Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı, İstanbul Ticaret Üniversitesi bünyesinde kurulan İstanbul Ticaret Üniversitesi Finansal Planlama ve Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezinin  amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, İstanbul Ticaret Üniversitesi bünyesinde kurulan, istanbul Ticaret Üniversitesi Finansal Planlama ve Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin  amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Danışma Kurulu:İstanbul Ticaret Üniversitesi Finansal Planlama ve Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Danışma Kurulunu,

b) Merkez: İstanbul Ticaret Üniversitesi Finansal Planlama ve Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezini,

c) Müdür: İstanbul Ticaret Üniversitesi Finansal Planlama ve Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürünü,

ç) Rektör: İstanbul Ticaret Üniversitesi Rektörünü,

d) Üniversite: İstanbul Ticaret Üniversitesini,

e) Yönetim Kurulu: İstanbul Ticaret Üniversitesi Finansal Planlama ve Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları

Merkezin amaçları

MADDE 5

(1) Merkezin amaçları şunlardır:

a) Türkiye’de finansal planlama mesleğinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için çalışmalar yapılması; finansal kurumların, tüketicilerin bu konudaki bilinç seviyelerinin artırılması, mesleğin kamu otoritelerince teşvik edilmesinin sağlanması.

b) Toplumun finansal okur-yazarlık seviyesinin artırılarak, finansal sağlığının iyileştirilmesi.

c) Türk finans sektörünün geliştirilmesi ve derinleştirilmesi, finans sektörüne aktarılan fonların büyütülmesi için finansal ürün ve hizmetlerin tüm kesimlere yayılması, finansal sistem dışında kalan kişilerin sisteme dâhil edilmesi, mevcut ürün ve hizmetlerin kullanımının artırılması ve bu çerçevede, bilgi ve bilincin artırılması yoluyla finansal ürün ve hizmetlere erişim ile finansal ürün ve hizmetlerin kullanımının artırılması.

ç) Bireysel Emeklilik  Sisteminin geliştirilmesi ve bireysel emeklilik fonların büyütülmesi ve bireylerin, artan ortalama yaşam ömrü nedeniyle, emeklilik dönemlerinde parasız ve muhtaç kalmamalarını sağlamak için, bireysel emeklilik sistemine dahil olma seviyelerinin (sistem dışında kalan kişilerin bireysel emeklilik sistemine dâhil edilmesi, sistem içindeki kişilerin mevcut fon miktarlarının artırılması) artırılması.

d) Finansal teknolojilerle, finansal planlamanın ilişkilendirilerek, hibrid danışmanlık sistemlerinin teşvik edilmesi.

e) Bireysel Finansal Planlama Danışmanlığı mesleğinin geliştirilmesi için gerekli olan eğitim programlarının açılması ve açılmasının teşvik edilmesi ile ihtiyaç duyulan inceleme ve araştırmaların yapılması ve yapılmasının teşvik edilmesi.

f) Finans sektörüne eleman yetiştirmek ve finans sektöründe çalışan işgücünün niteliğini artırmak amacıyla ulusal ve uluslararası diploma ve sertifika programlarının açılması.

g) Üniversite-Sektör işbirliğinin geliştirilerek, sektörün ihtiyaçlarına yönelik projeler yürütülmesi, araştırma ve incelemeler yapılması.

Merkezin faaliyet alanları

MADDE 6

(1) Merkez, amaçları doğrultusunda, özel sektör-üniversite ve kamu sektörü işbirliğini geliştirerek ve uluslararası işbirlikleri de yaparak aşağıdaki alanlarda çalışmalar yürütür:

a) Merkez ulusal ve uluslararası eğitim programları, araştırma-inceleme ve uygulama, proje hazırlama ve yürütme faaliyetleri kapsamında aşağıdaki çalışmaları yapar:

1) Tam Kapsamlı Bireysel Finansal Planlama (Kişisel bütçeler, kişisel bilançolar, bireysel finansal plan hazırlanması ve uygulanması, bireylerin yaşam olayları ve döngüleri ve benzeri).

2) Bireysel Portföy Yönetimi ve Yatırım Planlaması.

3) Emeklilik Planlaması ve BES (Emeklilik Planlaması: Emeklilikte Beklenilen Gelir ve Giderler, Artan Ortalama Yaşam Ömrü, Sosyal Güvenlik Kurumları ve Emeklilik Gelirleri ve benzeri).

4) Bireysel Risk Yönetimi ve Sigorta Planlaması.

5) Bireysel Vergi Planlaması.

6) Emlak/Miras Planlaması.

7) Finansal Sağlık (bireysel bütçeler, bireysel bilançolar, bireysel borç yönetimi, bireysel risk yönetimi ve benzeri).

8) Finansal Stres ve İşgücü Verimliliğine Etkileri ve benzeri.

9) Davranışsal Finans.

10) Finansal Mevzuat (Bankacılık Mevzuatı, Sermaye Piyasası Mevzuatı, Sigortacılık Mevzuatı, Emeklilik Mevzuatı).

11) Robo danışmanlık ve finansal teknolojiler.

12) Büyük veri, veri madenciliği, yapay zeka ve benzeri finans sektörü ile ilgili diğer tüm konular.

b) Kamu ve özel sektör kurumlarıyla işbirliği yapar, onlar için yukarıdaki konularda veya finansın diğer alanlarında projeler hazırlar, geliştirir,  yürütür ve onlar için araştırmalar yapar. Onlara danışmanlık hizmetleri verir, bu kapsamda, sözü edilen kuruluşların bilgi, altyapı ve insan kaynaklarından yararlanır ve ortak çalışma grupları kurarak ortak projeler üretir, mevcut projelerine iştirak eder.

c) Uluslararası şirket, STK ve diğer kuruluşlara, finansal planlama, finansal eğitim, finansal sağlık ve benzeri finans konularında danışmanlık hizmeti verir ve bu kuruluşlar için projeler geliştirip yürütür, eğitim programları düzenler.

ç) Meslek kuruluşları ve STK’lar ile işbirliği yaparak sektörün ihtiyaç duyduğu araştırma-incelemeleri yapar, sektörün gelişimi için projeler yürütür.

d) Özel sektör kuruluşlarıyla aşağıdaki alanlarda çalışmalar yürütür:

1) Müşterileri için finansal sağlık projesi uygular.

2) Çalışanlarının verimliliğinin artırmak için finansal sağlık projesi uygular.

3) İhtiyaçları olan alanlarda araştırma-inceleme yapar.

4) Mevcut elemanlarının niteliğini geliştirir.

5) İhtiyaçları olan yeni işgücünü yetiştirir.

e) Finans sektörüne eleman yetiştirmek ve finans sektöründe çalışan işgücünün niteliğini artırmak amacıyla, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak ulusal ve uluslararası diploma ve sertifika programları açar.

f) Hizmet içi eğitim çalışmaları, kurslar, seminerler, sertifika programları, atölye çalışmaları ve benzeri etkinlikler düzenler ve diğer kurum ve kuruluşlarca düzenlenen bu tür faaliyetlere iştirak eder ve başarılı öğrenciler ile akademik personelin iştiraki için destek verir.

g) Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar ile işbirliği yapar, ortak eğitim programları açar, projeler yürütür ve araştırma/yayınlar yapar, seminer, konferans, kongre, sempozyum ve benzeri bilimsel toplantılar düzenler ve diğer kurum ve kuruluşlarca düzenlenen bu tür faaliyetlere iştirak eder.

ğ) Kamuoyunu bilinçlendirme, tanıtım ve benzeri çalışmalar yapar.

h) Üretilen bilgilerin, verilerin ve uygulama önerilerinin hem bilim, hem finans çevreleri hem de kamuoyu ile paylaşılması için araştırma ve uygulama çalışmaları sonunda elde edilen bulguları kapsayan yayınlar yapar.

ı) Finansal planlama ve okur-yazarlık, finansal stres ve finansal sağlık konularındaki ve benzeri finans konularındaki araştırmaları teşvik eder ve bu araştırmaların yayınlanacağı, süreli ve süresiz yayınlar çıkarır.

i) Yerli ve yabancı doküman, mevzuat ve yayınları derler ve finans sektörü çalışanları, araştırmacıları ve öğrencilerinin kullanımına sunar.

j) Yurt içinde ve yurt dışında araştırma ve incelemeler yapar, raporlar hazırlar.

k) Yarışmalar, sokak röportajları, sosyal sorumluluk projeleri ve diğer etkinlikleri düzenler.

l) Politika yapıcılar, sektör liderleri, kamu sektörü temsilcileri ve düzenleyicileriyle işbirliği yapar.

m) Ulusal, uluslararası ve küresel kuruluşlar, örgütler (Dünya Bankası, Avrupa Birliği ve diğer) ve onlara bağlı olan kuruşlara projeler hazırlar ve yürütür veya mevcut projelere katılır.

n) Diğer üniversiteler ve eğitim kurumları için aşağıdaki alanlarda çalışmalar yürütür:

1) Eğitim programı tasarlar ve içerik geliştirir.

2) Eğitim programları için doküman sağlar (ders kitabı, vaka çalışması, uygulamalı soru ve çözümleri).

3) Eğitimcinin eğitim programını düzenler.

4) Öğrencileri için eğitim programları hazırlar.

5) Öğrencileri için finansal sağlık projesi uygular.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri

Merkezin yönetim organları

MADDE 7

(1) Merkezin yönetim organları şunlardır:

a) Müdür.

b) Yönetim Kurulu.

c) Danışma Kurulu.

Müdür

MADDE 8

(1) Müdür, Üniversitede tam gün çalışan öğretim üyeleri veya idari personel arasından üç yıl için Rektör tarafından görevlendirilir. Görev süresi sona eren Müdür aynı usulle yeniden görevlendirilebilir. Müdürün görevden alınmasında da aynı yöntem uygulanır. Müdür Merkezin çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesi ve geliştirilmesinden Rektöre karşı sorumludur.

(2) Müdür ihtiyaç duyması halinde, çalışmalarında kendisine yardımcı olmak üzere Üniversitede görevli öğretim üyeleri arasından bir kişiyi müdür yardımcısı olarak üç yıl için görevlendirmek üzere Rektörün onayına sunar. Müdür yardımcısı, Müdürün kendisine vereceği görevleri yapar. Müdür kısa süreli olarak görevi başında bulunmadığı zaman yardımcısını vekil bırakır. Müdürün görev süresinin dolması veya herhangi bir nedenle görevinden ayrılması halinde, müdür yardımcısının da görevi sona erer.

(3) Müdürün altı aydan fazla süreyle görevi başında bulunamadığı durumlarda Rektör tarafından yeni bir Müdür görevlendirilebilir.

Müdürün görevleri

MADDE 9

(1) Müdürün görevleri şunlardır:

a) Merkezi temsil etmek.

b) Merkezi temsilen ulusal ve uluslararası işbirliği anlaşmaları yapmak ve uygulamak.

c) Merkezin, Merkeze bağlı birimlerin ve idari personelin çalışmalarının düzenli, etkin ve amaçları doğrultusunda yürütülmesini ve geliştirilmesini sağlamak.

ç) Yönetim Kurulunu toplantıya çağırmak, toplantılara başkanlık etmek, Yönetim Kurulu kararlarını uygulamak.

d) Merkezin yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki yıla ait yıllık çalışma programını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak ve kabul edilen faaliyet raporlarını onay için Rektörlüğe sunmak.

e) Danışma Kurulunu toplantıya çağırmak ve toplantılara başkanlık etmek.

Yönetim Kurulu

MADDE 10

(1) Yönetim Kurulu, Müdürün başkanlığında, Müdürün teklifi üzerine Merkezin faaliyet konularıyla ilgili alanlarda çalışan Üniversitenin öğretim üyeleri arasından Senato tarafından üç yıllık süreyle görevlendirilen en az üç üye olmak üzere, varsa müdür yardımcısı ile birlikte (Müdür yardımcısı yoksa, Müdürün önereceği, Üniversite öğretim elemanı veya sektör profesyoneli olan bir diğer üye ile birlikte) toplam beş kişiden oluşur. Üyelik süresi sona eren Yönetim Kurulu üyeleri aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.

(2) Yönetim Kurulu, Müdürün daveti üzerine üç ayda en az bir kez, Müdürün belirleyeceği gündemle üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 11

(1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Merkezin çalışma ve yönetimi ile ilgili konularda kararlar almak.

b) Merkezin yıllık faaliyet raporunu ve yıllık çalışma programını görüşerek karara bağlamak.

c) Danışma Kurulunun ve Merkez birimlerinin kuruluş, çalışma usul ve esaslarını belirlemek, ilgili birimler arasındaki eşgüdümü sağlamak.

ç) Araştırma, yayın, öğretim ve diğer çalışma alanlarına ilişkin konularda karar almak.

d) Gerçek ve tüzel kamu ve özel kişi ve kuruluşlar tarafından önerilen konularda işbirliği tekliflerini değerlendirmek, işbirliği tekliflerini kabul etmek ve/veya Üniversitenin ilgili birimlerine iletmek, görev alabilecek birimleri tespit etmek.

e) Kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör, meslek kuruluşları, STK’lar ve benzeri kuruluşlar ile yurt dışındaki kurum ve kuruluşlarla ortaklaşa yürütülecek çalışmaların temel ilke, esas ve usullerini belirlemek, gerekli olan işbirliği anlaşmalarını imzalamak ve uygulamak.

f) Müdürün, Danışma Kurulunun ve merkez birimlerinin görüş ve önerilerini değerlendirerek bir sonraki yılın çalışma programını hazırlamak.

g) Müdür tarafından hazırlanan bütçe önerisini incelemek ve onaylamak.

ğ) Merkezin ulusal ve uluslarararası eğitim programlarına katılanlara vereceği sertifika konusundaki ilkeleri belirlemek.

h) Personel ihtiyacını belirlemek.

Danışma Kurulu

MADDE 12

(1) Danışma Kurulu, Müdürün başkanlığında, Üniversitenin öğretim elemanları, Merkezin faaliyetleri ile ilgili yurt içi ve yurt dışında önemli çalışmalar yapmış diğer üniversitelerden öğretim elemanları ile ilgili kamu kurum ve kuruluşları, meslek kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ile iş dünyası temsilcileri arasından Yönetim Kurulunun önerisi üzerine Rektör tarafından iki yıllığına görevlendirilen en fazla 30 üyeden oluşur. Süresi sona eren üyeler yeniden görevlendirilebilir.

(2) Danışma Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine yılda en az iki kez olağan olarak toplanır. Müdür gerekli gördüğü takdirde Danışma Kurulunu olağanüstü olarak da toplantıya çağırabilir. Danışma Kuruluna Müdür başkanlık eder.

(3) Danışma Kurulu toplantılarında toplantı yeter sayısı ile tavsiye niteliğinde görüş ve öneriler hakkında çoğunluk aranmaz.

Danışma Kurulunun görevleri

MADDE 13

(1) Danışma Kurulunun görevi, Merkezin amaçları doğrultusunda Merkezin faaliyetlerine yönelik tavsiye niteliğinde görüş ve önerilerini Yönetim Kuruluna sunmak ve gerektiğinde faaliyet alanlarıyla ilgili alt komisyonlar oluşturmaktır.

Merkez birimleri ve proje grupları

MADDE 14

(1) Merkezin ana birimleri; finansal sağlik kliniği birimi, eğitim birimi, araştırma ve yayın birimi, proje birimi ile dış ilişkiler ve etkinlikler birimidir. Bunlar haricinde; araştırma, geliştirme ve eğitim çalışmalarını iş bölümü çerçevesinde yürütmek üzere Müdürün önerisi ve Yönetim Kurulu kararıyla Merkezin çalışma alanlarında ihtiyaç duyulacak başka merkez birimleri ve proje grupları da kurulabilir.

(2) Ana birimler de dâhil olmak üzere merkez birimleri müdürlük ve Yönetim Kurulunca değiştirilebilir ve kaldırılabilir. Proje gruplarının çalışmaları, müdürlük ve Yönetim Kurulunca aksi kararlaştırılmadıkça, Proje Birimi altında ve onun eşgüdümünde yürütülür.

(3) Merkez birimleri ve proje gruplarının kuruluş ve çalışmaları Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar uyarınca yürütülür.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Personel ihtiyacı

MADDE 15

(1) Merkezin akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, Müdürün teklifi üzerine 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca, Rektör tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır.

Mekân ihtiyacı

MADDE 16

(1) Merkezin faaliyetlerini sürdürebilmesi için gereken büro ve sair çalışma mekânları Müdürün önerisi de dikkate alınarak Rektörce tahsis edilir. Elverişli bir çalışma ortamı sağlanması için gereken teknik altyapı ile tefrişat Rektörce sağlanır.

Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller

MADDE 17

(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 18

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 19

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Ticaret Üniversitesi Rektörü yürütür.