Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 2)

BİRİNCİ KISIM

Genel Esaslar

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, 3465 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü dışındaki Kuruluşların Erişme Kontrollü Karayolu (Otoyol) Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanun'un uygulanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

1

Bu Yönetmelik, tüm tesisleri ile birlikte erişme kontrollü karayollarının (otoyolların) veya Genel Müdürlükçe yapılmış veya yapılacak otoyollar üzerindeki yolculukla ilgili hizmet tesislerinin yapımı, bakımı ve işletilmesi ile sermaye şirketlerinin görevlendirilmesi, mevcut otoyolların işletme haklarının devri, sözleşme yapılması, görevlerin yürütülmesi, denetlenmesi, sona ermesi ve tarifelerin belirlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.

Hukuki Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik, 3465 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Dışındaki Kuruluşların Erişme Kontrollü Karayolu (Otoyol) Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanunun 11 inci maddesine göre hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

1

Bu Yönetmelikte geçen;

a) Kanun: 3465 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Dışındaki Kuruluşların Erişme Kontrollü Karayolu (Otoyol) Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanunu,

b) Bakan: Bayındırlık ve İskan Bakanını,

c) Bakanlık: Bayındırlık ve İskan Bakanlığını,

d) Genel Müdür: Karayolları Genel Müdürünü,

e) Genel Müdürlük: Karayolları Genel Müdürlüğünü,

f) Otoyol: üzerinde erişme kontrolünün uygulandığı karayolunu,

g) Bakım-İşletme Tesisi: Yolun bakım ve işletme gibi hizmetleri ile ilgili tüm yapı ve tesisleri,

h) Yolculukla İlgili Hizmet Tesisleri: Otel, motel, lokanta, akaryakıt istasyonu, tamirhane gibi yolculukla ilgili tesisleri,

ı) Görev yeri: Tespit edilen belirli güzergahtaki tüm tesisleri ile birlikte yapılmış veya yapılacak otoyolun bulunduğu yeri veya yapılmış veya yapılacak otoyollar üzerinde tespit edilen yolculukla ilgili hizmet tesislerinin bulunduğu yeri,

j) Görevli Şirket: Tüm tesisleriyle otoyolların veya yapılmış veya yapılacak otoyollar üzerindeki yolculukla ilgili hizmet tesislerinin yapımı, bakımı ve işletilmesi ile görevlendirilen Türkiye'de kurulmuş sermaye şirketini,

k) Sözleşme: Verilen görevin yerine getirilmesi şartlarını belirtmek üzere Genel Müdürlük ile görevli şirket arasında aktedilen sözleşmeyi,

l) İstekli: Göreve talip olan, özel hukuk hükümlerine göre Türkiye’de kurulmuş sermaye şirketini veya kurulması taahhüt edilen anonim şirketi,

m) Belli İstekli: Önseçim Komisyonunca yeterli görülen istekli

n) Şartname: Görevle ilgili genel, özel, teknik ve idari esas ve usulleri gösteren belge veya belgeleri,

o) Görevlendirme: Bu Yönetmelikte yazılı usül ve şartlarla, önseçimle yeterlilikleri belirlenmiş, istekliler arasından seçilecek birinin görevlendirildiğini gösteren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan sözleşmeden önceki işlemleri,

ifade eder.

Görev Yerinin Tespiti

MADDE 5

Görev yeri, Genel Müdürlükçe belirlenen otoyol ağı üzerinde Genel Müdürün teklifi ve Bakan onayı ile tespit edilir.

Görev Kapsamı

MADDE 6

1

Verilecek görev; bütün tesisleri ile birlikte otoyolun veya yolculukla ilgili hizmet tesislerinin, Genel Müdürlükçe yapılmış veya yaptırılmış projesine, sözleşmeye ve sözleşme eki şartnamelere, standartlara göre yapımı, bakımı ve işletilmesini veya proje yapımı da dâhil yapımı, bakımı ve işletilmesini kapsayabileceği gibi mevcut otoyolların, işletme ve bakım tesislerinin veya yolculukla ilgili hizmet tesislerinin bakımı, iyileştirilmesi, genişletilmesi veya işletme haklarının devri şeklinde de olabilir.

Finansman

MADDE 7

1

Görev kapsamındaki işlerin gerçekleştirilmesi için gerekli bütün finansman görevli şirketçe sağlanır ve her türlü harcama görevli şirketçe yapılır.

Bu Yönetmeliğe göre yapılacak görevlendirmeler, 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükmü çerçevesinde adı geçen Kanunun 5 inci, 11 inci, 12 nci ve 14 üncü maddeleri hükümlerinden yararlandırılabilir. Bu husus 14 üncü maddeye göre hazırlanacak onay belgesinde belirtilir.

Mali kaynak sağlanması konusunda Genel Müdürlük herhangi bir yükümlülüğe giremez.

İsteklilerde Aranacak Ön Seçime Katılabilme Şartları

MADDE 8

1

Bu Yönetmeliğe göre yapılacak işlere katılabilmek için;

a) Özel hukuk hükümlerine göre Türkiye’de kurulmuş sermaye şirketi veya kurulması taahhüt edilen anonim şirket olmak,

b) Türkiye'de tebligat için adres göstermek,

c) Kanuni ikametgahını bildirmek,

d) Gerekli nitelik ve yeterliği haiz bulunmak,

e) İstenilen teminat ve belgeleri vermek,

şarttır.

Ön Seçim ve Görevlendirmeye Katılamayacak Olanlar

MADDE 9

1

Aşağıda yazılı olanlar önseçime veya görevlendirmeye katılamazlar:

a) Görevlendirme konusu işle ilgili işlemleri hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak, onaylamak veya denetlemekle görevli olanlar ile belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü derece dâhil olmak üzere üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci derece dâhil olmak üzere ikinci dereceye kadar kayın hısımlarının, yönetim kurullarında görevli olmadıkları veya sermayesinin %10’undan fazlasına sahip olmadıkları anonim ortaklıklar hariç, ortak oldukları sermaye şirketleri,

b) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler ile bu Yönetmelik hükümlerine göre geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine veya görevlendirmelere katılmaktan yasaklı olanlar ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan ve organize suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar,

c) Belgelerin kesin kabulünün yapıldığı tarihten itibaren 3 yıl geçmedikçe görevlendirme belgelerinin hazırlanması ile ilgili müşavirlik hizmetlerini yüklenmiş olanlar,

d) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.

Yukarıdaki bentlerde belirtilen gerçek veya tüzel kişiler ile (a) bendinde belirtilen kişiler, vekil veya temsilci sıfatları ile de olsa dolaylı olarak görevlendirmeye katılamazlar. Bu yasaklara rağmen katılanların teminatı Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir, üzerine görevlendirme veya sözleşme yapılmışsa iptal edilir.

Şartnameler

MADDE 10

1

Genel Müdürlükçe hazırlanan veya hazırlattırılan görev konusu işlerin her türlü özelliğini belirten şartname, varsa ekleri ve ön seçim dokümanları Bakan onayı ile kesinleşir.

Ancak 7 nci maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde 3996 sayılı Kanunun 11 inci maddesinden yararlanması istenilen görevlendirmelerde, 14 üncü madde gereğince Bakan onayı alınmadan önce Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanın ön oluru alınır.

Şartnamelerde görevin mahiyetine göre konulacak özel ve teknik şartlardan başka genel olarak aşağıdaki hususların da gösterilmesi zorunludur:

a) Görevin niteliği, nevi ve kapsamı,

b) Geçici ve kesin teminatın oranları ve şartları,

c) Görev yeri, teslim etme ve teslim alma şekil ve şartları,

d) Görev konusu işlere başlama ve bitirme tarihleri, gecikme halinde alınacak cezalar,

c) Sermaye şirketlerinde aranılan şartlar ve belgeler,

f) Görevlendirmeyi yapıp yapmamakta ve uygun teklifi tespitte Genel Müdürlüğün serbest olduğu,

g) Görevlendirme kararının alındığı tarihten itibaren en geç 30 gün içinde bakan tarafından onaylanacağı veya iptal edilebileceği,

h) Vergi, resim ve harçlarla sözleşme giderlerinin kimin tarafından ödeneceği,

i) Süre uzatımı verilebilecek haller ve şartları,

j) İhtilafların çözüm şekli.

Düzeltme, Değişiklik ve Açıklama

MADDE 11

Genel Müdürlük, teklif verme tarihi ile teklif vermeye dayanak teşkil eden belgelerde her türlü düzeltme, değişiklik veya açıklamayı yazılı olarak yapmaya yetkilidir. Bu belgelerdeki düzeltme, değişiklik veya açıklamalar ile teklif verme yeri, günü ve saatindeki değişiklikler teklif verme tarihine 15 (onbeş) gün kalıncaya kadar yapılabilir ve isteklilere tebliğ edilir.

Birinci fıkraya göre yapılan düzeltme, değişiklik veya açıklamalar teklif vermeye davet edilen şirketlere Genel Müdürlük tarafından gönderilir. Şirketler tekliflerini, bu ekleri de gözönüne alarak hazırlamak ve bu ekleri teklif dosyası içinde bulundurmak zorundadırlar.

Birinci fıkra hükmü dışında Genel Müdürlük mensubu hiç bir kimsenin teklif belgelerinin hiç bir yerinde düzeltme, değişiklik veya açıklama yapmaya veya Genel Müdürlüğü bağlayıcı davranışlarda bulunmaya yetkisi yoktur.

Projeler

MADDE 12

Projeler, önceden Genel Müdürlükçe hazırlanmış veya hazırlattırılmış olabileceği gibi, görevli şirkete de görev kapsamı içinde, nitelikleri, standartları, teknik şartları ve diğer hususlar Genel Müdürlükçe tespit edilen esaslara göre hazırlatılabilir.

Bu projeler Genel Müdürlükçe onaylandıktan sonra uygulamaya konulur.

Nitelikler, standartlar, teknik şartlar ve diğer hususlar ile projelerde gerekli görülen değişiklikler Genel Müdürlük onayı ile yapılabilir.

Güzergahın kesinleşmesi sırasında 1593 sayılı Erişme Kontrollü Karayolları Kanunu ve diğer mevzuatla ilgili olarak kamu kuruluşlarından alınacak izin ve benzeri işlemlerde Genel Müdürlük kendi görevleri çerçevesinde aracı ve yardımcı olur.

İKİNCİ KISIM

Ortak Hükümler

BİRİNCİ BÖLÜM

Görevin Verilmesiyle İlgili Hazırlıklar

Bedel Tahmini

MADDE 13

Görevin niteligi gereği, bedel tahmini yapılması zorunlu değildir.

Onay Belgesi

MADDE 14

Görevlendirilmesi yapılacak her görev için Bakan onayına sunulmak üzere bir onay belgesi hazırlanır. Onay belgesinde görevlendirme konusu olan görevin nevi, niteliği, kapsamı, varsa proje numarası, görevin verilmesinde uygulanacak usul, geçici teminat, yapım kesin teminatı ve işletme teminatı oranları belirtilir.

Onay belgesinde ayrıca şartname ve eklerinin bir bedel karşılığı verilip verilmeyeceği, bedel karşılığında verilecekse bedelin ne olacağı gösterilir.

Şartnamelerin Verilmesi

MADDE 15

Görevlendirmesi yapılacak göreve ait şartnameler ve eklerinin tasdikli örnekleri onay belgesindeki esaslara göre isteyenlere verilir.

Şartname ve ekleri Genel Müdürlük'te bedelsiz görülebilir.

Önseçim ve Görevlendirme Komisyonları

MADDE 16

Genel Müdür;

a) İstekli şirketlerin müracaatlarını değerlendirmek üzere iş alanında uzman memurlardan en az beş asil ve beş yedek üyeden oluşan bir önseçim komisyonunu,

b) Görevlendirme işlerini düzenlemek ve yürütmek üzere görev konusu iş alanında uzman en az beş asil ve beş yedek üyeden oluşan bir görevlendirme komisyonunu,

c) Komisyonlara yardımcı olmak üzere, görevlendirme kararlarına katılmamak şartıyla gereği kadar memur ve uzmanı,

görevlendirir.

Yukarıdaki komisyonların başkanları üyeler arasından Genel Müdür tarafından belirlenir.

Komisyonların Çalışması

MADDE 17

Önseçim ve görevlendirme komisyonları eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Oyların eşit olması halinde başkanın bulunduğu taraf çoğunlukta kabul edilir. Kararlarda çekimser kalınamaz. Muhalif kalan üye karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak imzalamak zorundadır. Komisyon başkan ve üyeleri, oy ve kararlarından sorumludurlar.

Görevlendirme İşlem Dosyasının Düzenlenmesi

MADDE 18

Görevlendirme suretiyle yapılacak işler için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada onay belgesi, varsa tahmin edilen bedele ilişkin hesap tutanağı, şartname ve ekleri, gerekli projeler, duyuruya ilişkin belge ve gazete nüshaları, sözleşme tasarısı ile saklanmasında yarar görülen diğer belgeler bulunur.

İsteklilerde Aranacak Nitelikler ve İstenecek Belgeler

MADDE 19

1

Görevlendirmenin en elverişli koşullarla sonuçlanmasını sağlamak amacıyla, isteklilerde mali ve teknik yeterlilik ve nitelikler aranır. Bu amaçla puanlama esaslarına göre önseçim yapılır.

Önseçime müracaat eden şirketlerin yeterliliklerini tespit etmek için görevin özelliğine bağlı olarak istenecek bilgi ve belgelerin neler olduğunu, bu bilgi ve belgelerin hangi esaslara göre değerlendirileceğini belirlen önseçim dokümanları Genel Müdürlükçe hazırlanır. Önseçim dokümanlarındaki formlara uygun olarak istekliler tarafından hazırlanan bilgi ve belgelere verilebilecek maksimum puanları gösterir bir puanlama cetveli de önseçim dokümanları arasında yer alır.

Önseçim dokümanlarında;

a) Sermaye şirketinin ana sözleşmesine ve sermaye yapısına,

b) Kurulması taahhüt edilen anonim şirket ile ilgili olarak ortaklık kurulacak firmaların taahhütnameleri ve sermaye yapılarına,

c) Sermaye şirketince veya kurulması taahhüt edilen anonim şirketçe öngörülen finansman modeline,

ç) Görevin nasıl bir organizasyonla gerçekleştirileceğine,

d) Sermaye şirketinin veya kurulması taahhüt edilen anonim şirketi oluşturacak ortakların görev kapsamı işlerdeki deneyimine,

e) Genel Müdürlükçe gerekli görülecek diğer hususlara,

ait bilgi ve belgeleri isteyen formlar bulunur.

İsteklilerin önseçim dokümanlarında belirtilen bilgi ve belgeleri eksiksiz vermeleri ve Türkiye'de tebligat için adres göstermeleri zorunludur.

Görevlendirme İçin Önseçim İlanı

MADDE 20

1

Görev konusu işler, isteklilere Resmî Gazete’de ve yurt içinde dağıtımı yapılan yüksek tirajlı iki gazetede önseçim için belirlenen son müracaat tarihinden en az onbeş gün önce olmak üzere ve birer defa ilan yapılarak duyurulur.

Önseçim İlanında Bulunması Zorunlu Hususlar

MADDE 21

1

İlanlarda aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur.

a) İsteklilerin Türkiye’de kurulu sermaye şirketi veya kurulması taahhüt edilen anonim şirket olacağı,

b) Görevin niteliği, yeri ve kapsamı,

c) Önseçim belgelerinin nereden ve hangi şartlarla alınacağı,

d) Önseçim için istenen belgelerin nereye ve hangi tarih ve saate kadar teslim edileceği.

Teklif Vermeye Davet

MADDE 22

1

Önseçim komisyonunca yeterli görülen isteklilere belirtilen gün ve saatte tekliflerini vermeleri için yapım işi ihtiva eden görevlendirmelerde en az kırkbeş gün, yapım işi ihtiva etmeyen görevlendirmelerde en az otuz gün önce iadeli taahhütlü bir davet mektubu gönderilir veya imza karşılığı teslim edilir.

Önseçim ve Görevlendirme İçin Son Başvuru Tarihlerinin Tatil Gününe Rastlaması

MADDE 23

Önseçim ve görevlendirme için son başvuru tarihleri tatil gününe rastlamışsa, önseçim başvurusu ve görevlendirme tekrar ilana gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk işgününde aynı yer ve saatte yapılır. İlandan sonra çalışma saati değişse de ilan edilen saat değişmez.

Tekliflerin Açılma Zamanı

MADDE 24

Tekliflerin açılına zamanı, idarelerin çalışına saati içinde olmak üzere tespit edilir. Açılına zamanı için, PTT veya TRT idarelerinin saat ayarı esas alınır. Teklifler açılmaya başlandıktan sonra, çalışına saatine bağlı kalmaksızın işleme devam olunur.

Tekliflerle İlgili Masraflar

MADDE 25

Kabul edilsin veya edilmesin teklif veren sermaye

şirketlerinin teklifleri ile ilgili her türlü masraf kendilerine aittir.

Geçici Teminat

MADDE 26

1

Teklif verenlerden teklif mektubu ile beraber finansman analiz raporunda gösterilen, proje dâhil, yapım maliyeti veya işletme hakkı devir bedeli üzerinden en az % 1 en çok % 3 oranında geçici teminat alınır.

Görevlendirilmesine karar verilen şirketin sözleşme yapmaktan kaçınması veya kesin teminatı vermemesi durumunda, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın, görevlendirme kararı kaldırılır ve geçici teminatı Genel Müdürlükçe gelir kaydedilir.

Teminat Olarak Kabul Edilecek Değerler

MADDE 27

1

Geçici teminat, yapım kesin teminatı veya işletme teminatı olarak kabul edilecek değerler şunlardır:

a) Tedavüldeki Türk parası veya şartnamede cinsi belirtilen döviz.

b) Bankalar ve katılım bankaları tarafından verilen teminat mektupları.

c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.

İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların veya katılım bankalarının düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.

Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilenlerden nominal değere faiz dâhil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.

Teminat mektupları dışındaki teminatlar görevlendirme komisyonlarınca teslim alınamaz. Bunların saymanlığa yatırılması zorunludur.

Görevlendirilmesine karar verilen istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları, görevlendirmeden sonra saymanlığa teslim edilir; diğer isteklilere ait teminatlar hemen iade edilir. Görevlendirilmesine karar verilen istekli ile sözleşme imzalanması hâlinde, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine ait teminat, sözleşme imzalandıktan sonra iade edilir.

Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.

Her ne suretle olursa olsun, idarece alınan teminatlar üçüncü kişilerce haczedilemez ve üzerine ihtiyatî tedbir konulamaz.

Teminat Mektupları

MADDE 28

1

3465 sayılı Kanun kapsamında verilecek teminat mektuplarının kapsam ve şeklini ve varsa geçerlik süresini tespite Kamu İhale Kurumu yetkilidir.

İKİNCİ BÖLÜM

Tekliflerin Değerlendirilmesi ve Görevlendirme Kararlar

Önseçimin Uygulanmaması

MADDE 29

Özellik arzeden ve üzerinde yapımı ileri teknoloji gerektiren köprü ve tünel ihtiva eden otoyolların yapımı, bakımı ve işletilmesi ile ilgili görevlendirmelerde önseçim ilam ve önseçim işleminin uygulanmamasına, Genel Müdürlüğün önerisi, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca karar verilebilir.

Uygun Teklifin Tespiti

MADDE 30

1

Belgeleri uygun bulunan ve aynı zamanda Genel Müdürlüğe sağlayacağı toplam geliri on yüksek olan teklif uygun teklif olarak kabul edilir.

Toplam gelir, tesisin ekonomik ömrünün işletmeye açılma tarihinden itibaren 50 (elli) yıl olduğu kabul edilerek, sermaye şirketi tarafından işletildiği süre içinde yıllık gayri safi hasıladan verilmesi taahhüt edilen paylar ile tesisin Genel Müdürlüğe tesliminden sonraki dönemde Genel Müdürlüğün elde edeceği tahmini gelirin toplamıdır.

Toplam gelirin hesaplanması ile ilgili esaslar ayrıntılı olarak şartnamede belirtilir.

İşletme hakkı devrine ilişkin görevlendirmelerde tekliflerin değerlendirilmesi için toplam işletme süresi için ödenecek devir bedeli, ödeme koşulları ve şartnamede yer alan diğer hususlar dikkate alınarak yapılacak değerlendirmede ekonomik açıdan en avantajlı teklif uygun teklif olarak kabul edilir.

Komisyonların Görevlendirmeyi Yapıp Yapmamakta Serbest Olması

MADDE 31

Komisyonlar gerekçesini belirtmek suretiyle görevlendirmeyi yapıp yapmamakta serbesttir. Komisyonların görevlendirmeyi yapmama kararı kesindir.

Kararlarda Belirtilmesi Gereken Hususlar

MADDE 32

Görevlendirme komisyonlarınca alınan kararlar, komisyon başkan ve üyelerinin adları ve esas görevleri belirtilerek imzalanır.

Kararlarda isteklilerin adları, adresleri, teklif ettikleri görev süreleri ve pay yüzdeleri, görevlendirmenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, görevlendirme yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

Görevlendirme Kararlarının Onayı veya İptal Edilmesi

MADDE 33

Görevlendirme komisyonları tarafından alınan görevlendirme kararları, Genel Müdürün uygun görüşü ile Bakan onayına sunulur. Bakan tarafından karar 30 gün içinde onaylanmaz veya iptal edilirse görevlendirme hükümsüz sayılır.

Görevlendirme Kararlarının Bildirilmesi

MADDE 34

Bakan tarafından onaylanan görevin verilmesine ilişkin görevlendirme komisyonu kararı onaylandığı günden itibaren engeç 5 işgünü içinde, görev verilmesine karar verilen şirketin yetkilisine imzası alınmak suretiyle bildirilir veya iadeli taahhütlü mektupla tebligat adresine postalanır.

Görevlendirme kararının Bakan tarafından iptal edilmesi halinde de, durum istekliye aynı şekilde bildirilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Görevlendirme Usulleri

Görevlendirme Usullerinin Neler Olduğu

MADDE 35

Bu Yönetmelik kapsamındaki görevlerin verilmesinde sermaye şirketleri arasında kapalı teklif usulü veya pazarlık usulü uygulanır.

Görevin gereğine göre bu usullerden hangisinin uygulanacağı, 14 üncü madde gereğince alınacak onay belgesinde belirtilir.

Belli İstekliler Arasında Yapılacak Görevlendirmeler

MADDE 36

1

Belli istekliler arasında kapalı teklif usulünün uygulanması halinde mali ve teknik yeterlilikleri ve güçleri, bu Yönetmelikte belirtilen usullerle (ön seçim) tespit edilmiş olan isteklilerden kapalı teklif alınır.

Zorunlu nedenlerle üçten az istekliden teklif almak gerektiği takdirde Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulundan bu hususta ayrıca karar alınması şarttır.

Tekliflerin Hazırlanması

MADDE 37

1

Bu usulle yapılan görevlendirmeler için teklifler yazılı olarak yapılır. Teklif mektubu bir zarfa konulup kapatıldıktan sonra zarfın üzerine isteklinin adı ve tebligata esas olarak göstereceği açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri isteklinin yetkili temsilcisi tarafından imzalanır veya mühürlenir. Bu zarf, geçici teminata ait alındı veya banka teminat mektubu ve istenilen diğer belgelerle birlikte ikinci bir zarfa konularak kapatılır. Dış zarfın üzerine isteklinin adı ile açık adresi ve teklifin hangi işe ait olduğu yazılır.

Teklif mektuplarının isteklinin yetkilisi tarafından imzalanması ve bu mektuplarda şartname ve eklerinin tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen süre ve Genel Müdürlüğe ödenecek pay yüzdelerinin ya da işletme hakkı devri süresi için teklif edilen devir bedelinin rakam ve yazı ile açık olarak yazılması zorunludur. Bunlardan herhangi birine uygun olmayan veya üzerinde kazıntı, silinti veya düzeltme bulunan teklifler reddedilerek hiç yapılmamış sayılır. Yazı ve rakamla belirtilen değerler arasında farklılık olması halinde yazı ile belirtilenler geçerli sayılır.

Tekliflerin Verilmesi

MADDE 38

Teklifler davet mektubunda belirtilen saate kadar, sıra numaralı alındılar karşılığında komisyon başkanlığına verilir. Alındı numarası zarfın üzerine yazılır. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Bu takdirde dış zarfın üzerine komisyon başkanlığının adresi ile hangi işe ait olduğu, isteklinin adı ile açık adresi yazılır. Posta ile gönderilecek tekliflerin davet mektubunda belirtilen saate kadar komisyon başkanlığına ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin almış zamanı bir tutanakla tespit edilir.

Teklifte Değişiklik Yapılamayacağı

MADDE 39

Teklifler komisyon başkanlığına verildikten sonra teklif verenlerce değişiklik yapılamaz ve teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz.

Dış Zarfların Açılması

MADDE 40

1

Tekliflerin açılma saati gelince, kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla belirtildikten sonra dış zarflar hazır bulunan isteklilerin yetkili temsilcileri önünde alınış sırasına göre açılarak, istenilen belgelerin ve geçici teminatın şartnamede belirtilen forma uygun olarak verilmiş olup olmadığı belirlenir. Dış zarfın üzerindeki alındı sıra numarası iç zarfın üzerine de yazılır.

Belgeleri ile teminatı usulüne uygun veya tam olmayan isteklilerin teklif mektubunu taşıyan iç zarfları açılmaz ve başka bir işlem yapılmadan diğer belgelerle birlikte yetkili temsilcilere iade edilir. Bunlar görevlendirmeye katılamazlar.

İç Zarfların Açılması

MADDE 41

Teklif mektuplarını taşıyan iç zarflar açılmadan önce, görevlendirmeye katılacakların dışındakiler komisyon toplantı odasından çıkarılır. Daha sonra zarflar numara sırasıyla açılarak, teklifler komisyon başkanı tarafından okunur veya okutulur ve bir listesi yapılır. Bu liste, komisyon başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.

Şartnameye uymayan veya başka şartlar taşıyan veya 37 nci maddenin son fıkrası hükmüne uygun olmayan teklif mektupları kabul edilmez. Kabul edilmeyen tekliflerin kabul edilmeme sebepleri komisyon kararında açıkça belirtilir.

Komisyon, incelemesi sırasında gerekli görürse teklif verenden teklifi hakkında açıklayıcı bilgi isteyebilir.

Görevlendirme Sonucunun Karara Bağlanması

MADDE 42

41 inci madde gereğince kabul edilen teklifler incelenerek;

a) Görevlendirmenin yapıldığı, ancak Bakan onayına bağlı kaldığı,

b) Tekliflerin daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesi için süreye ihtiyaç duyulduğu ve şartnamelerde daha uzun hır süre öngörülmemiş ise görevlendirmenin 30 günü geçmemek üzere başka bir güne bırakıldığı,

c) Görevlendirmenin yapılmadığı,

hususlarından birine karar verilir ve bu husus gerekçeli bir karar veya karar özeti halinde yazılarak, komisyon başkan ve üyeleri tarafından imzalanır ve durum hazır bulunanlara bildirilir.

Tekliflerin Aynı Olması

MADDE 43

Birkaç istekli tarafından verilen tekliflerin uygun teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, bu isteklilerden ikinci bir yazılı teklif alınır ve bunlardan en uygun teklifi verene görev verilir. İkinci tekliflerin de aynı sonucu vermesi halinde, 19 uncu maddede belirtilen önseçim değerlendirmesinde yüksek puan alan tercih edilir.

Teklif Zarflarının Açılması Sırasında Hazır Bulunmayan İstekliler

MADDE 44

Teklif zarflarının açılması sırasında yetkili temsilci veya noterden tasdikli vekaletnameyi haiz bir vekil bulundurmayan istekliler görevlendirmenin yapılış tarzına ve sonucuna itiraz edemezler.

Kapalı Teklif Usulüyle Görevlendirmenin Yapılamaması

MADDE 43

Belli sermaye şirketleri arasında istekli çıkmadığı veya teklifin komisyonca uygun görülmediği durumlarda yeniden aynı usülle görevlendirme cihetine gidilir veya kamu yararı görüldüğü takdirde, iş pazarlıkla yaptırılır. İşin pazarlığa bırakılması halinde şartnamede belirtilen nitelik ve şartların aynen muhafazası ve teklif veren tüm isteklilerin pazarlığa davet edilmesi zorunludur.

Pazarlık Usulüyle Görevlendirme

MADDE 46

Pazarlık usulünün uygulanmasında yarar görülen görevlendirmelerde ve 45 inci maddede belirtilen durumlarda pazarlık usulü ile görevlendirme yapılır.

Pazarlık usulü ile yapılan görevlendirmelerde teklif alınması belli bir şekle bağlı değildir. Görevlendirme, mali ve teknik yeterlilikleri ve güçleri bu Yönetmelikte belirtilen önseçim yoluyla tespit edilmiş olan isteklilerden yazılı veya sözlü teklif almak suretiyle yapılır.

Pazarlığın ne suretle yapıldığı, ne gibi tekliflerde bulunulduğu ve görev verilenlerin tercih sebepleri komisyon kararında gösterilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sözleşme

Görevlendirmenin Sözleşmeye Bağlanması

MADDE 47

Bütün görevlendirmeler bir sözleşmeye bağlanır. Sözleşme Genel Müdürlük adına Genel Müdür veya yetkili temsilcisi tarafından imzalanır.

Kesin teminat

MADDE 48

1

Taahhüdün, sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla görevlendirme kararı kendisine tebliğ edilen görevli şirketten, sözleşme yapılmasından önce, sözleşmeye esas proje dahil, yapım maliyeti üzerinden hesaplanmak suretiyle en az %3 (yüzde üç) ve en çok % 6 (yüzde altı) oranında yapım kesin teminatı alınır.

İşletme hakkı devirlerinde, görevlendirme kararı kendisine tebliğ edilen görevli şirketten, sözleşme imzalanmadan önce, devir bedelinin tümüyle ödenmesine kadar geçecek olan süre için sözleşmeye esas işletme hakkı devir bedelinin en az yüzde üçü ve en çok yüzde altısı oranında devir kesin teminatı alınır. Bu fıkraya göre işletme hakkı devirlerinde alınan devir kesin teminatı, devir bedelinin tümüyle ödenmesi hâlinde iade edilir.

Görevli şirketin bu zorunluluğa uymaması halinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın görevlendirme bozulur ve geçici teminatı gelir kaydedilir.

Verilen kesin teminat, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.

Sözleşmenin yapılmasından sonra geçici teminat iade edilir.

İşletme Teminatı

MADDE 49

1

İşletme sırasında tesislerde meydana gelebilecek zarar, ziyan, hasar, kaybolma, arıza, bakım noksanlıkları ve benzeri hallere karşı işletme suresince her yıl için aşağıda belirtilen oranlarda işletme teminatı alınır.

a) İşletmenin birinci yılı için işletme teminatı fiili yatırım tutarının en az 541 (yüzde bir)'i en çok % 2 (yüzde iki)'si,

b) Birinci yıldan sonraki yıllar için işletme teminatı bir önceki yılın gayri safi hasılatının en az %3 (yüzde üç)'ü ve en çok % 9 (yüzde dokuz)'u,

c) Görevin sona erme yılına ait işletme teminatı bir önceki yılın gayri safi hasılatının en az %6 (yüzde altı)'sı en çok %15 (yüzde onbeş)'i

oranındadır.

İşletme hakkı devirlerinde, işletme teminatı birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerine göre hesaplanacak tutarda alınır.

Her yıla ait işletme teminatının verilmesi üzerine bir önceki yıla ait olan işletme teminatı iade edilir.

Görevli şirketin işletme teminatını zamanında vermemesi hâlinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın, görevli şirket vecibelerini yerine getirmemiş sayılır ve sözleşme feshedilerek, Genel Müdürlükteki mevcut işletme teminatı Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir.

Kesin teminat ve işletme teminatının geri verilmesi

MADDE 50

1

Yapım kesin teminatı, yapım işlerinin sözleşme ve şartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği usulüne göre anlaşıldıktan ve kabulü yapılıp işletme teminatı alındıktan sonra, Sosyal Güvenlik Kurumundan yapım işleri için ilişiksiz belgesinin getirilmesi hâlinde görevli şirkete geri verilir. Görevli şirketin bu iş nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçları ile ücret ve ücret sayılan ödemelerden yapılan kanunî vergi kesintilerinin, yapım işinin tamamının kabul tarihine kadar ödenmemesi hâlinde, yapım kesin teminatı paraya çevrilerek, borçlarına karşılık mahsup edilir, varsa kalanı görevli şirkete geri verilir.

Görev süresi sonunda, görevin sözleşme ve şartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği, borç ve taahhütlerden arî olarak tesislerin Genel Müdürlüğe devredildiği usulüne göre anlaşıldıktan ve işletilmekte olan bütün tesisleriyle otoyolun ve yolculukla ilgili hizmet tesislerinin eksiksiz, bakımlı ve onarım gerektirmeden kullanılabilir durumda olduğunun Genel Müdürlükçe kurulan bir devir-teslim komisyonunca tespitinden, devir teslim tutanağının onaylanmasından ve görevlendirme konusu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun bulunmadığı tespit edildikten sonra, alınmış olan işletme teminatı, Sosyal Güvenlik Kurumundan işletme işleri için ilişiksiz belgesinin getirilmesi hâlinde görevli şirkete geri verilir. Görevli şirketin bu iş nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçları ile ücret ve ücret sayılan ödemelerden yapılan kanunî vergi kesintilerinin görev süresi sonuna kadar ödenmemesi hâlinde, işletme teminatı paraya çevrilerek, borçlarına karşılık mahsup edilir, varsa kalanı görevli şirkete geri verilir.

Sözleşmeye Davet

MADDE 51

1

Görevin verilmesine ilişkin görevlendirme komisyonu kararının kesinleşmesinden sonra, uygun görülen sermaye şirketine Genel Müdürlükçe karar sonucu yazılı olarak bildirilir ve şirket, tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde yapım kesin teminatı ya da devir kesin teminatı vermeye ve sözleşme yapmaya davet edilir.

Sözleşme, Genel Müdür veya yetkili kıldığı temsilcisi ile sermaye şirketinin yetkili temsilcisi veya temsilcileri arasında imzalanır.