Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 3)

Ekli «Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliği» nin yürürlüğe konulması; 29/2/1984 tarihli ve 2983 sayılı Kanun hükümlerine göre, Bakanlar Kurulunca 27/8/1984 tarihinde kararlaştırılmıştır.

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanunla kurulan Kamu Ortaklığı Fonunun yönetimi, kullanılması esasları ve Fon'a ilişkin diğer hususları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik, Kamu Ortaklığı Fonu'nun gelirleri, yönetimi ve kullanılmasıyla ilgili hükümleri kapsar.

Kısaltmalar

MADDE 3

Bu yönetmelikte geçen;

a) Kanun: 29/2/1984 tarih ve 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanunu,

b) Kurul: Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı Kurulunu,

c) İdare: Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığını,

d) Fon; Kamu Ortaklığı Fonu’nu

İfade eder.

Tanımlar

MADDE 4

Bu Yönetmelikte geçen;

a) Altyapı Tesisleri: Köprü, Baraj, Elektrik Santralı, Karayolu, Demiryolu. Telekominikasyon sistemleri ile sivil kullanıma yönelik deniz ve hava limanları ve benzerlerini.

b) Tesis: Kamu İktisadi Kuruluşları ve İktisadi Devlet Teşekküllerine (Yurt dışındakiler de dahil) alt müessese, işletme, bağlı ortaklık ve benzerlerini,

c) Müessese: Sermayesinin tamamı bir İktisadi Devlet Teşekkülüne veya Kamu İktisadi Kuruluşuna ait olup, ona bağlı işletme veya işletmeler topluluğunu,

d) Bağlı Ortaklık: Sermayesinin yüzde ellisinden fazlası İktisadi Devlet Teşekküllerine veya Kamu İktisadi Kuruluşlarına ait olan işletme ve işletmeler topluluğundan oluşan Anonim Şirketleri,

e) İşletme: Müesseselerin ve bağlı ortaklıkların mal ve hizmet üretim birimlerini,

f) Benzerleri: Yukarıdaki tanımların dışında kalan ve Kamu Kurum ve Kuruluşlarının iştirak ettiği şirketleri,

g) Gelir Ortaklığı Senedi: Bu maddenin (a) bendinde tarif edilen altyapı tesislerinin, gelirlerine hakiki ve hükmî şahısların ortak olması için çıkarılacak senetleri,

h) Hisse Senedi: Bu maddenin (b) bendinde tarif edilen tesislere hakiki ve hükmî şahısların ortak olması için çıkarılacak senetleri,

i) İşletme Hakkı: Bu maddenin (h) bendinde tarif edilen tesislerin, mülkiyet hakkı saklı kalmak kaydıyla, belirli bir bedel karşılığında belirli süre ve şartlar dahilinde hakiki ve hükmi şahıslar tarafından işletilmesini ve varsa mamüllerinin pazarlama ve dağıtımını yapmasını,

İfade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Getir Ortaklığı Senetleri

Gelir Ortaklığı Senetlerinin Çıkarılması

MADDE 5

Kamu ve bu Yönetmelik hükümlerine göre, kamu kurum ve kuruluşlarına ait altyapı tesisleri için Kurul kararı ile gelir ortaklığı senedi çıkarılabilir.

Gelir ortaklığı senedi ihracına konu olacak altyapı tesisleri Kurul tarafından tesbit edilir.

İhracına karar verilen gelir ortaklığı senetleri İdare tarafından bastırılır.

Gelir Ortaklığı Senetlerinin Nitelikleri

MADDE 6

Gelir Ortaklığı Senetleri;

a) Birden fazla altyapı tesisinin birleştirilmiş gelirlerine ortak olmayı sağlamak üzere «Grup senetleri» halinde,

b) Herbir altyapı tesisinin gelirine ortaklığı sağlamak üzere «Münferit» olarak,

çıkarılabilir.

Gelir ortaklığı senetleri Menkul Kıymetler Borsaları Kanunu ve Sermaye Piyasası Kanunu’nun uygulaması açısından menkul kıymet addolunur ve ilgili mevzuat esaslarına göre Menkul Kıymetler Borsasında kote edilebilir.

Bu senetler hamiline yazılı olarak tanzim edilir.

Gelir Ortaklığı Senetlerinin Şekli

MADDE 7

Gelir Ortaklığı senetleri «ana senet» ve buna bitişik «kuponlar»dan oluşur.

Ana senet bölümünde aşağıdaki hususlar belirtilir:

a) Altyapı tesisinin adı,

b) Senedin itibari kıymeti,

c) Senedin süresi,

d) Tertip ve seri numarası,

e) Kurul kararının tarihi ve numarası,

f) İdarece gerekli görülen diğer hususlar,

Senetlerde Kurul Başkanı veya tevkil edeceği bir kurul üyesi ile İdare Başkanı’nın imzaları bulunur.

Kuponların herbirinde aşağıdaki hususlar ayrı ayrı belirtilir:

a) Altyapı tesisinin adı.

b) Senedin itibari kıymeti.

c) Tertip ve seri numarası,

d) Temsil ettiği yıl.

Kurul, belli bir süre için geçerli olan gelir ortaklığı senetleri çıkarılmasına karar verebilir.

Gelir Ortaklığı Senedi Satış Esasları

MADDE 8

Gelir ortaklığı senetlerinin satış işlemi, İdare tarafından bir duyuru ile başlatılır. Bu duyuruda; ilgili altyapı tesisinin ismi ve senetlerin nominal değeri, satış fiyatı, satış süresi, satış yerleri ile idarece gerekli görülen diğer hususlar belirtilir.

Satışlar, duyuruda belirtilen süreler içinde bankalar, 2499 sayılı Kanuna göre aracılık yapmaya yetkili olan kurumlar ve İdarece belirlenecek kamu kurumlan aracılığı ile yaptırılabilir. Senet bedelleri nakit ve peşin olarak tahsil edilir. Satış hasılatı, ilgili kuruluşlar tarafından İdarece belirlenecek esaslar dahilinde Fon hesabına yatırılır.

Gelir Paylarının Tesbiti

MADDE 9

Gelir ortaklığı senedi sahiplerine güvenilir ve istikrarlı bir gelir temini gözönünde bulundurularak, gelir ortaklığı senetlerine verilecek gelir veya bu geliri hesaplamaya alt usul, çıkarılacak her tertip senetler için, önceden Kurul tarafından tesbit ve ilan edilir.

Gelir Paylarının Ödenme Usulü

MADDE 10

Pay sahiplerine dağıtılıcak meblağ, İdare ve bankalar arasında yapılacak sözleşme esasları dahilinde Fon’dan ilgili banka hesabına aktarılır.

Senet sahipleri sadece o yıla ait kupon ile bankaya başvurarak kupona düşen gelir payını tahsil ederler. Bu kuponlar gerektiğinde ilgili banka ile idare arasındaki hesaplaşmanın belgesini teşkil eder.

Gelir Ortaklığı Senetlerinin Değiştirilmesi

MADDE 11

Tedavülü mümkün olmayacak derecede yıpranmış veya bozulmuş olan gelir ortaklığı senetleri, esas münderecatı ve ayırdedici alametlerinin tereddütsüz belli olması şartıyla İdare tarafından yenileri ile değiştirilir.

Altyapı Tesislerinin Giderleri

MADDE 12

Gelir ortaklığı senedi uygulamasına tabi tutulan altyapı tesislerinin yıllık gelirleri ile işletme, bakım, onarım, idame ve benzeri hertürlü masraflarına ait tahminler, mülkiyet sahibi kamu kurum veya kuruluşunca her yıl için ayrı ayrı hazırlanarak, ilgili yıldan önceki temmuz ayı sonuna kadar idareye verilir. Bu tahminler, İdare tarafından tetkik ve konsolide edilerek, engeç eylül ayı sonuna kadar alınacak Kurul kararı ile kesinleşir ve İdare, işletme, bakım, onarım, idame ve benzeri masraflar için kuruluşça yapacağı ödemelerde Kurul kararı ile kesinleşen hesapları esas alır. İdarenin ilgili kuruluşa yapacağı ödeme, altyapı tesisinin masraflarım yapmakla yükümlü saymanlığın cari hesabının bulunduğu banka şubesinde ayrıca açılacak özel bir hesaba Fon'dan gerekli transferlerin yapılması şeklinde olur.

Saymanlık bu özel hesaptaki Parayı, ilgili altyapı tesisinin giderleri dışında kullanamaz. İdarenin bu hesaba yaptığı aktarmalara ait dekontların ilgili saymanlığa intikal eden nüshaları saymanlık için bir ödeme emri mahiyetindedir.

Fon kapsamına alman altyapı tesislerinin giderlerine ait sarf evrakı, ilgili saymanlıkça yapılan diğer ödemelere alt sarf evrakı arasındaki sıralı yerini muhafaza eder ve giderlerin tahakkuk, ödeme ve denetlenmesi ile ilgili genel hükümlere tabi tutulmasına devam olunur.

Gelirlerin Tahsili

MADDE 13

Gelir ortaklığı senedi ihracına konu olan altyapı tesislerinin işletilmesinden sağlanan gelirler, Kurulun bu konudaki kararma göre ilgili kamu kurum veya kuruluşu tarafından Fon adına tahsil edilir ve İdare'ce belirlenecek esaslar dahilinde T. C. Merkez Bankasındaki Fon hesabına yatırılır.

Fiyat ve Tarifeler

MADDE 14

Gelir ortaklığı senedi ihracına konu olan altyapı tesislerince üretilecek mal ve hizmetlere ait fiyat ve tarifeler, hak sahiplerine istikrarlı ve güvenilir gelir verilmesi ilkesi ile yıllık enflasyon oranlan da gözönünde tutularak, İdare'ce hazırlanacak teklif üzerine Kurul tarafından tesbit edilir.

Altyapı Tesislerinin Finansmanı

MADDE 15

Yatırım programına alınan projelerden, ileride gelir ortaklığı uygulamasına dahil edilecek altyapı tesisleri, Kurul tarafından belirlenir.

Bu tesislere Fon'dan sağlanacak yıllık finansman miktarı, Kurul tarafından tesbit edilerek, Genel Bütçe, Katma Bütçe ve yıllık yatırım ve finansman programlarında dikkate alınmak üzere Maliye ve Gümrük Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı ve ilgili kuruluşlara bildirilir.

Bu şekilde finanse edilen altyapı tesisleri, işletmeye geçmesini takiben bu Yönetmelik hükümleri dahilinde ayrıca Kurul Kararı gerekmeksizin gelir ortaklığı senedi uygulamasına alınır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Hisse Senetleri

Halka Açılacak Tesislerin Tesbiti

MADDE 16

Bağlı ortaklıklar ve benzerlerinden kamu payları halka açılacak olanlar 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname esasları çerçevesinde Ekonomik İşler Yüksek Koordinasyon Kurulu tarafından tesbit edilir.

Müessese ve İşletmelerin Ortaklığa Açılması

MADDE 17

Ekonomik İşler Yüksek Koordinasyon Kurulu tarafından hakiki ve hükmi şahısların ortaklığına açılmasına karar verilen müessese ve işletmeler, önce 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve Türk Ticaret Kanunu çerçevesinde bağlı ortaklık şeklinde anonim şirket statüsüne getirilirler.

Satış Esasları

MADDE 18

Bağlı ortaklıklar ve benzerlerinin Hazine, İktisadi Devlet Teşekkülü, Kamu İktisadi Kuruluşu ve Bağlı ortaklıklara ait bulunan hisse senetleri, idarenin hazırlayacağı teklif üzerine Kurul kararıyla tesbit edilen bedel üzerinden hakiki ve hükmi şahıslara satılır ve ilgili kuruluşun muhasebe kayıtlarında bilahare gerekil düzenlemeler yapılır. Bu satıştan elde edilecek hasılat Fon a gelir kaydedilir.

Hisse senedi satışlarında tesiste çalışanlara öncelik ve özel şartlar getirilmesine Kurul karar verebilir. Yöre halkına da buna benzer kolaylıklar tanınabilir.

Gereken durumlarda hisse senetlerinin aynı gerçek veya tüzel kişilere belli oranlardan fazla satılmamasına Kurul karar verebilir.

Hisse senetlerinin satışında yapılacak ilanların; şekli, verileceği araç, adedi ve kapsamı idare tarafından belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

İşletme Hakkı

İşletme Hakkı Devredilecek Tesislerin Tesbiti

MADDE 19

İşletme hakkı devredilecek tesisler, 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname esasları çerçevesinde Ekonomik İşler Yüksek Koordinasyon Kurulu tarafından tesbit edilir.

İşletme Hakkı Devir İşlemi

MADDE 20

Ekonomik işler Yüksek Koordinasyon Kurulu tarafından tesbit edilen tesislerin işletme hakkı devir işlemleri, Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı Kurulu’nun alacağı kararlar doğrultusunda idare tarafından yürütülür.

Tesbit ve Bildirim

MADDE 21

İşletme hakkı devredilecek tesisler tesbit edildikten sonra, durum İdare tarafından ilgili kuruluşa bildirilir.

İlgili kuruluş, tesisin verimliliği, üretim kapasitesi, kârlılık durumu ve diğer hususları gözönünde bulundurmak suretiyle sözleşme şartlarını ve bunun yanısıra stok, (hammadde, yan mamul, mamul), yedek parça ve diğer malvarlıkları ile birlikte işletmenin rayiç bedelini tesbit ederek idare’ye bildirir.

İşletme hakkının hakiki ve hükmî şahıslara devredilmesi ve devir şartları hakkındaki karar Kurul tarafından verilir.

İlân

MADDE 22

Kurulun işletme hakkı verilmesine dair kararı, idare tarafından işletme hakkı devredilecek tesisin bulunduğu yerdeki mahalli gazetelerden birisi ile Ülke çapında yayınlanan en az bir gazetede, Resmi Gazete’de ve gerektiğinde Radyo ve Televizyon'da ilân edilir.

Bu ilânda; ilgililerin işletme hakkı talebiyle ilgili olarak müracaat etmeleri gereken yer ve süreler, gerekli belgeler, müracaat usulü ve diğer hususlar belirtilir.

İşletme Hakkının Verilmesi

MADDE 23

İşletme hakkının, istekliler arasından yeterlilikleri itibariyle uygun görülen hakiki ve hükmi şahıslara devrine Kurul karar verir.

Kati Teminat

MADDE 24

İşletme hakkını devir alan hakiki ve hükmi şahıslar tarafından verilecek kati teminatın nev'i ve miktarı Kurul tarafından tesbit edilir.

Sözleşme

MADDE 25

İşletme hakkının devir şartları ile tarafların yükümlülükleri ve işletme hakkının devri ile ilgili olarak Yönetmelikte yer almayan diğer hususlar, sözleşme ile belirlenir.

İşletme hakkı sözleşmesi, idare Başkanı ile işletmeye sahip olan kuruluşun genel müdürü ve işletme hakkını devralan tarafından imzalanmak suretiyle aktedilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Kalkınmada Öncelikli Yörelere Yapılacak Finansman

Yatırım ve İşletme Finansmanı

Değişik kenar başlığı: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.1

MADDE 26

2
Değişik madde: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.1

Fon’un asgari % 10’u kalkınmada öncelikli yörelerde istihdamı artırıcı her nevi yatırımlarda ve bunların işletme finansmanında kullanılır.

İdare, diğer bölgelerde de istihdamı artırıcı projeleri destekleyebilir.

Fon'dan sağlanacak finansman;

a) Kredi şeklinde,

b) Finansal kiralama şeklinde,

c) Bu şekillerin herhangi bir kombinasyonu,

şeklinde olur.

Finansman Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. aracılığı ile kullandırılır. Kurul, finansmanı, belirleyeceği diğer bankalar aracılığı ile de kullandırabilir. (Bu bölümde finansmanı kullandıran tüm bankalar Banka diye anılacaktır.)

Fon’dan sağlanacak yıllık toplam finansman miktarının tesbitinde Fon’un satılmış gelirleri esas alınır ve Fon bütçesinden ayrılacak yıllık finansman miktarı Kurul tarafından belirlenir.

Fon’dan yapılacak finansman istekleri Kurul tarafından karara bağlanır. Ancak Kurul, proje bazında kredi veya-finansal kiralama işlemleri için parasal bir sınır belirleyerek Banka’yı yetkilendirebilir. Belirlenen sınırın altında kalan finansman istekleri İdare ile Banka arasında önceden kararlaştırılacak esaslara uygun olarak Banka Yönetim Kurulu’nca karara bağlanır.

Finansman Tahsisi ve Ödeme

Değişik kenar başlığı: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.2

MADDE 27

2
Değişik madde: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.2

Fon’dan yatırım ve işletme kredisi ve/veya Fınansal kiralama şeklinde finansman talep eden kuruluşlar İdare’ye veya Banka’ya başvurabilir.

Banka başvuruların ve projelerin değerlendirilmesini sağlar.

Banka, finansman taleplerinin değerlendirilmesi sonucu, finansman tahsisi uygun görülmeyenleri reddeder, uygun görülen kredi veya finansal kiralama taleplerinden Kurul’ca belirlenecek parasal sınırın altında olanlara finansman tahsisi yapar, bu sınırın üstünde olanları Kurul’un onayına sunulmak üzere İdare’ye gönderir.

Kredi ve fınansal kiralama şeklinde tahsis edilen finansmanın itfa planında belirtilen geri dönüşleri için Banka’nın garantisi şarttır.

idare mevzuat çerçevesinde, Banka’ya Fon’dan gerekli finansmanı sağlar. Banka da kullandırılan finansmanla ilgili hususlarda İdare’ye bilgi verir.

Finansmanın Kullandırma ve Denetimi

Değişik kenar başlığı: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.3

MADDE 28

2
Değişik madde: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.3

Fon'dan sağlanacak kredilerin türüne göre vade, faiz, ödemesiz dönem ve benzeri esaslar Kurul tarafından belirlenir. Bunun dışında finansmanın kullandıranına ilişkin esaslar idare ile Banka arasında aktedilen bir protokolle tesbit edilir.

Kredilerin izlenmesi, teminata bağlanması, geri dönüşlerinin sağlanması, kredi ilişkilerinin sözleşme gereği ifa ile fesihleri, cebri icra takiplerinin yapılması işlemleri Banka tarafından yürütülür.

Sağlanan finansmanın amacına uygun olarak kullanılması hususu idare tarafından kontrol edilir. Amaç dışında kullanıldığı tesbit edilen finansmana ilişkin ödemeler faizleri ile birlikte Banka’dan tahsil olunur.

Fon’dan daha önce geri dönüş garantisiz kullandırılan kredilere ilişkin kanuni takip işlemleri Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. tarafından yürütülür.

Fon’dan Yapılan İştirakler

Değişik kenar başlığı: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.4

MADDE 29

2
Değişik madde: Kamu Ortaklığı Fonu Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Yönetmelik (R.G.-3/09/1992/21334) m.4

Daha önce Fon’dan yapılmış iştiraklerin sermaye artırımlarına katılınıp katılınmayacağı hususunda Kurul’ca karar verilir,

İdare’ce belirlenecek istisnalar dışında, bu iştiraklerle ilgili birinci fıkra hükmü haricindeki yönetimde temsil işlemi dahil her türlü işlemler ile iştiraklerin izlenmesi işleri Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. tarafından yürütülür ve idare’ye bilgi verilir.

ALTINCI BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

Milli Güvenlik ile ilgili Durumlar

MADDE 30

Üretim konusu milli güvenlik ile alakalı olan tesislerin üçüncü bölümde zikredilen kamu paylarının hakiki ve hükmi şahıslara satışı ile dördüncü bölümde zikredilen işletme hakkının devredilmesi durumlarında Genelkurmay Başkanlığı ve Milli Savunma Bakanlığı’nın görüşleri alınır.

Yıllık Finansman Programı

MADDE 31

Her mali yıl için uygulanacak finansman programı, Kurul tarafından kararlaştırılır. Finansman programında değişiklik yapmaya Kurul yetkilidir.

Fon Hesaplan

MADDE 32

Fon hesaplarının tutulması ile ilgili usul ve esaslar İdare 'ce belirlenir.

Harcama Yetkisi

MADDE 33

Fon’dan harcamaları yapmaya İdare Başkanı yetkilidir. Başkan bu yetkisini Yardımcılarına devredebilir.

Fon'lar Arası Aktarma

MADDE 34

Toplu Konut Fonu ve Kamu Ortaklığı Fonu arasında aktarma yapmaya Kurul yetkilidir.

Yürürlük

MADDE 35

Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 36

Bu Yönetmelik hükümleri Kurul ve İdare tarafından yürütülür.