BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
(1) Bu Yönetmelik, il afet ve acil durum müdürlüklerine ait kadrolara aday olarak atanan memurların yetiştirilmeleri ve asli memurluğa atanmaları için uygulanacak eğitim programlarını, eğitim sürelerini, eğitimlerde uygulanacak sınavları, sınav değerlendirme esaslarını ve diğer hususları belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik hükümleri, il afet ve acil durum müdürlüklerine ait kadrolara aday memur olarak atananlar hakkında uygulanır.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 21/2/1983 tarih ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine Dair Genel Yönetmelik’ in 33'üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday memur: İlk defa Devlet memurluğuna atanacaklar için uygulanacak merkezi sınavı kazanarak temel, hazırlayıcı eğitim ve staja tabi tutulmak üzere il afet ve acil durum müdürlüklerindeki kadrolara atananları,
b) Adaylık süresi: İl afet ve acil durum müdürlüklerindeki kadrolara aday memur olarak atananların, atandıkları tarihten başlamak üzere bir yıldan az iki yıldan çok olmayan süreyi,
c) Asli memur: Adaylık süresi içinde temel, hazırlayıcı eğitim ve staj devrelerinin her birinde başarılı olarak adaylığı kaldırılan kişileri,
ç) Başkanlık: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını,
d) Değerlendirme: Temel ve hazırlayıcı eğitim dönemleri sonunda yapılacak sınavlar ile staj dönemi sonundaki bilgi düzeyini puanlama yoluyla Ölçme işlemini,
e) Hazırlayıcı eğitim: Aday memurların atandıkları birim, sınıfı, kadro ve görevleri ile ilgili olarak yapılan eğitimi,
f) İl müdürlüğü: İl afet ve acil durum müdürlüğünü,
g) İl müdürü: İl afet ve acil durum müdürünü,
ğ) Komisyon: İl afet ve acil durum müdürlüklerinde merkezi eğitim yönetme kurulunca oluşturulan eğitim ve sınav yürütme komisyonunu,
h) Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu: İl afet ve acil durum müdürlüklerinde aday memurların eğitimlerinin yönetimi, yürütülmesi ve denetimi için oluşturulan kurulu,
ı) Staj: Aday memurlara görevleri ile ilgili olarak yapılan uygulamalı eğitimi,
i) Sınav: Temel ve hazırlayıcı eğitim dönemleri sonunda yapılacak değerlendirmeler için bilgi düzeyini ölçme işlemini,
j) Temel eğitim: Aday memurların, asli memur olabilmeleri için tabi tutuldukları Devlet memurlarının ortak nitelikleri ile ilgili hususları kapsayan eğitimi,
k) Temel Eğitim Kumlu: Aday Memurların Yetiştirilmelerine Dair Genel Yönetmelik'in 18'inci maddesiyle Devlet Personel Başkanlığında oluşturulan Kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitimin İlke ve Esasları
Eğitimin genel ilkeleri
(1) Aday memurların eğitiminde aşağıda belirtilen ilkeler göz önünde tutulur.
a) Eğitimin amacı; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına, Atatürk inkılap ve ilkelerine, Anayasada ifadesi bulunan Atatürk Milliyetçiliğine sadakatle bağlı kalacak, Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarını milletin hizmetinde olarak tarafsızlık ve eşitlik ilkelerine bağlı kalarak uygulayacak, yurt ve vatandaş sevgisi ile dolu, güler yüzlü, yol gösterici, vatandaşlara daima yardımcı, disiplinli ve bilgili memur yetiştirmektir.
b) Aday memurların; il müdürlüklerinin hizmetlerinin gerektirdiği bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazandırılarak zaman ve kaynak savurganlığına yol açmadan, verimlilik, etkinlik ve tutumluluk ilkeleri çerçevesinde görevlerini yerine getirmelerini sağlayacak şekilde yetiştirilmeleri esastır.
c) Temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj birbirini izleyen sıra içinde sürdürülür. Bu eğitimler, hiçbir nedenle adaylık süresini aşamaz.
ç) Eğitimler, aday memurların öğrenim durumuna göre düzenlenip yürütülür.
d) Eğitimler, Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunun sorumluluğunda yürütülür.
e) Eğitim sürelerine sınavlar dahildir.
f) Eğitimlerini başarıyla tamamlayamayan aday memur, asli memurluğa atanamaz.
Temel eğitimin ilkeleri
(1) Temel eğitimin hedefi, aday memurlara, Devlet memurlarının ortak nitelikleriyle ilgili bilinmesi gereken asgari bilgileri vermektir.
(2) Temel eğitim, her sınıf ve kadrodaki memura ortak bir program dahilinde ve aday memurların öğrenim durumları dikkate alınarak uygulanır.
(3) Temel eğitimin süresi, on günden az iki aydan çok olamaz.
(4) Temel eğitim için ayrılan süreye dönem sonunda yapılan sınav süreleri dahildir.
(5) Temel eğitim, Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca belirlenen tarihte başlar.
Hazırlayıcı eğitimin ilkeleri
(1) Hazırlayıcı eğitimin hedefi, aday memurların işgal ettikleri kadro ve görevleri dikkate alınarak bu görevlerin yürütülmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak ve görevlerine intibakını sağlamak.
(2) Hazırlayıcı eğitimin süresi, bir aydan az üç aydan çok olamaz.
(3) Hazırlayıcı eğitim için ayrılan süreye dönem sonunda yapılan sınav süreleri dahildir.
(4) Hazırlayıcı eğitim, temel eğitimin bitiminden sonra başlar.
Stajla ilgili ilkeler
(1) Stajın hedefi; aday memurlara hazırlayıcı eğitim döneminde verilen teorik bilgileri, işgal ettikleri kadro ve görevleri ile ilgili diğer bilgi ve işlemleri, kazandırılan becerileri uygulamak suretiyle tecrübe kazandırmaktır.
(2) Gerektiğinde aday memura, görevleriyle ilgili olmak üzere, diğer bir kurum veya kuruluşta da staj yaptırılabilir.
(3) Staj iki aydan az olmamak koşuluyla adaylık süresi içinde tamamlanır.
Eğitim konuları
(1) Aday memurların eğitim konuları aşağıda gösterilmiştir;
a) Temel eğitim konuları
1- Atatürk ilkeleri.
2- T.C. Anayasası,
a) Genel Esaslar,
b) Temel Hak ve Ödevler,
c) Cumhuriyetin Temel Organları,
ç) Yürütme.
3- Genel Olarak Devlet Teşkilatı.
4- 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu.
a) Ödev ve Sorumluluklar,
b) Genel Haklar,
c) Yasaklar,
ç) Disiplin İşleri,
d) Sosyal ve Mali Haklar,
e) Amir - Memur İlişkileri,
f) Müracaat ve Şikayetler,
g) Kılık Kıyafet,
ğ) Yer Değiştirme,
h) Beşeri İlişkiler.
5- Yazışma - Dosyalama Usulleri.
6- Devlet Malını Koruma ve Tasarruf Tedbirleri.
7- Halkla İlişkiler.
8- Gizlilik ve Gizliliğin Önemi.
9- İnkılap Tarihi.
10- Milli Güvenlik Bilgileri.
11- Haberleşme.
12- Türkçe Dilbilgisi Kuralları.
13- İnsan Hakları.
b) Hazırlayıcı eğitim konulan;
1- Başkanlık ve il müdürlüğünün tanıtılması, görevleri, teşkilatı, ilgili mevzuatı, diğer kurumlarla ilişkileri,
2- Aday memurların atandıkları sınıftaki kadro ve görevi ile ilgili hususları,
3- Başkanlık ve il müdürlüğünün uygun göreceği diğer konuları, kapsar.
c) Staj dönemi, aday memurun temel ve hazırlayıcı eğitimde tabi tutulduğu eğitim konularında, birim yöneticisinin gözetiminde, beceri ve deneyim kazandırmak için yapılan uygulamalardır.
Eğitim programları
(1) Aday memurların temel eğitim programları Temel Eğitim Kurulu tarafından hazırlanır.
(2) Temel eğitim programları; ilköğretim, lise ve dengi okullar ile yükseköğretim mezunları düzeyinde olmak üzere ayrı ayrı düzenlenir.
(3) Hazırlayıcı eğitim ve staj programları, aday memurların kadro ve görevleri dikkate alınarak Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu tarafından hazırlanır.
Eğitimin yapılması
(1) Temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj komisyon tarafından yaptırılır.
(2) Hazırlayıcı eğitim ve staj programları, bu eğitimlerin başlangıç ve bitim tarihleri, yeri, eğitime katılacakların sayısı eğitimlerin başlamasıyla birlikte Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Eğitime katılma
(1) Temel ve hazırlayıcı eğitim faaliyetine katılım zorunludur. Hangi sebeple olursa olsun, toplam eğitim süresinin 1/8’ine katılmamış olan personelin programla ilişiği kesilir. Bunlar daha sonra yapılacak aynı düzeydeki eğitim programlarına alınırlar.
Disiplin
(1) Eğitim süresince, disiplin hükümlerine aykırı davrananlar ile izinsiz ve özürsüz eğitime devam etmeyenler hakkında disiplin cezaları uygulamak üzere ceza vermeye yetkili amire bildirilir. Bu durumda personelin gerekirse gerekçesi de belirtilmek suretiyle programla ilişikleri kesilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlara İlişkin Esaslar
Sınav sorularının hazırlanması
(1) Temel eğitim sınav soruları, Temel Eğitim Kurulu tarafından belirlenen sorular arasından, soruların eğitime tabi tutulacak aday memurlara önceden verileceği dikkate alınarak konuların eğitim programındaki ağırlıklarına göre her konu için ayrı ayrı olmak üzere Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca seçilir.
(2) Hazırlayıcı eğitime ilişkin sınav soruları ise, aday memurların kadro ve görevleri göz önünde tutularak, eğitim programlarındaki her konu için ayrı ayrı olmak üzere konuların ağırlıklarına göre Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca hazırlanıp Komisyona teslim edilir.
(3) Staja ilişkin sorular, Ek-1'de yer alan Staj Değerlendirme Belgesinde belirtilmiştir.
Sınavlarla ilgili ilke ve yöntemler
(1) Sınavlar; test, uzun cevaplı veya uygulamalı şekilde yapılır. Bunlardan biri veya birkaçı da uygulanabilir.
a) Sınavlar, duyurulan yer, gün ve saatte yapılır.
b) Sınav soruları, salon başkanı tarafından yoklama yapılıp sınava katılmayanların tutanakla tespit edilmesinden ve sınav kurallarının adaylara açıklanmasından sonra dağıtılır.
c) Sınavlarda köşesi kapalı kağıt kullanılır.
ç) Sınavlarda sınavın başlayışını, akışını ve bitimini, kullanılan kağıtların ve sınava giren adayların sayısını ve her adayın kullandığı kağıt adedini gösteren bir tutanak düzenlenir. Bu tutanaklar, salon başkanı ve en az iki gözetmen tarafından imzalanır.
d) Temel eğitim sınav soruları daha önce Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca seçilen soru grupları arasından aday memurların huzurunda kura usulü ile tespit edilir.
Değerlendirme
(1) Eğitimler aşağıdaki şekilde değerlendirilir.
a) Temel ve Hazırlayıcı Eğitim:
(1) Bu eğitimlerde sınav kağıtları, Komisyonca değerlendirilir. Değerlendirme, 100 tam puan üzerinden yapılır. 60 ve daha yukarı puan alanlar başarılı sayılır. Buçuklu puanlar, bir üst tam puana tamamlanır.
(2) Başarısız olan aday memurların kağıtları, Komisyonca bir daha okunarak yeniden değerlendirilir.
(3) Uzun cevaplı, yazılı ve uygulamalı sınavların kesin puanı sınavları yapmakla görevli komisyon üyelerinin verdikleri puanların aritmetik ortalaması alınarak bulunur.
b) Staj: Staja katılanlar Staj Değerlendirme Belgesi ile değerlendirilirler.
Sınav sonuçlarının bildirilmesi
(1) Sınav sonuçları, sınavların yapıldığı günü takiben iki gün içinde ilan edilir. Ayrıca, sonuçlar başarısız adaylara yazılı olarak tebliğ edilir.
Yazılı sınavlara itiraz
(1) İtirazlar, sınav sonuçlarının adaylara duyurulmasından başlayarak iki gün içinde dilekçe ile Komisyonuna yapılır. Komisyon, dilekçeleri on gün içinde yanıtlamak zorundadır. Yapılan bu inceleme sonucu kesindir.
(2) Sınavlara itiraz edenlerin itirazları sonuçlandırılıncaya kadar aday memurlar müteakip eğitime devam ettirilirler.
Sınavlara katılmama hali
(1) Sağlık sebepleri dışında sınavlara katılmayanlar başarısız sayılır. Sağlık sebebiyle sınava katılmayanların sınavları adaylık süresi içinde uygun bir zamanda yapılır.
(2) Soruların açılması ve yazdırılmasından veya dağıtılmasından sonra sınav salonuna gelenler sınava katılmamış sayılarak başarısız olarak değerlendirilirler.
Sınavları geçersiz sayılacaklar
(1) Adaylar aşağıdaki durumlarda sınavlarda başarısız sayılırlar;
a) Kopya girişiminde bulunanlar veya kopya çekenler, kopya verenler,
b) Sınav düzenine aykırı davranışlarda bulunanlar,
c) Kendi yerine başkasını sınava sokanlar,
(2) Bu adaylar hakkında bir tutanak düzenlenerek sınavları geçersiz sayılır ve haklarında gereken kanuni işlem yapılır.
Sınavların iptalini gerektiren haller
(1) Sınavlar;
a) Sınav sorularının çalınmış olduğunun saptanması,
b) Soru zarflarının sınav zamanından önce açıldığının saptanması,
c) Soruların yetkili olmayan kişilerce sınavlardan önce görülmüş olması,
hallerinde Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca iptal edilir. Saptanan bu durumlara neden olanlar hakkında kanuni işlem yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve Sınavlarla İlgili Kurullar ve Görevleri
Merkezi Eğitim Yönetme Kurulu
(1) Merkezi Eğitim Yönetme Kumlu; İl müdürünün başkanlığında personel ve eğitimden sorumlu şube müdürü ile il müdürü tarafından görevlendirilecek üç müdür seviyesinde yönetici olmak üzere toplam 5 personelden oluşur. İl Müdürlüğünde yeterli sayıda yönetici personelin bulunmaması halinde, Valiliğin diğer birimlerinde en az müdür düzeyinde görev yapan personel de söz konusu Kurulda görevlendirilebilir. Kumlun sekreterya hizmetleri il müdürlüğünce yürütülür.
Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunun görevleri
(1) Bu Kurulun görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Temel eğitim programlarını ve sınav sorularını Devlet Personel Başkanlığından temin etmek,
b) Hazırlayıcı eğitim ile staj programlarını düzenlemek ve hazırlayıcı eğitim sınav sorularım hazırlayarak eğitim yerlerine dağıtılmasını sağlamak,
c) Eğitim yapılacak yerleri planlamak ve belirlemek,
ç) Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonunu kurmak,
d) Eğitim yardımcı malzemesini sağlamak,
e) Eğitimlerin program dahilinde yürütülmesini sağlamak,
f) Eğitici personel temin etmek,
g) Başkanlık ve diğer kurum ve kuruluşlarla her türlü işbirliğini sağlamak,
ğ) Eğitimlerin ve sınavların belirtilen süre içinde yürütülmesi için gerekli tedbirleri almak,
h) Eğitimleri denetlemek,
Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonu
(1) Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonunun başkan ve üyeleri; il müdürü tarafından belirlenecek müdür seviyesinde 1 başkan ve asgari şef seviyesinde 2 üye olmak üzere en az üç kişiden oluşur.
Eğitim ve Sınav Yürütme Komisyonun görevleri
(1) Komisyonun görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Adaylara yetecek kadar salon temin etmek,
b) Eğitimleri, Merkezi Eğitim Yönetme Kurulunca tespit edilen programlar ve esaslar dahilinde yürütmek,
c) Eğitim ve sınavları belirtilen süre içinde tamamlamak,
ç) Yeteri kadar sınav uygulayıcısı, gözetmen ve salon başkanını belirlemek,
d) Sınavlar için gerekli güvenlik önlemlerini almak,
e) Sınavları yapmak ve değerlendirmek,
f) Sınav sonuçlarını aday memurlara tebliğ etmek,
g) Sınav sonuçlarına yapılacak itirazları inceleyerek sonuca bağlamak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Askerlik hali
(1) Aday memurların askerlik hizmeti ile ilgili hususlar, 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35'inci Maddesinin (E) ve (F) fıkraları göz önünde bulundurularak il müdürlüğünce belirlenir.
(2) Aday memurların adaylık süresi içinde silah altına alınmaları nedeniyle tamamlanamayan eğitimleri, terhislerinden sonra müracaatlarını takip eden durumlarına uygun ilk eğitim grubuna dahil edilerek tamamlattırılır.
Bildirme
(1) Görevlerine son verilen aday memurlar, Devlet Personel Başkanlığı tarafından tespit edilen form doldurulmak suretiyle, en geç bir ay içinde Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Memuriyete alınmama
(1) Temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj devrelerinin her birinde başarısız olan ve bu sebeple görevlerine son verilen aday memurlar, üç yıl süreyle Devlet memurluğuna alınmazlar. Ancak, sağlık nedeniyle kurumları ile ilişikleri kesilenler için bu koşul aranmaz.
(2) Üç yıllık sürenin saptanmasında Devlet Personel Başkanlığında tutulan kayıtlar esas alınır.
Eğitim ve öğretim elemanları
(1) Temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj çalışmalarında; il müdürlüğü personeli arasından görevlendirilecek öğretme niteliğine sahip uzman personel ile diğer kurum ve kuruluşlardaki ilgili uzmanlardan, gerekirse üniversite öğretim elemanları ile diğer eğitim ve öğretim elemanlarından da yararlanılır.
Ders ücretleri
(1) Eğitim işlerinde eğitim - öğretim elemanı olarak görev alanlara verilecek ücretler 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 6245 Sayılı Harcırah Kanunu ile Bütçe Kanunları hükümleri gereğince ödenir.
Sınav belgelerinin saklanması
(1) Sınav sorularının cevap anahtarı ile cevap kağıtları bir yıl, tutanaklar ile değerlendirme fişleri iki yıl, kanuni süresi içinde yargı yoluna başvuranların dosyası ise dava sonuçlanıncaya kadar il müdürlüğünce saklanır.
(2) Yargı yoluna başvuran aday memurlar, bu durumlarını il müdürlüğüne de yazılı olarak bildirirler.
İşbirliği ve ortak eğitim
(1) Temel eğitim, hazırlayıcı eğitim ve staj programlarının uygulanmasında, Başkanlık ve diğer İl müdürlükleri ile kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılabilir, ortak eğitim olanaklarından yararlanılabilir.
Hüküm bulunmayan haller
(1) Bu Yönetmelikte yer almayan konularda, Aday Memurların Yetiştirilmelerine Dair Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik, onay tarihi itibariyle yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini il müdürlüklerinin bulunduğu ilin valisi yürütür.