Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.

BİRİNCİ BÖLÜM

GENEL HÜKÜMLER

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, Elektrik Üretim Anonim Şirketi (EÜAŞ) Merkez ve Taşra teşkilatlarında bulunan,

- İhtiyaç fazlası (Ölü stok)

- İhtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile,

- İhtiyaç fazlası

- Ekonomik ömrünü doldurmuş

- Hurda

taşıt ve iş makinalarının usulüne uygun olarak değerlendirilme işlemlerinin yürütümünü temindir.

Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik, Elektrik Üretim Anonim Şirketi (EÜAŞ) Merkez ve Taşra Teşkilatları ambarlarında kayıtlı veya kayıtsız olarak bulunan;

- İhtiyaç fazlası (ölü stok)

- İhtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile,

- İhtiyaç fazlası

- Ekonomik ömrünü doldurmuş

- Hurda

taşıt ve iş makinalarının saptanması, sınıflandırılması, transferi veya satışı suretiyle değerlendirilmesi ile ilgili işlemlerin yürütümünü kapsar.

Hukuki Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik, Kamu İktisadi Teşebbüsleri hakkındaki 08.06.1984 tarih ve 233 sayılı ve 22.01.1990 tarih, 399 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnameye dayanılarak çıkarılan 2001/2026 sayılı kararnamesinin eki Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 29.06.2001 tarih ve 24447 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Elektrik Üretim Anonim Şirketi Ana Statüsü hükümlerine dayalıdır.

Tanımlar

MADDE 4

İhtiyaç fazlası (ölü stok) ve ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile ihtiyaç fazlası, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinaları aşağıda tanımlanmıştır.

4.1 İhtiyaç Fazlası (ölü stok) Malzeme;

Çeşitli nedenlerle; uzun süre hareket görmeyen ve kullanım alanı kalmayan, ihtiyacın çok üstünde olması nedeniyle hizmette kullanılmasına, tüketilmesine olanak bulunmayan yeni, kullanılmış (sağlam veya onarım ile kullanılabilir) durumdaki her türlü malzeme ve yedek parçalar, ihtiyaç fazlası (ölü stok) malzeme olarak tanımlanır.

4.2 İhtiyaç Fazlası Taşıt ve İş Makinası;

Bulunduğu ünite tarafından, hizmetine ihtiyaç duyulmayan ve diğer ünitelerce değerlendirme olanağı bulunan her türlü taşıt ve iş makinaları ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makinası olarak tanımlanır.

4.3 İhtiyaç Dışı (Kullanılamaz) Malzeme;

Normal hizmet süresini doldurarak servis dışı bırakılan veya herhangi bir nedenle hizmete konulması mümkün olmayan, bakım ve onarımla dahi kullanılmasına imkan bulunmayan bozulmuş, hasarlanmış, yıpranmış veya eskimiş her türlü malzeme, [ kendi işlevleri (imalat fonksiyonları) dışında hizmete konularak değerlendirilseler bile] ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzeme olarak tanımlanır.

4.4 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş Taşıt ve iş Makinaları;

237 sayılı Taşıt Kanununun 13. maddesi hükümlerine göre oluşturulan komisyon tarafından muayenesi yapılarak 2918 sayılı kanuna bağlı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 40. maddesi hükümleri doğrultusunda trafikten çekme işlemine tabi tutulan, onarımla yenileştirildikleri takdirde tekrar tescili yapılabilen taşıt ve iş makinaları; ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinaları olarak tanımlanır.

4.5 Hurda Taşıt ve İş Makinaları;

237 Sayılı Taşıt kanununun 13. maddesi hükümlerine göre oluşturulan komisyon tarafından muayenesi yapılarak 2918 sayılı Kanuna bağlı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 38. maddesi hükümleri doğrultusunda hurda olarak tefrik edilen ve hurda işlemine tabi tutulan ve aynı maddenin ( c ) bendi hükümlerine göre de; onarımla yenilenseler bile tekrar tescili yapılamayan taşıt ve iş makinaları; hurda taşıt ve iş makinaları olarak tanımlanır.

İKİNCİ BÖLÜM

TESPİT ve DEĞER TAKDİR KOMİSYONLARININ KURULUŞU

Tespit Komisyonlarının Kurulması

MADDE 5

İhtiyaç fazlası (ölü stok) , ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile ihtiyaç fazlası, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinaları Tespit Komisyonlarının kuruluşu aşağıda tanımlanmıştır.

5.1 İhtiyaç Fazlası (ölü stok) ve İhtiyaç Dışı (kullanılamaz) Malzeme Tespit Komisyonunun Kuruluşu;

Merkezde; malzemenin ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 2 (iki) ve Malzeme Yönetimi ve Ticaret Daire Başkanlığınca görevlendirilecek 1 (bir) kişi olmak üzere 3 (üç) elemandan oluşur. Taşra Teşkilatlarında ise; Ünite amirince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 3 (üç) elemandan oluşur. Malzeme Yönetimi ve Ticaret Daire Başkanlığı gerek görmesi halinde oluşturulacak komisyona 1 (bir) elemanla katılımda bulunabilir.

Komisyonda görevlendirilecek elemanların, malzemelerin nerelerde kullanılabileceği ve/ veya ne şekilde değerlendirilebileceği hususlarında bilgi sahibi olmaları şarttır. Görevlendirilecek elemanlardan birinin mühendis olması zorunludur. Mühendis elemanı bulunmayan ünitelerde tekniker veya teknisyen de görevlendirilebilir.

Komisyon kuruluşu ve görevlendirilmesi, tespit işlemlerinin her yılın Ocak ayı içerisinde sonuçlandırılması zorunluluğu dikkate alınarak yapılır.

Ünite amirince gerek görüldüğü takdirde, Tespit Komisyonu, Değer Takdir Komisyonu görevini de yürütebilir.

5.2 İhtiyaç Fazlası Taşıt ve İş Makinaları Tespit Komisyonunun Kuruluşu;

Merkezde, taşıt ve iş makinasının ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 3 (üç) elemanın,

Taşra Teşkilatlarında ise; ünite Amirince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 3 (üç) elemanın, katılımlarıyla oluşur. Malzeme Yönetimi ve Ticaret Daire Başkanlığı gerek görmesi halinde oluşturulacak komisyona 1 (bir) elemanla katılımda bulunabilir.

Ünite Amirince, gerek görüldüğü takdirde, Tespit Komisyonu, Değer Takdir Komisyonu görevini de yürütebilir.

Komisyonun kuruluşu ve görevlendirilmesi, tespit işlemlerinin Ocak ayı içerisinde sonuçlandırılması zorunluluğu dikkate alınarak yapılır.

5.3 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş ve Hurda Taşıtlar Tespit Komisyonunun kuruluşu;

237 sayılı Taşıt Kanununun 13. maddesi esaslarına uygun olarak;

-Merkezde; taşıtın ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince, Taşra Teşkilatlarında ise; Ünite Amirlerince görevlendirilecek biri Makina Mühendisi , biri Muhasebeci olmak üzere 2 (iki) elemanın,

-Taşıtın ait olduğu ünitenin teklifi üzerine, taşıtın tescil edildiği il sınırları içerisindeki; Trafik Şube Müdürlüğünce görevlendirilecek Trafik Komiseri veya memurunun,

-Karayolları Genel Müdürlüğü veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne bağlı

Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek 1 (bir) Makina Mühendisinin, katılımlarıyla oluşur.

Ünite amirince gerek görüldüğü takdirde Tespit Komisyonu, Değer Takdir Komisyonu görevini de yürütebilir.

5.4 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş ve Hurda İş Makinaları Tespit Komisyonunun kuruluşu;

-Merkezde; İş Makinasının ait olduğu Daire Başkanlığı veya Müstakil Şube Müdürlüklerince, Taşra teşkilatlarında ise; Ünite Amirlerince görevlendirilecek biri Makina Mühendisi, biri Muhasebeci olmak üzere 2 (iki) elemanın,

-İş Makinasının ait olduğu Ünitenin teklifi üzerine; İl sınırları içerisinde bulunan Karayolları Genel Müdürlüğü veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne bağlı Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek 1 (Bir) Makina Mühendisinin,

katılımlarıyla oluşur.

Ünite amirince gerek görüldüğü takdirde Tespit Komisyonu, Değer Takdir Komisyonu görevini de yürütebilir.

Değer Takdir Komisyonlarının Kuruluşu

MADDE 6

İhtiyaç fazlası (ölü stok), İhtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile İhtiyaç fazlası,ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve İş Makinaları Değer Takdir Komisyonlarının Kuruluşu aşağıda tanımlanmıştır.

6.1 İhtiyaç Fazlası (ölü stok) ve İhtiyaç Dışı (kullanılamaz) Değer Takdir Komisyonunun kuruluşu ;

Tespit edilen malzeme listelerini inceleyerek takdir değerlerini saptamak üzere teşkil olunacak Komisyon;

-Merkezde malzemenin ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 2 (iki) ve Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca görevlendirilecek 1 (bir) kişi olmak üzere 3 (üç) elemandan oluşur.

-Taşra teşkilatlarında ise; Ünite Amirince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 3 (üç) elemandan oluşur.

Komisyonda görevlendirilecek elemanların malzemelerin nerelerde kullanılabileceğini ve / veya ne şekilde değerlendirilebileceği ile piyasa rayiç fiyatları hususlarında bilgi sahibi olmaları şarttır. Görevlendirilecek elemanlardan birinin Mühendis olması zorunludur. Mühendis elemanı bulunmayan Ünitelerde Tekniker veya Teknisyen de görevlendirilebilir.

Komisyonun kuruluşu ve görevlendirilişi, Değer Takdir işlemlerinin her yılın Ocak ayı içerisinde sonuçlandırılması zorunluluğu dikkate alınarak yapılır.

Ünite amirince gerek görüldüğü takdirde Değer Takdir Komisyonu, Tespit Komisyonu görevini de yürütebilir.

6.2 İhtiyaç Fazlası Taşıt ve İş Makinaları Değer Takdir Komisyonunun Kuruluşu ;

-Merkezde, taşıt ve iş makinasının ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 3 (üç) elemanın,

-Taşra Teşkilatlarında ise; ünite Amirince görevlendirilecek biri Komisyon Başkanı olmak üzere 3 (üç) elemanın, katılımlarıyla oluşur. Malzeme Yönetimi ve Ticaret Daire Başkanlığı gerek görmesi halinde oluşturulacak komisyona 1 (bir) elemanla katılımda bulunabilir.

Ünite Amirince, gerek görüldüğü takdirde, Değer Takdir Komisyonu,Tespit Komisyonu görevini de yürütebilir.

Komisyonun kuruluşu ve görevlendirilmesi, tespit işlemlerinin Ocak ayı içerisinde sonuçlandırılması zorunluluğu dikkate alınarak yapılır.

6.3 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş ve Hurda Taşıtlar Değer Takdir Komisyonunun kuruluşu ;

Tespit edilen taşıtın ihraç tutanağını inceleyerek takdir değerlerini saptamak üzere teşkil olunacak komisyon;

-Merkezde; taşıtın ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince, Taşra Teşkilatlarında ise; Ünite Amirlerince görevlendirilecek biri Makina Mühendisi, biri Muhasebeci olmak üzere 2 (iki) elemanın,

-Taşıtın ait olduğu ünitenin teklifi üzerine, taşıtın tescil edildiği il sınırları içerisindeki; Trafik Şube Müdürlüğünce görevlendirilecek Trafik Komiseri veya Memurunun,

- Karayolları Genel Müdürlüğü veya Devlet Su işleri Genel Müdürlüğüne bağlı

Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek bir Makina Mühendisinin, katılımlarıyla oluşur.

Komisyonda görevlendirilecek elemanların taşıtın ne şekilde değerlendirilebileceği ile piyasa rayiç fiyatları hususlarında bilgi sahibi olmaları şarttır.

Ünite Amirince gerek görüldüğü takdirde Değer Takdir Komisyonu, Tespit Komisyonu görevini de yürütebilir.

6.4 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş ve Hurda İş Makinaları Değer Takdir Komisyonunun kuruluşu ;

Tespit edilen iş makinesinin ihraç tutanağını inceleyerek takdir değerlerini saptamak üzere teşkil olunacak komisyon;

-Merkezde; iş makinesinin ait olduğu Daire Başkanlığı veya müstakil Şube Müdürlüklerince, Taşra Teşkilatlarında ise; Ünite Amirlerince görevlendirilecek biri Makina Mühendisi, biri Muhasebeci olmak üzere 2 (iki) elemanın,

-İş makinasının ait olduğu ünitenin teklifi üzerine; il sınırları içerisindeki Karayolları Genel Müdürlüğü veya Devlet Su işleri Genel Müdürlüğüne bağlı Şube Müdürlüklerince görevlendirilecek 1 (bir) Makina Mühendisinin,

-katılımlarıyla oluşur.

Komisyonda görevlendirilecek elemanların iş makinasının ne şekilde değerlendirilebileceği ile piyasa rayiç fiyatları hususlarında bilgi sahibi olmaları şarttır.

Ünite Amirince gerek görüldüğü Takdirde Değer Takdir Komisyonu, Tespit Komisyonu görevini de yürütebilir.

Tespit Şekli

MADDE 7

İhtiyaç fazlası (ölü stok), ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile ihtiyaç fazlası, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinaları yedek parçaların tespit şekilleri aşağıda tanımlanmıştır.

7.1 İhtiyaç Fazlası (ölü stok) Malzemelerin Tespiti;

a) Malzemelerin Tespiti: Taşıt ve iş makinası ile araç gereç makina ve teçhizatlara ait yedek parçalar dışında kalan ihtiyaç fazlası malzemelerin tespiti Form:1 tutanağına (EK:1), örnek (EK:1/a) tutanağı esas alınarak, malzemenin;

-Kodu,

-Adı, karakteristiği,

-Miktarı,

-Ölçü birimi (Ad, m, kg, vb.),

-Ambar muhasebe birim fiyatı (ait olduğu yıl belirtilerek).

-Takdiri kıymet bedeli,

-Fiili durumu: -Yeni, kullanılmamış : (YK)

-Kullanılmış sağlam : (KS)

-Onarımla kullanılabilir : (OK)

belirtilerek Tespit Komisyonları ve Değer Takdir Komisyonlarınca yapılır.

b) Yedek Parçaların Tespiti: Taşıt, iş makinası, araç gereç, makine ve teçhizatlara ait ihtiyaç fazlası (ölü stok) yedek parçaların tespiti Form:2 tutanağına (EK:2). Örnek (EK:2/a) tutanağı esas alınarak, yedek parçaların:

-Kodu,

-Ait olduğu makine, teçhizat ile taşıt ve iş makinesinin markası, tipi ve modeli,

-Adı, karakteristiği,

-Miktarı,

-Ölçü birimi (Ad, m, kg, vb.).

-Ambar muhasebe birim fiyatı (ait olduğu yıl belirtilerek).

-Takdiri kıymet bedeli,

-Fiili durumu: -Yeni, kullanılmamış :(YK)

-Kullanılmış,sağlam :(KS)

-Onarımla kullanılabilir :(OK)

belirtilerek Tespit Komisyonları ve Değer Takdir Komisyonlarınca yapılır.

7.2 İhtiyaç Dışı (kullanılamaz) Malzemelerin Tespiti;

a) Malzemelerin Tespiti: Taşıt ve iş makinası ile araç gereç makina ve teçhizatlara ait yedek parçalar dışında kalan ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemelerin tespiti Form:3 tutanağına (EK:3). Örnek (EK:3/a) tutanağı esas alınarak malzemenin:

-Kodu,

-Adı, karakteristiği,

-Miktarı,

-Ölçü birimi (Ad, m, kg, vb.).

-Ambar muhasebe birim fiyatı (ait olduğu yıl belirtilerek).

-Takdiri kıymet bedeli,

belirtilerek Tespit Komisyonları ve Değer Takdir Komisyonlarınca yapılır.

b) Yedek Parçaların Tespiti : Taşıt, iş makinasının ile araç gereç makine ve teçhizatlara ait ihtiyaç dışı (kullanılamaz) yedek parçaların tespiti, Form:4 tutanağına (EK:4) , örnek ( Ek:4/a ) tutanağı esas alınarak, yedek parçaların;

-Kodu,

-Ait olduğu makine, teçhizat ile taşıt ve iş makinasının markası, tipi ve modeli,

-Adı, karakteristiği,

-Miktarı,

-Ölçü birimi (Ad, m, kg, vb.).

-Ambar muhasebe birim fiyatı (ait olduğu yıl belirtilerek).

-Takdiri kıymet bedeli,

belirtilerek Tespit Komisyonları ve Değer Takdir Komisyonlarınca yapılır.

7.3 İhtiyaç Fazlası Taşıt ve İş Makinaları Tespiti;

Bulunduğu ünite tarafından, hizmetine ihtiyaç duyulmayan ihtiyaç fazlası taşıt ve iş makinalarının tespiti, Form :5 Tutanağına, (EK:5), örnek (EK:5/a) tutanağı esas alınarak,

-Plaka veya tescil no:su

-Cinsi,

-Markası,

-Modeli,

-Motor no,

-Şasi No,

-Açıklamalar (halihazır durumu)

belirtilerek Tespit Komisyonları ve Değer Takdir Komisyonlarınca yapılır.

7.4 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş veya Hurda Taşıt ve İş Makinalarının Tespiti;

Ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinalarının tespiti, standart form Makina-Taşıt İhraç Tutanağına (Ek:6)

-Ekonomik ömrünü doldurmuş taşıtlar için (EK:6/a),

-Ekonomik ömrünü doldurmuş iş makinaları için (EK:6/b),

-Hurda taşıtlar için (EK:6/c),

-Hurda iş makineleri için (Ek:6/d)

örnek form “Makina Taşıt İhraç Tutanağı” esas alınarak, Tespit Komisyonları ve Değer Takdir Komisyonlarınca yapılır.

Değer Takdir Şekli

MADDE 8

Malzemenin değer takdiri; malzemenin cinsi, satış üstünlüğü, halihazır durumu, piyasa rayici ve stok düzeyi incelenerek yapılır. Ambar birim fiyatı tutanaklara yazılırken, birim fiyatın hangi yıla ait olduğu belirtilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

DERLEME ve DEĞERLENDİRME

Tutanakların Merkez Birimlerine İntikali

MADDE 9

Taşra Teşkilatları, İkinci Bölüm Maddeleri çerçevesinde düzenlenmiş bulunan tutanakları en geç her yılın Şubat ayı başına kadar Merkezde bağlı bulundukları Başkanlığa veya müstakil Şube Müdürlüklerine göndermek zorundadırlar.

Merkez Birimlerinin Tutanaklar Üzerindeki Tasarrufu

MADDE 10

Merkezi Üniteler (Birimler): Bağlı Taşra Teşkilatlarından alacakları bu tutanakları inceler, öncelikle kendilerine bağlı birimlerin ihtiyaçlarını karşılar. Muhasebe mutabakatı hususunda yapılması gereken işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlar.

Bu işlemler tamamlanınca, Merkezi üniteler tahsisini yaptıkları malzemelerin tahsis miktarlarını, tahsisi yapılan üniteleri tanımlayan listeleri düzenler.

Tutanakların Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına Gönderilmesi

MADDE 11

Merkezi üniteler, Taşra teşkilatlarınca gönderilen tutanaklar ile birlikte bu tutanaklarda yer alan malzemeler üzerindeki tasarruflarını içeren (bağlı birimler arasında yapılan lokal malzeme transferi) listelerini en geç her yılın Mart ayı başına kadar Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına intikal ettirirler.

İkmal edilen bu işlemlerden sonra Yönetmelik kapsamındaki her türlü değerlendirmeye yön vermekte Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı yetkilidir.

Tutanakların Birleştirilmesi

MADDE 12

Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı, Merkez Üniteleri ile müstakil

Şube Müdürlüklerinden gelen tutanakları, içeriğine göre derleyip düzenleyerek;

- Yeniden kullanılması mümkün olmayan ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile hurda taşıt ve iş makinaları ve bunlara ait yedek parçaların satışı yoluyla değerlendirilmesini gerçekleştirir.

- İhtiyaç fazlası ( ölü stok ) malzemeleri, taşıt ve İş makinaları veya yedek parçalarla ilgili tüm bilgileri içerecek şekilde bir veya birkaç kitap haline getirip, söz konusu kitabın/kitapların Şirket bünyesinde dağıtımını Nisan ayı içerisinde gerçekleştirir.

Kitabın/Kitapların İncelenmesi ve Malzeme Talep Şekli

MADDE 13

Merkez ve Taşra Üniteleri; malzeme kitabı/kitaplarında yer alan malzemeleri yerinde görüp tetkikini yaptıktan sonra ihtiyaç duyulan malzemelerle ilgili tahsis taleplerini her yılın Mayıs ayının 3. Haftası sonuna kadar Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına bildirirler.

Tahsis (İç Transfer) İşleminin Kesinleşmesi

MADDE 14

Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı, ünite tahsis ( iç transfer ) taleplerini en uygun bir şekilde değerlendirmeye tabi tutarak tahsis talimatını, malzemenin bulunduğu ünite ile talepte bulunan üniteye yazılı olarak her yılın Haziran ayı sonuna kadar bildirerek tahsis ( iç transfer ) işlemini kesinleştirir. Tahsis ( İç Transferi ) kesinleşen malzemenin muhasebeleştirilmesi ambar birim fiyatı üzerinden, yoksa takdiri kıymet birim bedeli üzerinden yapılır. Malzeme tahsisi yapılan ünite Temmuz ayı 2. Haftası sonuna kadar tahsisi yapılan malzemeyi almadığı takdirde tahsis iptal edilmiş sayılır. Ancak, zorunlu nedenlerle olabilecek gecikmeler ilgili ünitece Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına bildirildiği takdirde tahsis süresi talep doğrultusunda uzatılabilir.

İlgili Üniteler, tahsise konu malzemelere ait ikmal işlemleri tamamlandıktan sonra teslim tesellüm evraklarının birer suretini Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına göndermek zorundadır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

SATIŞ

BİRİNCİ KISIM

Piyasaya Satış

Satış Müsaadesi Alınması

MADDE 15

İhtiyaç Fazlası (Ölü stok) ve /veya, İhtiyaç dışı (Kullanılamaz) malzemeler ile ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinaları ile yedek parçalar için satış müsaadesi alınması hususları aşağıda açıklanmıştır.

15.1 İhtiyaç Fazlası (ölü stok) ve İhtiyaç Dışı (kullanılamaz) Malzemeler ve Yedek Parçalar;

Yeniden kullanıma sunulması mümkün olmayan İhtiyaç Dışı (Kullanılamaz) durumdaki malzemeler ile yedek parçalara ait tutanaklar Nisan ayı başında,

İhtiyaç fazlası (Ölü Stok) malzeme kitabında / kitaplarında yer alan malzemeler ile yedek parçalardan ;

-İç transferlerle değerlendirilenler.

-Satışı uygun görülmeyenler ileride kullanılabileceği tahmin edilen malzemeler düşüldükten sonra arta kalan satışa esas İhtiyaç fazlası ( Ölü Stok ) malzemeler ile yedek parçalara ait tutanaklar Eylül ayı başında satış için incelemeye alınır ve satış “Olur”u alınır.

Söz konusu malzemelerden Şirketimiz merkezinde bulunanların satışı Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca, Taşra teşkilatlarında bulunanların satışı ise ( yetki limitleri dahilinde ) ilgili ünitelerce gerçekleştirilir.

Ancak ; Genel Müdürlükçe gerek görülmesi halinde taşra teşkilatlarında bulunan malzemelerin de satışı Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca yapılır.

Bu tutanaklarda yer alan malzemelerin piyasaya satışları için ilgili ünitesine gönderilecek olan satış talimatı yazılarının Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca imzalanması “ Olur “ hükmündedir.

15.2 Ekonomik Ömrünü Doldurmuş veya Hurda Taşıt ve İş Makinaları;

Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı, ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve iş makinalarının satışı yolu ile değerlendirilmesinin temini yönünden;

-Yönetim Kurulu “Olur” kararını (Genel Müdürlüğün Makina Taşıt İhraç Tutanağı üzerine makam “Onay”ı alınarak),

-Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Makam “Olur”unu (Makina-Taşıt İhraç Tutanağında yer alan taşıt ve İş Makinaları için düzenlenen Bakanlık Form Liste “Onay”ı alınarak,

-Maliye ve Gümrük Bakanlığı Makam “Olur” unu (Yurt Dışından Temin edilerek Şirketimize hibe edilen Taşıt ve İş Makinaları için),

-Hazine Müsteşarlığı Makam “Olur”unu [Taşıt ve İş Makineleri AID (Amerika Birleşik Devletleri İhtiyaç Dışı Malzeme Programı) yardımından temin edilen taşıt ve İş makineleri için],

almakla yükümlüdür.

İlgili üniteler, Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca kendilerine tevdi edilen bu belgeler ile;

-Taşıtın tescilini yapan Trafik şube Müdürlüğüne başvurarak ; Ekonomik Ömrünü doldurmuş araçlar için “TRAFİKTEN ÇEKME BELGESİ” Hurda taşıtlar için ise “HURDA BELGESİ” alınarak,

-Taşıtın bağlı olduğu Vergi Dairesi Müdürlüğüne başvurarak taşıtın vergi kayıtlarından “VERGİ İLİŞİK KESME BELGESİ” alınarak,

Temin ettikleri bu belgelerin bir suretlerinin Üniteler taşıt dosyalarında muhafaza etmek, Asıl belgeleri Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına iletmekle yükümlüdürler.

Tüm bu işlemlerin tamamlanmasından sonra ekonomik ömrünü doldurmuş veya hurda taşıt ve İş makinelerinin satış yoluyla değerlendirilmesi Yönetmelik hükümleri doğrultusunca Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca yürütülür.

Satışın Duyurulması

MADDE 16

Gerekli “ONAY” ı müteakip satışına karar verilen malzemelerin piyasaya satışı, satışı yapacak ünitece Resmi Gazete ve / veya mahalli gazetelerde ilan edilmek suretiyle 3. şahıslara duyurulur.

Ayrıca portföyde kayıtlı ve bu işle iştigal eden firmalara gerekirse ilan metni gönderilir.

Satışa konu malzemelerin özellik arz etmesi durumunda ilan şekli “Makam” ın önereceği şekilde yapılır.

Satış Komisyonunun Kuruluşu

MADDE 17

Satış yerinde görev yapacak satış komisyonu, konu ile ilgili en az 4 (dört) kişi olmak üzere çift sayıda elemandan oluşur.

Merkezde yapılacak olan malzeme satışlarında Satış Komisyonu; Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığından en az 2 (iki) [1 (bir) i başkan olmak üzere] , ilgili üniteden en az 2 (iki),olmak üzere en az 4 (dört) elemanın katılımıyla oluşur. İlgili ünite elemanlarının komisyonda görevlendirilmeleri Malzeme Yönetimi ve Ticaret Başkanlığının “Olur” uyla gerçekleşir.

Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca gerek görülmesi halinde komisyona katılacak eleman sayısı arttırılabilir.

Taşra teşkilatlarında ise söz konusu Komisyon, ilgili birimlerin amirlerince Merkez Komisyonunun teşkil şekline benzer olarak oluşturulur.

Satış limitlerinin aşılması durumunda; Taşra ünitelerindeki malzemelerin satışını yapacak Satış Komisyonu, Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığından en az 2 (iki) [1 (bir) i Başkan olmak üzere)], ilgili üniteden ise en az 2 (iki) olmak üzere en az 4 (dört) elemanın katılımıyla oluşur.

Karar alınırken oyların eşitliği halinde başkanın oyu 2 (iki) oy yerine geçer. Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı, gerekli görülmesi durumunda, Satış Komisyonunda görevlendirilmek üzere diğer ünitelerden konusunda uzmanlaşmış eleman talebinde bulunur.

Satış Komisyonun Görev ve Yetkileri

MADDE 18

Satış Komisyonun görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir. Satış Komisyonu kendisine tevdi edilen dosyayı inceleyerek;

-Satışı yapılacak malzemeleri ve ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinalarını yerinde görüp incelemek,

-Satış için yeterli duyurunun yapılıp yapılmadığını tespit etmek,

-Seçilen satış şekline göre satış prosedürünü uygulamak,

-Seçilen satış şekline göre ; alınan geçici teminatları kontrol ederek teklifleri alıp değerlendirmek,

-Tekliflerin incelenmesi sonucu, verilen fiyatların yeterli görülmemesi halinde satış işleminin iptalini teklif etmek,

-Verilen fiyatların yeterli görülmesi halinde geçici satış kararını vermek,

-Geçici satış kararını ve karara esas olan belgeleri kesin satış kararının alınması için satışa yetkili olan üst birime göndermek.

Satış Şekilleri

MADDE 19

Bu Yönetmelik kapsamına giren malzemeler ile ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinelerinin satış şekilleri:

-Kapalı zarf usulü satış,

-Açık teklif almak suretiyle satış,

-Pazarlık ve açık artırma usulü ile satış,

Satış Komisyonu satış şekillerinden biri ile başlayan satış işlemini diğer bir şekle dönüştürüp sonuçlandırabilir.

Satış Yetkisi Limitleri

MADDE 20

İhtiyaç dışı (kullanılamaz) ve ihtiyaç fazlası (ölü stok) malzemeler ile ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinaları ile yedek parçaların satışlarına ait yetki limitleri toplam satış bedelleri esas alınarak aşağıda belirtilmiştir.

-Yönetim Kurulunun,

-Genel Müdürlüğün,

-Genel Müdür Yardımcılarının,

-Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığının,

Yetki limitleri Satınalma Yönetmeliğinde belirtilen satın alma limitleri kadardır.

Taşra teşkilatları yetkili amirlerinin satış yetkisi ise Satın alma Yönetmeliğinde belirtilen satın alma limitinin 1/8’ü oranındadır.

Satış yetki limitleri her yıl Yönetim Kurulunca belirlenen satın alma yetki limitlerine paralel olarak arttırılır.

Söz konusu limitlerin aşılması halinde Malzeme Yönetim ve Ticaret Dairesi Başkanlığı kanalıyla Genel Müdürlük’ten yetki limitleri yönünden “Olur″ alınması gerekmektedir.

Teminat Miktarlarının Tespiti ve Alınması

MADDE 21

Satış yapılacak malzemeler ile ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinalarının geçici teminatları takdiri kıymet bedelinin % 6 sından, kati teminatları ihale bedelinin %15 inden az olmamak üzere satış yapan ünitece belirlenir.

-Belirlenen geçici teminatlar hazırlanan satış şartnamesinde belirtilir.

-Resmi Daireler, Belediyeler, KİT’ler ve Bağlı Ortaklıklarından teminat istenmez.

-Fiyat teklifinde veya yapılacak artırmada firmalarca teklif edilen fiyatların komisyonca yeterli görülmesi durumunda ilk üç sırada yer alan firmaların geçici teminatları opsiyon süresince tutulur, diğerlerinin teminatları iade edilir.

-Satış kesinleştikten sora geçici teminatın kesin teminata dönüştürülmesi, satışı yapan ünitece sağlanır.

-Kati teminat, satış işinin şartnamesine uygun bir şekilde sonuçlanmasını müteakip iade edilir.

Bedel Tahsili

MADDE 22

Satış bedeli teslimattan önce satışı yapan ünitece peşin alınır.

İhaleyi alan kişi ve Kuruluşun malzemeyi kısmen veya tamamen teslim almaması durumunda mal bedeli iade edilmeyeceği gibi kati teminatı irat kaydedilir.

Fiyatların Düşük Olması Durumu

MADDE 23

Satış Komisyonu, Yönetmelik esaslarına uygun olarak satışına karar verilmiş bulunan mallar için üçüncü kişiler tarafından teklif edilmiş olan fiyatların piyasa rayiç bedeline uygun olmadığına karar verebilir.

Elde edilen fiyatlar uygun görülmez ise satış, uygun bir tarihte yenilenir. İkinci satışta da fiyatların uygun görülmemesi halinde, bu husus kararda belirtilerek yetki limitleri dahilinde onay mercilerinin tasvibine sunulur ve Onay Merciinin vereceği karara göre işlem yapılır.

Bir Yerde Satış

MADDE 24

Genel Müdürlük; Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı’nın gerekçeli teklifi üzerine Şirketimize ait tüm veya bir kısım ihtiyaç fazlası (ölü stok) ve ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzeme ile ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinelerinin satışını yapmak üzere uygun bir yerde toplanmasına karar verebilir.

Malzemenin bir yerde toplanması ve satış işlemi Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca yürütülür.

Bu durumda:

Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığın teklifi “Makam Onayı” ile bir satış komisyonu kurulur.

Kesin Satış Kararları

MADDE 25

Satış komisyonlarınca verilmiş geçici satış kararları 20 Madde’ye göre belirlenen satış yetki limitleri dahilindeki onay mercilerinin onay’ı ile kesinleşir.

Fiyat Mutabakatının Alınması

MADDE 26

Taşra teşkilatı birimleri kesin satış kararlarını almadan önce demir, bakır, alüminyum kablo ve trafo için Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığından fiyat mutabakatı almak zorundadırlar.

Bu kapsamda değişiklik yapmaya Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı yetkilidir.

Satış Kararlarının Uygulanması

MADDE 27

Kesinleşen kararların uygulaması ve sonuçlandırılması satışı yapan ünitece yapılır. Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca izlenir. Satışı yapan üniteler mutabakat kapsamında bulunsun veya bulunmasın kesin satışına karar verilen malzemelere ait teslim tesellüm işlemlerinin tamamlanmasını müteakip sonuçlarını Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına bildirirler.

İKİNCİ KISIM

Resmi Daireler, Belediyeler, KİT’ler ve Bağlı Ortaklıklarına İhtiyaç Fazlası (ölü stok), İhtiyaç Dışı (kullanılamaz) Malzemeler İle Yedek Parça Satışı

Satışın Duyurulması

MADDE 28

Birinci kısımda yer alan koşullara göre üçüncü kişilere yapılan satışlarda satılmayan ihtiyaç fazlası (ölü stok) ve ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler, ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinaları ile yedek parçalar için yeniden düzenlenecek listeler Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığı’nca ihtiyacı olabilecek Resmi Daireler, Belediyeler, Kit’ler ve Bağlı Ortaklıklarına Gönderilerek satış duyurulur.

Ancak; Resmi Daireler, Belediyeler, Kit’ler ve Bağlı Ortaklıklarına duyurudan önce münferit malzeme (taşıt ve iş makinaları hariç) talep etmeleri halinde talep edilen malzemenin piyasa satışlarının denenmiş olması şartı aranmaz.

Satış

MADDE 29

Bu Yönetmelik kapsamına giren malzemelerin; Resmi Daireler, Belediyeler, KİT’ler ve Bağlı Ortaklıklarına yapılacak satışlarında Malzeme Yönetimi ve Ticaret Daire Başkanının Yetki Limitinin 1/20’sini aşmayan miktarı için bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.

Taşıt ve iş makinaları hariç münferit malzemelerin takdir değeri üzerinden (malzemenin piyasa değeri dikkate alınarak) ihtiyaç fazlası ve /veya ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinaları ile yedekleri en az piyasaya satışı 2 kez denendikten sonra satışın gerçekleşmemesi halinde elde edilen en yüksek fiyattan, hiç teklif gelmemesi halinde takdir birim fiyatının ½ oranındaki bedelden Malzeme Yönetimi ve Ticaret Daire Başkanlığının teklifi Genel Müdürlük Makam’ının uygun görüşü ile bedeli peşin alınmak suretiyle yapılır.

MADDE 30

Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumuna Satış:

Piyasaya, Resmi Dairelere, Belediyelere, KİT’ler ve Bağlı Ortaklıklarına yapılan satışlardan arta kalan ihtiyaç fazlası (ölü stok) ve ihtiyaç dışı (kullanılamaz) malzemeler ile ekonomik ömrünü doldurmuş taşıt ve iş makinalarının hurda tetkiki yapılarak Makina Kimya Endüstrisi Kurumuna satılması Genel Müdürlükçe uygun görülenler Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığınca Makina Kimya Endüstrisi Kurumuna satılır.

MADDE 31

Satışı İvedilik Arz eden Malzemeler:

İhtiyaç fazlası (ölü stok) ve ihtiyaç dışı (kullanılamaz) olarak tefrik edilen malzemelerden gerek niteliği (patlayıcı, yanıcı, zamanla bozulabilecek malzemeler vb.) gerekse miktarı yer darlığı bakımından ivedilikle satışı gerekli görülen malzemeler, Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığından yetki alınarak, ilgili ünitesince Yönetmelik hükümleri Doğrultusunda oluşturulacak komisyonca ivedilikle satılabilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

MADDE 32

İhtiyaç fazlası (ölü stok) malzemelerin elden çıkarılıncaya kadar bakımlı bulundurulmasından bu malzemeleri zimmetinde bulunduran ünite sorumludur.

MADDE 33

Bu yönetmelik kapsamındaki malzemelerin satışı sonucu satılan malzemelerin kaydi değeri ile satış fiyatı arasındaki fark Arizi Satış Karları ve Zararları hesabına aktarılır.

MADDE 34

Üniteler; mülkiyet sahalarında bulunan her türlü ağaç ve ağaç türevleri, meyve ürünleri ile Toplu İş Sözleşmesi, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği tüzüğü esaslarına göre Şirketimizce zorunlu olarak işçilere verilen ancak, her ne sebeple olursa olsun ambarlarda kalan her türlü koruyucu giyim eşyasının satışlarını Yönetmelik hükümlerine göre yapar.

MADDE 35

Taşra üniteleri yapılacak satışların neticesini Malzeme Yönetimi ve Ticaret Dairesi Başkanlığına bildirir.

MADDE 36

Genel Müdürlük “Olur”’u ile gerektiğinde bu yönetmelikte belirtilen tarihler ile ek formlarda günün şartlarına göre gerekli düzenlemeler yapılır.

MADDE 37

Bu Yönetmelik ile; Sabit Kıymetler Yönetmeliği kapsamında yer alan malzemeler Sabit Kıymetler Yönetmeliğinin bu hususları içeren maddeleri esaslarına uyularak satışı yapılır.

MADDE 38

Şirketimiz personeli ve birinci dereceden yakınları bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak olan satışlara alıcı olarak katılamazlar.

ALTINCI BÖLÜM

SON HÜKÜMLER

Yürürlükten Kaldırma

MADDE 39

Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren; TEAŞ Genel Müdürlüğü Yönetim Kurulunun 24.11.1995 tarih ve 38-371 sayılı kararı ile uygulamaya konulan “İhtiyaç Fazlası (ölü stok) ve İhtiyaç Dışı (kullanılamaz) Malzemeler, İhtiyaç Fazlası, Ekonomik Ömrünü Doldurmuş, Hurda, Taşıt ve İş Makinaları Değerlendirme ve Satış Yönetmeliği″ yürürlükten kalkar.

GEÇİCİ MADDE 1

Bu Yönetmeliğin yayımından önce başlamış ve halen sonuçlandırılmamış olan işler, ilgilendirildikleri Yönetmelik, Yönetim Kurulu Kararı ve diğer mevzuata göre sonuçlandırılır.

Yürürlük

MADDE 40

Yönetim Kurulunun .. /.../ 2002 tarih ve sayılı kararıyla kabul edilen bu Yönetmelik kabul tarihinden itibaren yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 41

Bu yönetmelik hükümlerini Elektrik Üretim Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.

EKLER