabilir.

Ön yeterlik dokümanı ile ön yeterlik ilânında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre adayların ön yeterlik değerlendirmesi yapılır. Belirtilen asgari yeterlik koşullarını sağlayamayanlar yeterli kabul edilmez.

Ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda yeterli bulunmayan adaylara da yeterli bulunmama gerekçeleri yazılı olarak bildirilir. İşin niteliğine göre rekabeti engellemeyecek şekilde belirlenen ve ihale dokümanı ile davet mektubunda belirtilen değerlendirme kriterlerine göre tekliflerin değerlendirmesi yapılarak ihale sonuçlandırılır.

İhaleye davet edilebilecek aday sayısının beşten az olması veya teklif veren istekli sayısının üçten az olması halinde ihale iptal edilir.

Teklif veren istekli sayısının üçten az olması nedeniyle ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihale dokümanı gözden geçirilerek varsa hatalar ve eksiklikler giderilmek suretiyle, ön yeterliği tespit edilen bütün istekliler tekrar davet edilerek ihale sonuçlandırılabilir.

Pazarlık usulü

MADDE 19

Bu Yönetmeliğin konusuna giren işlerden aşağıda belirtilenler pazarlık usulü ile yapılabilir.

a) Açık İhale Usulü ile yapılan ihalelerde, istekli çıkmaması, tekliflerden hiçbirisinin uygun görülmemesi veya pazarlık usulüne geçilmesinde fayda mülahaza olunması hallerinde (Bu durumda açık ihale usulüne esas olan nitelik ve şartlar değiştirilemez),

b) Önceden planlanmamış olan ani ve olağanüstü bir durum ile önceden planlanmış olmasına rağmen üretimi aksatacak beklenmeyen bir durumun ortaya çıkması üzerine, acele olarak yapılmasında zorunluluk görülen ve alımın diğer usullerle yapılmasına yeterli süre bulunmayan işler,

c) Sözleşmenin feshi üzerine, yüklenici adına ve hesabına acele yapılması gereken işler,

d) Taşıdığı teknik nitelikleri nedeniyle benzerlerinden üstünlüğü belirgin olan ve yerine diğer bir malın konulması yararlı bulunmayan malların alımı,

e) Bedeli 50.000.000.000- TL. (Ellimilyar TL) ye kadar olan ve süreklilik göstermeyen işler (Yetki limitlerine göre alımı onaylayacak merciin onayı ile),

f) Ticaret Odaları, Borsa birlikleri veya benzeri kuruluşlar tarafından verilen belgelerle tevsik edilmiş olunmak şartıyla yalnız bir yüklenici tarafından yapılabilen yada patenti bir yüklenici elinde bulunan işler, yetki limitlerine göre ilgili merciin onayı ile,

g) İhalenin sonuçlandırılamaması veya sözleşmenin bozulması nedeniyle, yeniden yapılacak ihalelerin sonuçlanmasına kadar geçecek süre içinde ihtiyaç maddesi ve hizmet alımı,

h) Özellikleri nedeniyle belli kişi veya kuruluşlara yaptırılmasında yarar görülen her türlü eğitim, araştırma, etüd, proje, planlama, müşavirlik işleri,

Doğrudan temin

MADDE 20

Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçların ilan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini usulüne başvurulabilir.

a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi.

Kendi iştigal sahalarında tekel durumunda bulunan Yükleniciler ile amir (Distribütör) yüklenicilere ait mal ve hizmetlerin kalite ve diğer hususları itibariyle İdare yararına olması.

b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olması.

c) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden alınması.

d) İdarelerin on milyar (onmilyar) Türk Lirası’nı aşmayan ihtiyaçları kapsamında yapılacak alımlar.

e) Tesisin montaj, işletme, tamir ve bakım esnasında ortaya çıkan ve normal ihale işlemleri ile alınması durumunda zaman kaybından dolayı idareye daha büyük zararlara neden olabilecek ve acilen alınmasına ihtiyaç duyulan mal ve hizmetlerin alımı.

f) Genel ve katma bütçeli idareler ile Kamu iktisadi teşebbüsleri, Müesseseleri ve/veya bağlı ortaklıklarından yapılacak mal ve hizmet alımları.

g) Özel kanunlarla kurulmuş ve bu özel kanunlarla kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlardan yapılacak mal ve hizmet alımları.

Bu maddenin (f) ve (g) bendi kapsamındaki kuruluşlardan doğrudan alım yapılabilmesi için, malın temininde zorunluluk bulunması, fiyat ve kalite yönünden şirket yararına olması ve alım yetki limitlerine göre yetkili merciin izninin alınması gereklidir.

Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma ve yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilir.

Tasarım yarışmaları

MADDE 21

İdare, gerekli gördüğü mimarlık, peyzaj mimarlığı, mühendislik, kentsel tasarım projeleri, şehir ve bölge plânlama ve güzel sanat eserleri ile ilgili bir plân veya tasarım projesi elde edilmesine yönelik olarak, ilgili mevzuatında belirlenecek usul ve esaslara göre rekabeti sağlayacak şekilde ilân yapılmak suretiyle, jüri tarafından değerlendirme yapılmak üzere ödüllü veya ödülsüz yarışma yaptırabilir.

Pazarlık usulü ve uygulaması

MADDE 22

Pazarlık usulü; yapılan işin fiyat, nitelik, işin yerine getirilme süresi ve diğer şartlarında karşılıklı fedakarlık yapılarak bir anlaşma zemininin temini ile alımın yapılmasıdır.

Pazarlık usulünün uygulanması

MADDE 23

a) Pazarlık; alım organları, İhale Komisyonu veya işin nitelik ve gereklerine göre ilgili merciin yetkili kıldığı kişiler tarafından, yazılı veya sözlü teklif almak veya bedel üzerinden anlaşmak suretiyle yapılır. (Onay ile ilgili hükümler saklıdır.)

b) Pazarlık sonucunda anlaşmaya varılan fiyat ve gerekli görülecek diğer hususlar bir tutanakla tespit olunur ve bu tutanak taraflarca imzalanır.

c) Alımın, yetki limitlerine göre ilgili organlarca onaylanarak kesinleşmesinden sonra yüklenici ile sözleşme yapılır veya sipariş verilir. Derhal teslim edilecek mal ve hizmet alımları için sözleşme yapılmaz.

d) Alımın, pazarlık usulü ile yapılması gerekçesinin, pazarlığın ne şekilde yapıldığının, ne gibi fiyatlar teklif olunduğunun, alım yapılan yüklenici veya kimsenin niçin tercih edildiğinin, pazarlık kararında belirtilmesi zorunludur.

e) Açık ihale usulünden pazarlık usulüne geçilebilmesi için, alım organının teklifi, Genel Müdürün onayı gerekir.

f) Kapalı teklif usulüne göre teklif vermiş istekliler, pazarlık usulüne geçilmesi sebebiyle tekliflerinden cayamazlar. Opsiyon süresinin sonuna kadar teklifleriyle bağlıdırlar. Bu şekilde pazarlık usulü ile ihaleye, teklifi teknik yönden uygun görülmüş isteklilerin tümü davet edilir.

g) Alım Komisyonu, pazarlığa katılanlardan yazılı veya sözlü birlikte veya ayrı, ayrı bir veya birden fazla teklif alabilir. Teklif sahipleri, bu maddenin uygulanmasına ilişkin olarak herhangi bir hak talebinde bulunamazlar, itiraz da edemezler.

h) Pazarlığa geçilmesi halinde verilmiş olan teminat tutarından indirim yapılamaz.

ı) Pazarlık usulünün direk uygulanması veya açık ihale usulünden pazarlık usulüne geçilmesi durumunda, isteklilerin veya temsilcilerinin ihaleye bizzat katılmaları zorunludur.

Bizzat ihaleye katılmayanların posta ile yapılan teklifleri belirtilen ihale saatine kadar ihale veya satın alma komisyonuna ulaşması şartı ile son indirimli teklif olarak değerlendirmeye alınır.

Pazarlık usulünde alımın sonuçlandırılması

MADDE 24

Teklifler, ilk açıldıkları hali ile geçerlidir. Kapalı zarfların komisyon huzurunda açılmasından sonra, ihaleye katılanların kendiliğinden yapacakları indirim teklifleri dikkate alınmaz.

Açık ihale usulü ve/veya belli istekliler arasında ihale usulü ile mal ve hizmet alımı ihalelerinde, temin edilen ve huzurda açılan kapalı zarf teklif fiyat ve şartları ile ihalenin sonuçlandırılamayacağının satın alma ve ihale komisyonunca belirlenmesi halinde açık eksiltmeye gidilebilir.

Açık eksiltmelerde, isteklilerin rekabetini kıracak sözler söylenmesi veya istekliler arasında anlaşmaya daveti ima edecek işaretlerde bulunulması, eksiltmenin doğruluğunu bozacak şekilde görüşmeler ve konuşmalar yapılması yasaktır. Bu yasağa karşı gelenler komisyon kararı ile eksiltme yapılan yerden uzaklaştırılır ve durumları bir tutanakla tespit edilir.

İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi

MADDE 25

İdarenin gerekli gördüğü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği hallerde ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir. Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği isteklilere hemen ilân edilerek duyurulur. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir. İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce idareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz. İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.

ALTINCI BÖLÜM

Teklif İsteme ve İlan

Teklif isteme usul ve esasları

MADDE 26

Konunun özellik ve önemine göre teklifler aşağıda yazılı şekillerden birinin veya birkaçının uygulanmasına idare tarafından karar verilir:

a) Kamu İhale Kurumu Bülteni, Genel veya Mahalli Gazetelerden bir veya birkaçına ilan verme,

b) Bilinen satıcı ve üreticilere ihale dokümanı göndermek veya ihale dokümanı almaya davet etmek,

c) Ancak, kredi anlaşmaları ile yapılacak ihalelerde, bu anlaşmalarda öngörülen özel hükümler saklıdır.

d) İhalelere, asgari üç istekli davet edilir. Tekliflerin kapalı olarak komisyona intikali en uygun görülen usuldür.

Teklif istenecek isteklilerin tespiti

MADDE 27

Teklif isteme suretiyle alıma karar verilen konularda teklif istenecek İstekliler alım birimlerindeki kayıtlardan veya malzemesi denenmiş isteklilerden (Repertuardan) ve gerekirse ilgili diğer birimlerden soruşturularak tespit edilir.

Yurt içi kaynaklardan acil temin

Madde 28

Yurt içi kaynaklardan acilen temini gereken malzemelerin, numuneli malzemeler de dahil olmak üzere uygun miktar ve bedel şartı ile alıma yetkili merciin (Genel Müdür veya ilgili Genel Müdür Yardımcısı) onayı ile alım yöntemlerinin dışında doğrudan alımı yapılabilir.

Teklif istemeye yetkili birim

MADDE 29

Bu Yönetmeliğin kapsamına giren alımlar için teklif istemeye yetkili birim:

-Doğrudan temin usulünde; Tedarik İkmal Müdürlüğü veya ihtiyaç ünitesi,

-Diğer İhale Usullerinde; Tedarik İkmal Müdürlüğü veya görev verilen komisyonlardır.

Komisyona gönderilmesine gerek olmayan alımlar

MADDE 30

Bu Yönetmelik kapsamına giren mal ve hizmet alımlarında, tutarı itibari ile İhale Komisyonuna gerek olmayan teklifler, Makamca oluşturulan heyet huzurunda açılır. Şartnamede açıklanmışsa teklif verenler teklif açılması sırasında hazır bulunabilir.

Tekliflerin üçten az olması

MADDE 31

Bu Yönetmelikte belirtilen usullerden birisi ile yapılan ilana veya teklif istenmesine rağmen belirtilen süre sonunda üçten az istekliden teklif gelmesi halinde ihtiyacın temini zorunluluğu var ise teklifin uygun bedelde olduğu kanaatine varılırsa bu teklifler değerlendirilerek alım yapılabilir. Ancak, bu şekilde alıma gidilmesi sebepleri komisyon kararında belirtilir.

İlanlarda bulunacak hususlar

MADDE 32

İlanlarda aşağıdaki hususlar belirtilir:

a) İşin nitelik ve miktarı,

b) Şartname, (varsa) sözleşme tasarısı, proje, numune ve diğer evrakın bedelli veya bedelsiz olarak nereden temin edileceği,

c) Tekliflerin hangi gün ve saatte nereye verileceği,

d) İhalenin hangi usulle yapılacağı,

e) Alımın özelliğine göre diğer hususlar,

f) Kuruluşun 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olmadığı, ihaleyi yapıp yapmamakta veya kısmen yapıp yapmamakta serbest olduğu belirtilir.

İhale ilan süreleri

MADDE 33

Açık ihale, belli istekliler arasında ihale usulü ve pazarlık usulünde; işin aciliyeti de göz önünde bulundurularak, isteklilerin tekliflerini hazırlayabileceği makul bir süre belirlenerek ihale günü idare tarafından tespit edilir

Düzeltme ilanı

MADDE 34

İlan yapıldıktan sonra şartnamede ve eklerinde değişiklik yapılamaz. Ancak, değişiklik yapılması zorunlu ise bunu gerektiren sebepler bir tutanakla tespit edilerek değişiklikler bir ilan ile duyurulur ve gerekirse süre uzatılır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Tekliflerin ve Başvuruların Sunulması

Tekliflerin hazırlanması ve sunulması

MADDE 35

Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır.

Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. Mal alımı ihalelerinde, ihale dokümanında alternatif teklif verilebileceğine dair hüküm bulunması halinde, alternatif tekliflerde aynı şekilde hazırlanarak sunulur.

Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında idareye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.

Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hali hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez. Ancak, ihalenin sonuçlanmasından sonra isteklinin talebi halinde dış zarftan bir suret alınıp onaylanarak zarf açılmaksızın istekliye iade edilebilir.

Başvuru belgelerinin sunulması

MADDE 36

Ön yeterliğe katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler 12 nci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen esas ve usullere uygun olarak idareye sunulur.

Tekliflerin geçerlilik süresi

MADDE 37

Tekliflerin geçerlilik süresi ihale dokümanında belirtilir. İdarece ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif ve sözleşme koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir.

Geçici teminat

MADDE 38

İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3'ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. Ancak, 10.000.000.000-TL. (onmilyar) ye kadar olan alımlarda geçici teminat alınmaz.

Teminat olarak kabul edilecek değerler

MADDE 39

Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:

a) Tedavüldeki Türk Parası.

b) Bankalar ve özel finans kurumları tarafından verilen teminat mektupları.

c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.

İlgili mevzuatına göre Türkiye'de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye'de faaliyette bulunan bankaların veya özel finans kurumlarının düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.

(c) bendinde belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.

Teminat mektupları dışındaki teminatlar ihale komisyonlarınca teslim alınamaz. Bunların saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine yatırılması zorunludur.

İhale üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları ihaleden sonra muhasebe birimlerine teslim edilir. Diğer isteklilere ait teminatlar ise hemen iade edilir. İhale üzerinde kalan istekli ile sözleşme imzalanması halinde, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine ait teminat sözleşme imzalandıktan hemen sonra iade edilir. Teminat iadesine ait giderler isteklilere aittir.

Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.

Her ne suretle olursa olsun, idarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.

Teminat mektupları

MADDE 40

Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak olan ihalelerde verilecek olan teminat mektuplarının kapsam ve şekli, Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen kapsam ve şekle uygun olması gerekir.

37 nci maddeye göre belirlenen tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat mektuplarında süre belirtilir. Teklif geçerlilik süresinin uzatılması halinde, geçici teminat mektuplarının süresi de aynı süre ile uzatılır. Kesin teminat mektuplarının süresi ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle idare tarafından belirlenir.

İlgili mevzuatına aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Tekliflerin Değerlendirilmesi

Tekliflerin alınması ve açılması

MADDE 41

Teklifler, ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 35’inci maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.

İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.

Tekliflerin değerlendirilmesi

MADDE 42

İhale komisyonunun talebi üzerine idare tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.

Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 41 inci maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerin eksik olması veya belgelerde önemsiz bilgi eksikliği bulunması halinde, idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik belge veya bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede eksik belge veya bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.

En son aşamada, isteklilerin teklif mektubu eki cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı kontrol edilir. Teklif edilen fiyatları gösteren teklif mektubu eki cetvelde çarpım ve toplamlarda aritmetik hata bulunması halinde, isteklilerce teklif edilen birim fiyatlar esas alınmak kaydıyla, aritmetik hatalar ihale komisyonu tarafından re'sen düzeltilir. Yapılan bu düzeltme sonucu bulunan teklif isteklinin esas teklifi olarak kabul edilir ve bu durum hemen istekliye yazı ile bildirilir. İstekli düzeltilmiş teklifi kabul edip etmediğini tebliğ tarihini izleyen beş gün içinde yazılı olarak bildirmek zorundadır. İsteklinin düzeltilmiş teklifi kabul etmediğini süresinde bildirmesi veya bu süre içinde herhangi bir cevap vermemesi halinde, teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

Aşırı düşük teklifler

MADDE 43

İhale komisyonu verilen teklifleri 42 nci maddeye göre değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

Hususlarında belgelendirilmek suretiyle yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali

MADDE 44

İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.

İhale dışı bırakılma nedenleri

MADDE 45

Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler, bu durumlarının tespit edilmesi halinde, ihale dışı bırakılacaktır:

a) İflas eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilan eden, işlerini askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olanlar,

b) İflası ilan edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olanlar,

c) İhale tarihinden önceki beş (5) yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyenler,

d) İhale tarihinden önceki beş (5) yıl içinde, İdareye yaptığı işler sırasında iş veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu İdare tarafından ispat edilenler,

e) İhale tarihi itibariyle, mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiş olanlar,

f) Bu Yönetmelik ile idare tarafından istenen bilgi ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit edilenler,

g) Bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılanlar,

h) Bu Yönetmeliğin 46 ncı maddesinde belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler.

Yasak fiil veya davranışlar

MADDE 46

İhalede aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:

a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.

b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.

c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.

d) İhalede kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten yada vekaleten birden fazla teklif vermek.

e) Bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesine göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak.

Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında, fiil veya davranışlarının özelliğine göre 4734 sayılı Kanunun Dördüncü Kısmında belirtilen hükümler uygulanır.

İhalenin karara bağlanması ve onaylanması

MADDE 47

41 ve 42 nci maddelere göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin sadece en düşük fiyat esasına göre belirlenmesinin mümkün olmadığı durumlarda; işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenir.

En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.

İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.

İhale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce idare, ihale üzerinde kalan isteklinin 14 üncü maddeye göre yasaklı olup olmadığını anılan maddeye göre teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır.

Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi

MADDE 48

İhale sonucu, ihale kararlarının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil ihaleye teklif veren bütün isteklilere imza karşılığı tebliğ edilir veya iadeli taahhütlü mektup ile tebligat adresine postalanmak suretiyle bildirilir. Mektubun postaya verilmesini takip eden yedinci gün kararın isteklilere tebliğ tarihi sayılır.

İhaleye katılan isteklilerden teklifi değerlendirmeye alınmayan veya uygun görülmeyenlerin tebliğ tarihini izleyen beş gün içinde yazılı talepte bulunmaları halinde, idare talep tarihini izleyen beş gün içinde yazı ile gerekçelerini bildirmek zorundadır.

İhale kararlarının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere aynı şekilde bildirim yapılır.

Sözleşmeye davet

MADDE 49

İhale üzerinde kalan istekliye ihale sonucunun bildirilmesi, sözleşmeye davet olarak kabul edilir. İhale üzerinde kalan isteklinin 48 inci maddenin birinci paragrafında belirtilen sürelerin bitimini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması zorunludur. Yabancı istekliler için bu süreye on iki gün ilave edilir.

Garanti öngörülmeyen mal alımlarında yüklenicinin belirtilen sürede malı teslim etmesi ve tesellümünün uygun olarak yapılması halinde sözleşme imzalanmayabilir.

Kesin teminat ve garanti teminatı

MADDE 50

Taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşmenin yapılmasından önce ihale üzerinde kalan istekliden ihale bedeli üzerinden hesaplanmak suretiyle % 6 oranında kesin teminat alınır.

Ancak, mal alımlarında mal bir defada teslim edilecekse garanti öngörülmüyorsa ve mal tesellüm komisyonunca da uygun bulunmuşsa teminat alınmayabilir.

Garanti ön görülen hallerde, kesin teminatın yarısı mal ve hizmetin tesliminden sonra yarısı ise garanti süresinin bitiminden sonra iade edilir.

Sözleşme yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu

MADDE 51

İhale üzerinde kalan istekli 49 ve 50 nci maddelere göre kesin teminatı vererek sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen sonra geçici teminat iade edilir.

Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda idare, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre sözleşme imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için, 48 inci maddede belirtilen on günlük sürenin bitimini izleyen üç gün içinde ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye 49 uncu maddede belirtilen şekilde tebligat yapılır.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda ise, bu teklif sahibinin de geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.

Ayrıca üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep halleri dışında usulüne göre sözleşme yapmayan istekli hakkında 4734 sayılı Kanunun 58 inci maddesi uyarınca altı aydan az olmamak üzere bir yıla kadar anılan Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklanır.