BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Deyimler, Kuruluş ve Bağlılık
Amaç
Bu Yönetmeliğin amacı, Emniyet Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulunun, kuruluş ve görevleriyle, Teftiş Kurulu Başkanı ve Müfettişlerin atanmaları, görev, yetki ve sorumlulukları, denetlenenlerin yükümlülükleri, Teftiş Kuruluyla Müfettişlerin çalışma esas ve usullerini belirlemektir.
Kapsam
Bu Yönetmelik, Emniyet Genel Müdürlüğü teşkilatıyla, bağlı ve ilgili kuruluşlarını kapsar.
Deyimler
Bu Yönetmelikte geçen;
Bakanlık: İçişleri Bakanlığı,
Bakan: İçişIeri Bakanı,
Genel Müdürlük: Emniyet Genel Müdürlüğü,
Genel Müdür: Emniyet Genel Müdürü,
Kurul: Emniyet Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu,
Başkan: Emniyet Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanı,
Müfettiş: Emniyet Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulunda görevli Polis Başmüfettişleri ve Polis Müfettişleri,
Şube Müdürlüğü: Emniyet Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığı Şube Müdürlüğü, anlamında kullanılmıştır.
Kuruluş
Teftiş Kurulu, bir Başkanla, Müfettişlerden oluşur.
Kurulun yazı, hesap, arşiv ve benzeri işleri Başkanlığa bağlı Şube Müdürlüğü tarafından yürütülür.
Bağlılık
Teftiş Kurulu doğrudan Genel Müdüre bağlıdır. Müfettişler, teftiş, inceleme ve soruşturmaları Genel Müdür adına yapar.
Görev Merkezi
Kurulun görev merkezi Ankara'dır. Müfettişlik hizmetlerinde etkinliği sağlamak üzere gerektiğinde Başkanın teklifi ve Genel Müdürün onayı ile Ankara dışında büyük illerde çalışma merkezleri ve bunlara bağlı bürolar kurulabilir. Bunlar aynı yolla değiştirilebilir veya kaldırılabilir.
Çalışma merkezlerinde, Başkanlıkça verilen emirlerin yerine getirilmesi, büro hizmetlerinin yürütülmesi, müfettişlerin büro ile ilişkilerinin düzenlenmesi ve müfettişler arasında uyumlu bir çalışma düzeninin sağlanması konularında, bu merkezlerdeki kıdemli Başmüfettişlerden biri Başkanlıkça görevlendirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Kurulun Görevleri
Teftiş Kurulunun görevleri aşağıda gösterilmiştir;
a) Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşların amaçlarını etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirme derecesini saptamak, bu maksatla çalışmalarını, çalışma yerlerini, yerleşme durumlarım, kullanılan araç, gereç, silah ve metodları, çalışma esas ve usullerini, yapılan iş ve işlemleri, personelin tutum ve davranışlarının sıfat ve görev gereklerine uygun olup olmadığını mevzuata göre teftiş etmek,
b) Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşlarında Genel Müdürün emri ya da onayı üzerine inceleme ve soruşturma yapmak; Müfettişlerce teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında öğrenilen soruşturmayı gerektirir nitelikteki konularda soruşturma emri alınmak suretiyle kanunların verdiği yetkiye dayanarak inceleme ve soruşturma yapmak,
c) Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşların amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programlara uygun çalışmasını sağlamak amacıyla, çalışmalarda ye uygulamalarda ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklar ile öngörülen amaçlardan ve mevzuattan sapmalar, iç hukukun parçası haline gelmiş insan haktan standartlarına aykırılıklar, eksiklikler ve hatalar varsa veya mevzuat, gerçek ihtiyaç ve duruma uygun değilse, bunların nedenlerini ortaya çıkarmak ve düzeltilmesi için uygun çözüm yollarını ve gerekli önerileri hazırlayıp sunmak,
d) Genel Müdür tarafından müfettişlik göreviyle ilgili olarak verilecek görevlerle kanun, tüzük ve diğer mevzuatla verilen inceleme ve teftiş işlerini yapmak,
ile görevlidir.
Başkanın Görev ve Yetkileri
Başkan, müfettiş sıfat ve yetkisine sahip olup, görevleri aşağıda gösterilmiştir;
a) Kumlun 7 nci maddede belirtilen görevlerini Genel Müdürün emir ve onayı üzerine Genel Müdür adına yürütmek,
b) Kurulu yönetmek, çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek,
c) Gerektiğinde müfettiş sıfatıyla bizzat teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma yapmak,
d) Yıllık teftiş ve çalışma programlarını hazırlamak, Genel Müdürün onayından sonra uygulanmasını sağlamak,
e) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma emirleri üzerine müfettişleri görevlendirmek, emirlerin uygulanışım izlemek,
f) Müfettişlerden gelen raporları incelemek, eksikliklerinin giderilmesini sağlamak, ilgili mercilere göndermek, ilgililerce alınacak önlemleri ve yapılacak işlemlerin sonuçlarını izlemek ve alınması gereken önlemlere ilişkin önerilerde bulunmak,
g) Teftiş kurulunun çalışması, Genel Müdürlüğün genel durumu, kanun, tüzük ve yönetmeliklerin uygulanması konusunda gerektiğinde önerileri de kapsayan genel durum raporları düzenlemek ve Genel Müdüre sunmak,
h) Bakanlık Teftiş Kurulu ile Genel Müdürlük Teftiş Kurulu arasında işbirliği yapmak,
ı) Kurul Başkan Yardımcılarını ve görev merkezlerinde çalıştırılacak müfettişleri görevlendirmek,
i) Sınav kuruluna başkanlık etmek,
j) Müfettişliğe atananların hizmet içi eğitimlerini sağlamak,
k) Müfettişlerin hizmet içi eğitim programlarının hazırlanmasına ve uygulanmasına katılmalarını sağlamak, müfettişleri mesleki ve bilimsel çatışmalar yapmaya özendirmek, bu çalışmaları düzenlemek ve başarılı inceleme sonuçlarının yayımlanmasını sağlamak,
l) Mevzuatın müfettişler arasında değişik yorumlandığı hallerde görüş ve uygulanabilirliğinin sağlanması için gerekli önlemleri almak,
m) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma işlerinde, müfettişlerin Genel Müdürle ilişkilerinde aracılık etmek,
n) Genel Müdürlüğün diğer birimleri ile koordinasyon ve işbirliğini sağlamak,
o) Teftiş öncesi ve sonrası değerlendirmeler yapmak amacıyla, Genel Müdürlük merkez birimleri ile müfettişlerin katılacağı toplantılar yapılmasını sağlamak,
ö) Büro hizmetlerinin düzenli yürütülmesini sağlamak, müfettişlerin ve Başkanlıkta görevli diğer personelin sicillerini düzenlemek,
p) Teftiş rehberini hazırlamak, değişen mevzuata uygunluğunu sağlamak ve uygulanmasını takip etmek,
r) Bilgi ve görgülerini geliştirmek, araştırma ve inceleme yapmak üzere yurt dışına gönderilecek müfettişleri tespit etmek,
s) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerde gösterilen ve Genel Müdür tarafından verilen benzer diğer görevleri yapmak ve yaptırmak,
ile görevlidir.
Başkana Yardım
Başkan, kendisine yardımcı olmak üzere yeter sayıda Başmüfettişi Genel Müdür onayıyla görevlendirebilir. Başkan Yardımcıları kurulun görevlerinin yürütülmesinde Başkan tarafından verilecek görevleri yaparlar.
Başkan Yardımcılarına, zorunluluk olmadıkça teftiş, inceleme ve soruşturma görevleri verilmez.
Başkana Vekalet
Başkanın herhangi bir sebepte görevden ayrılması veya Başkanlığın boşalması hallerinde, Başkanlığa Genel Müdürce belirlenecek Başmüfettişlerden biri vekalet eder.
Müfettişlerin Görev ve Yetkileri
Müfettişler, Genel Müdürün emri veya onayı üzerine Genel Müdür adına aşağıdaki görevleri yaparlar;
a) Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşların, çalışmalarını ve işlemlerini mevzuata göre teftiş etmek,
b) Genel Müdürlük teşkilat ve kuruluşlarındaki çalışmaların, iş ve işlemlerin, kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, genelge ve emirlere uygun olarak yürütülüp yürütülmediğini incelemek,
c) Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşlarda Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat’a göre suç işledikleri anlaşılan veya ihbar, iddia ve şikayet olunan personel hakkında verilen inceleme ve soruşturma emrine göre işlem yapmak,
d) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma sırasında öğrendiği veya tespit ettiği suçların sübut delillerine el koyarak gerekli inceleme ve soruşturmayı yapmak üzere Kurul Başkanlığından inceleme ve soruşturma emri talep etmek,
e) Genel Müdürlük tarafından emir verilmesi halinde disiplin suçu işleyen personel hakkında inceleme ve soruşturma yapmak,
f) Genel Müdürlük emri üzerine, denetledikleri birimin amir ve memurları hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 110 uncu maddesinde öngörülen personel denetleme raporu düzenlemek,
g) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma sonucunda düzenleyeceği rapor veya fezlekeyi Kurul Başkanına tevdi etmek,
h) Önceki teftişlerde tespit edilen eksiklik ve aksaklıkların giderilip giderilmediğini, giderilmemiş ise sebeplerini araştırarak gerekirse sorumlular hakkında işlem yapılmasını teklif etmek,
ı) Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşların çalışmalarında öngörülen amaçlardan ve mevzuattan sapmalar veya eksiklik ve aksaklıklar varsa bunların düzeltilmesi için önerilerde bulunmak,
i) Personelin görev bilincini, yeterlilik ve başarı derecesini, eğitim ve disiplin durumunu, tutum ve davranışlarını, halkla ilişkilerini incelemek, araştırmak ve değerlendirmek,
j) Personelin uzmanlık alanlarına ve yeteneğine uygun olarak istihdam edilip edilmediklerini araştırmak,
k) Yerleşim durumu, bina, araç, gereç ve silahların bakımlı, düzenli ve ihtiyaca yeterli olup olmadığını tespit etmek,
l) Personelin sağlık ve moral durumlarının yeterli olup olmadığını araştırarak varsa giderme çarelerini önermek,
m) Teftiş sırasında görevlilere rehberlik etmek, yol göstermek, eğiticilik ve öğreticilik yapmak,
n) Teftiş Rehberi’nde gösterilen işleri yapmak,
o) Genel Müdürlüğü ilgilendiren konularda yurt içinde ve yurt dışında inceleme ve araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara katılmak,
ö) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerde gösterilen ve Kurul Başkanı tarafından verilen benzer diğer görevleri yapmak,
ile görevlidir.
Müfettişlerin Bilgi ve Belge İsteme Yetkileri
Müfettişler, yürürlükleri hizmet yönünden gerekli gördükleri bilgileri, defter, evrak ve belgeleri, teftiş, İnceleme ve soruşturma yaptıkları birim ve kuruluşlardan istemek ve görmek, bunların onaylı örneklerini, bir yolsuzluğun kanıtını oluşturanların asıllarını almak, kasa, depo ve ambarlan incelemek ve saymak, bunları mühürlemek, inceleme ve sayma işlerinde yardım isteğinde bulunmak, gerektiğinde kamu kurum ve kuruluşlarıyla gerçek ve tüzel kişilerden bilgi ve belge istemek yetkisine sahiptirler.
İlgililer, müfettişlerin bu isteklerini geciktirmeden yerine getirmek ve sorularını cevaplamakla yükümlüdürler.
Müfettişler, teftiş ve incelemenin gerektirdiği hallerde görev yaptığı yerdeki vali ve kaymakamlardan lüzum gördükleri bilgileri talep edebilirler.
Asılları alınan belgelerin, müfettişlerin mühür ve imzasıyla tasdik edilmiş örnekleri dosyasında saklanmak üzere alındığı yere verilir.
Görevden Uzaklaştırma Yetkisi
Müfettişler, kanunlara göre haklarında görevden uzaklaştırma hükümlerinin uygulanabileceği kişileri geçici bir önlem niteliğinde olmak ve gerekçesini açıkça ortaya koymak üzere, durumu bir tutanakla tespit ederek teftiş, inceleme ve soruşturmanın her aşamasında aşağıdaki durumlarda görevden uzaklaştırılabilirler;
a) Teftiş, inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek ve yanlış yollara sürükleyecek davranışlarda bulunmak,
b) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesi kapsamına giren eylemlerde bulunmak,
c) Evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat yapmış olmak,
d) Kamu hizmeti gerekleri yönünden görev başında kalmaları sakıncalı olmak.
Görevden Uzaklaştırmaya İlişkin İşlemler
Görevden uzaklaştırma işlemi, müfettişler tarafından gerekçesi ile birlikte görevden uzaklaştırılana, amirine, mülki amire, Başkanlığa ve aylığının ödendiği birime hemen bildirilir.
Soruşturma sonucunda, disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten çıkarılmasının veya cezai bir işlem uygulanmasının gerekmediği anlaşılan görevliler hakkında, görevden uzaklaştırma önleminin kaldırılması, müfettişler tarafından bekletilmeksizin atamaya yetkili amire ve Başkanlığa bildirilir. Bu bildirim üzerine ilgililer, atamaya yetkili amirlerce bekletilmeksizin görevlerine başlatılırlar.
Sorumluluk
Müfettişler; Emniyet Teşkilat Kanunu, Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunlarla tüzük ve ilgili yönetmeliklerde öngörülen yetkilerini tam olarak kutlanmaktan ve görevlerini eksiksiz yerine getirmekten sorumludurlar.
Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğünün Görevleri
Kurulda ve şubede görevli olanların haberleşme, yazışma ve özlük işleriyle, yazı, kağıt, dosya, hesap, demirbaş, ayniyat, arşiv ve diğer idari işler, şube müdürlüğü tarafından yürütülür. İşlerin süratli, düzenli ve gizlilik içinde yürütülmesinden Şube Müdürü Başkana karşı sorumludur. Raporlar ve yazışmalar, Başkanlığın izni olmadan hiç kimseye gösterilemez, verilemez ve açıklanamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişlerin Seçilme ve Atanmaları
Müfettiştik Sınavına Katılma
Müfettişliğe giriş sınavına katılabilmek için;
a) İkinci sınıf Emniyet Müdürü olmak veya üçüncü sınıf Emniyet Müdürlüğünde üç yılını tamamlamış olmak,
b) Son altı yıllık sicili olumlu olmak,
c) Son altı yılda disiplin cezası almamış olmak,
d) Görev ve memurluk onuruna uymayan tutum ve davranışları olmamak,
e) Meslekten veya memuriyetten çıkarılmayı gerektiren bİr suçtan hakkında soruşturma yapılıyor olmamak,
f) Sağlık durumu, yurdun her yerinde görev yapmaya ve her türlü iklim koşullarında yolculuk etmeye elverişli olmak,
gerekir.
Müfettişliğe giriş için yapılacak yeterlik ve yarışma sınavı test usulü ile yapılır.
Sınav Kurulu
Müfettişlik Sınav Kurulu, Başkanın başkanlığında Personel Dairesi Başkanı, Genel Müdürlük I. Hukuk Müşaviri ve Başkanın önerisi üzerine Genel Müdür onayı ile görevlendirilecek iki Başmüfettişten oluşur. Ayrıca müfettişler arasından iki yedek üye belirlenir.
Yeterlilik ve Yarışma Sınavı
Müfettişliğe atanma şartlarım taşıdıkları sınav kurulu tarafından tespit edilen adaylar, Devlet Memurları Kanunu, Emniyet Teşkilat Kanunu, Polis Vazife ve Selahiyet Kanunu, Emniyet Örgütü Disiplin Tüzüğü, Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat, Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu ve Ceza Kanununun ilgili konularından dengeli bir şekilde hazırlanacak ve test usulü ile yapılacak 100 soruluk yeterlilik ve yarışma sınavına katılırlar. Sınav sonuçtan puan sırasına göre ilan edilir. Sınavı başarmış sayılmak için en az 70 puan almış olmak gerekir.
Atanma
Yeterlik ve yarışma sınavında başarılı olanlar, başarı sırasına, kadro ve ihtiyaç durumuna göre, Genel Müdürün önerisi ve Bakanın onayı ile müfettişliğe atanırlar. Ancak, atama sırasında haklarında herhangi bir suçtan soruşturma yapılanların atamaları soruşturma sonucuna göre yapılır. Atamalarda eşitlik halinde kıdemli olana öncelik tanınır.
Yetişme ve Deneme Dönemi
Müfettişliğe ilk defa atananlar bir yıl süre ile yetişme ve deneme dönemi geçirirler. Bu dönem içinde kendilerine Kurul Başkanının uygun göreceği iki veya üç kıdemli müfettişin yanında teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma işleri gösterilip öğretilir. Müfettişlerin yetişmeleri için kıdemli müfettişler kendilerine gerekli ilgiyi göstererek yetişmelerine yardımcı olurlar ve bu süre zarfında çalışmaları, meslek bilgileri, yetenekleri, tutum ve davranışları hakkındaki görüşlerini yazılı olarak Kurul Başkanına bildirirler. Yetişme ve deneme dönemi sonunda yeterli görülenler, müfettiş olarak görevlendirilirler. Yeterli görülmeyenler, kadro derecelerine uygun başka bir göreve atanırlar.
Müfettişliğe Yeniden Atanma
En az üç yıl süreyle müfettiş olarak çalıştıktan sonra Genel Müdürlük birim, kurum ve kuruluşlarında görevlendirilmiş olanlardan, müfettişlikten ayrı kaldıkları sürelere ait sicilleri müfettişliğe atanmalarına engel bulunmayanlar tekrar müfettişliğe atanabilirler.
Müfettişlerin Kıdemi
Müfettişlerin kıdem sıralaması, Emniyet Teşkilatı mensuplarının kıdem sıralamasına göre yapılır.
Başmüfettişliğe Atanma
Müfettişler kıdem ve liyakat durumlarına göre Başmüfettiş kadrolarına atanabilecekleri gibi, ikinci meslek derecesi rütbe ve görev unvanlarında bulunanlar da Polis Başmüfettişliği kadrolarına sınavsız olarak atanabilirler.
Teftiş Kurulu Başkanlığına Atanma
Başkanlığa, kurulda görevli başmüfettişler arasından kıdem ve liyakata göre atama yapılır,
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kurulun Çalışma, Yöntem ve Esasları
Görevlendirme
Müfettişler, Genel Müdürün emir veya onayı üzerine görev emirlerini Başkandan alırlar. Müfettişler Genel Müdür ve Başkan dışında hiçbir makam ve merciden emir alamazlar.
Yıllık Çalışma Programı
Teftiş Kurulunun çalışmaları, Kurul Başkanınca hazırlanan yıllık çalışma programına göre yürütülür.
Kurul Başkanı gerektiğinde programda değişiklik yapabilir.
Yıllık Genel Teftiş Programı
Birim ve kuruluşların belirli zaman aralıklarıyla teftiş edilmesi ilkesine göre, her yıl düzenlenen ve teftiş edilecek il ve ilçeleri de gösteren bir genel teftiş programı yapılır.
Teftiş programı, teftişin başlayacağı tarihten en az bir ay önce Genel Müdürün onayına sunulur ve müfettişlere teftiş edeceği birimler ve teftişin başlayacağı tarih Kurul Başkanlığınca 15 gün önceden duyurulur.
Görev Merkezlerindeki Teftişler
Görev merkezlerindeki genel teftişler, diğer illerdeki teftişlerini bitiren o merkezlerde görevli müfettişlerce yapılır. İhtiyaç halinde veya gerektiğinde diğer merkezlerden veya Kurul Başkanlığından yeterli sayıda müfettiş görevlendirilebilir.
Bağlı ve İlgili Kuruluşların Teftişi
Bağlı ve ilgili kuruluşların teftişi, mevzuattaki özel hükümler saklı kalmak kaydıyla, genel teftiş programı ilkeleri içinde yapılır.
Teftiş, İnceleme ve Soruşturma İstekleri
Genel Müdürlük teşkilatıyla bağlı ve ilgili kuruluşların teftiş, inceleme ve soruşturma istekleri Genel Müdüre sunulur. Genel Müdür tarafından uygun bulunan istekler Kurul Başkanlığına iletilir.
Doğrudan Kurul Başkanlığına gönderilen ihbar ve şikayet dilekçeleri önce ilgili merkez birimine veya ilgili kuruluşa gönderilerek incelettirilir veya soruşturmanın müfettişlerce yapılması gerekli görülürse birinci fıkra hükmüne göre işlem yapılır.
Diğer Bakanlık ve Kuruluş Müfettişleriyle Birlikte Çalışma
Birden fazla kamu kurum ve kuruluşunu ilgilendiren soruşturmalar, Bakanlar Kurulunun 10/1/1983 tarihli ve 83/5929 sayılı kararıyla yürürlüğe giren Birden Fazla Kamu Kurum ve Kuruluşlarını ilgilendiren Soruşturmalarda Görevlendirilecek Müfettişlerin Görevlendirilme Biçimine İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
Birlikte Çalışma
Gerektiğinde teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma işlerinde birden çok müfettiş görevlendirilebilir.
Bu durumda müfettişlerin en kıdemlisi grup başkam olarak işleri düzenler ve yürütür. Kurul Başkanlığıyla haberleşmeyi yapar ve işlerin zamanında bitirilmesini sağlayacak önlemleri alır.
Kurul başkanı müfettişlerin gruplarını, görevlerini ve görev yerlerini değiştirebilir.
İşin Devamlılığı ve Devri
Müfettişler, başladıkları işleri ara vermeden, bizzat yapıp bitirmek zorundadır. Geri bırakma veya devir zorunluluğu doğarsa veya işlerin sonuçlandırılması, başka yerlerde de inceleme ve soruşturma yapılmasını gerektiriyorsa, müfettişler durumu Kurul Başkanlığına bildirerek Başkandan alacakları izin veya emre göre hareket ederler.
Müfettişe Yardım Yükümlülüğü
Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma yapılan birim ve kuruluşların yöneticileri, hizmetin gereği gibi yürütülebilmesi için, müfettişlere yardımcı olmak, görev süresince uygun bir yer sağlamak ve diğer önlemleri almak zorundadırlar.
Teftiş ve Soruşturma Sırasında İzinler
Teftiş veya soruşturmaya başlanan Dairenin görevlilerine verilmiş yıllık izinlerin kullanılması hastalık ve benzeri zorunlu nedenler dışında, müfettişin istemi üzerine teftiş ve soruşturma sonuna kadar ertelenebilir.
İzin kullanmaya başlamış olanlar, kesin zorunluluk bulunmadıkça geri çağrılmazlar.
Yazışma Usulü
Müfettişler, görevleriyle ilgili konularda, kamu idare, kurum ve kuruluşlarıyla, gerçek ve tüzel kişilerle doğrudan yazışma yapabilirler. Ancak, Başbakanlık ve Bakanlıkların merkez ve yurt dışı kuruluşlarıyla yazışmalarım Başkanlık aracılığı ile yaparlar.
Müfettişlerin Uyacakları Hususlar
Müfettişler, mesleğin ve sıfatlarının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar. Ayrıca;
a) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma yaptıkları yerlerde icraya karışamazlar.
b) İnceledikleri belge ve defterlerde işlemlerin teftiş edildiğini gösterir tarih ve imza dışında evrak ve defterler üzerinde açıklama ve düzeltme yapamazlar.
c) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturma için gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve öğrendikleri sırları açıklayamazlar.
d) Teftiş, araştırma, inceleme ve soruşturmayla görevli bulundukları sırada bu işlerle ilgili kimselere konuk olamazlar. Doğrudan ve dolaylı olarak soruşturmayla ilgili olanların hizmet ve ikramlarım kabul edemezler, bunlarla alış veriş yapamazlar, borç alıp veremez ve benzeri diğer davranışlarda bulunamazlar. Protokol ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği hususlar bu yasakların dışındadır.
Özel Teftiş
Özel teftişler, Genel Müdürlük emriyle veya merkez birimlerinin talebi ya da genel teftiş sonuçlarının denetlenmesi amacıyla Kurul Başkanının önerisi üzerine Genel Müdürün onayıyla yapılır.
Teftiş Emrinde Bulunacak Hususlar
Teftiş emrinde, teftişin mahiyeti, teftiş edilecek kuruluşlar, birimler ve teftişin süresi açıkça belirtilir.
Teftişin Memurun Huzurunda Yapılması
Teftiş işleri, hizmet aksatılmamak üzere ve zorunlu haller dışında görevli memurun huzurunda yapılır.
Önceki Teftiş Sonuçlarının Araştırılması
Müfettişler, teftişe başladıklarında, teftiş defterlerini ve dosyalarım inceleyerek önceki teftişte yapılan eleştirilerin bu teftişlere ilişkin emir ve genelgelerin gereklerinin yerine getirilip getirilmediğini tespit ederler ve bunu raporlarına yazarlar. İstenenlerin yerine getirilmemiş olması ve ilgili memurların bu konudaki açıklamalarının yeterli bulunmaması halinde, konuların önemine göre, ceza veya disiplin yönünden gereğinin takdiri yetkili mercilere duyurulur.
Toplantı Düzenlenmesi
Müfettişler, yararlı görürlerse teftişe başlamadan önce sorunların belirlenmesi, teftiş sonrasında ise teftiş sonuçlarının değerlendirilmesi için ilgili memurlarla toplantılar düzenleyebilirler.
Teftiş Sırasında Suç Tesbiti
Teftiş sırasında herhangi bir suçun işlendiğinin öğrenildiği ve bu suçun geçmiş yıllarda da işlendiğinden şüphe edildiği takdirde geçmiş yıllar işlemleri de teftiş edilir. Suçun sübut delillerine el konularak gerekti inceleme ve soruşturmayı yapmak üzere Kurul Başkanlığından inceleme ve soruşturma emri istenir.
Acele Konular
Teftiş sırasında zaman aşımına veya hak düşürücü sürelere ilişkin hükümlerden ötürü idarenin zarara uğrayacağı tespit edilirse durum teftişin sonu beklenmeksizin bir raporla yetkili makama bildirilir, rapor örneği Genel Müdürlüğe gönderilir ve durum teftiş raporunda belirtilir.
Teftiş Sonunda Yapılacak İşlemler
Müfettişler teftişleri sonunda her birim için ayrı ayrı rapor düzenlerler. Teftiş sonunda düzenlenen raporlarda belirtilen eksiklik ve aksaklıkların giderilmesinden hiyerarşik yapı içerisinde bütün amirler sorumlu olup, bu raporlar değişen amirler arasında devir teslim edilerek takibi ve gereği yeni amirler tarafından yapılır.
Teftiş Sonuçlarının Yerine Getirilmesi
Genel Müdürlüğe gönderilen raporlardan, merkezde ilgili daire ve birimler tarafından yapılması gerekenler bizzat yapılır. Taşra birim ve kuruluşlarınca yapılması gerekenlerin de mahallince yapılması takip ve temin edilir, sonucu ilgili yerlerle birlikte Kurul Başkanlığına bildirilir.
Teftiş Defteri
Teftişe tabi her birimde örneğine uygun bir teftiş defteri bulunur. Müfettişler teftişin başlayış ve bitiş tarihlerini, hangi işleri teftiş ettiklerim, düzenledikleri raporların tarih ve sayısını teftiş edilen memurun görevini, adını ve soyadını deftere yazarak imzalarlar. Teftişle ilgili olarak Genel Müdürlükten gönderilen emir ve genelgelerin tarih ve sayılarıyla özetleri teftiş olunan memurlar tarafından özel bölümüne yazılarak imzalanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İnceleme, Soruşturma ve Sonuçları
İnceleme
İnceleme, Emniyet Teşkilatı Personelinin işlem, eylem, tutum ve davranışlarının, Emniyet Örgütü Disiplin Tüzüğü ve ceza kanunları yönünden;
a) Soruşturma açılmasını gerektirip gerektirmediği,
b) Soruşturma açılmasını gerektirmiyorsa mevzuata göre yapılması veya alınması gerekli tedbir ve tekliflerin araştırılarak tesbiti ve bir raporla Genel Müdürlüğe sunulması için yapılır.
Soruşturma
Soruşturma, Emniyet Teşkilatı mensuplarının eylem, işlem, tutum ve davranışlarının Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat ile Emniyet Örgütü Disiplin Tüzüğü ve ceza mevzuatına göre suç teşkil etmesi halinde gerekli kanuni işlemlere bağlanması için yapılır.
Memurlar hakkında müfettişlerce soruşturma yapılması Genel Müdürlük emri yada onayı ile olur.
İnceleme ve Soruşturma İsteklerinin Kurula İletilmesi
Doğrudan Genel Müdürlüğe gönderilen ihbar ve şikayet yazılan merkez veya taşra birimlerinin hangisini ilgilendiriyorsa öncelikle bu birime incelettirilip soruşturması yaptırılır.
Ancak, incelenen konular müfettişlik bilgi ve yeteneği gerektiriyor ise, konu Personel Dairesi Başkanlığınca Genel Müdürün onayına sunularak Teftiş Kuruluna intikal ettirilir.
Emniyet Müdürlüklerine intikal eden İhbar veya şikayetler önce kendileri tarafından incelenir. Mahallinde muhakkik tayini suretiyle soruşturması mümkün olan konular orada sonuçlandırılır. Müfettiş tarafından incelenmesi gereken konular Genel Müdürlüğe bildirilir ve yukarıdaki gibi işlem yapılır.
Genel Müdür tarafından verilen görev emirleri üzerine müfettişler görev emrinde belirtilen konularda Emniyet Teşkilatı mensupları hakkında inceleme ve soruşturmaya başlarlar.
Müfettişler, bu inceleme ve soruşturma çalışmaları sırasında görev enirinde yer almayan, ancak inceleme ve soruşturma konulan ile ilgili başka bir suç tespit ederlerse, sorumluları hakkında Kurul Başkanlığı aracılığı ile soruşturma emri talep ederler.