Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

BİRİNCİ KISIM

Genel Hükümler

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, TCDD Genel Müdürlüğünce işletilen demiryolu hatları üzerindeki hemzemin geçitlerin korunması, bakımı ye geçit bekçilerinin görevlerine ait hususları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik; -alınmış olan korunma tertibatına ve nezaret tarzına göre sınıflandırılan hemzemin geçitlerden; bariyerli bekçili geçitler, bariyerli bekçisiz geçitler, bariyersiz ve bekçisiz geçitler, zincirli ve bekçili geçitlerin yönetimi, geçit bekçilerinin görevleri ve genel hükümleri kapsar.

Tanımlar

MADDE 3

Bu Yönetmelikte geçen,

Kuruluş; TCDD’yi,

TCDD: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünü,

Genel Müdürlük: TCDD Genel Müdürlüğünü,

Hemzemin Geçit: Karayolunun, Demiryolunu ray seviyesinden herhangi bir açıda kesip geçtiği yeri,

ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Hemzemin Geçitlerin Bakımı

MADDE 4

Hemzemin geçitler ve geçitlerin çevresi temiz tutulacak, özellikle şose ve kaldırım daima bakım altında bulundurularak, aşağıdaki hususlar temin edilecektir.

a) Oynak traverslerin şoseyi bozmaması için burajın gayet iyi ve tam yapılmış olması sağlanacaktır.

b) Taşıtların geçeceği karayolu, ray üstü ile aynı seviyede ve su birikmeyecek şekilde düzenlenmiş olacaktır.

c) Geçirin karayolundan gelecek çamur ve toprakla dolmamasına dikkat edilecektir. Böyle bir durumun meydana gelmesi halinde hemen temizlenecektir.

d) Karlı havalarda geçitten kızaklı vasıtalar da geçiyorsa, yalnız ray üstü ve kortray ile ray arasındaki buden boşluğu kardan temizlenerek kızakların rahatça geçmesi sağlanacaktır. Kızaklı araçların geçmediği geçitlerde karayolunun geçit sahasındaki kısımları kardan tamamen temizlenecektir.

e) Çapraz hemzemin geçit işaret levhaları ve bariyer direği etrafında biriken karlar temizlenerek bunların sürücüler tarafından rahatça görülmesi sağlanacaktır.

f) Hemzemin geçide yaklaşan trenlerin görünmesine veya trenden hemzemin geçidin görünmesine engel teşkil ederek görüş imkanını bozan engeller imkan dahilinde kaldırılacak ve güzergaha ağaç dikilmeyecektir. Görüşü engelleyen ağaç dallan kesilecektir.

g) Kontray ile esas ray arasındaki buden boşluğunun açıklığı 55 milimetre, derinliği de en az 38 milimetre olacak, bu ölçülerin değişmesi halinde durum en yakın amire bildirilecektir.

h) Hemzemin geçite her iki yönde uygun mesafelere “makinist düdük çal” levhası konulacaktır.

ı) Geliş-Gidiş yolları ayrı olan geçitlerde yol, bir refüjle ayrılacak, vasıtaların zig-zag yaparak kapalı geçitten geçmesi önlenecektir.

i) Asfalt olmayan geçitlerin içi ve her iki tarafı en az 50 mt. asfaltlanacaktır. (Özellikle Elektrikli Sinyalli yollarda)

j) Geçitlerde yeterli drenaj kanalları yapılarak sel, teressubat vs. doğal olaylara karşı korunacaktır.

k) Geçit bekçisi bulunan hemzemin geçitlerde yukarıdaki c, d, e, g bentlerinde yazılı olan hususlar bizzat geçit bekçileri tarafından a, b, f, h, ı, i, j bentlerinde yazılı hususlar da Yol Çavuşunun yardım ve nezareti altında yapılacaktır. Geçit bekçisi bulunmayan hemzemin geçitlerin bakımının tamamı Yol Çavuşuna aittir. Ancak yol bekçileri mıntıkalarında gördükleri arızalan mıntıka çavuşuna ihbar etmek mecburiyetindedirler.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Geçit Bekçileri ve Görevleri

BİRİNCİ BÖLÜM

Geçit Bekçilerinin Görevleri

MADDE 5

Geçit Bekçilerinin görevleri şunlardır:

a) Geçit bekçilerinin başlıca görevleri tren, otoray, motorlu drezin, olodrezin, drezin, vagonetler ve diğer demiryolu araçlarının hemzemin geçitlerden emniyetle geçmelerini sağlamak üzere, 3 dakika önceden bariyeri varsa kapamak, bariyer yoksa demiryolu araçlarının geçişi sırasında zincir çekmek, demiryolunu tamamen serbest bulundurmaktır.

b) Geçit bekçileri resmi elbiselerini giymiş olarak görevlerini sürdürmek, hemzemin geçit ile geçit barakasını temiz tutmakla yükümlüdürler.

c) Geçit bekçileri, hemzemin geçitler haricinde demiryolu üzerinden yayaların, hayvanların geçişlerine engel olacak, bu hususa riayet etmemekte ısrarlı olan insanların kimliklerini soruşturarak en yakın amirlerine bildireceklerdir. Ayrıca demiryolu istimlak sınırları içerisine üçüncü sahışların yaptıkları tecavüzlere müdahale edecek, en yakın amirine bildireceklerdir.

d) Geçit bekçileri, günlük umumun yazılmasından sonra en geç saat 18. 00’e kadar ertesi günkü düzenli tarifeli trenlerin dışında sefere konulan veya seferden kaldırılan tren ve diğer demiryolu araçları ile ilgili bilgilerin kaydedildiği 5510 modeli en yakın istasyondan veya yol bekçisinden alarak, yada telefon ve telsiz bağlantısı varsa bunlarla öğrenerek, bütün tren ve demiryolu araçlarının emniyetle geçişlerini temin edecekler, tarifeli trenlerin geçiş saatlerini takip ederek, vaktinde geçmeyen trenlerin sebeplerini araştıracak ve tedbir alacaklardır.

e) Hemzemin geçitlerden geçen trende, trafik emniyetini tehlikeye sokacak arıza ve eksikliklerin olup olmadığını gözetleyecekler, gördükleri arıza ve eksiklikleri en yakın istasyona veya dispeçere bildirecekler, mümkünse tren personelini vereceği işaretlerle uyaracaklardır.

Geçit Bekçilerinin Amirleri

MADDE 6

Geçit bekçilerinin en yakın amirleri Yol Çavuşu, Kısım Şefi ve Şube Şefi olup, Yol Kontrolörü, Yol Baş Kontrolörü de kendisinin amirleridir. Daha üst makamlar da gerektiğinde emir verebilirler.

İKİNCİ BÖLÜM

Geçit Bekçilerinin İş Başında Bulunacağı Yer ve İşten Ayrılmaları

Görev Başında Bulunma, Ayrılma ve Devir Teslim

MADDE 7

a) Geçit bekçileri, gündüz sürekli olarak, görevleri başında ve barakaları dışında duracaklardır. Gece saatlerinde ve çok soğuk kış günlerinde ise kulübe içerisinde bekleyecek, tren saatlerinde dışarı çıkarak gerekli tedbirleri alacaklardır. Trenlerin geçiş

atlerine denk getirmemek şartı ile yemeklerini kulübe içerisinde yiyeceklerdir.

b) Geçit bekçileri nöbetleri süresince hiç bir nedenle görev yerinden ayrılamazlar. İhtiyaç ve isteklerini yol bekçisi, işçi veya telefon ile Yol Çavuşuna, bu mümkün değilse en yakın istasyona bildireceklerdir. Görev başında bulunmadığından doğacak aksaklıklardan direkt geçit bekçisi sorumlu tutulacaktır.

c) Nöbet devir teslimlerinde görevden ayrılacak olan geçit bekçileri; geçit mahallini terketmeden evvel tren durumlarını ve bildirmesi gereken bilgileri görevi devralacak bekçiye yazılı ve sözlü olarak anlatacaktır. Nöbeti devralacak bekçi gelmeden, nöbet saati bitmiş olsa bile geçit bekçisi görev yerini terketmeyecek, imkanları kullanarak durumu en yakın amirine bildirecektir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Bariyerli ve Bekçili Hemzemin Geçitlerde Geçit Bekçilerinin Görevleri

MADDE 8

Bariyerli bekçili hemzemin geçitlerde, geçit bekçileri aşağıdaki belirtilen görevleri yaparlar:

a) Geçit bekçileri, her demiryolu aracının hemzemin geçitten geçiş zamanından üç dakika önce, geçit üzerinden geçen karayolu araçlarını uzaklaştırdıktan ve demiryolunu tamamen serbest bıraktıktan sonra bariyerleri kapatıp kumanda kolu başında durarak gece veya gündüz durumuna göre taşıdıkları kılıflı bayrak veya el feneriyle TCDD İşaret Yönetmeliğinde anlatılan şekilde, serbest yol işaretini demiryolu aracına göstereceklerdir. Demiryolu aracı bariyeri tamamiyle geçip trenin arkasındaki işareti gördükten sonra bariyeri açacaklardır.

b) Geçit Bekçileri, demiryolu aracı geçerken makinist veya diğer memurlar tarafından verilecek işaretlere dikkat edecek ve gerekirse bu işaretleri tekrar edeceklerdir. Aldığı mesajı ilgililere iletecektir. Şayet kendisinin yapması gereken bir iş varsa onu da kendisi yapacaktır.

c) Demiryolu aracının durmasını gerektiren bir hal varsa, bekçiler kırmızı İşareti göstererek treni durduracak, durdurma nedenini makinst ve tren şefine anlatacaktır.

d) Bariyerler kapandıktan sonra hiç kimsenin bariyer üzerine çıkmasına veya üstün den atlamasına müsaade etmeyeceklerdir. Yapılacak uyarıya rağmen karşıt harekette bulunanların kimliklerini soruşturarak yol bekçisi veya Yol Çavuşu vasıtasiyle kısım, gar veya istasyon şefine bildireceklerdir.

e) Trenlerin vaktinde geçmemesi halinde, gecikmelerini takip ederek trenin gelişinden önce bariyeri kapatarak, hemzemin geçidin trenin gecikme süresince karayolu araçlarına kapalı kalmasını önleyeceklerdir. Trenin gecikme süresi içinde hemzemin geçitten geçmek isteyenler bulunursa, geçit bekçisi bir kazaya neden olmayacağına kanaat getirdikten sonra bariyerleri tedbirli ve dikkatlice açarak, yolcu veya araçların geçişini sağladıktan sonra, trenin gelişinde bariyeri kapatacaktır. Bariyerler bu suretle açık bulunduğu müddetçe bekçiler her an gelebilecek katan görmek üzere yol üzerinde kalacaklardır. Yalnız gecikmiş trenler hemzemin geçide iki kilometre kala, sık sık ve şiddetli sinyal vererek geçit bekçisini uyaracaktır. Geçit Bekçisi her an gelebilecek olan trenin vereceği işareti dikkatle bekleyecek, sinyal verildikten sonra bariyeri kapatacaktır.

f) Çocukların yol üzerinde veya bariyer çevresinde dolaşmalarına, oynamalarına ve bariyerin, üzerine çıkmalarına izin vermeyeceklerdir. Bariyerlerin kapatılması veya açılması gerektiğinde daima tip bariyerde bulunan tertibat kullanacak ve bariyer kolunun şiddetle aşağı düşüp vurmamasına dikkat edeceklerdir. Geçit Bekçileri, bariyer işaret fenerini her gün temizleyecek ve is yapıp ışığın azalmasını engelleyecek, gece, sisli ve tipili havalarda yakacak, gündüz söndüreceklerdir. Elektrik bulunan bariyerlerde is sözkonusu olmadığından, fener camlan kirlendikçe temizlenecektir.

g) Bariyerlerin temiz ve işler bir halde bulunmasına dikkat edecek ve ray ile kontray arasına sıkışacak olan taş, kum, çakıl, kar, buz vesair yabancı maddeleri kaldırıp her zaman iki ray arasını temiz bulunduracaklardır.

Geçit bekçileri, hemzemin geçitlerde kendilerinin yapabileceği bütün bozukluk ve kusurları onarmaya ve iyileştirmeye çalışacak, imkan olmayanları da ilk görecekleri yol bekçisi veya işçileri vasıtasiyle yol çavuşu ve/veya kısım şeflerine bildireceklerdir.

h) Bariyerlerin, trenlerin geçeceği zamanlar kapatıldıklarında yan kapalı bırakılmaları doğru olmayıp, manivela kolunu sonuna kadar çevirilip bariyerin sıkıca ve yabancı kişiler tarafından açılmayacak şekilde kapanmasını sağlayacaklardır. Açılırkende bariyer bütün açılıp tesbit edilmeden önce kumanda kolu bırakılmayacaktır. Bariyerler bozulup işlemediği zaman her iki taraftan yola bir zincir veya halat gerecekler ve geçidin kapalı olduğunu kara vasıtaları sürücülerine anlatmak üzere her iki tarafa gece kırmızı fener, gündüz ise kırmızı disk koyacaklardır,

ı) Geçit bekçileri, motorlu ve motorsuz araçların demiryolu üzerinde, şevlerinde veya gabari dahilinde seyirlerine, insanların oturmalarına, yürümelerine ve yatmalarına izin vermeyeceklerdir.

j) Bariyerler ayrı ayrı açılır ve kapanırsa araçlar geçide hangi taraftan daha önce yaklaşıyorsa o yön bariyeri ve sonra öteki yönün bariyerini kapatacaklar, açarken de önce araçların çıkacakları yönü, daha sonra öteki bariyeri açacaklardır.

k) Sisli havalarda bekçiler son derece dikkatli olacaklar, trenlerin geçiş vaktinden beş dakika önce bariyeri kapacaklardır. Gündüz çok sisli havalarda, bariyerin fenerleri varsa, sis devam ettiği sürece yakacaklardır.

l) Yoğun sisli havalarda kaza ihtimalinin azaltılması için aşağıdaki önlemleri alacaklardır.

1) Geçit Bekçileri, normal olarak açık duran bariyerleri eğer daha emniyetli olacaksa kapalı bulunduracaklardır.

2) Eğer gecikmiş bir trenin geçmesi bekleniyorsa bu trenin geçide yaklaştığına dair herhangi bir belirti yoksa ve yolcusu olan bir araç geçitten geçmek istiyorsa önce yolcuların inerek yaya olarak geçmelerine, daha sonra boş aracın geçmesine izin vereceklerdir. Araçlar hayvanla çekiliyorsa, hayvanlar başlarından tutularak geçirilecektir.

m) Bariyer bozulduğunda, usulüne uygun olarak arızayı sebebiyle birlikte amirine ve TCDD ilgilisine bildireceklerdir.

n) Bariyerlere vasıta çarpmasında, çarpan vasıtanın plakası, markası ve sürücüsü ile ilgili bilgileri alarak, amirine ve TCDD ilgilisine bildireceklerdir.

Geçitten Ayrılma Mecburiyeti

MADDE 9

Geçit bekçileri yönetmeliklerde belirli olan hallerde, tren ve demiryolu araçlarına “dur” işareti vermek üzere hemzemin geçidi bırakmak zorunlu kaldıkları taktirde, trenlerin trafik emniyeti için aşağıdaki şekilde hareket edeceklerdir.

1) Eğer trenlerin trafik emniyetini bozan engel, aynı zamanda karayolunu da kapıyorsa yani geçit üzerinde bir araç devrilmiş veya arızalanarak kalmışsa, vakit kaybetmeden ilk gelecek tren yönüne doğru kırmızı bayrak, veya fener ile kestane fişeği alarak trenin emniyetli fren mesafesi kadar giderler. O saatlerde karşı yönden gelen tren yoksa, gelecek treni beklerler. İşaret vererek treni durdurur, konuyu makinst ve/veya tren şefine anlatır, tekrar geçite dönerek, geçit üzerindeki aksaklığın giderilmesine çalışırlar.

2) Eğer karşı yönden gelecek tren var ise; yine geçite emniyetli tren mesafesi kadar yürüdükten sonra, yola kestane fişeği bağlarlar. Kırmızı bayrağı makinist tarafına diker ve karşı yönden gelen tren istikametine giderler. Aynı işlemi bu tarafta da yaptıktan sonra geçite gelerek seyrüseferi engelleyen hususun giderilmesine çalışırlar. Engel giderildikten sonra trenlerde istasyona en yakın olan dispeçer ile anlaşmak suretiyle istasyona çekilir. Bekleyen diğer tren geçtikten sonra durum normalle dönmüş olur. Çift hatlı yollarda trenlerden herhangi biri istasyona çekilmez. Trenler seyrettikleri yollarda devam ettirilir. (Tek hatlı yollarda hiçbir zaman karşılıklı iki tren birbiri üzerine gönderilemez. Bu maddedeki hususlar her ihtimale karşı alınması gereken tedbirlerdir. )

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Zincirli ve Bekçili Geçitlerde Geçit Bekçilerinin Görevleri

MADDE 10

Zincirli ve bekçili hemzemin geçitlerde geçit bekçisi karayolu genişliğince demiryolunun her iki tarafına kırmızı ve beyaz renklere boyanmış bir zincir veya halat çekerek bariyer yerine kullanacaktır. Geçidin kapalı olduğu, karayolunun her iki tarafına konan, gündüzleri kırmızı disk, geceleri de işaret fenerinin kırmızı ışığı ile, kara yolcularına ihbar edilecektir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Bekçisiz Hemzemin Geçitler

BİRİNCİ BÖLÜM

Bariyerli Bekçisiz Geçitler

Otomatik Bariyerler

MADDE 11

Tren hemzemin geçide belirli bir mesafede yaklaştığı anda, hat üzerinde bulunan bir elektrikli devreyi faaliyete geçirmesiyle, evvela bariyer zili çalmaya başlar ve müteakiben bariyer motorunun tahrikiyle bariyer kolu otomatik olarak kapanır ve tren hemzemin geçitten ayrılınca da bariyer kolu otomatik olarak açılır.

Otomatik Bariyerlerin Bakımı

MADDE 12

Otomatik bariyerlerin bakım ve onarımı, ilgili uzman personel tarafından yapılacaktır.

Uzaktan Kullanılan Bariyerler

MADDE 13

Uzaktan kullanılan bariyerler, istasyon önüne veya uygun bir muhale konmuş olan tahrik aletinin, istasyon nöbetçi memuru, makasçı veya geçit bekçisi tarafından açılıp kullanılması suretiyle açılıp kapanır.

Bariyer Manivela Kolunun Kullanılması

MADDE 14

Uzaktan kullanılan bariyer manivela kolu gayet ağır çevirilecektir. Bariyer kolunun istinat çatalına şiddetle vurarak işaret fenerlerinin kırılmasını önlemek için bariyer kolu, istinat çatalına yaklaşınca, manivela kolu durdurulduktan sonra yavaşça çevirilmeye devam edilecektir.

Tel Halatın Toplanması

MADDE 15

Uzaktan idare edilen bariyerlerde, rüzgar engeli ve kilit tertibatı olduğundan, bariyer açıldıktan veya kapandıktan sonra manivela kolu sonuna kadar döndürülerek tel halat toplanacaktır.

İKİNCİ BÖLÜM

Bariyersiz ve Bekçisiz Hemzemin Geçitler

Bariyersiz ve Bekçisiz Hemzemin Geçitlerde Çapraz Geçiş İşareti

MADDE 16

Bariyersiz ve bekçisiz bir hemzemin geçidin varlığı, karayolundan geçenlere çapraz geçit işareti ile bildirilir. Çapraz işaret TCDD İşaret Yönetmeliğine uygun olarak hazırlanır. Karayolu vasıtalarının seyir yönüne göre yolun sağ tarafına dikilir.

Bariyersiz ve Bekçisiz Hemzemin Geçitlerde Geçiş

MADDE 17

Bariyer ve geçit bekçisi olmayan hemzemin geçitlerden yayalar ve karayolu taşıt araçları, demiryoluna 5 metre mesafede durarak kendi emniyetlerini kendileri sağlamak ye Karayolu Trafik Kanununun 76 ncı ve Karayolu Trafik Yönetmeliğinin 164 üncü maddelerine uygun olarak geçmek mecburiyetindedirler. Bu hemzemin geçitlerde geçiş esnasında meydana gelecek kaza ve zararlardan idare sorumlu tutulamaz.

Otomatik Yanar Söner Işıklı Hemzemin Geçitler

MADDE 18

Bariyersiz olan bu hemzemin geçitler, karayolu üzerinde ve demiryolundan belirli bir mesafede ve ışık karayoluna doğru olmak üzere, geçidin her iki tarafında yanar-söner kırmızı ışıklarla teçhiz edilmiştir.

Trenin Geçide Yaklaştığını İhbar

MADDE 19

Tren, bariyersiz ve bekçisiz olan hemzemin geçite belirli bir mesafede yaklaştığında, hat üzerinde bulunan bir elektrikli devre faaliyete geçer ve karayolu vasıtalarına trenin geçide yaklaşmakta olduğunu ikaz etmek üzere, hemzemin geçidin iki tarafındaki kırmızı ışıklar yanıp-sönmeye başlar ve bu yanıp-sönme tren hemzemin geçidi terkedince- ye kadar devam eder.

Ayrıca hemzemin geçide yaklaşan makinist düdük çalarak, hemzemin geçitten geçmeye çalışan karayolu vasıtalarını uyarır,

BEŞİNCİ KISIM

Geçit Bekçilerinin Demirbaşları

Barakada Bulunacak Demirbaşlar

MADDE 20

Geçit bekçilerinin görevlerini yapabilmesi için geçit barakalarında bulunması gereken demirbaşlar aşağıda belirtilmiştir:

a) 1 adet kılıfı içinde yeşil bayrak

b) 2 adet kılıfı içinde kırmızı bayrak

c) 1 adet üç renkli işaret feneri

d) 1 kutu kestane fişeği (6 adet)

e) 1 adet ruhsatlı silah

f) 1 adet kazma

g) 1 adet kürek

h) 1 adet balta

i) 2 adet kırmızı disk

j) 2 adet 5 metre ve 10 metre uzunlukta zincir veya halat

k) 2 adet dört köşeli kırmızı fener

l) 1 adet saat (dispecer saatine göre ayarlı)

m) 1 adet uzun mesafeli telsiz ve şarj cihazı

n) 1 adet düdük

ALTINCI KISIM

Çeşitli Hükümler

Emirleri Bilmek Mecburiyeti

MADDE 21

Geçit bekçileri; Türkiye Demiryollarının Usulu Zabıtasına Dair Nizamname ve TCDD İşaret Yönetmeliği ile 509 No’lu Genel Emir’de yazılı yol personelini ilgilendiren drezin ve vagonetlerin seyrüseferine, tarifeli ve tarifesiz ve özel trenlerin sefere konulması ve kaldırılmasına ilişkin kısımlar ile istasyonlardan vagon kaçması, trenin koşum takımlarının koparak ayrılması, dingillerinin kırılması, derayman, çarpışma, feyezan, heyelan gibi olağanüstü durumlarda alınacak önlemleri ve günlük trenin geneline ait akşamı ve kendisini ilgilendiren bütün emirleri ayrıca hemzemin geçitlerde yolun kardan temizlenmesi için kar mevsiminde alınacak tedbirler hakkında 102 No’lu Genel Emir ve kazalardan korunma usullerini bilmek ye uygulamak zorundadırlar.

Geçit Bekçilerinin Seçilmesinde Aranan Nitelikler

MADDE 22

Geçit bekçileri, Kuruluşta en az 5 yıl hizmet etmiş, olumlu sicil almış yol işçileri arasından imtihanla seçilir.

İhtiyaç giderilemediği takdirde, TCDD Beden Yetenekleri ve Psikoteknik Yönetmeliğine göre A: 2 grubuna ayrılmış olan Yol Çavuşu ve Yol Bekçileri arasından durumu uygun olanlarda görevlendirilir. Ayrıca açıktan yapılacak atamalarda, günün şartlarına göre öğrenim seviyeleri belirtilen ve Devlet Memuru olabilme şartlarını haiz olanlardan sınav ile eleman alınabilir.

Geçit Bekçisi Adaylarının Sınavı

MADDE 23

Geçit bekçiliğine ilk defa girenlerin sınavları yazılı ve mülakat olarak yapılır.

TCDD Personeli Dışında Geçit Bekçisi Olarak Geçitte Görevlendirme

MADDE 24

Diğer Kamu Kurum veya Kuruluşlarının, kendi sorumluluklarındaki yollarda teşekkül eden hemzemin geçitlerde kazaların önlenmesi amacı ile bekçili bariyer konulması hususunda taleplerinin olması halinde, geçitte istihdam edilecek personel, Kamu Kurum veya Kuruluşunda geçit bekçisi olabilme şartlarını haiz eleman olması, TCDD’ce ücreti karşılığında mevzuata uygun olarak düzenlenecek kurslarda eğitilmesi, geçitte görevli kaldığı sürece her türlü hakedişleri ve maaşları talep sahibi Kuruluşça karşılanması şartıyla 23 üncü maddeye göre sınav yapılarak geçitte görevlendirileceklerdir.

Diğer Kamu Kurum veya Kuruluş personelinin geçit bekçisi olarak görev yaptığı geçitlerde, geçit bekçisinin kusuru sonucu meydana gelebilecek kaza ve olaylardan doğacak maddi ve manevi zarar ve ziyan geçit bekçisinin ait olduğu Kamu Kurum veya Kuruluşlarına aittir.

Hemzemin geçitlerde, bağlı olduğu Kamu Kurum veya Kuruluş personelinin geçit bekçisi olarak görevlendirilebilmesi için, TCDD İle bu Kurum veya Kuruluşlar arasında protokol imzalanması ve protokolün ilgili Kuruluşun karar organınca (Belediye Encümeni vb. ) ve Noter tarafından da onaylanması zorunludur.

Yürürlükten Kaldırılan Hükümler

MADDE 25

19. 8. 1948 tarihinde yürürlüğe konulan “Geçitlerin Korunması ve Yönetimiyle, Geçit Bekçilerinin Görevlerine Ait Yönetmelik” yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

MADDE 26

Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 27

Bu Yönetmelik hükümlerini TCDD Genel Müdürü yürütür.