Kuruluş
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliği hükümleri uyarınca Feyziye Mektepleri Vakfı tarafından Işık Üniversitesi Kurulmuştur.
Tanımlar
Bu yönetmelikte geçen:
Kurucu Vakıf: Feyziye Mektepleri Vakfı'nı;
Üniversite: Işık Üniversitesi'ni;
Mütevelli Heyet: Işık Üniversitesi Mütevelli Heyeti'ni;
Yönetim Kurulu: Işık Üniversitesi Yönetim Kurulu'nu;
Rektör: Işık Üniversitesi Rektörü’nü;
ifade eder.
Genel hükümler
Üniversite Mütevelli Heyeti, akademik çalışmaların en üst düzeyde yürütülmesi için gerekli tedbirleri alır. Akademik yönden en üst düzeyde öğretim elemanlarının tesbiti, istenilen nitelikteki adayların atanmaları, ilgili kanun hükümlerine göre ve Mütevelli Heyetçe kabul edilecek diğer esaslara göre düzenlenir.
Üniversite, akademik çalışmalar, öğretim elemanlarının sağlanması ve güvenlik yönlerinden Devlet Yükseköğretim Kurumları için Anayasada belirtilen hükümlere tabidir.
Mütevelli heyet
Mütevelli Heyet, Üniversitenin en yüksek karar organı olup Üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eder.
Mütevelli Heyetin başlıca görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Üniversiteyi temsil etmek.
b) Üniversitenin çalışmalarının yönetimini sağlayan prensip, politika ve planları biçimlendirip saptayarak akademik özgürlüğün araştırma, öğretim ve sair akademik faaliyetlerde varolmasını sağlamak,
c) Üniversitede yeni açılacak fakülte, okul, enstitü ve bunun gibi akademik birimleri açmak, mevcutların faaliyetlerini denetlemek, akademik faaliyetleri izlemek ve denetlemek,
d) Akademik ve idari görev ve mevkileri tarif etmek ve bu görevlere tayinleri yapmak, terfileri ve görevden alınmaları onaylamak,
e) Üniversitenin bütçesinin hazırlanmasını ve uygulanmasını denetlemek, öğrencilerden alınacak öğrenim ve bunun gibi harçları belirlemek,
f) Üniversiteye ait taşınır ve taşınmaz malların kontrol ve yönetimi, yeni kaynak yaratılması veya teminat karşılığı teminini gözetmek,
g) Gerekli göreceği komite ve çalışma gruplarını, üyeleri arasından seçerek görevlendirmek,
h) Üniversite ile işbirliği yapacak diğer Üniversite ve kuruluşlarla olan ilişkileri belirlemek.
Mütevelli Heyet, Kurucu Vakıf Yönetim Kurulu tarafından dört yıl için seçilen dokuz kişiden oluşur. Bu dokuz kişiden üçü Vakıf Yönetim Kurulu üyelerinden olmak üzere seçilir. Bu dokuz kişiye Rektör de dahildir.
Mütevelli Heyet'in üyelerinin adları seçildikleri tarihi izliyen 30 gün içinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'na bildirilir.
Mütevelli Heyetteki bir üyenin süresinin bitmesi veya başka nedenlerle ayrılması halinde yerine seçilecek yeni üye dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilirler. Mütevelli Heyetin seçilmiş üyelerinden herhangi birisinin süresi bitmeden görevden alınabilmesi; Kurucu Vakıf Yönetim Kurulunun Yönetim Kurulu üye tam sayısının en az üçte ikisinin öneri lehinde oyları ile karar verilmesi halinde gerçekleşir.
Mütevelli Heyet, üyeleri arasından beş yıl için bir Başkan; Başkan da, üç yıl için iki Başkan Vekili seçer. Süreleri biten Başkan ve Başkan Vekilleri yeniden seçilebilirler. Mütevelli Heyet üyesi olan Rektör, Mütevelli Heyet Başkanlığına seçilemez.
Mütevelli Heyet üyelerine hizmetleri karşılığı her ay Huzur Hakkı ödenir. Bu husus bir Yönetmelikle düzenlenir.
Mütevelli Heyet, uygun gördüğü şartlar ve süreler için Rektörü bu yönetmeliğin 8. maddesinde belirtilen esaslara göre tayin eder. Rektörün görevden alınması aynı esaslara tabidir. Rektör, Rektör atanması ve Rektörle ilgili özlük işlerinin görüşüldüğü toplantılara katılamaz.
Mütevelli Heyet, Üniversitenin temsili dahil, yetkilerinin bir kısmını uygun gördüğü ölçü ve süre ile Rektöre veya Üniversitenin diğer organlarına devredebilir.
Mütevelli Heyet, ayda en az bir kere toplanır. Çalışmalarını kuracağı daimi veya geçici komiteler aracılığı ile sürdürebilir.
Mütevelli Heyet, üye sayısının çoğunluğu ile toplanır. Çoğunluğun en çok 4 üyenin katılımı ile sağlanması halinde, kararlar mevcut 4 üyenin ittifakı ile alınır.
Mütevelli Heyet, mali konularda ve bütçenin uygulanmasında yetkili olmak üzere bir Başkan ve iki üyeden oluşan bir "Bütçe Yürütme Kurulu" seçer.
Mütevelli Heyet, kendi üyelerinden birini raportör olarak görevlendirir.
Danışma Kurulu
Danışma Kurulu, Işık Üniversitesinin dünyadaki gelişmeler çerçevesinde hedeflerinin belirlenmesi ve ülke içinde ve dışında tanıtılması için Üniversite Mütevelli Heyetine tavsiyelerde bulunan bir kuruldur.
Danışma Kurulu en az 50, en fazla 150 üyeden oluşur. Mütevelli Heyet Başkanı ve Başkan Vekilleri görevleri süresince ve Feyziye Mektepleri Vakfı eski Yönetim Kurulu Üyeleri Danışma Kurulunun, tabii üyesidirler. Diğer üyeler Vakıf Yönetim Kurulu tarafından 4 yıl için seçilir. Süresi dolan bir üye yeniden seçilebilir.
Danışma Kurulu Üyelerinin büyük çoğunluğu Işık Liseleri mezunları arasından ve ayrıca yurt içinde ve dışında alanlarında temayüz etmiş bilim adamları, yöneticiler ve Üniversitenin amacının gerçekleştirilmesine yardımcı olacak diğer kişiler arasından seçilir.
Mütevelli Heyet Başkanı Danışma Kurulu toplantılarına Başkanlık eder. Toplantı nisabı olarak herhangi bir çoğunluk aranmaz. Kurul yılda en az bir defa toplanır. Toplantılara katılma masrafları dışında bir ücret veya huzur hakkı ödenmez.
Senato
Üniversite Senatosu, Rektörün başkanlığında, Rektör Yardımcıları, Dekanlar ve her Fakülteden kendi kurullarınca üç yıl için seçilecek birer öğretim üyesi ile Rektörlüğe bağlı Enstitü ve Yüksekokul Müdürlerinden oluşur. Senato'nun raportörlüğünü Üniversite Genel Sekreteri yapar. Senato, Devlet Üniversiteleri Senatoları için kanunda öngörülen görevleri yapar ve yetkileri kullanır.
Yönetim Kurulu
Üniversite Yönetim Kurulu, Rektörün başkanlığında, Dekanlardan, Üniversiteye bağlı değişik birim ve alanları temsil edecek şekilde Senatoca dört yıl için seçilecek üç profesörden oluşur. Yönetim Kurulu'nun raportörlüğünü Üniversite Genel Sekreteri yapar. Yönetim Kurulu, Devlet Üniversiteleri Yönetim Kurulları için kanunda öngörülen görevleri yapar ve yetkileri kullanır.
Rektör
Rektör, Üniversitenin en üst düzey icra organıdır. Rektör, Üniversitenin gelecek yıllardaki gelişmesi ve mevcut eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi, koordinasyonu ve kalitesinin yükseltilmesi hususlarında Mütevelli Heyet’e karşı sorumludur. Mütevelli Heyet tarafından alınan kararların, belirlenen politikaların uygulanmasını teminle görevlidir.
Rektör, Mütevelli Heyet tarafından Yükseköğretim Kurulunun olumlu görüşü üzerine dört yıl süre için atanır ve Mütevelli Heyetin verdiği yetkileri kullanır.
Rektörlük makamı boşaldığı takdirde veya görev başında bulunan Rektörün süresinin bitimine enaz üç ay kala Mütevelli Heyet Başkanı, "Rektör Arama Komitesi" oluşturur. Bu Komite, gerekli araştırmaları yaptıktan sonra Rektör adaylarını tercih sırasına göre Başkan'a bildirir. Görev başındaki Rektör'ün yeniden aday olarak gösterilmesi mümkündür. Mütevelli Heyet Başkanı, "Rektör Arama Komitesi'nin görüşünü de belirterek kendisince uygun görülen aday veya adayları Mütevelli Heyet'e sunar. Mütevelli Heyet'çe seçilen Rektör adayı, Yükseköğretim Kurulu'nun olumlu görüşü alındıktan sonra Mütevelli Heyet tarafından atanır.
Rektörlük süresinin bitimine üç ay kala, herhangi bir işlem yapılmazsa, süre her seferinde bir yıl için uzatılmış sayılır.
Rektör’ün görevinin sona ermesi ve henüz bir yenisinin atanmamış olması halinde, Mütevelli Heyet, Rektör Yardımcılarından birini veya bir başkasını geçici bir süre için Rektör Vekili tayin eder ve durumu Yükseköğretim Kurulu’na bildirir. Rektörlüğün vekâleten yürütülmesi altı aydan fazla olamaz. Rektörün bulunamadığı durumlarda Rektör Vekili Mütevelli Heyet toplantılarına katılır.
Rektör Yardımcıları
Rektör, biri akademik konularda, diğeri öğrenci işleri ve kütüphane işleriyle ilgili olmak üzere Üniversitenin aylıklı profesörleri arasından iki yardımcı seçebilir. İkiden fazla rektör yardımcısının seçilmesi, Mütevelli Heyetin kararı ile mümkündür. Rektör yardımcılarının görevi en çok dört yıldır. Rektörün değişmesi halinde rektör yardımcılarının göreve devamları yeni Rektörün kararına bağlıdır. Bunlar yeni Rektör seçilinceye kadar göreve devam ederler. Rektör, görevi başında bulunmadığı zamanlar da bir rektör yardımcısını yerine vekil bırakır. Rektörün bu belirlemeyi yapamayacağı durumlarda Mütevelli Heyet Rektöre vekalet edecek rektör yardımcısını belirler.
Genel Sekreter
Üniversite öğretim elemanları dışındaki personelin âmiri olan Üniversite Genel Sekreteri, Rektör'e bağlı olarak Üniversite'nin idari işlerinden sorumlu yöneticidir.
Yetki ve görev alanına; personel alımı ve çıkarılması, yazışmaların düzenlenmesi, öğrenci kayıt işleri, tesislerin işletilmesi ve onarımı, bakımı, korunması, güvenlik işleri ve her türlü malzeme alımı girer. Genel Sekreter, Senato'nun ve Üniversite Yönetim Kurulunun sekreterlik hizmetlerini yürütür.
Genel Sekreter'in tayini ve görevden alınması, Mütevelli Heyet Başkanı'nın önerisi ve Mütevelli Heyet’in kararı ile olur.
Dekanlar ve Yüksekokul Müdürleri
Rektör, Üniversite'nin profesörleri arasından oluşturacağı bir komisyon aracılığı ile dekan ve yüksekokul müdür adaylarını Profesörler arasından tespit eder. Rektör, komisyonda görüşünü belirterek kendisince uygun görülen aday ve adayları Mütevelli Heyet'e sunar. Mütevelli Heyet'in onayıyla dekanın veya yüksekokul müdürünün atanması kesinleşir.
Dekan veya yüksekokul müdürlerinin görev süresi en çok üç yıldır. Süresi sona eren dekan veya yüksekokul müdürlerinin her seferinde en çok üç yıl için yeniden görevlendirilmesi mümkündür. Süresinin bitimine bir ay kala dekanın süresi Rektörün bildirimi ile sona erer, aksi takdirde görev süresi her defasında bir yıl uzatılmış sayılır.
Fakülte Kurulu ve Fakülte Yönetim Kurulu
Fakülte Kurulu ve Fakülte Yönetim Kurulu kanunda öngörülen üyelerden oluşur ve kanunda öngörülen görevleri yürütür.
Bölüm Başkanı
Bölüm başkanı; dekanın belirleyeceği adaylar arasından Rektör tarafından görevlendirilir. Bölüm başkanlarının görev süresi üç yıldır. Süresi sona eren bölüm başkanının her seferinde üç yıl için yeniden görevlendirilmesi mümkündür. Süresinin bitimine bir ay kala dekanın önerisi ile Rektör tarafından bölüm başkanının görevine son verilir, herhangi bir bildirim yapılmadığı takdirde ilgili bölüm başkanının görev süresi her defasında bir yıl uzatılmış sayılır.
Öğretim üyeleri
Öğretim üyelerinin görevlendirilme süreleri Mütevelli Heyet tarafından yapılan yazılı sözleşmede belirlenir. Görev sürelerinin bitiminden en az üç ay önce, aksi ilgiliye bildirilmediği takdirde görevlendirilme süreleri her defasında bir yıl uzatılmış sayılır.
Araştırma ve geliştirme projeleri ve danışmanlık hizmetleri
Üniversite’den üçüncü kişiler tarafından talep edilen her türlü proje ve danışmanlık hizmetleri, dekanın tavsiyesi ve Rektörün onayı ile gerçekleştirilir.
Tam zamanlı öğretim üyelerinin Üniversite içinde veya dışında proje bazında danışmanlık yapmaları hususundaki taleplere izin verilmesi, ilgili Fakülte Yönetim Kurulu’nun önerisi ve Üniversite Yönetim Kurulu kararı ile olur.
Üniversite’de tam zamanlı görevli personelin projeler veya danışmanlık hizmetlerinden elde edecekleri gelirlerden ne ölçüde yararlandırılacakları; telif haklarına ilişkin olarak ilgili kanunlarda belirlenen hususlar dışında kalan diğer esaslar Mütevelli Heyet tarafından belirlenir.
İzinler
Üniversite’de öğretim elemanlarının kanunlarda öngörülen süreler içinde ücretli izin hakları vardır. Üniversite’de eğitim ve araştırma hizmetleri yıl boyunca devamlı olduğundan; her bir öğretim elemanının izin kullanma zamanı istekleri de dikkate alınarak bölüm başkanının önerisi, dekan veya yüksekokul müdürlerinin onayı ile belirlenir. Ancak, yaz okulu dönemi haricinde, ders ve sınav dönemlerinde yıllık izin kullanılmaz.
Uzun süreli (sabatik) izinler ile ilgili olarak Üniversite’de en az altı yıl devamlı eğitim - öğretim görevinde bulunan öğretim üyelerine; ilgili Fakülte’nin önerisi, Üniversite Yönetim Kurulu’nun görüşü ve Rektörün onayı ile bir takvim yılını geçmemek üzere Mütevelli Heyet tarafından ücretli izin verilebilir. Ücretli izin süresi sonunda, öğretim elemanının istemesi halinde, aynı usülle izin verilerek izin süresi ücretsiz olarak uzatılabilir. Sabatik izni kullanmayanlar, bu konuda başka bir hak iddia edemezler.
Sabatik izinli öğretim üyelerine, ödenecek ücretler dışında başka bir ad altında herhangi bir ödenek ve yolluk ödenmez. Bu suretle izinli sayılanlar, izin süresinde yaptıkları çalışmalar hakkında ilgili Bolüm Başkanına bilgi verirler.
Geçici görevle Üniversite'den ayrılmalar, ilgili Bolüm Başkanı ve Dekan'ın önerisi ile Rektör'ün onayına bağlıdır. Görevle ayrılanlar yaptıkları çalışmalar hakkında bir ay içinde Rektörlüğe rapor verirler.
Rektör Yardımcılarının, Dekan’ların ve Yüksekokul Müdürlerinin izinlerini Rektör; Rektör'ün iznini Mütevelli Heyet verir.
Mali hükümler
Üniversite'nin gelir kaynakları:
a) Kurucu Vakıf'ca yapılabilecek bağış ve yardımlar,
b) Üniversite'nin yatırımlarından ve işletmelerinden elde edilecek gelirler,
c) Araştırma ve geliştirme projelerinden elde edilecek gelirler,
d) Öğrencilerden alınacak ücretler,
e) Devlet bütçesinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından yapılacak her çeşit yardımlar,
f) Bağışlar, vasiyetler ve diğer gelirler'dir.
Üniversite'nin İta Amiri Rektör' dür. Rektör, bu yetkiyi uygun gördüğü ölçüde Genel Sekreter'e devredebilir.
Üniversite, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerini bir yükseköğretim kurumu olarak devam ettirdiği sürece, gelirleri, geçici olarak dahi hiçbir suretle, Kurucu Vakıf mamelekine veya hesaplarına intikal edemez. Ancak, Üniversite'nin faaliyetlerinin yetkili makamlarca temelli olarak durdurulması halinde taşınır ve taşınmaz mallarından dershaneler, her türden laboratuvarlar, kitaplıklar, bunları içeren yapılar, spor tesisleri, öğrenci yurtları ile öğretim elemanları lojmanları İstanbul Teknik Üniversitesi'ne; bunların dışında kalan taşınır ve taşınmaz malları ise, Kurucu Vakıf İdare Heyeti'nin karar vereceği şekilde ve oranda bu Vakfın mülkiyetine intikal eder.
Yönetmelik'de değişiklik
Bu Yönetmelik'de, yapılacak değişiklik veya yeni madde ve hükümlerin ilâvesi, Kurucu Vakıf Yönetim Kurulunun kararı ile mümkündür.
Yürürlük maddeleri
Bu Yönetmelik, 7.6.1996 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmelik hükümlerini, Mütevelli Heyet Başkanı yürütür.